Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 501
Offentligt
2713233_0001.png
Den 22. maj 2023
FVM 281
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om tilladelse til markedsføring af produkter, der in-
deholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs GA21 x T25 i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om
genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af fødevarer, foder og andre produkter end føde-
varer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs GA21 x T25 i
henhold til GMO-forordningen (komitesag). Godkendelsen omfatter ikke dyrkning i EU. Majs GA21 x
T25 er fremstillet ved krydsning af de tidligere godkendte genmodificerede majs GA21 og T25. Majs
GA21 har fået tilført genet for proteinet mEPSPS, som gør planten tolerant over for glyphosat-holdige
ukrudtsmidler, mens majs T25 har fået tilført genet pat, som giver tolerance over for ukrudtsmidler
baseret på glufosinat-ammonium. Egenskaberne kombineres i krydsningen. Majsen indeholder ikke
antibiotikaresistens-markørgener. Produkter af majsen ønskes anvendt til import og forarbejdning
samt fødevare- og foderbrug på lige fod med eksisterende produkter af majs. Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA) har konkluderet, at den genmodificerede majs er lige så sikker at an-
vende som tilsvarende ikke-genmodificerede majs med hensyn til potentielle effekter på menneskers
og dyrs sundhed og på miljøet ved de påtænkte anvendelser. De rådgivende, danske eksperter ved
DTU Fødevareinstituttet og Aarhus Universitet er enige i denne vurdering. Forslaget forventes sat til
afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 1. juni 2023.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Rege-
ringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om tilladelse til markedsføring af fødevarer, foder og andre produk-
ter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs GA21
x T25 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september
2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 7 og 19.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 501: Notat om komitésag om tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs GA21 x T25
2713233_0002.png
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF). Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissio-
nen forslaget. Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller
inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget, inden for to måneder forelægge komitéen et
ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke
vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommis-
sionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen
vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 1. juni 2023.
Formål og indhold
I november 2016 indsendte virksomheden Syngenta Crop Protection NV/SA en ansøgning om godken-
delse af fødevarer, foder og andre produkter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er
fremstillet af genetisk modificeret majs GA21 x T25i henhold til reglerne i GMO-forordningen. Formålet
er import og markedsføring af afgrøden eller produkter heraf til anvendelse som fødevarer og foder eller
fremstilling heraf, samt til andre formål, som ikke er fødevarer eller foder. Ansøgningen omfatter ikke
dyrkning af majsen i EU.
Majs GA21 x T25 er fremstillet ved krydsning af de tidligere godkendte genmodificerede majs GA21 og
T25. Majs GA21 har fået tilført genet for proteinet
mEPSPS,
som gør planten tolerant over for glypho-
sat-holdige ukrudtsmidler, mens majs T25 har fået tilført genet
pat,
som giver tolerance over ukrudts-
midler baseret på glufosinat-ammonium. Egenskaberne kombineres i krydsningen. Majsen indeholder
ikke antibiotikaresistens-markørgener. Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majsen adskil-
ler sig ifølge ansøgningen ikke fra konventionel (ikke-genmodificeret) majs.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) kom den 27. januar 2023 med en udtalelse om
sikkerheden af majsen
til de ansøgte formål. EFSA’s konklusion er, at
majsen er lige så sikker at anvende
som tilsvarende ikke-genmodificeret majs til de ansøgte formål. Udtalelsen er udarbejdet som led i an-
søgningsproceduren for godkendelse af genmodificerede organismer til fødevare- og foderbrug i hen-
hold til forordning (EF) 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foder.
EFSA har endvidere vurderet, at den af ansøger indsendte miljømæssige overvågningsplan er dækkende
for de påtænkte anvendelser af produktet.
EFSA har i sin vurdering taget hensyn til de specifikke spørgsmål og bekymringer, der var indsendt af
EU-medlemsstaterne i forbindelse med høringen af de kompetente myndigheder i henhold til artikel 6
og 18 i GMO-forordningen.
Godkendelsens omfang
Kommissionens forslag lægger op til, at der gives tilladelse til import, forarbejdning og markedsføring
af fødevarer og foder og andre produkter end fødevarer og foder, som indeholder, består af eller er frem-
stillet af majs MON GA21 x T25. Godkendelsen omfatter ikke dyrkning af majsen i EU.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 501: Notat om komitésag om tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs GA21 x T25
2713233_0003.png
Godkendelsen vil gælde fra datoen for offentliggørelse af en eventuel beslutning om godkendelse i EU-
Tidende. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato. Såfremt godkendelsen ønskes opretholdt efter
udløb af 10 års-fristen, vil der skulle ansøges om re-godkendelse.
Mærkning
Produkter til fødevare- og foderbrug, der består af, indeholder eller er fremstillet af majs GA21 x T25
skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med ”genetisk modificeret
majs”
eller
”fremstillet af genetisk modificeret
majs”
i overensstemmelse med de almindelige GMO-mærkningsreg-
ler.
Teksten ”Ikke til dyrkning” skal fremgå af mærkningen af foder og produkter til andre formål end føde-
vare- og foderbrug, hvis disse indeholder eller består af spiredygtige frø af den genmodificerede majs.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i
Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart
gældende i Danmark.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at inde-
bære administrative byrder for erhvervet. Det vurderes, at forslaget kan have positive, erhvervsøkono-
miske konsekvenser for den animalske produktion i Danmark, idet det vil muliggøre, at danske virk-
somheder kan indkøbe råvarer på verdensmarkedet, selvom den pågældende genmodificerede variant
skulle forekomme heri som resultat af dyrkning i tredjelande. Omvendt vil en manglende godkendelse
kunne afskære erhvervet fra forsyningen af gængse råvarer på verdensmarkedet, da danske virksomhe-
der dermed skal sikre sig, at den konkrete GM-majs ikke indgår i råvarerne. Godkendelsen af den kon-
krete GM-majs forventes ikke at medføre ændringer af det eksisterende importmønster.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs GA21 x T25 konklu-
derer EFSA, at majsen ved de påtænkte anvendelser er lige så sikker som tilsvarende konventionel, ikke-
genmodificeret majs med hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet.
Fødevarestyrelsen bemærker, at sikkerheden ved brug af ukrudtsmidler og rester heraf i fødevarer og
foder vurderes og reguleres under EU’s pesticidregler, ikke under GMO-reglerne.
Eventuelle restindhold
af pesticider skal overholde de samme grænser som konventionelle, ikke-genmodificerede afgrøder.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet kan til-
slutte sig EFSA’s vurdering
af, at majs GA21 x T25 er lige så sikker som konventionel, ikke-genmodifi-
ceret majs.
Aarhus Universitet (AU) har vurderet risikoen for effekter på dansk natur og miljø ved en godkendelse
af genetisk modificeret majs GA21 x T25 til fødevare- og
foderbrug samt at vurdere relevansen af EFSA’s
risikovurdering i en dansk kontekst. AU finder EFSA’s risikovurdering relevant for danske forhold, og
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 501: Notat om komitésag om tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs GA21 x T25
2713233_0004.png
vurderer, at risikoen for effekter på natur og miljø som følge af import af majs GA21 x T25 er ubetydelig.
AU vurderer endvidere, at den generelle overvågningsplan dækker behovet for overvågning.
De danske eksperter har ikke fundet anledning til at indsende bemærkninger til EFSA i forbindelse med
behandlingen af ansøgningen om godkendelsen af majs GA21 x T25.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
DI Fødevarer bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), har konkluderet, at
den genmodificerede majs er lige så sikker at anvende til de ansøgte formål, som ikke-genmodificeret
majs. DI Fødevarer støtter derfor, at der gives tilladelse til markedsføring.
Dansk Planteværn støtter Kommissionens positive holdning til markedsføring af produkter, som består
af eller er fremstillet ved benyttelse af genmodifikation og mener, at man, på baggrund af den vurdering
der er lavet, bør støtte godkendelsen.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning er imod godkendelsen. Foreningen er ikke enig i vurderingen
af, at markedsføringen af majsen ikke vil have negative effekter på menneskers og dyrs sundhed eller på
miljøet. Forbrugersammenslutningen er af den opfattelse, at GMO’er generelt er farlige for sundhedens
opretholdelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hidtidige komitéafstemninger
blandt medlemsstaterne om godkendelse af GMO’er under GMO-forord-
ningen har hverken vist et kvalificeret flertal for eller imod. Forslaget kan på den baggrund forventes at
blive sendt til appeludvalget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificerede
afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i GMO-
forordningen.
Den sundheds- og miljømæssige vurdering af anvendelse af fødevarer og foder bestående af eller frem-
stillet af majs GA21 x T25 giver ikke danske og internationale eksperter anledning til bemærkninger.
Der er ikke krav i lovgivningen om, at ansøgere skal redegøre for den samfundsmæssige nyttevirkning
af GMO’er. Dette aspekt indgår ikke i forordningens kriterier for godkendelse.
Regeringen noterer sig, at betingelserne for opnåelse af en godkendelse er opfyldt, og at der på den bag-
grund ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4