Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 512
Offentligt
2715379_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 28. april 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 715 (alm. del)
efter ønske fra Peter Kofod (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 715:
Vil ministeren vurdere, om vedtagelsestekst V5 af Danmarksdemokraterne holder
sig indenfor EU-regler, konventioner og eventuelle andre internationale forpligtel-
ser?
Svar:
Forslag til vedtagelse V5 om permanent grænsekontrol blev fremsat d. 25. april
2023 i forbindelse med forespørgselsdebat F5 om permanent grænsekontrol.
Der fremgår følgende af forslag til vedtagelse V5:
”Folketinget konstaterer med stor alvor, at vi står foran en ny flygtningekrise i Europa
med rekordhøje asyltal, samtidig med at vi ser en brutal og stigende bandekrimina-
litet i Sverige. På den baggrund mener Folketinget, at det er helt forkert, at regerin-
gen vælger at lempe grænsekontrollen, når der er et øget behov for at styrke Dan-
marks sikkerhed. På den baggrund mener Folketinget endvidere, at der skal indføres
permanent grænsekontrol. I forlængelse heraf opfordrer Folketinget regeringen til,
at der gennemføres en revision af Schengenreglerne, med henblik på at det i fremti-
den vil være de enkelte medlemslande, der selv kan bestemme, hvornår og hvor
længe man ønsker at kontrollere sine egne grænser.”
22. maj 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 7486
2304694
Danmark har siden 2001 deltaget fuldt ud i Schengensamarbejdet i EU. Schengen-
samarbejdet omfatter bl.a. Schengengrænsekodeksen. Det fremgår heraf, at der
skal foretages kontrol af alle personer, der passerer EU-medlemsstaternes ydre
grænser. Det fremgår endvidere, at de indre grænser kan passeres overalt, uden at
der gennemføres personkontrol, uanset personernes nationalitet.
Schengengrænsekodeksen indeholder dog en række bestemmelser om muligheden
for under visse betingelser midlertidigt at genindføre grænsekontrol ved de indre
Schengengrænser. Kodeksen giver derimod ikke mulighed for at indføre permanent
grænsekontrol ved de indre Schengengrænser.
Side
1/2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 512: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 715 om ministeren vil vurdere, om vedtagelsestekst V5 af Danmarksdemokraterne holder sig indenfor EU-regler, konventioner og eventuelle andre internationale forpligtelser
En dansk beslutning om at indføre permanent grænsekontrol ved Danmarks indre
Schengengrænser eller i øvrigt grænsekontrol, der ikke er i overensstemmelse med
Schengengrænsekodeksen, vil således være i strid hermed.
Hertil kommer, at Danmark er forpligtet til at overholde reglerne om fri bevægelig-
hed, som er fastsat i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde. Mulig-
heden efter Schengengrænsekodeksen for midlertidigt at genindføre grænsekon-
trol udgør en begrænsning af retten til fri bevægelighed inden for Unionen og skal
følgelig fortolkes strengt.
Etablering af permanent grænsekontrol mod de nordiske lande vil endvidere være
i strid med den nordiske pasunion, som bl.a. sikrer adgangen til at rejse frit inden
for de nordiske landes område uden herved at blive underkastet grænsekontrol.
Kommissionen har i december 2021 fremlagt forslag til revision af reglerne om
grænsekontrol i Schengengrænsekodeks. Regeringen er overordnet positiv over for
Kommissionens forslag. Kommissionens forslag lægger bl.a. op til mere fleksible
rammer for midlertidig genindførelse af intern grænsekontrol, særligt i forhold til
hvor længe der midlertidigt kan genindføres intern grænsekontrol. Rådet vedtog i
juni 2022 en generel indstilling i forhold til forslaget. Der udestår forhandlinger med
Europa-Parlamentet.
Kaare Dybvad Bek
/
Grith Nørgaard
Side
2/2