Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 525
Offentligt
2718013_0001.png
NOTAT
10. maj 2023
2023 - 5786
miy
Orienteringsnotat til Folketinget om dansk høringssvar vedrørende
Europa-Kommissionens høring over udkast til revision af Kommissi-
onens forordning om anvendelse af artikel 107 og 108 i traktaten om
Den Europæiske Unions Funktionsmåde på de minimis-støtte, der
ydes til virksomheder, der udfører tjenesteydelser af almindelig øko-
nomisk interesse
Offentlig kompensation til virksomheder, der leverer tjenesteydelser af al-
mindelig økonomisk interesse, og som opfylder kriterierne i Traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde artikel 107, stk. 1 og derved udgør
statsstøtte, skal normalt anmeldes til og godkendes af Europa-Kommissio-
nen.
I henhold til de minimis-forordningen om tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse fritages små støttebeløb, der ydes til virksomheder,
der udfører tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse, fra statsstøt-
tekontrol, da de ikke anses for at have nogen indvirkning på konkurrencen
og samhandelen på EU's indre marked.
Europa-Kommissionen foreslår i deres udkast til revision af forordningen
at lave tre ændringer:
1.
Forhøjelse af loftet for den de minimis-støtte, som en virksomhed,
der udfører tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse, kan
modtage pr. medlemsstat i en given periode på 3 år, fra 500 000
EUR til 650 000 EUR. Denne forhøjelse af loftet har til formål at
tage højde for inflationen (for perioden 2012-2030).
Tilpasning af visse begreber i de minimis-forordningen om tjene-
steydelser af almindelig økonomisk interesse til den generelle de
minimis-forordning3 (navnlig begrebet "enkelt virksomhed" og be-
stemmelserne om "kriseramte virksomheder" og "fusioner og virk-
somhedsovertagelser").
Styrkelse af gennemsigtighedskravene ved indførelse af et obliga-
torisk offentligt register på nationalt plan eller EU-plan.
2.
3.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 525: Notat og høringssvar vedr. forslag til revision af forordning om de minimis-støtte, der ydes til virksomheder, der udfører tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse
2/2
Regeringens høringssvar
Af høringssvaret fremgår, at regeringen støtter en forøgelse af støtteloftet
til 650.000 euro over en periode på tre regnskabsår pr. medlemsstat. Der
gøres i den forbindelse opmærksom på, at det er vigtigt for regeringen, at
loftet ikke sættes unødigt højt, da det potentielt kan forvride konkurrencen
på det indre marked og komme virksomheder i medlemsstater med mindre
statslige budgetter (såsom Danmark) til skade. Det bemærkes derfor, at lof-
tet kun bør forøges i takt med den økonomiske udvikling og tage udgangs-
punkt i objektive økonomiske forhold. Det er regeringens vurdering, at den
foreslåede forøgelse af loftet vil leve op til dette.
Regeringen fremhæver desuden i høringssvaret, at en forpligtelse til at ind-
berette data om støtte, som tildeles efter de minimis-forordningen om tje-
nesteydelser af almindelig økonomisk interesse, i et register, som indføres
enten på EU- eller nationalt niveau, vil være byrdefuldt for den enkelte
støtteydende myndighed. Det bemærkes dog samtidig, at øget transparens
på statsstøtteområdet er ønskeligt og vil gøre det lettere for de enkelte virk-
somheder at danne sig et overblik over modtaget de minimis-støtte.
Slutteligt fremhæver regeringen behovet for en længere implementerings-
periode. Der foreslås en implementeringsperiode på 12 måneder.