Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 546
Offentligt
2722369_0001.png
NOTAT
Den 9. juni 2023
MIM 51-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakt om regler for anvendelsen af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/904 vedrørende beregning,
verifikation og indberetning af data om indholdet af genanvendt plast i
engangsplastdrikkeflasker i overensstemmelse med artikel 6(5) og artikel 13(1)
og (4) i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/904 om reduktion af
visse plastikprodukters miljøpåvirkning. (Komitésag)
Resumé
Kommissionen har forelagt en gennemførelsesretsakt om fastlæggelse af metode for beregning,
verifikation og indberetning af data om indhold af genanvendt plast i markedsførte
engangsplastdrikkeflasker (Komitésag). Gennemførelsesretsakten følger af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2019/904 om reduktion af visse plastikprodukters miljøpåvirkning
(engangsplastikdirektivet). Forslaget er sat til afstemning i den tekniske tilpasningskomité med frist
[den 19. juni 2023]. Forslaget indeholder tekniske specifikationer og format for rapportering, som
følger af engangsplastdirektivets artikel 6, stk. 5, og artikel 13, stk. 1 og 4. Gennemførselsretsakten
forventes ikke at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser. Regeringen agter at stemme for.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt en gennemførelsesretsakt om fastlæggelse af metode for beregning,
verifikation og indberetning af data om andelen af genanvendt plast i visse drikkeflasker.
Gennemførelsesretsakten fastlægger reglerne for beregning og verifikation af de mål, der er fastsat i
artikel 6, stk. 5, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/904 om reduktion af visse
plastikprodukters miljøpåvirkning (herefter engangsplastdirektivet), herunder målsætninger for en
minimumsandel af genanvendt plast på hhv. 25 pct. i 2025 i drikkeflasker af PET-plast og 30 pct. i
2030 for alle drikkeflasker af engangsplast omfattet af direktivet.
Forslaget har hjemmel i engangsplastdirektivets artikel 6, stk. 5, og artikel 13, stk. 4, 3. led.
Forslaget behandles efter en undersøgelsesprocedure i den tekniske tilpasningskomité nedsat under
affaldsdirektivet. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et
ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder
forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Miljøstyrelsen • Tolderlundsvej 5 • 5000
Odense C
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 546: Notat om komitésag om genanvendt plast i engangsplastdrikkeflasker
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget er sat til afstemning i den tekniske tilpasningskomité med frist den [19. juni 2023].
Formål og indhold
I henhold til engangsplastdirektivets artikel 6, stk. 5, skal medlemsstaterne sikre, at drikkeflasker af
engangsplast, der er fremstillet af polyethylen terephtalat (PET) som den primære komponent, fra
2025 indeholder mindst 25 pct. genanvendt plast, beregnet som et gennemsnit for alle PET-flasker,
der er markedsført i medlemsstatens område. Drikkeflasker af engangsplast af alle plasttyper skal
desuden fra 2030 indeholde mindst 30 pct. genanvendt plast, beregnet som et gennemsnit for alle
sådanne drikkeflasker, der markedsføres i Danmark. Kravet om indhold af genanvendt af plast i
drikkeflasker har til formål at understøtte efterspørgslen på genanvendt plast, der sikrer, at
investeringer i genanvendelse af plast bliver rentable. Kravet forventes at mindske trækket på naturens
ressourcer til produktion af ny plast.
Drikkeflasker omfattet af artikel 6, stk. 5, er drikkeflasker, der er engangsplastprodukter som defineret
i direktivets artikel 3, nr. 2, med en kapacitet på op til tre liter, herunder kapsler og låg til disse, dog
ikke:
a) drikkeflasker af glas eller metal med kapsler og låg af plast;
b) drikkeflasker, der er beregnet og anvendes til fødevarer til særlige medicinske formål som
defineret i artikel 2, litra g), i forordning (EU) nr. 609/2013, der er i flydende form.
I henhold til engangsplastdirektivets artikel 13, stk. 1, skal medlemsstaterne til Kommissionen hvert
kalenderår rapportere oplysninger om genanvendt indhold i drikkeflasker for at påvise opfyldelsen af
målene fastsat i direktivets artikel 6, stk. 5. Den første rapporteringsperiode er kalenderåret 2025.
Kommissionen har fremlagt en gennemførelsesretsakt, der fastlægger en metode for beregning og
verifikation af målene for indhold af genanvendt plast i drikkeflasker i overensstemmelse med
engangsplastdirektivets artikel 6, stk. 5. Retsakten fastlægger desuden formatet for medlemsstaternes
rapportering af data til Kommissionen om genanvendt plast i drikkeflasker i overensstemmelse med
engangsplastdirektivets artikel 13, stk. 1 og 4.
Andelen af genanvendt plast i drikkevareflasker skal ifølge retsakten, beregnes ved at dividere vægten
af genanvendt plast, der anvendes i markedsførte drikkeflasker, med vægten af alle drikkeflasker, der
markedsføres. Vægten af en drikkeflaske skal inkludere alle flaskens dele, herunder selve flasken, låg
og etiketter.
Genanvendt plast omfatter ifølge retsakten kun materiale, der har indgået i en
genanvendelsesoperation i henhold til definitionen af "genanvendelse" i artikel 3, nr. 17, i direktiv
2008/98/EF (affaldsrammedirektivet), og som er defineret som
”post-consumer plastic waste”, dvs.
plastaffald fra plastprodukter, der har været markedsført. Det betyder, at plastaffald, der genereres
under produktions- eller fremstillingsprocesser, ikke kan tælle med som genanvendt plast ift.
beregning af efterlevelse af kravene til genanvendt indhold på hhv. 25 pct. i 2025 og 30 pct. i 2030. Det
er desuden kun mekanisk genanvendt plast, der tælles med som genanvendt plast. Dette skyldes, at det
ikke er muligt at adskille kemisk genanvendt plast fra virgint plast i de overensstemmelseserklæringer,
hvor genanvendt indhold af plast skal aflæses. Kommissionen planlægger at komme med et udkast til
en ændring af retsakten, der skal inkludere en metode for beregning, verifikation og indberetning af
data om indhold af kemisk genanvendt plast i engangsplastdrikkeflasker.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 546: Notat om komitésag om genanvendt plast i engangsplastdrikkeflasker
Det fremgår af retsakten, at medlemsstaterne skal indhente data om indholdet af genanvendt plast hos
’de
økonomiske operatører’. Vægten af genanvendt plast skal beregnes ud fra den procentdel af
genanvendt plast, der er oplyst i drikkeflaskernes overensstemmelseserklæringer efter forordning
2022/1616. Overensstemmelseserklæringerne følger plast, der er fødevarekontaktmateriale i hele
værdikæden, og retsakten bygger således videre på et system, der allerede fungerer. Økonomiske
operatører skal på baggrund af overensstemmelseserklæringerne beregne vægten af genanvendt plast
og indberette data herom og data om drikkeflaskernes samlede vægt til myndighederne i den
pågældende medlemsstat. Kommissionen har oplyst, at etiketter også betragtes som
fødevarekontaktmateriale. Kommissionen oplyser, at der bør være en overensstemmelseserklæring på
etiketter på PET-flasker, da PET ikke er en absolut barriere.’
De økonomiske operatører’
defineres som
ledere af en fødevarevirksomheder og konverteringsvirksomhedsledere, der markedsfører
drikkeflasker. Dvs. at den producent, der først tilgængeliggør plastflasken på det danske marked, enten
tom eller påfyldt, skal indrapportere vægten af genanvendt plast samt den samlede vægt af
markedsførte engangsplast drikkeflasker til myndighederne.
Beregningsmetoden med anvendelse af overensstemmelseserklæring efter forordning 2022/1616
lægger sig op af den metode for indberetning af indhold af genanvendt plast, der er præsenteret i
Kommissionens udkast til emballageforordning.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesretsakt til et allerede vedtaget direktiv. Det er derfor regeringens
vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der gælder ikke i dag en pligt for virksomheder til at beregne og indberette data til miljømyndigheder
om indhold af genanvendt plast i drikkeflasker.
Beregningsmetoden, der er angivet i Kommissionens forslag til gennemførselsretsakt, bygger på de
oplysninger og overensstemmelseserklæringer, der følger af forordning 2022/1616 om materialer og
genstande af genanvendt plast bestemt til kontakt med fødevarer. Der er dermed ifølge Kommissionen
tale om oplysninger, som virksomhederne allerede i dag er i besiddelse af.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Afgørelser, jf. TEUF art. 288, der vedtages af Kommissionen, er bindende for adressaten uden
implementering i national ret. En afgørelse, der pålægger medlemsstaterne rapporteringsforpligtelser
vil således gælde for Danmark uden yderligere nationale lovgivningsmæssige tiltag.
Nærværende forslag vil således, når den er vedtaget, sammen med bestemmelserne i
engangsplastikdirektivets artikel 13 udgøre det regelsæt, som Danmark skal overholde.
Producenterne skal indberette de data, som er nødvendige for at Danmark kan foretage afrapportering
til Kommissionen i overensstemmelse med Kommissionens gennemførelsesafgørelse.
Det forventes fastsat ved bekendtgørelse, at de økonomiske operatører skal efterleve retsakten ved
indrapportering af data til Miljøstyrelsen.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 546: Notat om komitésag om genanvendt plast i engangsplastdrikkeflasker
2722369_0004.png
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Det vurderes, at det vil kræve
120 timer hos MST årligt at administrere indberetning af data fra virksomheder, udfylde skemaer i
retsaktens bilag og rapportere data til Kommissionen.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at der vil være administrative omkostninger for erhvervslivet i forbindelse med
indrapportering af data. Konsekvenser består i, at virksomheder der markedsfører drikkeflasker af
engangsplast årligt skal indberette hhv. mængden af genanvendt plast og total mængde plast i de
drikkeflasker af engangsplast, som er markedsført på det danske marked i det foregående kalenderår.
Disse administrative konsekvenser vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres
nærmere.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke i sig selv have indflydelse på beskyttelsesniveauet for miljø i
Danmark, da gennemførselsretsakten udelukkende omfatter metode for beregning af målsætninger
vedtaget i engangsplastikdirektivet samt formatet for indrapportering af data.
Høring
Sagen har været i høring i Miljøspecialudvalget. I forbindelse med høringen er der kommet
høringssvar fra Bryggeriforeningen (BF) og Dansk Retursystem A/S.
BF er kritiske over for, at låg og etiketter er inkluderet i vægten af flasken, når der skal indberettes om
markedsført mængde, da disse to dele i dag ikke kan fremstilles af genanvendte materialer. Ifølge BF
betyder inklusionen af låg og etiketter, at der reelt vil være krav om en højere procentdel genanvendt
plast end den ved direktivet fastsatte. BF mener derfor, at forslag om at inkludere låg og etiketter i
beregningen, vil være et negativt incitament for yderligere vægtreduktion af PET-flasker, da låg ved
vægtreduktion vil udgøre en større procentdel af flasken. Derudover mener BF, at når en
risikovurdering af etiketter viser, at der ikke kan ske afsmitning til fødevaren, er etiketten ikke
omfattet af reglerne om fødevarekontaktmaterialer, og derfor vil der ikke foreligge en
overensstemmelseserklæring på etiketterne. Dette er problematisk, da indholdet af genanvendt plast
ifølge gennemførelsesretsakten skal dokumenteres via disse overensstemmelseserklæringer. BF
mener, at etiketter bør anses som ”de minimis” og derfor ikke medregnes.
Endvidere bemærker BF, at
der er ikke refereres til etiketter i engangsplastdirektivet, og stiller derfor spørgsmål til, om der er
hjemmel til at udvide anvendelsesområdet via en gennemførelsesretsakt.
BF er kritiske over for, at der i forslagets artikel 5, stk. 2 står ”each bottle”
(hver flaske), idet andelen af
genanvendt plast skal opgøres som et gennemsnit af markedsførte drikkeflasker.
BF mener, at opgørelsen af andelen af genanvendt plast ikke bør være årligt, men kun i 2026 for året
2025 og igen i 2031 for året 2030. BF mener, det er administrativt og økonomisk unødvendigt for både
markedet og myndighederne at gennemføre en opgørelse hvert år.
Bryggeriforeningen er positive over, at genanvendelsesprocenten aflæses via produkternes
overensstemmelseserklæringer.
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 546: Notat om komitésag om genanvendt plast i engangsplastdrikkeflasker
Dansk Retursystem A/S bemærker, at det ikke er hensigtsmæssigt, at låg indgår i den samlede
beregning for overholdelse af kravene i 2025 og 2030, da lågene i dag ikke er mulige at genanvende til
ny fødevarekontaktmateriale.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt forventes der at være opbakning til forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen bemærker, at Kommissionen har udarbejdet et forslag til en gennemførelsesretsakt, der
følger direktivets intentioner, og som danner ramme for præcise indberetninger for at leve op til
direktivets forpligtelser. Regeringen agter at stemme for forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget om Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om reduktion af visse plastprodukters
miljøpåvirkning har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 26. oktober 2018, jf. samlenotat
oversendt til Folketingets Europaudvalg den 18. oktober 2018.
5