Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 558
Offentligt
2724795_0001.png
Den 15. juni 2023
FVM 284
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
… /… af XXX
om fastsættelse af regler om kontrol af overensstemmelse med han-
delsnormer for frugt- og grøntsagssektoren, visse forarbejdede frugt- og grønt-
sagsprodukter og banansektoren (komitésag), og
Kommissionens forslag til delegerede forordning
(EU) …
/... af XXX om supple-
rende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 1308/2013 ved-
rørende handelsnormer for frugt- og grøntsagssektoren, visse forarbejdede
frugt- og grøntsagsprodukter og banansektoren og ophæve Kommissionens for-
ordning (EC) 1666/1999 og Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
543/2011 og 1333/2011 (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en gennemførelsesretsakt og en delegeret retsakt om revision af
handelsnormerne for frugt og grøntsager (komitesag/delegeret retsakt). Forslagene er, sammen med
en række andre forslag på området for handelsnormer, fremsat med henblik på at modernisere og
forenkle EU's handelsnormer, som er et initiativ under Kommissionens Jord til bord-strategi. De gæl-
dende handelsnormer for frugt og grøntsager foreslås tilpasset til Lissabon-traktaten, således at gen-
nemførelsesretsakten omfatter reglerne for kontrollen af handelsnormerne, mens forslaget til den de-
legerede retsakt vedrører tekniske bestemmelser om handelsnormerne. Med forslagene indarbejdes
handelsnormerne for bananer og tørrede druer endvidere i handelsnormerne for frugt og grøntsager.
Der foreslås mærkning med oprindelse på en række produkter, der efter de gældende regler ikke er
omfattet heraf. Endeligt foreslås det, at der ved donation af frugt og grøntsager ikke stilles krav om
angivelse af oprindelsesland. Forslagene vedrørende handelsnormer for frugt og grøntsager er fastsat
med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1308/2013 om en fælles markedsord-
ning for landbrugsprodukter. Komiteforslaget forventes sat til afstemning i Komitéen for den fælles
markedsordning for landbrugsprodukter den 26. juni 2023. En vedtagelse af forslagene vurderes at
betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte
komiteforslaget. Regeringen kan endvidere støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund, idet
man lægger vægt på at begrænse bestemmelser om øget oprindelsesmærkning mest muligt.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 558: Komitésag og delegeret retsakt om handelsnormer for frugt- og grøntsagssektoren, visse forarbejdede frugt- og grøntsagsprodukter og banansektoren
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til revision af handelsnormerne for frugt og grøntsager. Der er tale
om en gennemførelsesretsakt og en delegeret retsakt.
Forslagene er fremsat med hjemmel i forordning 1308/2013 af 17. december 2013 om en fælles mar-
kedsordning for landbrugsprodukter.
Forslaget til gennemførelsesretsakten behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for den fælles
markedsordning for landbrugsprodukter. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal,
vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedta-
ger Kommissionen ikke forslaget, men Kommissionen kan inden for to måneder forelægge Komitéen et
ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget eller inden for to måneder fore-
lægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver
appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage
forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen
forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage
forslaget.
Forslaget til gennemførelsesretsakten forventes sat til afstemning i Komitéen for den fælles markeds-
ordning for landbrugsprodukter den 26. juni 2023.
Forslaget til den delegerede retsakt forventes sendt til Rådet i september-oktober 2023 med henblik på
godkendelse. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rå-
det gør indsigelse inden for en frist på to måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder
efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om
indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formål og indhold
Forslagene omfatter handelsnormerne, der fastsætter krav til frugt og grøntsager, der sælges til forbru-
gere. Overordnet er formålet med handelsnormerne at lette varernes frie bevægelighed på det indre
marked og holde frugt og grøntsager af utilfredsstillende kvalitet væk fra markedet, give relevant infor-
mation til forbrugerne og sikre lige vilkår for konkurrerende produkter. Handelsnormerne omfatter
endvidere krav ved import og eksport. Forslagene er fremsat med henblik på en revision af EU's han-
delsnormer, som er et initiativ under Kommissionens Jord til bord-strategi. Den gældende forordning
om handelsnormerne for frugt og grøntsager foreslås tilpasset til Lissabontraktaten, således at gennem-
førelsesretsakten fremmedrettet omfatter især reglerne for kontrollen af handelsnormerne, mens for-
slaget til den delegerede retsakt vedrører tekniske bestemmelser om handelsnormerne.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrørende kontrolbestemmelser viderefører i al væsentlighed
gældende regler.
Forslaget til den delegerede retsakt viderefører bestemmelserne om en generel handelsnorm for frugt
og grøntsager samt specifikke handelsnormer for æbler, citrusfrugter, kiwifrugter, hovedsalat, kruset
endivie og bredbladet endivie, ferskner og nektariner, pærer, jordbær, sød peber, spisedruer og tomater.
Ifølge forslaget vil en række produkter, der i gældende regler er undtaget fra den generelle handelsnorm,
fremover blive omfattet af krav om mærkning med oprindelsesland. Dette omfatter en række nødder,
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 558: Komitésag og delegeret retsakt om handelsnormer for frugt- og grøntsagssektoren, visse forarbejdede frugt- og grøntsagsprodukter og banansektoren
samt tørrede citrusfrugter, kapers og safran. Endvidere præciseres det, at udskåret frugt og grøntsager
skal mærkes med oprindelsesland.
Med forslagene indarbejdes handelsnormerne for bananer og tørrede druer i handelsnormerne for frugt
og grøntsager, der på nuværende tidspunkt er reguleret i særskilte forordninger. Handelsnormerne for
tørrede druer forenkles, så de alene vedrører mærkning med oprindelsesland.
Endeligt foreslås det, at der ved donation af frugt og grøntsager ikke stilles krav om angivelse af oprin-
delsesland.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt. Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om
komiteforslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kontrollen af handelsnormerne for frugt og grøntsager deles mellem Landbrugsstyrelsen og Fødevare-
styrelsen. Landbrugsstyrelsens administration af handelsnormerne reguleres i Landbrugsstyrelsens be-
kendtgørelse om kontrol af overholdelsen af EU's handelsnormer for friske frugter og grøntsager med
hjemmel i Landbrugsstøtteloven. Fødevarestyrelsens kontrol af handelsnormerne for frugt og grøntsa-
ger foretages som en integreret del af den almindelige fødevarekontrol.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af danske bekendtgørelser på området.
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konse-
kvenser for EU’s
budget.
Komiteforslaget vedrørende kontrolbestemmelser viderefører i al væsentlighed gældende regler og vur-
deres ikke at have administrative konsekvenser.
Forslaget til den delegerede retsakt vil have administrative konsekvenser for branchen, idet udvidelse af
krav om angivelse af oprindelse kan kræve indførelse af nye systemer og arbejdsgange for at sikre, at
varerne mærkes korrekt. Oplysninger om oprindelsesland er i de fleste tilfælde tilgængelige. Der er end-
videre tale om produkter, der på nuværende tidspunkt er omfattet af andre mærkningskrav, hvorfor
oplysning om oprindelse vurderes at kunne tilføjes ved en mindre ændring af den nuværende mærkning.
I de tilfælde, hvor oprindelseslandet løbende ændres, er der mulighed for at påsætte oplysningerne på
samme måde som f.eks. holdbarhedsmærkningen ved efterfølgende print på emballagen eller mærknin-
gen, således at hele mærkningen ikke skal ændres løbende. Forslaget finder først anvendelse fra den 25.
januar 2025, hvorfor der vurderes at være tilstrækkelig tid til at indføre nye systemer og arbejdsgange
og foretage de nødvendige ændringer af nuværende mærkning. Kun få af de omfattede produkter har en
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 558: Komitésag og delegeret retsakt om handelsnormer for frugt- og grøntsagssektoren, visse forarbejdede frugt- og grøntsagsprodukter og banansektoren
2724795_0004.png
holdbarhed ud over et år, hvorfor der kun forventes at være meget få produkter, som allerede er på
markedet, som ikke kan sælges på baggrund af nye krav til oprindelsesmærkning.
I visse situationer, herunder donation, foreslås undtagelse for krav om mærkning af oprindelsesland,
hvilket er en lettelse for virksomheder, der donerer frugt og grøntsager.
De administrative konsekvenser vurderes samlet set ikke at være væsentlige. Erhvervsstyrelsen har vur-
deret, at de samlede administrative konsekvenser ved den delegerede retsakt, er under 4 mio. kr.
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
Dansk Industri bemærker, at krav til øget oprindelsesmærkning vil medføre omkostninger til emballa-
geændringer og evt. også et stort emballagespild.
Dansk Erhverv
støtter op om en revision af EU’s handelsnormer for frugt og grøntsager,
samt alle de
øvrige handelsnormer for landbrugsprodukter, da de mener, at der er stort potentiale for modernisering
og forenkling af den nuværende lovgivning. Dansk Erhverv foreslår, at de fremtidige handelsnormer
udelukkende fokuserer på kvalitetskrav, mens bestemmelser om sikkerhed, kontrol og mærkning bør
flyttes til de relevante horisontale EU-regler.
Dansk Erhverv ønsker ikke, at flere fødevarer skal omfattes af obligatoriske krav om oprindelsesmærk-
ning, og opfordrer derfor til, at Danmark ikke støtter forslagets krav om oprindelsesmærkning af flere
fødevarer under handelsnormerne for frugt og grøntsager. Dansk Erhverv bemærker, at særligt kravet
om oprindelsesmærkning af udskåret frugt og grøntsager vil udgøre en kæmpe byrde for erhvervet, hvis
også blandinger af frugt og/eller grøntsager omfattes.
Dansk Erhverv har endvidere udtrykt ønske om, at donation af frugt og grøntsager helt undtages fra
handelsnormerne. Trods ønsket om mere omfattende undtagelser ved donation, er Dansk Erhverv glade
for, at frugt og grøntsager som doneres, er undtaget handelsnormernes mærkningskrav.
Dansk Erhverv har efterfølgende uddybet, at de øgede krav til oprindelsesmærkning vil ramme detail-
handlen i forbindelse med deres egne varemærker. Det vurderes, at der i den samlede detailhandel ek-
sisterer omkring 350 varenumre af egne mærkevarer, som vil blive omfattet af de nye mærkningskrav i
handelsnormerne for frugt og grøntsager. For disse produkter vil der være omkostninger til emballage-
ændring, som ca. udgør 7.500 kr. ex. moms per varenummer. Dvs. første gang emballagerne skal æn-
dres/opdateres, vil det koste detailhandlen ca. 2,6 mio. kr. ex. moms. Endvidere påpeger Dansk Erhverv,
at beløbet ikke nødvendigvis udgør en engangsomkostning, da det må antages, at emballagerne skal
ændres flere gange i løbet af et år, da visse typer af frugt og grøntsager indkøbes fra forskellige steder i
verden, afhængigt af sæson, pris og tilgængelighed.
Dansk Erhverv bemærker, at øgede krav om obligatorisk oprindelsesmærkning også vil have en række
yderligere administrative og praktiske konsekvenser for detailhandlen. Blandt disse konsekvenser næv-
nes større madspild, da der lægges nye begrænsninger i virksomhedernes produktionsvilkår, større spild
af emballage som folie og etiketter, da der med jævne mellemrum kan opstå behov for ændring af mærk-
ningen med oprindelsesland pga. f.eks. forsyningsknaphed eller sæsonvariationer og problemer med at
få plads til den yderligere mærkning.
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 558: Komitésag og delegeret retsakt om handelsnormer for frugt- og grøntsagssektoren, visse forarbejdede frugt- og grøntsagsprodukter og banansektoren
2724795_0005.png
Endvidere bemærker Dansk Erhverv, at der opstår et større kontrolbehov, som risikerer at nedprioritere
anden kontrol, som kan være væsentlig for fødevaresikkerheden.
Dansk Erhverv bemærker, at hvis Kommissionen vælger at indføre øgede krav om oprindelsesmærkning
på frugt og grøntsager mv., er det meget vigtigt, at bibeholde muligheden for at kunne mærke med de
overordnede geografiske niveauer
”EU” og/eller ”ikke-EU”.
De Samvirkende Danske Købmænd bemærker helt overordnet, at formålet med handelsnormerne bør
være at indføre en særlig varestandard vedrørende kvalitet for visse fødevarer, samt at handelsnormerne
ikke bør indeholde krav om bl.a. mærkning og sporbarhed, idet disse områder allerede er beskrevet i
anden lovgivning. De Samvirkende Danske Købmænd bemærker, at øgede krav til oprindelse vil være
en unødvendig administrativ byrde for virksomhederne. De Samvirkende Danske Købmænd opfordrer
derfor kraftigt til, at Danmark ikke støtter dette forslag. De Samvirkende Danske Købmænd støtter, at
produkter til donation undtages mærkningskravene, men så helst produkter til donation undtaget fra
handelsnormerne. De Samvirkende Danske Købmænd bemærker, at fødevareforordningen allerede stil-
ler krav om sporbarhed, hvorfor det vurderes, at dette fuldt tilstrækkeligt for at kunne spore varen og
dermed føre en korrekt og effektiv kontrol. De Samvirkende Danske Købmænd foreslår derfor, at kra-
vene om at fakturaer og ledsagedokumenter, og eksklusive kvitteringer til forbrugeren, skal indeholde
oplysninger om produkternes navn, oprindelsesland mv. slettes. De Samvirkende Danske Købmænd fo-
reslår endvidere, at forslagets krav til tydelighed og størrelse slettes, da det allerede er angivet, at teksten
skal være letlæselig og iøjnefaldende.
Coop bemærker, at de ikke ønsker, at flere fødevarer skal omfattes af obligatoriske krav om oprindelses-
mærkning, og ser derfor ikke, at Danmark støtter forslaget om oprindelsesmærkning af flere fødevarer
under handelsnormerne for frugt og grøntsager. Coop bemærker endvidere, at vi i dag har en effektiv
kontrol af handelsnormerne for frisk frugt og grøntsager, og et tilstrækkeligt sporbarhedssystem, hvor-
for de ikke mener at en stramning af reglerne for sporbarhed vil øge niveauet for fødevaresikkerhed.
Endvidere bemærker Coop, at forslagets krav til synlighed og størrelse, er et krav, der går længere end,
hvad der allerede er fastlagt i mærkningsreglerne i forordning 1169/2011.
Lolex
bemærker, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis der indføres definitioner af begreberne ”lag-
og
rækkepakket” og ”kolli”.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være opbakning blandt medlemsstaterne til forslagene.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen
støtter en revision af EU’s handelsnormer,
idet regeringen finder, at handelsnormerne skal
være enkle at administrere, tilstrækkeligt fleksible og markedsorienterede, tage hensyn til private og
nationale ordninger og skal sikre bæredygtighed, sunde fødevarer og innovation. Regeringen finder end-
videre, at handelsnormerne skal være forbrugerorienterede og i overensstemmelse med den horisontale
fødevarelovgivning. Regeringen finder generelt ikke, at obligatorisk oprindelsesmærkning skal udvides
til flere produkter.
Regeringen agter på den baggrund at støtte komitéforslaget.
Regeringen kan endvidere støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede for-
ordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund, idet man lægger
vægt på at begrænse bestemmelser om øget oprindelsesmærkning mest muligt.
5
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 558: Komitésag og delegeret retsakt om handelsnormer for frugt- og grøntsagssektoren, visse forarbejdede frugt- og grøntsagsprodukter og banansektoren
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6