Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 561
Offentligt
2724874_0001.png
Den 14. juni 2023
MIM 55-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om fornyet godkendelse
af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som opløsningsmiddel til produktion af
caprolactam i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet trichlorethylen (TCE) som opløsningsmiddel til industriel produktion af stoffet caprolactam,
som anvendes som byggeklods i fremstillingen af nylon. Forslaget er fremsat i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver den
tyske virksomhed Domo Caproleuna GmbH tilladelse til fortsat anvendelse efter optag på
godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, i en periode på 10 år fra udløbsdatoen af virksomhedens
eksisterende godkendelse den 21. april 2023. Forslaget blev drøftet på et møde i REACH-komitéen d.
26. april 2023 forud for vedtagelse i skriftlig procedure med frist d. 26. juni 2023. Forslaget
forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. Der findes alternative opløsningsmidler til den specifikke anvendelse, men der
findes ikke egnede alternativer, som vil reducere de samlede risici. De beskrevne
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold vurderes at leve op til de danske
arbejdsmiljøkrav. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
trichlorethylen (TCE) som opløsningsmiddel til industriel produktion af stoffet caprolactam, som
anvendes som byggeklods i fremstilling af nylon.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 561: Notat om komitésag om fornyet godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som opløsningsmiddel til produktion af caprolactam
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på møde i REACH-komitéen d. 26. april 2023 forud for efterfølgende vedtagelse i
skriftlig procedure med frist d. 26. juni 2023.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgning fra den tyske virksomhed Domo Caproleuna GmbH om fortsat
anvendelse af op til 100 tons om året af trichlorethylen (TCE):
1.
Til anvendelse som ekstraktionsopløsningsmiddel i oprensningen af caprolactam fra
caprolactam olie.
Domo modtog den 17. januar 2017 meddelelse om godkendelse af ovennævnte anvendelse af
TCE frem til 21. april 2023. Domo indsendte endvidere den 17. august 2021 en revurderingsrapport i
henhold til den meddelte godkendelse og ansøgning om fornyet godkendelse af TCE.
Revurderingsrapporten og den fornyede vurdering af godkendelsen af trichlorethylen har i henhold til
procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i
udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 30. november 2022
har afgivet følgende udtalelser:
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 561: Notat om komitésag om fornyet godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som opløsningsmiddel til produktion af caprolactam
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC bemærkede, at udledningen til miljøet fra flygtige emissioner ikke blev
vurderet i den oprindelige ansøgning, men i revurderingsrapporten er baseret på målinger og
reduceret signifikant. Udvalget anbefalede, at yderligere planlagte risikohåndteringstiltag sættes
som krav til godkendelsen, samt at udledning til miljøet og arbejdstageres eksponering i
godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. Udvalget finder ansøgers
substitutionsplan troværdig og konkluderede desuden, at der er kommercielt egnede alternative
tilgængelige i EU. SEAC har tidligere vurderet, at de to kommercielt egnede alternativer, benzen og
toluen, ikke vil føre til en samlet reduktion af risici. Endelig har udvalget konkluderet, at ansøgeren
har påvist, at de socioøkonomiske fordele på mindst 10 mio. euro om året opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet at fristen
for fornyet vurdering sættes til udgangen af 2033.
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering
ved
udgangen
af
2033
under
forudsætning
af
anvendelse
af
de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet samt
implementering af de planlagte risikohåndteringstiltag. Derudover er det en forudsætning, at ansøgerne
gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 561: Notat om komitésag om fornyet godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som opløsningsmiddel til produktion af caprolactam
Høring
Et notat om forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet høringssvar
fra Fagbevægelsens Hovedorganisation, der lægger stor vægt på, at godkendelsen maksimalt gives for
en 7-årig periode.
Det bemærkes hertil, at fristen for fornyet vurdering
(’godkendelsesperioden’) især fastsættes under
hensyntagen til ansøgerens konkrete muligheder for at anvende alternative stoffer eller teknologier,
men at der også tages hensyn til risici og socioøkonomiske forhold. I den aktuelle sag har Kemikalie-
agenturets Socioøkonomiske Komité vurderet, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative
stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren, og at ansøgeren
ikke har mulighed for at substituere til en alternativ teknologi inden for en kortere årrække.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau svarende til de danske
arbejdsmiljøkrav, og at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til den specifikke
anvendelse, som vil føre til en samlet reduktion af risici. Det bemærkes, at den beregnede maksimale
koncentration i luften i arbejdsmiljøet (kortvarigt op til 2,7
μg/m3)
er markant lavere end
Arbejdstilsynets vejledende grænseværdi for arbejdsmiljøet (33 mg/m3). Forslaget til
gennemførelsesretsakt tager herudover udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav
i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er tidligere oversendt grundnotat om godkendelse til Domo Caproleuna i 2016 til Folketingets
Europaudvalg den 18. oktober 2016. Danmark støttede forslaget, idet der blev lagt vægt på at forkorte
godkendelsesperioden til 2 år, og der skulle fastsættes skærpede krav til beskyttelsen af den generelle
befolkning.
4