Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 567
Offentligt
2725803_0001.png
Grund- og Nærhedsnotat
Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
SEC (2023) 250
1. Resume
19. juni 2023
Kommissionen har d. 7. juni fremlagt forslag til EU's budget for 2024. Kommissionens forslag
indebærer et niveau for forpligtigelsesbevillinger på 189,3 mia. euro. Det foreslåede forpligtelsesni-
veau svarer ifølge Kommissionen til 1,07 pct. af BNI. I forhold til 2023-budgettet (inkl. æn-
dringsbudget 1 og 2) er der tale om en stigning i forpligtelsesbevillingerne på ca. 1,4 pct. svarende
til ca. 2,7 mia. euro.
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 143,1 mia. euro. Det foreslåede beta-
lingsniveau svarer ifølge Kommissionen til 0,81 pct. af BNI. I forhold til 2023-budgettet (inkl.
ændringsbudget 1 og 2) er der tale om et fald i betalingsbevillingerne på ca. 15,2 pct. svarende til
ca. 25,6 mia. euro. Alt andet lige må det reducerede betalingsniveau ventes at øge betalingsniveauet
og dermed også dansk bidrag i de efterfølgende år.
Kommissionens forslag til EU’s 2024-budget
skal ses i lyset af den usikre situation i forbindelse
med Ruslands invasion af Ukraine og en generel høj inflation. Kommissionen bemærker af den
grund, at der forventes et revideret forslag forud for budgetforhandlingerne i efteråret, som er tilpasset
den givne situation. Samtidig bemærker Kommissionen, at man agter at fremsætte en midtvejseva-
luering af EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
inden for kort tid.
Det vil være helt centralt for Danmark, at danske hovedprioriteter imødekommes i et endeligt
kompromis for EU's budget for 2024. Dvs., at en endelig budgetaftale i videst mulige omfang bør
imødekomme Danmark
og andre budgetansvarlige lande
på de væsentligste spørgsmål om især
niveau for margen og udgiftsniveau samt udgiftspolitiske prioriteringer, herunder Ukraine, moder-
nisering og klimaindsatsen.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 7. juni 2023 forslag til EU's budget for 2024, der
skal behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med Lissabon-traktaten.
Hjemmelsgrundlaget er traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budget-
tet).
Kommissionens forslag
til EU’s budget for 2024
er fremlagt med udgangspunkt i
rammerne for den flerårige finansielle ramme for 2021-2027
(MFF’en). Kommis-
sionen forventes efter fast praksis i efteråret 2023 at præsentere et ændringsbrev til
forslag til 2024-budgettet. Kommissionen bemærker i denne sammenhæng, at
man i ændringsbrevet bl.a. forventer at justere udgifterne relateret til den relativt
høje inflation, herunder særligt udgifter til løn og pension.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 567: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
2725803_0002.png
Side 2 af 15
Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i efteråret 2023. Hvis der er
uenighed mellem Rådet og Europa-Parlamentet indledes en 21 dage lang forligs-
procedure med Kommissionen i rollen som mægler. Der stiles mod en aftale om
det endelige EU-budget ifm. ECOFIN-budget til efteråret.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU's 2024-budget er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til
EU’s budget for 2024
Mia. euro, løbende priser
2023-budget
1)
Forplig-
telser
1. Det indre marked, in-
novation og det digitale
område
2. Samhørighed, resili-
ens og værdier
3. Naturressourcer og
miljø
4. Migration og grænse-
forvaltning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og ver-
den
7. Europæisk offentlig
forvaltning
I alt budgetkategori 1-7
Heraf fleksibilitetsinstru-
mentet
Heraf fælles margen-in-
strument
Andre særlige instru-
menter
I alt
Margen
21,6
70,6
57,3
3,7
2,1
17,2
11,3
183,8
1,2
0,3
2,9
186,7
0,4
2,7
168,6
3,6
Betalin-
ger
20,9
58,1
57,5
3,0
1,2
14,0
11,3
166,0
0,9
2024 budgetforslag
Forplig-
telser
21,4
75,0
57,4
3,9
2,3
15,8
11,9
187,8
1,6
0,5
1,6
189,3
0,4
1,4
143,1
30,6
-1,3
2,7
-1,3
-25,6
-45,3%
1,4%
-48,8%
-15,2%
Betalin-
ger
20,9
34,2
54,2
3,3
2,0
15,1
11,9
141,7
1,7
Forskel
Forplig-
telser
-0,2
4,4
0,1
0,2
0,2
-1,4
0,6
4,0
0,4
Betalin-
ger
0,0
-23,9
-3,2
0,2
0,8
1,1
0,6
-24,3
0,8
Forskel i pct.
Forplig-
telser
-0,8%
6,2%
0,2%
4,5%
8,9%
-8,0%
5,6%
2,2%
32,4%
Betalin-
ger
-0,1%
-41,1%
-5,6%
7,2%
67,9%
8,0%
5,6%
-14,6%
84,3%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2023 inkl. forslag til ændringsbudget 1og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget
for 2024
Af det foreslåede betalingsniveau på 143,1 mia. euro kan ca. 74,1 mia. euro (sva-
rende til ca. 52 pct.) ifølge Kommissionen henføres til betalinger relateret til uind-
friede forpligtelser fra foregående MFF 2014-2020 samt direkte støtte under land-
brugspolitikken. Omkring 50,9 mia. euro kan ifølge Kommissionen henføres til
betalinger for forpligtelser under den nuværende MFF, mens det resterende beløb
kan henføres til forpligtelser under den forrige MFF samt til administration, de-
centrale agenturer, særlige instrumenter mv.
Det samlede fald i betalinger fra 2023 til 2024 kan ifølge Kommissionen særligt
henføres til et fald i betalingsniveauet fra ubrugte forpligtigelser for strukturfon-
dene i den tidligere programperiode, som ikke opvejes af en tilsvarende stigning i
betalinger for forpligtigelser fra den indeværende programperiode sfa. forsinkel-
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 567: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
2725803_0003.png
Side 3 af 15
ser. Ifølge Kommissionen følger dette af den langsigtede cyklus for implemente-
ring af strukturfondsprojekter. Alt andet lige må det reducerede betalingsniveau i
2024 forventes at lede til et øget betalingsniveau de efterfølgende år.
Den samlede stigning i forpligtelser fra 2023 til 2024 kan i særdeleshed henføres
betalingen af renteudgifter for EU's fælles lån samt stigningerne på administrati-
onsområdet på 0,6 mia. euro, som særligt kan henføres til mekaniske lønstigninger
i lyset af inflation.
Låneprovenuet fra genopretningsinstrumentet (NextGenerationEU) er opført på
budgettet som formålsbestemte indtægter, hvorfor udgifterne ikke medregnes un-
der EU-budgettets udgiftslofter og ikke er genstand for forhandling i forbindelse
med vedtagelsen af EU’s
budget for 2024.
3.1 Uddybning af de enkelte budgetkategorier
3.1.1 Budgetkategori 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Budgetkategori 1 er de såkaldt vækstskabende initiativer, herunder bl.a. forskning,
infrastrukturinvesteringer og digitalisering. Over halvdelen af udgifterne under ka-
tegori 1 går til forskningsprogrammet Horisont Europa.
Kommissionens budgetforslag for kategori 1 indebærer samlede forpligtelser for
21.431,4 mio. euro svarende til et fald på ca. 163,7 mio. euro eller 0,8 pct. ift. 2023-
budgettet. Det efterlader en margen op til forpligtigelsesloftet for kategori 1 på
166,6 mio. euro.
Forslaget indeholder betalinger for 20.916,2 mio. euro svarende til en stigning på
18,1 mio. euro eller 0,1 pct. ift. 2023,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Budgetkategori 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Mio. euro, løbende priser
2023-budget
1)
Forplig-
telser
Horisont Europa
Det Europæiske Atom-
energifællesskab Euratom
International termonuklear
forsøgsreaktor ITER
InvestEU
Store infrastruktur projek-
ter CEF
Digitalt Europa
Indre marked program
Bekæmpelse af svig
Samarbejde på beskat-
ningsområdet (FISCALIS)
Toldprogram (CUSTOMS)
12.352,9
276,5
839,8
340,7
2.998,0
1.306,9
602,8
24,8
37,7
133,1
Betalin-
ger
11.908,6
274,3
671,2
389,8
2.894,4
1.284,7
615,3
26,4
36,2
119,9
2024 budgetforslag
Forplig-
telser
12.812,1
281,2
556,3
347,5
2.699,8
1.265,9
602,2
25,5
38,4
135,7
Betalin-
ger
11.832,8
332,6
614,2
346,7
3.011,4
1.149,7
601,2
23,2
30,4
104,8
Forskel
Forplig-
telser
459,2
4,8
-283,5
6,8
-298,2
-41,0
-0,6
0,7
0,8
2,7
Betalin-
ger
-75,8
58,3
-57,1
-43,1
117,0
-135,0
-14,0
-3,2
-5,7
-15,0
Forskel i pct.
Forplig-
telser
3,7%
1,7%
-33,8%
2,0%
-9,9%
-3,1%
-0,1%
2,6%
2,0%
2,0%
Betalin-
ger
-0,6%
21,2%
-8,5%
-11,1%
4,0%
-10,5%
-2,3%
-12,0%
-15,8%
-12,5%
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 567: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
2725803_0004.png
Side 4 af 15
Det Europæiske Rumpro-
gram
EU-programmet for sikker
konnektivitet
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
2.045,1
156,3
405,8
102,0
21.595,1
131,9
2.090,7
98,6
405,8
112,7
20.898,1
2.088,3
117,4
427,5
33,5
21.431,4
167
2.182,6
190,2
427,5
69,0
20.916,2
43,2
-39,0
21,7
-68,5
-163,7
91,9
91,6
21,7
-43,7
18,1
2,1%
-24,9%
5,3%
-67,2%
-0,8%
4,4%
93,0%
5,3%
-38,8%
0,1%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2023 inkl. forslag til ændringsbudget 1 og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2024
For forskningsprogrammet Horisont Europa foreslår Kommissionen, at der afsæt-
tes 95,3 mio. euro i forpligtelsesbevillinger ud over det afsatte i budgetforslaget.
Midlerne svarer til tidligere indgåede forpligtelser, der som følge af manglende im-
plementering under Horisont Europa i tidligere år, er annulleret. En sådan såkaldt
genanvendelse af annullerede forpligtelser under Horisont Europa følger af MFF-
aftalen for 2021-2027 mellem Rådet og Europa-Parlamentet, hvor der var enighed
om at kunne genanvende forpligtelser for i alt op til 0,5 mia. euro (2018-priser) over
hele MFF-perioden.
3.1.2 Budgetkategori 2
Samhørighed, resiliens og værdier
Kategori 2 indeholder særligt udgifter til Den Europæiske Regionale Udviklings-
fond, Samhørighedsfonden samt Den Europæiske Socialfond Plus
også kaldet
EU's samhørighedspolitik. Formålet med EU's samhørighedspolitik er at styrke
økonomisk, social og territorial samhørighed mellem regioner og medlemsstater i
EU. I flere mindre velstående medlemsstater udgør EU's strukturfonde en betydelig
del af de offentlige investeringer.
Under budgetkategorien ligger også en række programmer relateret til genopretnin-
gen efter COVID-19: Genopretningsfaciliteten (RRF), der udmønter låneprovenu
fra EU’s genopretningsinstrument
som formålsbestemte indtægter, hvorfor udgif-
terne ikke medregnes under EU-budgettets udgiftslofter og ikke er genstand for
forhandling i forbindelse med
EU’s budget for 2024.
Samtidig indgår også instru-
ment for teknisk støtte, der gør det muligt for Kommissionen at støtte medlems-
landenes myndigheder i deres bestræbelser på at udforme reformer. Dertil kommer
finansieringsomkostningerne ifm. genopretningsinstrumentet,
EU’s fælles genop-
retningslån.
Budgetkategorien indeholder også
EU’s program for uddannelse, ungdom og
idræt
Erasmus+,
sundhedsprogrammet EU4Health samt EU’s civilbeskyttelsesmeka-
nisme RescEU.
Forslaget indeholder 74.979,4 mio. euro i forpligtelser og 34.186,0 mio. euro i be-
talinger. Det svarer til en stigning i forpligtelser på 4,4 mia. euro (6,2 pct.) og et fald
i betalinger på 23,9 mia. euro (41,1 pct.) ift. 2023,
jf. tabel 3.
Budgetforslaget over-
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 567: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
2725803_0005.png
Side 5 af 15
skrider forpligtelsesloftet for budgetkategori 2. Derfor foreslås anvendelse af flek-
sibilitetsinstrumentet for 1.335,4 mio. euro og det fælles margeninstrument for
372,8 mio. euro.
Tabel 3
Budgetkategori 2 - Samhørighed, resiliens og værdier
Mio. euro, løbende priser
2023-budget
1)
Forplig-
telser
Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling (ERDF)
Samhørighedsfonden
Den Europæiske Social-
fond Plus (ESF+)
Støtte til det tyrkisk-cyprio-
tiske fællesskab
Genopretningsfaciliteten
(RRF) og Instrument for
teknisk støtte (TSI)
Programmet mod forfalsk-
ning af euroen (Pericles
IV)
Finansieringsomkostninger
til EU’s
genopretningsin-
strument (EURI)
EU’s civilbeskyttelsesme-
kanisme (RescEU)
EU4Health
Nødhjælpsinstrument
(ESI)
Beskæftigelse og social in-
novation
Erasmus+
Solidaritetskorps
Kreativt Europa
Retfærdighedsprogrammet
Borgere, lighed, rettighe-
der og værdier
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
heraf fleksibilitetsinstru-
ment
heraf fælles margeninstru-
ment
Margen
38.392,6
7.755,9
16.774,5
33,6
121,1
Betalin-
ger
27.314,6
10.532,7
13.022,5
36,9
115,0
2024 budgetforslag
Forplig-
telser
39.434,5
8.448,0
16.782,8
34,3
123,5
Betalin-
ger
13.079,4
4.216,0
6.855,6
32,0
104,7
Forskel
Forplig-
telser
1.041,9
692,1
8,3
0,7
2,4
Betalin-
ger
-
14.235,2
-6.316,7
-6.166,9
-4,9
-10,2
Forskel i pct.
Forplig-
telser
2,7%
8,9%
0,0%
2,0%
2,0%
Betalin-
ger
-52,1%
-60,0%
-47,4%
-13,3%
-8,9%
0,9
1.315,8
188,0
739,3
0,0
93,5
3.668,5
144,2
332,8
42,2
215,3
531,9
236,7
70.586,7
182,2
280,0
12,5
1,2
1.315,8
312,0
626,8
5,9
95,2
3.291,6
124,1
312,5
39,8
156,6
518,9
236,5
58.058,7
0,9
3.870,0
230,3
753,8
0,0
93,5
3.736,1
144,0
331,8
41,8
215,0
538,1
201,1
74.979,4
1.335,4
372,8
17,8
1,0
3.870,0
249,9
689,1
2,0
85,0
3.491,1
138,7
364,8
38,5
221,1
525,6
221,7
34.186,0
0,0
2.554,2
42,3
14,5
0,0
0,0
67,6
-0,2
-1,0
-0,4
-0,3
6,3
-35,7
4.392,7
-0,2
2.554,2
-62,1
62,2
-3,9
-10,2
199,5
14,6
52,3
-1,3
64,5
6,6
-14,9
-
23.872,6
2,0%
194,1%
22,5%
2,0%
0,0%
0,0%
1,8%
-0,1%
-0,3%
-1,0%
-0,1%
1,2%
-15,1%
6,2%
-18,4%
194,1%
-19,9%
9,9%
-66,0%
-10,7%
6,1%
11,7%
16,7%
-3,3%
41,2%
1,3%
-6,3%
-41,1%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2023 inkl. forslag til ændringsbudget 1 og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2024
Den samlede stigning i forpligtelser skyldes primært stigende renteomkostninger
til EU’s genopretningsinstrument og øgede bevillinger til strukturfondene ift.
2023, mens det faldende niveau for betalinger særligt skyldes lavere betalinger til
strukturfondene, der i mindre omfang modvirkes af øgede udgifter til renter.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 567: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
2725803_0006.png
Side 6 af 15
3.1.3 Budgetkategori 3
Naturressourcer og miljø
Budgetkategori 3 vedrører den fælles landbrugspolitik, fiskerifonden, miljøpro-
grammet LIFE og mekanismen for en retfærdig omstilling (JTM). JTM har til hen-
sigt at yde støtte til regioner mest påvirket af den grønne omstilling. Landbrugspo-
litikken understøttes af de to søjler i landbrugsbudgettet; søjle 1, der indeholder den
direkte landbrugsstøtte og markedsordningerne samt søjle 2, der indeholder udgif-
ter til EU’s landdistriktspolitik.
Forslaget indeholder 57.388,9 mio. euro i forpligtelser, svarende til en stigning på
125,5 mio. euro (0,2 pct.) og 54.232,6 mio. euro i betalinger, svarende til et fald på
3.224,7 mio. euro (5,6 pct.) ift. 2023-budgettet,
jf. tabel 4.
Der efterlades en margen
på 60,1 mio. euro til forpligtelsesloftet.
Tabel 4
Budgetkategori 3
Naturresourcer og miljø
Mio. euro, løbende priser
2023-budget
1)
Forplig-
telser
Direkte landbrugsstøtte
Landdistriktsstøtte
Hav- og fiskerifonden
Partnerskabsaftale om fi-
skeri og regional fiskerior-
ganisation
EU’s støtteprogram til
miljø- og klimaprojekter
LIFE
Fonden for Retfærdig Om-
stilling (JTF)
Offentlig lånefacilitet under
JTF
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
40.692,2
12.934,7
1.102,8
162,0
Betalin-
ger
40.698,2
15.087,2
888,6
151,1
2024 budgetforslag
Forplig-
telser
40.602,1
13.155,8
1.069,7
162,8
Betalin-
ger
40.590,3
11.991,9
780,6
142,6
Forskel
Forplig-
telser
-90,1
221,1
-33,1
0,8
Betalin-
ger
-107,9
-3.095,3
-108,0
-8,5
Forskel i pct.
Forplig-
telser
-0,2%
1,7%
-3,0%
0,5%
Betalin-
ger
-0,3%
-20,5%
-12,1%
-5,6%
756,1
1.466,2
50,0
88,5
10,9
57.263,4
31,6
523,3
2,8
0,0
88,5
17,6
57.457,3
744,9
1.489,9
50,0
97,5
16,2
57.388,9
60,1
571,4
3,3
35,0
97,5
20,0
54.232,6
-11,2
23,7
0,0
9,0
5,4
125,5
48,1
0,5
35,0
9,0
2,4
-3.224,7
-1,5%
1,6%
9,2%
16,4%
10,1%
49,7%
0,2%
10,1%
13,9%
-5,6%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2023 inkl. forslag til ændringsbudget 1 og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2024
Ca. 75 pct. af betalingerne (40,6 mia. euro) vedrører landbrugsstøtten i søjle 1 (mar-
kedsudgifterne og direkte støtte), mens landdistriktsstøtte (søjle 2) med ca. 22 pct.
af de samlede betalinger udgør den næststørste udgiftspost. Lavere betalinger til
landdistriktsstøtten er den primære årsag til det samlet set lavere betalingsniveau
under budgetkategori 3.
Alle EU-lande har i 2022 fået godkendt deres planer for udmøntning
af EU’s fælles
landbrugspolitik, som vil udgøre grundlaget for implementeringen af den reforme-
rede landbrugspolitik fra 1. januar 2023. Kommissionen anfører, at den nylige god-
kendelse af planerne er årsag til, at betalingsniveauet ikke ventes på niveau med
2023.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 567: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
2725803_0007.png
Side 7 af 15
Landbrugsstøttens søjle 1 består primært af direkte betalinger og markedsstøtte. For
så vidt angår
markedsstøtte
i landbrugssektoren foreslår Kommissionen at afsætte
2.714,8 mio. euro, hvilket er en opjustering på 9,7 mio. euro ift. 2023-budgettet. For
så vidt angår
de direkte betalinger
foreslår Kommissionen at afsætte 36.954,5 mio euro,
hvilket er en nedjustering på 171,5 mio. euro (ca. 0,5 pct.) ift. 2023. Herudover har
Kommissionen foreslået at afsætte 450 mio. euro til landbrugsreserven for 2024 til
eventuelle kriser i landbrugssektoren.
3.1.4 Budgetkategori 4
Migration og grænseforvaltning
Budgetkategori 4 indeholder udgifter vedrørende grænsekontrol, migration og asyl-
politik,
herunder kontrollen med EU’s ydre grænser.
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 3.896,7 mio. euro svarende til en stig-
ning på 169,4 mio. euro (4,5 pct.) ift. 2023-budgettet samt samlede betalinger for
3.258 mio. euro, svarende til en stigning på 219,6 mio. euro (4,5 pct.) ift. 2023,
jf.
tabel 5.
Der efterlades en margen på 123,3 mio. euro til forpligtelsesloftet.
Tabel 3
Budgetkategori 4
Migration og grænseforvaltning
Mio. euro, løbende priser
2023-budget
1)
Forplig-
telser
Betalin-
ger
1.329,9
397,0
71,8
1.239,7
3.038,4
2024 budgetforslag
Forplig-
telser
1.500,7
1.000,8
143,8
1.251,4
3.896,7
123,3
Betalin-
ger
1.354,1
503,7
156,7
1.243,4
3.258,0
Forskel
Forplig-
telser
46,1
44,0
2,8
76,5
169,4
Betalin-
ger
24,2
106,8
85,0
3,7
219,6
Forskel i pct.
Forplig-
telser
3,2%
4,6%
2,0%
6,5%
4,5%
Betalin-
ger
1,8%
26,9%
118,4%
0,3%
7,2%
Asyl- og Migrationsfond
Instrumentet for grænse-
forvaltning og visa (BMVI)
Instrument for finansiel
støtte til toldkontroludstyr
Decentrale agenturer
I alt
Margen
1.454,6
956,8
141,0
1.174,9
3.727,3
86,7
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2023 inkl. forslag til ændringsbudget 1-2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s 2024-budget
Den samlede stigning i forpligtelser kan særligt henføres til stigninger til Asyl- og
Migrationsfonden, Instrument for grænseforvaltning og visa samt EU’s grænsekon-
trolsagentur Frontex. Stigningen i betalinger kan særlig henføres til Instrument for
grænseforvaltning og Instrument for finansiel støtte til toldkontroludstyr.
3.1.5 Budgetkategori 5
Sikkerhed og forsvar
Budgetkategori 5 indeholder udgifter vedrørende sikkerhed og forsvar. Udgifterne
dækker særligt over Fonden for Intern Sikkerhed, Den Europæiske Forsvarsfond
og Militær Mobilitet. Budgetkategorien dækker desuden over to nye instrumenter;
Kortfristet instrument til fælles indkøb på forsvarsområdet (EDIRPA) og Instru-
ment til styrkelse af forsvarsindustrien, som begge forventes vedtaget i 2023. Bevil-
linger hertil er efter fast praksis afsat som reserver indtil evt. vedtagelse.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 567: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
2725803_0008.png
Side 8 af 15
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 2.304,2 mio. euro, svarende til en stig-
ning på 187,5 mio. euro (8,9 pct.) ift. 2023-budgettet og samlede betalinger for
2.028,4 mio. euro, svarende til en stigning på 820 mio. euro (67,9 pct.),
jf. tabel 6.
Budgetforslaget overskrider forpligtelsesloftet for budgetkategori 5. Derfor foreslås
anvendelse af fleksibilitetsinstrumentet på 300,2 mio. euro. Der efterlades derved
ingen margen under forpligtelsesloftet for budgetkategori 5.
Tabel 4
Budgetkategori 5
Sikkerhed og forsvar
Mio. euro, løbende priser
2023-budget
1)
Forplig-
telser
Fonden for Intern Sikker-
hed
Nuklear sikkerhed (Li-
tauen)
Nuklear sikkerhed (Bulga-
rien og Slovakiet)
Den Europæiske Forsvars-
fond (forskning)
Den Europæiske Forsvars-
fond (ikke-forskning)
Militær mobilitet
Kortfristet instrument til
fælles indkøb på forsvars-
området (EDIRPA)
Instrument til styrkelse af
forsvarsindustrien
EU-programmet for sikker
konnektivitet
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
heraf fleksibilitetsinstru-
ment
Margen
309,9
68,8
57,2
319,3
626,4
295,2
157,0
0,0
30,0
230,4
22,4
2.116,6
170,6
0,0
Betalin-
ger
195,5
60,0
53,2
164,1
250,1
131,7
72,0
0,0
30,0
230,4
21,4
1.208,4
2024 budgetforslag
Forplig-
telser
314,9
74,6
62,3
218,2
419,8
241,4
260,0
343,0
96,0
251,1
22,9
2.304,2
300,2
0,0
Betalin-
ger
230,6
151,9
71,8
210,8
539,5
261,7
100,0
78,5
110,0
251,1
22,4
2.028,4
Forskel
Forplig-
telser
5,0
5,8
5,1
-101,0
-206,6
-53,8
102,9
343,0
66,0
20,7
0,4
187,5
Betalin-
ger
35,1
91,9
18,6
46,7
289,4
130,0
28,0
78,5
80,0
20,7
1,0
820,0
8,9%
Forskel i pct.
Forplig-
telser
1,6%
8,4%
8,9%
-31,7%
-33,0%
-18,2%
65,6%
-
220,0%
9,0%
Betalin-
ger
18,0%
153,2%
35,0%
28,5%
115,7%
98,7%
38,9%
-
266,7%
9,0%
4,9%
67,9%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2023 inkl. forslag til ændringsbudget 1 og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2024
Stigningen i forpligtelser kan primært henføres til de nyoprettede instrumenter,
Kortfristet instrument til fælles indkøb på forsvarsområdet (EDIRPA) og Instru-
ment til styrkelse af forsvarsindustrien, som har fået tilført flere forpligtelser end
der er blevet omprioriteret under andre programmer. Stigningen i betalinger kan
særligt henføres til Den Europæiske Forsvarsfond samt fornævnte instrumenter.
3.1.6 Budgetkategori 6
Naboområder og verden
Budgetkategori 6 dækker tiltag, som iværksættes uden for EU, herunder udviklings-
hjælp og humanitær nødhjælp.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 567: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
2725803_0009.png
Side 9 af 15
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 15.830,0 mio. euro, svarende til et fald
på 1.381,9 mio. euro (8,0 pct.), og samlede betalinger for 15.111,2 mio. euro, sva-
rende til en stigning på 1.116,2 mio. euro (8,0 pct.) ift. 2023,
jf. tabel 7.
Der efterlades
derved ingen margen under forpligtelsesloftet for budgetkategori 6.
Tabel 7
Budgetkategori 6
Naboområder og verden
Mio. euro, løbende priser
2023-budget
1)
Forpligti-
gelser
Instrument for naboskab,
udviklingssamarbejde og
internationalt samarbejde
(NDICI)
Europæisk instrument for
nuklear sikkerhed
Oversøiske lande og terri-
torier (herunder Grønland)
Humanitær bistand
Fælles udenrigs- og sik-
kerhedspolitik
Instrument for før-tiltrædel-
sesbistand
Makrofinansiel bistand til
Ukraine +
Pilotprojekter mv.
I alt
heraf fleksibilitetsinstru-
ment
Margen
12.250,8
Betalin-
ger
8.943,7
2024 budgetforslag
Forpligti-
gelser
11.373,9
Betalin-
ger
10.743,8
Forskel
Forpligti-
gelser
-876,9
Betalin-
ger
1.800,1
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
-7,2%
Betalin-
ger
20,1%
39,9
70,0
1.776,9
371,8
2.531,1
0,0
171,4
17.211,9
882,9
0,0
32,1
59,3
1.834,2
380,6
2.590,6
0,0
154,4
13.994,9
41,8
71,4
1.660,7
384,7
2.116,5
5,0
176,1
15.830,0
-
0,0
27,1
71,6
1.737,4
384,7
1.974,6
5,0
167,0
15.111,2
1,8
1,4
-116,2
12,8
-414,6
5,0
4,7
-1.381,9
-5,0
12,4
-96,9
4,1
-616,0
5,0
12,6
1.116,2
4,6%
2,0%
-6,5%
3,5%
-16,4%
-
2,7%
-8,0%
-15,7%
20,9%
-5,3%
1,1%
-23,8%
-
8,2%
8,0%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2023 inkl. forslag til ændringsbudget 1 og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2024
De største poster i budgetkategori 6 udgøres af instrument for naboskab, udvik-
lingssamarbejde og internationalt samarbejde (NDICI), humanitær bistand og før-
tiltrædelsesstøtte. Midlerne til disse tre programmer udgør tilsammen ca. 95 pct. af
både forpligtelserne og betalingerne. NDICI tegner sig for størstedelen af faldet i
forpligtigelsesbevillinger samt for størstedelen af stigningen i betalingsbevillinger.
Budgetkategorien indbefatter fra 2024 makrofinansiel bistand til Ukraine (MFA+).
Budgetlinjen hertil skal dække renteudgifter til lån til Ukraine, idet størstedelen af
renteudgifterne dog dækkes af medlemslandene.
3.1.7 Budgetkategori 7
Administration
Budgetkategori 7 dækker over de administrative udgifter til EU-institutionerne,
pensioner og Europaskolerne.
Forslaget indebærer et niveau for forpligtigelser på 11.949,6 mio. euro til admini-
strative udgifter, hvilket er en stigning på 636,5 mio. euro (5,6 pct.) ift. 2023. Det
bemærkes, at budgetkategori 7 er karakteriseret ved, at forpligtelserne i høj grad
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 567: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
2725803_0010.png
Side 10 af 15
svarer til betalingerne. Konsekvenserne for betalingsbevillingerne er derfor ensly-
dende.
Kommissionen lægger op til at anvende fælles margeninstrument, baseret på ufor-
brugt margen fra tidligere budgetår, for i alt 176,6 mio. euro. Således er der ingen
margen for budgetkategori 7 i 2024,
jf. tabel 8.
Tabel 8
Budgetkategori 7
Europæisk offentlig forvaltning
Mio. euro, løbende priser
2023-budget
1)
Forpligti-
gelser
Pensioner og europæiske
skoler
Heraf pensioner
Heraf europæiske skoler
EU-institutionernes admi-
nistrative udgifter
Heraf Kommissionen
Heraf Europa-Parlamentet
Heraf Rådet
Heraf EU-Domstolen
Heraf Revisionsretten
Heraf Det Økonomiske og
Sociale Udvalg
Heraf Regionsudvalget
Heraf Ombudsmanden
Heraf Tilsynsførende for
Databeskyttelse
Heraf Udenrigstjenesten
I alt
heraf fælles margeninstru-
ment
Total margen
2.567,5
2.342,0
225,5
8.745,6
4.059,7
2.246,3
647,9
486,0
175,1
158,8
116,1
13,0
22,6
820,1
11.313,1
-
105,9
Betalin-
ger
2.567,5
2.342,0
225,5
8.745,6
4.059,7
2.246,3
647,9
486,0
175,1
158,8
116,1
13,0
22,6
820,1
11.313,1
2024 budgetforslag
Forpligti-
gelser
2.812,7
2.565,5
247,2
9.136,9
4.221,4
2.354,9
676,8
502,4
184,8
164,9
121,9
13,7
23,9
872,2
11.949,6
176,6
0,0
Betalin-
ger
2.812,7
2.565,5
247,2
9.136,9
4.221,4
2.354,9
676,8
502,4
184,8
164,9
121,9
13,7
23,9
872,2
11.949,6
Forskel
Forpligti-
gelser
245,1
223,5
21,6
391,4
161,8
108,5
28,9
16,5
9,7
6,2
5,8
0,6
1,3
52,1
636,5
Betalin-
ger
245,1
223,5
21,6
391,4
161,8
108,5
28,9
16,5
9,7
6,2
5,8
0
1,3
52,1
636,5
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
9,5%
9,5%
9,6%
4,5%
4,0%
4,8%
4,5%
3,4%
5,5%
3,8%
5,0%
5,4%
5,8%
6,4%
5,6%
Betalin-
ger
9,5%
9,5%
9,6%
4,5%
4,0%
4,8%
4,5%
3,4%
5,5%
3,8%
5,0%
5,4%
5,8%
6,4%
5,6%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2023 inkl. forslag til ændringsbudget 1 og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2024
Stigningen i udgifter til budgetkategorien kan henføres til såvel stigninger til pensi-
oner og Europaskoler som EU-institutionernes administrative udgifter.
De øgede udgifter til pensioner kan ifølge Kommissionen tilskrives et øget antal
pensionerede på forventeligt 5 pct. i tillæg til den årlige justering af pensionssat-
serne. Stigningerne til de europæiske skoler skyldes ifølge Kommissionen, udover
stigende energipriser, et øget antal elever.
De øgede udgifter til EU-institutionernes administration angives af Kommissio-
nen særligt at kunne henføres til, at lønudgifterne stiger som følge af mekaniske
tilpasninger som fastsat i personalevedtægtsforordningen, samt stigende energipri-
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 567: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
2725803_0011.png
Side 11 af 15
ser og generelt høje inflation. Aht. at mindske udgiftsstigningerne har Kommissio-
nen, på linje med Rådets budgetretningslinjer for 2024, anlagt en maksimal stig-
ning på ikke-lønrelaterede udgifter på 2 pct. Det bemærkes, at institutionerne
overordnet overholder fastholder samme niveau af ansatte som i 2023, svarende
til en stigning ift. 2020.
3.1.7 Særlige instrumenter
En række særlige instrumenter er placeret uden for loftet i den flerårige finansielle
ramme. De særlige instrumenter kan aktiveres, hvis der er et særligt behov.
Kommissionens budgetforslag for særlige instrumenter indebærer samlede forplig-
telser for 1.560,9 mio. euro, svarende til en reduktion på 1.294,3 mio. euro (45 pct.)
ift. 2023. Forslaget indeholder betalinger for 1.371,4 mio. euro, svarende til en re-
duktion på 1.308,4 mio. euro (48,8 pct.) ift. 2023,
jf. tabel 9.
Reduktionen kan i kan
henføres til periodiseringen af Brexit-reserven.
Tabel 9
Særlige instrumenter
Mio. euro, løbende priser
2023-budget
1)
Forplig-
telser
Solidaritets- og Nød-
hjælpsreserven
Globaliseringsfonden
Brexit-reserven
I alt
1.324,9
205,4
1.324,9
2.855,2
Betalin-
ger
1.324,9
30,0
1.324,9
2.679,8
2024 budgetforslag
Forplig-
telser
1.351,4
209,5
0,0
1.560,9
Betalin-
ger
1.351,4
20,0
0,0
1.371,4
Forskel
Forpligti-
gelser
26,5
4,1
-1.324,9
-1.294,3
Betalin-
ger
26,5
-10,0
-1.324,9
-1.308,4
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
2,0%
2,0%
-100,0%
-45,3%
Betalin-
ger
2,0%
-50,0%
-100,0%
-48,8%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2023 inkl. forslag til ændringsbudget 1 og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2024
Solidaritets- og Nødhjælpsreserven har til formål at yde humanitær nødhjælp til EU
og tredjelande som følge af begivenheder, herunder naturkatastrofer, sundhedskri-
ser og migrationsstrømme, der ikke kan forudses ved budgettets fastlæggelse. Kom-
missionen foreslår, at hele forpligtigelsesloftet udnyttes i 2024.
Globaliseringsfonden har til formål at hjælpe arbejdstagere med at finde nyt arbejde
og udvikle nye kompetencer, når de har mistet jobbet i tilfælde af større omstruk-
tureringer, herunder ændrede handelsmønstre, overgangen til en lav-emissionsøko-
nomi eller som følge af digitalisering og automatisering. Kommissionen foreslår, at
hele forpligtigelsesloftet til Globaliseringsfonden udnyttes i 2024 samt at der tilføres
20 mio. euro i betalingsbevillinger.
Brexit-reserven havde til formål at imødegå de negative sociale og økonomiske kon-
sekvenser af Brexit i medlemslandene. Implementeringen af midlerne sker via tre
forudbetalinger i 2021-2023, hvorefter den resterende mængde vil blive frigivet i
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 567: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
Side 12 af 15
2025. Der er således hverken forpligtelser eller betalinger i 2024. Som følge af ved-
tagelsen af REPowerEU fik medlemsstaterne mulighed for at omprioriteres mid-
lerne fra Brexit-reserven til deres genopretningsplaner. Der er i alt omprioriteret
midler for 2,1 mia. euro.
Fleksibilitetsinstrumentet
Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere uforudsete udgifter op til i
alt 1.030,4 mio. euro i 2024, der ikke kan finansernes inden for ét eller flere lofter
for udgiftsområder. Instrumentet kan således bruges til at finansiere udgifter inden
for specifikke programmer ud over disse lofter. Hertil kommer, at ubrugte midler
under fleksibilitetsinstrumentet fra de to forudgående budgetår kan videreføres.
Fleksibilitetsinstrumentet kan derfor forventeligt ifølge Kommissionen mobiliseres
for samlet set 1.747,3 mio. euro i 2024. Det bemærkes dertil, at instrumentet kan
mobiliseres i løbet af året ved et ændringsbudget.
Kommissionen foreslår at anvende instrumentet for 1.635,6 mio. euro i forpligtelser
2024, hvilket dækker over 1.335,4 mio. euro til renteudgifter under budgetkategori
2 og 300,2 mio. euro til forslaget om at styrke EU's forsvarsindustris kapacitet inden
for produktionen af ammunition under budgetkategori 5. I alt ventes fleksibilitets-
instrumentet anvendt for 1.747,3 mio. euro i betalinger, som følge af forpligtelser
relateret til anvendelse instrumentet i tidligere finansår såvel som i 2024.
Fælles margeninstrument
Fælles margeninstrumentet er et sidste-udvejsinstrument til at håndtere uforudsete
situationer, der kan anvendes til forpligtelser og betalinger ud over lofterne i de
specifikke budgetkategorier i et givet år ved at anvende ubrugt margen fra det fore-
gående år. Det er ligeledes muligt at benytte ubrugt margen fra samme eller senere
finansår. Det samlede
niveau kan ikke overstige 0,04 pct. af EU’s samlede BNI i
forpligtelser og 0,03 pct. i betalinger.
I alt ventes det ifølge Kommissionen, at forpligtelser for 1.115,8 mio. euro er til
gængelige i 2024 under instrumentet for forpligtigelser fra foregående finansår.
Kommissionen lægger op til at anvende 549,4 mio. euro under instrumentet til ren-
teudgifter under budgetkategori 2 samt til administrative udgifter under budgetka-
tegori 7.
Kommissionen lægger for betalinger op til at overføre de ubrugte margener fra 2022
på 3.718 mio. euro ligeligt til 2025, 2026 og 2027 budgettet.
3.2 Storbritanniens finansiering
Det følger af artikel 148 i udtrædelsesaftalen mellem EU og Storbritannien, at
Storbritannien holdes ansvarlig for sin andel af de budgetmæssige forpligtelser til
EU’s budget, der er udestående til og med 31. december 2020. Kommissionen an-
slår, at Storbritannien skal finansiere ca. 3,9 mia. euro (12,4 pct.) af betalingsbevil-
lingerne i 2024 for forpligtelser indgået før Storbritanniens udtræden af EU ved
udgangen af 2020.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 567: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
Side 13 af 15
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet
ventes at fastlægge sin holdning til EU’s
budget for 2024 i ef-
teråret.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles
på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2024, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2024, der vil blive opført på finansloven for 2024.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Såfremt Kommissionens forslag vedtages i sin nuværende form, skønnes det
danske EU-bidrag i 2024 at udgøre ca. 20,2 mia. kr. Der kan komme ændringer til
skønnet, herunder som følge af budgetforhandlingerne med Europa-Parlamentet
og Kommissionen, evt. ændringsbudgetter, ændrede skøn for toldindtægter, BNI,
momsberegningsgrundlag, niveau for genanvendt plastemballage, bødeindtægter
mv.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vurderes forslaget
til EU’s
2024-budget at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske land-
mænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler til
vækstfora, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De samlede er-
hvervsøkonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger især af
hvor stor en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høringer
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række budgetansvarlige
lande ventes at argumentere for, at EU’s budget skal
være retvisende og afspejle det udgiftsbehov der reelt ventes udmøntet. Endvidere
ventes samme gruppe af lande at argumentere for at sikre tilstrækkelig manøvrerum
til uforudsete begivenheder såvel som håndtering af evt. konsekvenser af krigen i
Ukraine. Gruppen ser derfor
behov for en skarp prioritering af EU’s udgifter på
lige vis med den prioritering medlemslandene foretager i deres nationale budgetter.
En anden gruppe af lande forventes at lægge vægt på at sikre tilstrækkelige beta-
lingsbevillinger, herunder særligt til fuld udmøntning af samhørighedspolitikken.
Tilsvarende argumenteres for at undgå større reduktioner i budgettet, der ses at
være nødvendige for at understøtte de politiske prioriteter på EU-niveau.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 567: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
Side 14 af 15
Enkelte lande forventes at lægge vægt på, at forslaget for EU's 2024-budget skal ses
i lyset af Kommissionens kommende midtvejsevaluering af MFF’en. Omvendt
ar-
gumentere en anden gruppe af lande for, at de to bør behandles selvstændigt, her-
under i lyset af den begrænsede periode for at opnå en aftale om EU’s budget for
2024.
10. Regeringens generelle holdning
Ruslands invasion af Ukraine og den høje inflation udgør store usikkerhedsmomen-
ter for de europæiske økonomier. Det understreger samtidig nødvendigheden af at
sikre tilstrækkelige margener til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter, som
måtte opstå i løbet af året. Regeringen finder derfor, at der er behov for en større
margen i 2024-budgettet, så EU hurtigt kan reagere, hvis der opstår uforudsete be-
hov. I lyset af det væsentlige behov for, at EU fortsat yder den nødvendige støtte
til Ukraine finder regeringen det centralt, at der rettidigt opnås enighed om det årlige
budget, og at budgetforhandlingerne således ikke unødigt forsinkes sfa. øvrige for-
handlingsforløb, herunder fx
kommende forslag til en midtvejsevaluering af EU’s
flerårige finansielle ramme (MFF).
Det væsentligt lavere betalingsniveau i 2024 sammenlignet med 2023 ventes alt an-
det lige at lede til et øget dansk EU-bidrag i de kommende år. I lyset af pres på
nationale budgetter, finder regeringen det i den sammenhæng væsentligt, at Kom-
missionen sikrer større grad af forudsigelighed i
implementeringen af EU’s budget.
EU’s budget for 2024 skal bringes i spil til at understøtte den fortsatte udvikling af
de europæiske økonomier. Samtidig skal budgettet adressere de største grænseover-
skridende udfordringer, som EU står overfor. Her er det særligt vigtigt, at under-
støttelse af den grønne omstilling prioriteres højt, samt at der fokuseres på politik-
ker, der har størst dokumenteret effekt ift. den grønne omstilling. Det kræver bl.a.,
at udgifterne fokuseres på de områder, hvor en fælleseuropæisk indsats har størst
merværdi, mens andre udgiftsområder bør reduceres
også for at begrænse belast-
ningen af medlemslandenes offentlige finanser, som er under pres i lyset af stigende
inflation og konsekvenserne af krigen i Ukraine. Det indebærer bl.a., at de fortsatte
stigninger til administrationsområdet adresseres.
Fra regeringens side finder man det centralt, at der i budgetforhandlingerne fore-
tages samme konsolideringsbestræbelser og vanskelige prioriteringer, som udgør
rammerne for den nationale budgetlægning i medlemslandene. Der skal dermed
foretages reelle udgiftspolitiske prioriteringer og realistisk budgettering frem for
tilførsel af nye udgifter.
Det vil være helt centralt for Danmark, at danske hovedprioriteter imødekommes
i et endeligt kompromis. Dvs., at en endelig budgetaftale, i videst mulige omfang
bør imødekomme Danmark
og andre budgetansvarlige lande
på de væsentlig-
ste spørgsmål om især niveau for margen, udgiftsniveau samt udgiftspolitiske prio-
ritering, herunder Ukraine, modernisering og klimaindsatsen.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 567: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU's 2024-budget
Side 15 af 15
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.