Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 570
Offentligt
2726014_0001.png
Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
20. juni 2023
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr.
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om naturgenopretning
På grund af sagens aktualitet omdeles hermed et foreløbigt referat af Euro-
paudvalgets møde 14. juni 2023 vedr. Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning (pkt. 1 på rådsmø-
de (miljø) den 20. juni 2023), som blev forelagt til forhandlingsoplæg.
Med venlig hilsen
Europaudvalgets sekretariat
Side 1 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0002.png
FO
1. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om naturgenopretning
Generel indstilling
KOM (2022) 0304
Rådsmøde3959
Bilag 1 (samlenotat side 2)
KOM (2022) 0304
Bilag 11 (henvendelse af 9/6-23 fra
Danmarks Fiskeriforening)
KOM (2022) 0304
Bilag 10 (henvendelse af 5/6-23 fra
Danmarks naturfredningsforening)
KOM (2022) 0304
Bilag 9 (brev til Miljøministeriet fra
Naturgenopretningsfonden)
KOM (2022) 0304
Bilag 8 (miljøministerens kommentar til
henvendelse af 27/3-23 fra Tænketanken Hav)
KOM (2022) 0304
Bilag 7 (miljøministerens kommentar til
henvendelse af 22/3-23 fra Det Grønne Kontaktudvalg)
KOM (2022) 0304
Bilag 6 (henvendelse af 27/3-23 fra
Tænketanken Hav)
EUU alm. del (20222)
Bilag 385 (henvendelse af 28/3-23 fra
KL's Internationale udvalg)
KOM (2022) 0304
Bilag 4 (henvendelse af 22/3-23 fra Det
Grønne Kontaktudvalg)
Miljøministeren:
Punktet er på rådsmødet til generel indstilling. Jeg forelægger
punktet til forhandlingsoplæg.
Naturgenopretningsforordningens overordnede formål er at rette op på tilbage-
gangen i Europas natur og biodiversitet. Kommissionen foreslår overordnet, at
medlemsstaterne skal have iværksat genopretningsforanstaltninger, der dækker
20 pct. af EU’s land-
og havareal i 2030 og alle EU’s økosystemer med behov for
genopretning i 2050.
Med henblik på at nå de overordnede mål foreslår Kommissionen en række
konkrete delmål for medlemsstaternes indsatser i 2030, 2040 og 2050
fordelt
på forskellige økosystemer, naturtyper, levesteder og artsbestande.
Forslaget skærper også kravene til ikkeforringelse af en lang række naturtyper
og levesteder.
Som et centralt element skal medlemsstaterne udarbejde nationale naturgenop-
retningsplaner, der kvantificerer de områder, der skal genoprettes, og beskriver
indsatserne. Den første genopretningsplan skal udarbejdes, 2 år efter at forord-
ningen er trådt i kraft, og skal derefter revideres hvert 10. år.
Der er også en række løbende overvågnings- og rapporteringsforpligtelser, der
skal sikre, at medlemsstaterne er på rette kurs.
For regeringen er det helt centralt, at der tages effektive skridt til at styrke den
langsigtede genopretning og bevaring af biodiversiteten. Biodiversiteten er under
pres, og vores generation
skal
have løst biodiversitetskrisen, ligesom vi skal løse
Side 2 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0003.png
klimakrisen. Regeringen hilser det derfor velkommen, at Kommissionen har
fremsat forslaget. Vi støtter formålet om en langsigtet forbedring af naturen og
biodiversiteten i EU.
Kommissionens forslag adresserer de væsentlige problemstillinger. Det gælder
en styrket indsats for naturen på land og til havs, grønnere byer, genopretning af
vandløb, flere bestøvere og mere biodiversitet i landbrug og i vores skove. Det vil
bidrage til at sikre og forbedre biodiversiteten og have en positiv værdi for vores
samfund. Det kan være i form af renere luft og drikkevand, øget sundhed, sunde
og bæredygtige fiskebestande og landbrug. Det vil også bidrage positivt til klima-
indsatsen.
Forordningen vil også være et væsentligt skridt i EU’s efterlevelse af de internati-
onale aftaler på området, herunder Kunming-Montreal-aftalen fra biodiversitets-
konventionens COP15.
Kommissionens forslag er ekstremt ambitiøst. Men jeg skal også være ærlig og
sige, at forslaget ikke virker lige gennemtænkt på alle områder. Det forekommer
unødigt omkostningstungt, og det mangler en overordnet balance i forhold til
andre nødvendige samfundshensyn, som kan gøre det vanskeligt at realisere.
Naturgenopretning kan jo ikke stå alene i verden. Vi skal f.eks. også have løst
klimakrisen. Biodiversitetskrisen og klimakrisen går hånd i hånd, og det skal
løsningerne også gøre. Det har Kommissionens forslag ikke taget nok højde for.
Der er således en fare for, at forslaget kan spænde ben for Danmarks og andre
EU-landes ambitiøse klimaplaner. Herunder ikke mindst for opskaleringen af
vedvarende energi og vores planer om udbygning af havvind i Nordsøen og
Østersøen. Det er derfor ekstremt vigtigt, at vi finder en løsning, der tilgodeser
både biodiversiteten og vores klimaplaner. Det er nødvendigt for at lykkes med
den grønne omstilling, og for at bremse opvarmningen af kloden.
Der er ingen tvivl om, at det er vanskeligt at finde de rette balancer mellem for-
bedring af naturen og andre nødvendige samfundshensyn. Og det er langt fra
kun i Danmark, at vi er opmærksomme på dette. I de andre EU-lande og i Euro-
pa-Parlamentet er der også heftige debatter om forslaget, og forhandlingerne i
Rådet har været lange og vanskelige.
I forhandlingerne har regeringen fokuseret på at finde den rette balance mellem
biodiversiteten og andre væsentlige samfundshensyn. Vi har arbejdet for mere
fleksibilitet i forslaget på områder, hvor det er for byrdefuldt og indgribende
herunder for at Danmark fortsat kan prioritere væsentlige samfundsmæssige
hensyn som vedvarende energi, forsvarsaktiviteter og fødevareproduktion. Vi har
også arbejdet på at nedbringe forslagets betydelige økonomiske konsekvenser,
samtidig med at vi får en ambitiøs ramme for genopretningen af naturen og bio-
diversiteten.
Forhandlingerne er stadig væk i gang. På nogle områder har formandskabets
kompromisforslag bevæget sig i vores retning. Det gælder ikke mindst for ud-
bygning af havvind. Men som det ser ud nu, vil konsekvenserne af forslaget dog
stadig på nogle områder være meget byrdefulde.
Side 3 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0004.png
Forhandlingerne har været usædvanligt hårde, og de kommer til at løbe helt frem
til rådsmødet den 20. juni 2023. Om det vil lykkes for formandskabet at lande
sagen, er det for tidligt at sige noget om. Fra dansk side arbejder vi selvfølgelig
videre helt frem til målstregen. Hvis vi når i mål, vil vi få en balanceret og meget
ambitiøs regulering, der vil være et stort skridt i kampen for at løse biodiversitets-
krisen.
FO
Det indstilles, at man fra dansk side støtter forslaget, idet der
lægges afgørende vægt på et tilfredsstillende resultat for Danmark ud
fra en samlet vurdering af imødekommelse af nedenstående vægte.
lægges stor vægt på, at erhvervsøkonomiske og statsfinansielle om-
kostninger nedbringes, herunder at administrative omkostninger reduce-
res, bl.a. ved at gøre kortlægning og tilstandsvurdering så risikobaseret
som muligt.
lægges stor vægt på, at kravet om at undgå forringelse af naturen juste-
res, f.eks. ved at der indføres en væsentlighedsgrænse for forringelse,
at undtagelser til kravet baseres på en generel vurdering frem for kon-
krete projekter, og kravet kun omfatter områder, som skal genoprettes
eller er i god tilstand.
lægges stor vægt på, at krav til genopretning af havnatur justeres, så
målene er i overensstemmelse med relevant EU-regulering og at marine
bløde sedimenttyper (gruppe 7) udgår af forslaget.
lægges stor vægt på, at sikre uændrede muligheder for VE-udbygning
(vedvarende energi), enten ved at VE undtages alle forordningens krav
eller ved tilsvarende løsninger, hvor der indføres tilstrækkelig fleksible og
smidige regler for VE.
lægges stor vægt på, at undtagelse af arealer medfører en tilsvarende
reduktion i det samlede genopretningsmål.
lægges stor vægt på, at mål for udtag af lavbundsjorder nedjusteres.
lægges stor vægt på, at biodiversitetsmål for landbrugsøkosystemer fra-
faldes eller justeres, herunder kulstoflager i dyrkede mineraljorder,
sommerfugleindeks og indeks for agerlandsfugle, samt at der er mulig-
hed for finansiering af nye krav via midler under den fælles landbrugspo-
litik.
lægges stor vægt på at opnå enten en generel undtagelse for arealer,
der benyttes af Forsvaret, eller at der i forordningen gives mulighed for
at gå uden om arealer der benyttes af Forsvaret i den nationale imple-
mentering.
Christian Friis Bach:
Forslaget viser, at det i høj grad er EU, der er drivende,
når det gælder indsatsen for natur og biodiversitet i Europa, og ikke mindst i
Danmark. Det skal man bemærke og anerkende.
Til gengæld er Radikale Venstre ikke helt så glade for forhandlingsoplægget, da
Danmark ikke går med på den ambitiøse linje. Ministeren har selv sagt på råds-
Side 4 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0005.png
mødet i december 2022, at det er vigtigt, at vi øger indsatsen. Vi mener ikke, at
ministerens budskaber i forhandlingsoplægget lever op til den ambition.
Er ministeren enig i, at Kommissionen lægger stor imødekommenhed og fleksibi-
litet ind i sit forhandlingsudspil?
Vil ministeren redegøre for eventuelle ændringer og forringelser i forhold til det
hidtidige svenske kompromisforslag?
Hvordan ser regeringen på udfordringerne i lyset af det svenske formandskabs
kompromisforslag og Kommissionens forhandlingsudspil fra 8. juni 2023? Og
tøver man med at stemme for at tilpasse forslaget til forordningen?
Arbejder regeringen for yderligere lempelser af forslaget ud over det, der er in-
deholdt i det svenske formandskabs kompromisforslag og i Kommissionens eget
forhandlingsudspil?
I lyset af, at regeringen fremlægger sine økonomiske betænkeligheder til forsla-
get, vil vi opfordre regeringen til at gennemføre en analyse af forslaget med det
nye redskab »Grøn REFORM«, som jo snart er klar. Kan vi få en analyse af de
bredere økonomiske konsekvenser, hvor vi også inddrager den positive sam-
fundsøkonomiske effekt af forslaget?
Angående det marine indhold: Hvilke andre EU-direktiver forpligter Danmark til at
opnå god miljøtilstand? Vil ministeren redegøre for Danmarks holdning til ambiti-
onsniveauet for marine naturtyper? Er det korrekt, at det er svækket i det sven-
ske kompromisforslag, og at det i høj grad er bundtrawlene, som regeringen har
fokus på? Det bliver fremført i høringssvarene, at man ved at tilgodese det ikke-
bundslæbende fiskeri kunne gøre det endnu stærkere og dermed bidrage til
økonomisk rentabilitet.
Støtter Danmark en udsættelse af tilstandsvurderingen af marine naturtyper til
2040? Og vil det indebære forsinkelser af de genopretningsforanstaltninger, som
er nødvendige for de naturtyper, hvor tilstanden viser sig at være ringe?
Radikale Venstre kan umiddelbart ikke støtte forhandlingsoplægget, men vi ser
frem til en positiv drøftelse.
Miljøministeren:
Jeg er helt enig i, at EU er en drivende kraft. Det har ikke været
sådan i hele EU’s tid, men det er det nu. EU er en meget ambitiøs og stærk dri-
vende kraft i den grønne omstilling. Det svenske formandskab har løftet opgaven
ekstremt flot. Jeg har været i tæt dialog med den svenske miljøminister, Romina
Pourmokhtari, og der er lydhørhed over for de danske synspunkter. Vi står ikke
alene med synspunkterne
mange andre lande vurderer situationen på samme
vis som os.
Det er korrekt, at der er kommet et kompromisforslag. Der er møde i Coreper i
dag den 9. juni 2023, og der er møde igen på fredag den 16. juni, hvor vi forven-
ter et nyt kompromisforslag. Vi kender dog ikke retningen for det nye kompromis-
forslag.
Angående de økonomiske konsekvenser: Det er helt klart, at bevarelse og for-
bedring af naturen indebærer betydelige samfundsøkonomiske værdier. Bereg-
Side 5 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0006.png
ninger viser, at der vil blive gjort stort indhug i det globale bnp, hvis ødelæggel-
sen af biodiversitet fortsætter. Der er ingen tvivl om, at det er en kæmpe regning
for samfundet. Det er ikke udelukkende derfor, vi skal arbejde for at bevare bio-
diversitet, men det betyder selvfølgelig noget.
Kommissionen gør selv opmærksom på usikkerheden ved estimatet af
de samfundsøkonomiske gevinster af forslaget. Vi har i Miljøministeriet vanske-
ligt ved at forholde os til Kommissionens skøn, bl.a. fordi Kommissionen ikke har
beskrevet, hvilke antagelser eller analysemetoder man har lagt til grund. Det er
altså uklart, hvordan Kommissionen er nået frem til disse tal, og vi har ikke en
regnemodel for det. I takt med, at man forhandler sig frem til et konkret forslag,
og at der bliver udviklet stærkere regnemetoder, er det helt oplagt interessant at
gøre brug af dem. Men det er komplekse problemstillinger, som væver ind i hin-
anden, så det er ikke nogen nem analyse.
Angående de marine naturtyper: Danmark støtter den fleksibilitet, som sven-
skerne har præsenteret. De bløde sedimenter er grus og sand, og vi har fokus
på netop det, fordi vi lige har lavet en fælles havplan i Folketinget, hvor vi fordob-
ler arealet til udbygning af vindmøller, som skal placeres på grus- og sandbund.
Så vi er nødt til at sikre os, at vi kan fortsætte med de planer. Herudover er der
fortsat 2030-mål for de øvrige naturtyper, altså ålegræs, stenrev og andet.
Niels Flemming Hansen:
Det Konservative Folkeparti kan ikke støtte den frem-
lagte linje for regeringen. De samfundsøkonomiske konsekvenser tager ikke
højde for EU’s tilskudsmidler til naturgenopretning ej heller vedtagne danske
indsatser såsom udtag af lavbundsjorder osv. Regeringen burde hellere se på en
ambitiøs forordning som et element af den samlede lov om natur og biodiversitet
med mål og virkemidler, som det står beskrevet i regeringsgrundlaget. Der er
masser af knaster i det oprindelige udkast til forordningen, men regeringens
ønske om at trække det i en mere uambitiøs retning kan vi desværre ikke støtte.
Alex Ahrendtsen:
Biodiversitet er godt og anerkendelse til regeringen for at
forsøge at nedtone noget af det værste ved denne forordning, som på nogle
punkter er ret ekstrem. Forordningen er sympatisk, men den er også virkelig dyr
og næsten illusorisk. Vi vurderer, at det vil lægge en kvælende dyne over dansk
erhvervsliv
især de erhverv, vi lever af. Det vil som minimum give en merudgift
på 1,5 mia. kr., så vidt vi vurderer.
Dertil kommer de delegerede retsakter. Jeg har svært ved at vurdere rækkevid-
den af dem. Hvad kommer det til at betyde for kystfiskeren eller landmanden i
Danmark, at Kommissionen får disse bemyndigelser?
Kommer reglerne for bundtrawl til at gælde for kystfiskernes bundtrawl, eller
kommer det til at gælde de nederlandske fiskeres bomtrawl, som jo stadig huse-
rer i danske farvande?
Dansk Folkeparti støtter ikke forhandlingsoplægget, som det foreligger nu.
Miljøministeren:
Regeringen arbejder stenhårdt på at opnå et resultat, som vi
kan stemme ja til. Der findes givetvis også lande, som har en anden interesse.
Side 6 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0007.png
Det er ikke regeringens holdning. Man kan ikke få alt, men ud fra en samlet vur-
dering ønsker vi at finde en fælles løsning.
Angående de delegerede retsakter vil det være Kommissionen, der vil kunne
tilpasse grupperne af naturtyper og de indikatorer, man skal overvåge. Det gæl-
der også de marine naturtyper. Regeringen mener, at bemyndigelser til Kommis-
sionen bør vedrøre ikkevæsentlige forhold og være afgrænsede i forhold til for-
mål, indhold, omfang og varighed.
Problemstillingen med de nederlandske bomtrawl håndteres i havstrategidirekti-
vet.
Marianne Bigum:
Regeringen sætter i sin beregning af de erhvervsøkonomiske
konsekvenser kun værdi på tab fra trawlfiskeriet og ikke på det øgede potentiale
for garnfiskeriet. Ministeren nævner selv i forhandlingsoplægget behovet for at
nedbringe de erhvervsøkonomiske og statsfinansielle omkostninger. Anerkender
ministeren, at det giver et skævt og ufuldstændigt billede af de erhvervsøkono-
miske konsekvenser alene at undersøge værdien af gevinsterne for trawlfiskeri-
et, og hvorfor har regeringen valgt at gøre det sådan?
Erling Bonnesen:
Venstre støtter forhandlingsoplægget. Vi finder det meget
vigtigt, at ministeren bliver udstyret med et bredt mandat, så ministeren har god
mulighed for at forhandle i en så vanskelig sag som denne.
Vi er i Venstre helt med på, at vi skal passe godt på vores natur, miljø og biodi-
versitet. Men vi skal altså også have en fødevareproduktion i bred forstand frem-
over. Her tænker jeg på primære landbrug og fiskeri, og i disse kriser er man
nødt til at sikre stabile fødevareforsyninger, så både landmænd og fiskere stadig
væk er interesserede i at investere i erhvervet i fremtiden.
Det samme kan man sige om produktionsskov. Det er jo fint, at der skal være
urørt skov, men vi skal også gerne have plantet mere skov, og det kniber, fordi
skovejerne er i en usikker situation. Vi er nødt til at have stabile forhold på områ-
det.
Udtag af lavbundsjorder blev nævnt, og det har vi nogle gode aftaler om at gøre
noget mere ved her i Danmark. Der er brug for at blive sat på plads, at der ikke
er tale om, at vi slækker på udtag af lavbundsjorder her i Danmark.
Miljøministeren:
Til Marianne Bigum: Det er uden for enhver tvivl, at det vil
fremme fiskebestandene, hvis man reducerer forskellige former for trawl og ind-
fører mere skånsomt fiskeri. Til gengæld er det enormt vanskeligt at lave en
præcis beregning af de økonomiske konsekvenser. Men din pointe er helt kor-
rekt. Vi kan se en meget positiv udvikling, de steder, hvor vi har beskyttet fiske-
bestandene.
Til Erling Bonnesen: Forordningen ændrer ikke på den allerede planlagte danske
indsats for udtag af lavbundsjorder. Vi har en meget stor opgave foran os. Man-
ge af Folketingets partier har aftalt en stor udtagning fra landbrugsproduktion, og
dermed sikrer vi biodiversitet og vandmiljø. Det er et vigtigt område, som der er
stor opbakning til mange steder.
Side 7 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0008.png
Theresa Scavenius:
Det er i udgangspunktet rigtig dejligt, at ministeren er enig
i, at vi har et problem med natur og biodiversitet, og at EU er et godt sted at ar-
bejde for det, og at forslaget adresserer en masse relevante indsatser. Derfor er
det bemærkelsesværdigt, at regeringen forsøger at udvande forslaget. Alternati-
vet er imod forhandlingsoplægget. Vi ser ikke natur og klima som et erhvervs-
økonomisk spørgsmål. Vi er nødt til at se det, ligesom når vi ser børneslaveri
så forbyder vi det. Det har nogle erhvervsmæssige økonomiske omkostninger.
Man kunne producere sko og tøj endnu billigere, hvis man kunne bruge 5-årige
til det, men det har vi nogle moralske og politiske standarder for. På samme
måde handler miljø, klima og natur ikke udelukkende om økonomi. Det er tyde-
ligt, at man stadig prioriterer landbrugets og fiskeriets økonomiske interesser
højest.
Angående tidsplaner: Der er kommet rigtig gode høringssvar fra vores ngo’er,
men det virker ikke til, at man lytter til det i Miljøministeriet. Det hænger godt
sammen med regeringens politiske linje, hvor man udarbejder en havplan i Er-
hvervsministeriet, hvor man netop beskytter det bundslæbende fiskeri frem for at
fremme alle de andre, som kan give flere fisk og dermed have nogle andre øko-
nomiske effekter.
Søren Søndergaard:
Det er et godt forslag fra Kommissionen. Det er ærgerligt,
at den danske regering ser det som sin opgave at gøre det mindre ambitiøst
samtidig med at man hævder, at man har en grøn profil. Det er tankevækkende,
at det første, man lægger vægt på, er de erhvervsøkonomiske interesser. Det er
også tankevækkende, når man ser, hvilke ting naturen i hvert fald ikke må stå i
vejen for. Det er udbygning af vedvarende energi, landbrugsproduktion, fiskeri,
klimatilpasning, råstofudvinding, anlæg og udvidelse af TREFOR-infrastruktur og
forsvarsaktiviteter. Det er stort set alt. Derfor kan man lige så godt sige, at den
danske regerings position er, at dette ikke skal have den effekt, som der er til-
tænkt.
Enhedslisten støtter Kommissionens udspil, men vi kan ikke støtte forhandlings-
oplægget.
Vi har det sædvanlige problem, at vi ikke har haft mulighed for at læse forhand-
lingsoplægget på forhånd. Så vidt jeg hørte, startede ministeren med at lægge
afgørende vægt på, at de øvrige vægte blev tilstrækkeligt imødekommet. Hvis
det er rigtigt, skal ministeren ikke gøre det igen, for så aner vi jo ikke, hvad vi
siger ja til. Det vil det meste af udvalget være enig i.
Miljøministeren:
Jeg er ikke enig i Theresa Scavenius’ og Søren Søndergaards
fremstilling af regeringens politik. Vi har i Danmark enorme ambitioner på VE-
området. Vi har lige aftalt en havplan, hvor vi fordobler arealet til vindmøller fra
15 pct. af Danmarks enorme havareal til 30 pct. Vi har også skrevet under på
dokumenter med andre lande for at få udbygget vores vedvarende energi i et
tempo, som i den grad haster. Det er vigtigt at sikre, at vi kan opføre havvindmøl-
leparker på de bløde sedimenttyper, fordi det er der, vinden er. Kommissionens
oprindelige forslag tog ikke højde for det, og man skal lave en række komplice-
rede, juridiske undtagelser for at kunne nå derhen. Derfor har vi kæmpet for det.
Side 8 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0009.png
Og jeg er glad for, at der er lydhørhed over for det. Mange lande har skrevet
under på de papirer, vi har underskrevet, så der er en fælles forståelse for, at vi
skal den vej. Jeg anerkender ikke, at man så ikke er optaget af at løse vores
natur- og biodiversitetsproblemer. Det skal kunne lade sig gøre i en sameksi-
stens, hvor vi stadig opnår god miljøtilstand i havet. Det er jo ikke helt nemt, men
det haster enormt meget at få løst klimaudfordringen, og derfor må regler for
biodiversiteten ikke gå ud over løsningerne på klimaudfordringerne.
Regeringen mener, at det er nødvendigt, at vi investerer i vores forsvar, og at
Forsvaret kan foretage øvelser på de arealer, der nu skal bruges til det. Ofte er
forsvarsarealer nogle af de mest fantastiske områder med høj biodiversitet, men
man skal jo også sikre, at man kan foretage de øvelser, der skal til. Man gør
selvfølgelig alt, hvad man kan, for at beskytte yngleperioder og andet, men det er
arealer til øvelser i Forsvaret.
Til Søren Søndergaard: Jeg kan godt forstå din pointe om afgørende vægt. Den
store udfordring er, at det er højpolitisk i øjeblikket, både i Europa-Parlamentets
fagudvalg og i Rådet. Det bevæger sig hele tiden. De lande, vi normalt arbejder
sæt sammen med på miljøområdet, står i den nøjagtig samme situation
de kan
heller ikke melde, hvordan man vil stille sig her. Jeg forstår godt, at det er be-
sværligt at være Europaudvalget i forbindelse med denne sag, men vi kan ikke
gøre det på anden måde, al den stund at der kommer nye kompromisforslag,
som forhåbentlig går i den rigtige retning. Vi arbejder stenhårdt for at opnå et
resultat, hvor Danmark vil kunne stemme ja, men vi er nødt til at bede om et
bredt mandat.
Jens Henrik Thulesen Dahl:
Det er jo en virkelig vidtgående forordning, og som
ministeren gav udtryk for, aner vi ikke, hvor det ender henne. Det mener Dan-
marksdemokraterne er et alvorligt problem, når vi skal tage stilling til et forhand-
lingsoplæg.
Jeg vil opfordre ministeren til på forhånd at sende vægte og vurderinger til udval-
get.
Forhandlingsoplægget er en smule bedre end det, vi har set på forhånd, men
grundlæggende mangler vi konsekvensvurderingerne af tiltagene
både for
landbrug, fiskeri og de byøkologiske tiltag. Når vi ikke har dem, synes jeg, det er
svært at give mandat, og derfor kan vi ikke støtte forhandlingsoplægget.
Min fiskeforhandler har gjort mig opmærksom på udfordringen for fiskeynglen i
forhold til mængden af skarv. Vil dette forslag give bedre eller dårligere mulighed
for at regulere skarven af hensyn til fiskeynglen?
Henrik Møller:
Debatten viser, at der er nogle balancer. Nogle mener, det er for
uambitiøst i forhold til naturgenopretning, og andre mener, at det er for krævende
og omkostningsfyldt for erhvervslivet. Jeg tror, man har ramt balancen. Er vi i
mål? Nej, men det er et skridt i den rigtige retning. Jeg bakker op om regeringens
forhandlingsoplæg.
Marianne Bigum:
Socialistisk Folkeparti støtter ikke forhandlingsoplægget. Jeg
er uenig i, at der er ramt en balance. Jeg er enig i, at der mangler mange analy-
Side 9 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0010.png
ser, men grundlæggende undtager forhandlingsoplægget enhver forpligtelse til at
lave nogen form for naturbeskyttelse. Det er elastik i metermål, at man lægger
afgørende vægt på at blive imødekommet på en række parametre, der ikke går i
naturens retning. Det er for tyndt.
Ministeren har i et tidligere samråd sagt, at Danmark ikke kan støtte denne for-
ordning, fordi det sår usikkerhed om vores VE-mål og forsvarsarealer. Kommis-
sionen har sagt klart fra start, at deres oprindelige forslag ikke skaber problemer
for det. Jeg kan forstå, at ministeren kun vil forholde sig til det oprindelige forslag,
men der forhandles jo, og derfor er det enormt vigtigt, at vi tager stilling til, hvad
ministeren bringer med i de forhandlinger. Det, ministeren har bedt om, er skre-
vet ind i teksten nu. Det har hele tiden været intentionen, så det er ikke, fordi
man sådan set har fået noget, men nu er det skrevet ind. Så argumentet om, at
vi ikke kan støtte forslaget på grund af VE og Forsvaret, falder til jorden.
I kompromisforslaget står der: Produktionen og transporten af VE fra
fornybare ressourcer er i altoverskyggende offentlig interesse. Det er simpelt hen
samfundsmæssigt allermest vigtigt, og derfor kan medlemslandene undtage
disse projekter
det er rent åben dør. Det samme skriver de fuldstændig utvety-
digt om Forsvaret: Man antager, at det er i altoverskyggende offentlig interesse.
Man skal ikke en gang ansøge om det. Så regeringens bekymringer er allerede
skrevet ind i kompromisteksten.
Er ministeren enig i, at det nu står fuldstændig klart, at VE-udbygning
anses for at være af væsentlig samfundsmæssig interesse, der kan begrunde
fravigelse af forpligtelserne, og at regeringens bekymring i forhold til VE-
udbygning derfor nu må ses som manet til jorden?
Er ministeren ligeledes enig i, at det nu står fuldstændigt klart, at Forsva-
rets aktiviteter er af væsentlig samfundsmæssig interesse, som ikke vil blive
begrænset på nogen som helst måde som følge af den foreslåede artikel 5b?
Miljøministeren:
Til Jens Henrik Thulesen Dahl: Der er ingen indikatorer for
regulering af skarv i dette forslag.
Flere har nævnt proceduren i udvalget. Vi har fulgt de gældende procedurer i
overensstemmelse med procedureberetningen. Vi har oversendt samlenotat, vi
har beskrevet regeringens generelle holdning, og nu forelægger jeg de præcise
vægte mundtligt. Jeg kan forstå, at der er en proces i gang med udmøntning af
en ny procedureberetning. Den er ikke færdig endnu. Jeg vil henvise til Uden-
rigsministeriet, som er ressortministeriet for den proces. Vi følger bare de regler,
der foreligger.
Til Marianne Bigum: Jeg er helt enig i, at forhandlingerne går i den rigtige retning.
Det har vi arbejdet for
ikke alene, men med mange andre lande. Det er positivt.
Om det ender sådan, ved vi ikke
det er ikke det endelige forslag. Der forhand-
les stadig, så vi har ikke set den samlede pakke endnu. Derfor er det vigtigt, at
forhandlingsoplægget tager udgangspunkt i det oprindelige forslag. Det er helt
relevant at se på kompromiserne, og dem har jeg forsøgt at redegøre for, men
før vi har det endelige forslag til afstemning i Rådet, er det det oprindelige for-
slag, vi må tage stilling til.
Side 10 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0011.png
Jeg er med på, at dette ikke er et normalt forløb. Det fylder enormt. Jeg følger
med i debatten i Europa-Parlamentet og har set, hvordan det kløver partigrup-
perne. Og hvis forslaget kan vedtages
hvilket jeg håber
kommer næste
skridt, som er forhandlingerne mellem det næste formandskab, nemlig Spanien,
og Europa-Parlamentet, som også bliver meget kompliceret. Det er meget om-
fangsrigt og meget vigtigt. Det indstilles, at man fra dansk side støtter forslaget,
men vi lægger vægt på en række ting i forhandlingerne.
Alexander Ryle:
Liberal Alliance kan ikke støtte regeringens forsøg på at mod-
arbejde EU’s ambition om mere natur. Derudover mener vi ikke, at forslaget er
godt nok belyst, bl.a. hvad angår de økonomiske gevinster ved f.eks. større fi-
skebestande.
Vi noterer os også, at en del af høringssvarene er kritiske, f.eks. fra Dansk Indu-
stri, Green Power Denmark og Landbrug & Fødevarer, som jo nærmest advarer
mod at støtte forslaget, fordi det ikke har været muligt at skønne de erhvervs-
økonomiske konsekvenser og forpligtelser. Derfor kan Liberal Alliance ikke støtte
forhandlingsoplægget.
Alex Ahrendtsen:
På den ene side har vi de røde partier, der synes, det er for
lidt, og på den anden side synes Dansk Folkeparti, at det går for vidt.
Som jeg forstår ministeren, vil EU’s store hammer falde over den stakkels kystfi-
sker på Sydfyn. Hans naturvenlige bundgarn vil blive ramt, mens den nederland-
ske bomtrawl ikke vil blive ramt, og han vil få lov til at køre sine store fabrikker ind
og ødelægge havmiljøet, sådan som han altid har gjort. Kan ministeren ikke se,
at det er helt galt? Den såkaldte naturgenopretning er jo ikke naturgenopretning.
Det er jo et bombardement med vandmeloner, som er grønne udenpå og røde
indeni. Det vil skade erhvervsmiljøet i Danmark
landbrug, fiskeri osv. Alene af
den grund burde regeringen bekæmpe forslaget indædt. Er ministeren ikke enig i
det?
Theresa Scavenius:
Ministeren opstiller et modsætningsforhold mellem havvind
og miljø, hvilket ikke er rimeligt. Grundproblematikken er jo ikke havvind, men
overfiskeri. Det grundlæggende problem
både klimapolitisk og miljøpolitisk
er
vores industrielle landbrugs- og fiskeproduktion.
Miljøministeren:
Jeg er ikke enig i, at regeringen modarbejder naturhensyn.
Regeringens hensyn er netop de hensyn, Alexander Ryle læser op lige derefter.
Til Alex Ahrendtsen: Hvis de sydfynske fiskere, du nævner, ikke ødelægger hav-
bunden, kan det jo fint fortsætte. Det skal i øvrigt adresseres i havstrategidirekti-
vet.
Til Theresa Scavenius: Det er vigtigt at få det ind på skrift i den endelige tekst, at
vi kan fortsætte med at opføre havvindmøller. Erfaringen er, at man faktisk kan
opføre havvindmøller og til en vis grad forbedre undervandsbiologien, i hvert fald
for visse dyrearter.
Christian Friis Bach:
Det lykkedes ikke at få ministeren til at justere forhand-
lingsoplægget som følge af debatten. Det lykkedes at få Søren Søndergaard til
Side 11 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0012.png
at storrose EU og Kommissionen. Det er faktisk et godt resultat af dagens drøf-
telse.
Når man lytter til udvalget og ikke mindst Marianne Bigums glimrende indlæg,
som redegjorde for, at regeringens bekymringer i stort omfang er imødekommet i
kompromisforslaget, vil jeg opfordre regeringen til at justere forhandlingsoplæg-
get og mere entydigt bakke op om det, der nu ligger. Hvad er det mere præcist,
regeringen nu vil arbejde for at få ændret i kompromisforslaget, når der er møde i
Coreper i dag og på fredag? Er vi ikke et sted, hvor regeringen burde bakke
entydigt op?
Marianne Bigum:
Jeg nævnte for ministeren forleden, at det havde været rigtig
godt at få lige præcis dette forhandlingsoplæg forud for mødet i dag, så vi kunne
have en bedre diskussion. Jeg er ked af, det ikke blev sendt over. Jeg er med
på, at vi har nogle procedurer, men ministeren kan jo gøre, som han vil, så han
kunne have sendt det over
det har andre ministre gjort tidligere.
Det er kritisabelt, at man siger, at man kan være med, hvis man kan få undtaget
stort set det hele. Ministeren siger selv, at de arbejder stenhårdt på et resultat,
som vi kan stemme ja til. Det er jeg lidt bekymret for, for det, man arbejder for,
kommer ikke til at bringe os i mål. Jeg er helt med på, at vi skal have nogle bedre
analyser af konsekvenserne, både for naturen og for erhvervslivet. Men forord-
ningen skal også bringe os fremad.
Angående det, at vi forholder os til det oprindelige forslag og ikke til kompromis-
forslagene: Jeg hører, hvad ministeren siger, men det er bare så vigtigt, at vi ved,
hvor regeringen står i forhold til det, der ligger nu, for ministeren kommer jo ikke
tilbage med et nyt forhandlingsoplæg, når det endelige forslag foreligger. Lige
præcis denne dagsorden er på en knivsæg i EU, og det er så vigtigt, at Danmark
stiller sig på den rigtige side, så vi får en naturgenopretningsforordning i EU,
ellers kommer den ikke.
Regeringen skriver i sin generelle holdning, at den ønsker, »at kravet om at und-
gå forringelse af naturen justeres, således at der indføres en væsentligheds-
grænse, og kravet ikke går videre end formålet om at sikre, at genopretningsbe-
hovet ikke stiger yderligere i fremtiden.« Hvad er regeringens definition af »en
væsentlig forringelse«, og anerkender ministeren, at en sådan formulering giver
elastik i metermål for medlemslandenes fortolkning af habitatdirektivets artikel 6
stk. 2, der forpligter medlemslandene til at undgå forringelser af Natura 2000-
områderne?
Hvordan stemmer det at indføre en væsentlighedsgrænse for forringelser af
natur, som EU’s medlemslande er forpligtet til at beskytte efter habitatdirektivet,
overens med habitatdirektivets artikel 6 stk. 2, hvor der står, at medlemslandene
skal træffe passende foranstaltninger for at undgå forringelse af naturtyperne?
Alex Ahrendtsen:
Som jeg kan udlede af vores debat, vil nederlandske
bomtrawl ikke blive omfattet af naturgenopretningsforordningen, så de kan fortsat
ødelægge havbunden, mens kystfiskeren i Danmark heller ikke bliver omfattet af
forordningen, hvis EU vurderer, at deres fiskeri er i overensstemmelse med krite-
Side 12 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0013.png
rierne i naturgenopretningsplanen. Men EU vurderer, at kystfiskernes fiskeri ikke
er miljøvenligt, selv om det er det. Kystfiskernes bundtrawl skader ikke miljøet.
Hvorfor inddrager naturgenopretningsforordningen ikke de nederlandske
bomtrawl? Jeg forstår det simpelt hen ikke.
Miljøministeren:
Til Christian Friis Bach: Jeg er enig i analysen af, at der er
lydhørhed over for vigtige dele af bekymringerne i forhandlingsoplægget. Men vi
har ikke det endelige forslag, og derfor er opgaven for os at fastholde den udvik-
ling og få flere bekymringer imødekommet. Det er det, møderne i Coreper kom-
mer til at handle om for os.
Til Marianne Bigum: Jeg er helt enig i, at det er på en knivsæg, både i Europa-
Parlamentet og i Rådet. Derfor er forhandlingerne så højintense i øjeblikket. Jeg
mener, det ville være ulykkeligt, hvis vi ikke lykkedes med denne forordning. Vi
går ind i en sæson, hvor vi nærmer os valg til Europa-Parlamentet, så derfor er
det meget vigtigt, at vi får en afklaring nu. Ellers skal det spanske formandskab
tage over. Jeg har ikke noget dårligt at sige om det kommende spanske for-
mandskab, men Sverige har gjort et fremragende stykke arbejde, og vi vil meget
gerne have en afgørelse snart
og gerne en afgørelse, hvor Danmark spiller en
stor rolle.
Det er vigtigt at præcisere, at vi ikke lægger afgørende vægt på hver enkelt punkt
i forhandlingsoplægget
det er en samlet vurdering af imødekommelsen af de
enkelte elementer.
Marianne Bigum spørger også til ikkeforringelse. I dag har vi krav i Natura 2000-
områder om ikkeforringelse. Kommissionens forslag til naturgenopretningsfor-
ordningen indeholder en forpligtelse til at undgå forringelse af de omfattede na-
turtyper, uanset hvor de forekommer, samt for levesteder under genopretning.
Formålet er at sikre, at genopretningsbehovet ikke stiger yderligere i fremtiden. I
et kompromisforslag fra formandskabet indskrænkes kravet om ikkeforringelse,
så det ikke gælder for alle områder, hvor naturtyperne forekommer. Med det
forslag skal medlemsstaterne undgå væsentlig forringelse af områder, hvor der
er opnået god tilstand og tilstrækkelig kvalitet af levesteder, og de skal træffe
foranstaltninger med henblik på at undgå forringelse af naturarealer, som er
nødvendige for at opnå forpligtelsen til at træffe genopretningsforanstaltninger for
at opnå god tilstand. Dermed ændres bestemmelserne om berettiget manglende
opfyldelse, således at kravet om, at der ikke kan findes en mindre skadelig alter-
nativ løsning, ikke skal vurderes ud fra den enkelte sag.
Til Alex Ahrendtsen: Hvis de nederlandske bomtrawl går på de rev, som skal
beskyttes, kan de også blive omfattet af naturgenopretningsforordningen. Men
det er naturdirektiverne, der fortsat er gældende her. Derudover kan man regule-
re EU’s fælles fiskeripolitik, hvilket man gør –
også af nederlandske bomtrawl.
Marianne Bigum:
Det er rigtigt, at der kun lægges afgørende vægt på et til-
fredsstillende samlet resultat for Danmark, men der lægges til gengæld stor vægt
på alle de undtagelser, ministeren læste op. Så bliver det altså svært at finde
noget brugbart, og vi finder jo ikke en balance, når der lægges stor vægt på det
Side 13 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0014.png
hele. Det er derfor, forhandlingsoplægget er så uklart. Når man lægger stor vægt
på så mange ting, kommer naturen til at tabe.
Hvad er regeringens holdning til, at medlemslandene skal have en længere tids-
frist for udarbejdelse af nationale genopretningsplaner? Og hvordan stemmer det
overens med, at ministeren selv så sent som på rådsmødet i december 2022 om
EU’s naturgenopretningsforordning sagde, at EU skal komme op i omdrejninger,
hvis vi skal tackle natur- og biodiversitetskrisen: Vi skal styrke vores indsats i alle
medlemslandene signifikant, og vi skal øge og give bedre muligheder for natur-
og biodiversitet. Og samme måned sagde ministeren til FN’s biodiversitetskonfe-
rence i Montreal: »Naturen er i krise og har brug for akut førstehjælp. Det her
giver os noget at arbejde ud fra, og som ny miljøminister får jeg med aftalen
nogle redskaber og konkrete mål, som jeg vil bruge maksimalt. Retningen i afta-
len er rigtig, men min analyse er, at der er brug for markant mere, når det gælder
den konkrete opfølgning i de enkelte lande.« Hvordan harmonerer det med rege-
ringens forhandlingsoplæg?
Alex Ahrendtsen:
Hvis naturgenopretningen skal give mening, skal de neder-
landske bomtrawl forbydes. Det bliver de ikke med denne plan. Vil regeringen
lægge afgørende vægt på, at bomtrawl bliver forbudt i forbindelse med natur-
genopretningsforordningen?
Miljøministeren:
Til Marianne Bigum: Medlemsstaterne har 2 år til at udarbejde
planerne. Vi lægger ikke op til at få udskudt den 2-årige periode.
Vi ved godt, at man ikke kan få alt igennem i forhandlinger, og vægtene er ikke
ligestillede, for vi er nødt til at se på den samlede imødekommelse. På nogle af
punkterne kan vi få en masse indhold igennem
vi arbejder f.eks. hårdt for at
sikre uændrede muligheder for VE-udbygning. På andre punkter kan vi måske få
mindre igennem, og så laver vi en samlet vægtning af det.
Til Alex Ahrendtsen: Vi kommer ikke til at lægge afgørende vægt på et enkelt
element som bomtrawl eller andre ting. Havde vi gjort det, havde vi efter min
bedste overbevisning ikke været et relevant land i forhandlingerne. De andre
lande vil med en vis ret kunne sige, at det ikke er her, man skal regulere den
generelle fiskeripolitik. Jeg kan sagtens forstå, at du rejser sagen, for den er
relevant både politisk og miljømæssigt, men det er ikke det rette sted at rejse
denne sag.
Marianne Bigum:
Det er positivt, at ministeren ikke vil lægge op til at udskyde
de nationale genopretningsplaner, men ministeren bør arbejde for, at det ikke
sker. Nogle lande vil gerne udskyde det, og det er enormt vigtigt i forhold til vores
globale ansvar, at vi her i de rigeste lande selvfølgelig lever op til vores forpligtel-
ser og ikke udskyder dem.
Angående skovøkosystemernes tilstand: I kompromisforslaget fra det svenske
formandskab lægges der op til, at kun mængden af dødt ved og almindelige
fugle fastholdes som indikatorer for skovøkosystemernes tilstand. Det er helt
essentielt, at medlemslandene ikke kan vælge og vrage mellem indikatorerne,
hvis vi skal sikre gode skovøkosystemer. Indikatorerne skal reflektere både sko-
Side 14 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0015.png
vens komposition, struktur og funktion. Derfor bør aldersstruktur
dvs. skove
med uens alderssammensætning
sammenhæng af skove og lagre af organisk
materiale som minimum fortsat være obligatoriske indikatorer. Hvad mener mini-
steren om kompromisforslaget? Vil det være med til at sikre skovenes bedring,
når medlemslandene selv kan vælge og vrage mellem indikatorerne?
Miljøministeren:
Selvfølgelig skal det være realistisk at nå at udarbejde planer-
ne, men problemstillingen kræver, at vi ikke tøver. Derfor skal man være påpas-
selig med at udskyde planerne. Men det er ikke en del af regeringens forhand-
lingsoplæg at arbejde for, at planerne ikke bliver udskudt.
Som forslaget foreligger nu
og det kan jo være, at der kommer et nyt kompro-
misforslag på fredag
fastholder man dødt ved og skovfugle som obligatoriske
indikatorer. Det er positivt. Derudover kan man til- og fravælge et antal indikato-
rer ud fra en fælles bruttoliste, og man skal beskrive i sine planer, hvordan det
lever op til de overordnede krav. Den europæiske natur er forskellig, og derfor
synes vi, det er fornuftigt med en bruttoliste, samtidig med at de to obligatoriske
indikatorer sikrer det, der er helt afgørende væsentligt.
Marianne Bigum:
Men dødt ved og almindelige fugle er ikke nok til at vurdere
skovøkosystemer
ret meget skov uden høj biodiversitet kan leve op til de krav.
Ministeren skal være opmærksom på udvandingen, for vi har også interesse i, at
naturen skal hænge sammen i skovene.
Angående de samfundsøkonomiske gevinster af forslaget: Kommissionen har
skrevet, at det udgør 23,6 mia. kr. årligt for Danmark. Regeringen har regnet på
de statsfinansielle og de erhvervsøkonomiske konsekvenser, men ikke de sam-
fundsøkonomiske gevinster. Vi har snakket om det før på samråd, hvor ministe-
ren har sagt, at det kan man ikke regne på. Det er bekymrende, at vi affejer de
samfundsøkonomiske gevinster. Kommissionen vurderer det til at være 15 gan-
ge større end udgifterne. Regeringens forhandlingsoplæg lægger op til, at udgif-
terne skal nedbringes markant, men man tager ikke højde for, at vi kan få rigtig
store samfundsøkonomiske gevinster ved det. Svaret vil igen være, at man ikke
kan regne på det, så nu vil jeg stille mit opfølgende spørgsmål med det samme:
Skal det forstås således, at Danmark ikke lave naturpolitik, fordi Finansministeriet
ikke kan regne på det? Og skal det betyde, at vi underminerer den samlede EU-
politik på området? Ministeren anerkender, at skånsomt fiskeri giver flere fisk.
Det er godt for erhvervet og for den stabile fødevareproduktion, som jeg er helt
enig i, at vi skal støtte. Men i og med, at Finansministeriet ikke kan regne på det,
fortsætter vi med det, som vi ved er dårligt, og vi modarbejder ikke bare danske
tiltag men også europæiske tiltag for omstilling.
Jeg er helt enig i, at forhandlingerne er komplicerede, men den danske regering
har ikke gjort det nemmere. Ministeren sagde bl.a. på samrådet, at det kun er på
grund af VE og forsvar, at vi ikke kan støtte forslaget. Hvordan hænger det
sammen med det, Altinget skriver i dag om de komplekse forhandlinger: »For
danskerne og hollænderne er der særligt fokus på det følsomme i forhold
til landbrugsspørgsmål i lovgivningen«. Derudover skriver de, at de mest presse-
de medlemmer er fra den socialdemokratiske og liberale partigruppe. Vil ministe-
Side 15 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0016.png
ren bekræfte, at man i forhandlingsoplægget også prioriterer beskyttelse af det
eksisterende landbrug og trawlfiskeri, og at det ikke vil være med til at drive den
nødvendige omstilling, som vi har brug for?
Miljøministeren:
Angående skov: I kompromisforslaget definerer man to typer af
indikatorer. Derudover skal landene vælge tre indikatorer yderligere ud fra en
bruttoliste og begrunde, hvordan man vil arbejde med de tre indikatorer.
Jeg er ikke enig i præmissen om, at Danmark på nogen måde skulle undermine-
re eller modarbejde forslaget. Første linje i forhandlingsoplægget er, at man fra
dansk side støtter forslaget. Der er nogle elementer, som for os er vigtige at få
knæsat som klare regler og principper. Vi har brugt suverænt mest energi, tid og
politisk kapital på udbygningen af VE. Det
skal
kunne lade sig gøre at udbygge
VE og genoprette vores natur. Sådan stod det ikke i det oprindelige forslag. En
lang række lande tolkede det oprindelige forslag på samme måde, og derfor har
vi arbejdet hårdt for det, og vi har også nået nogle mål. Så det er positivt, at der
er lydhørhed over for det. Men det betyder da ikke, at Danmark har undermineret
forslaget. Vi har kvalificeret og forbedret forslaget, så naturgenopretningen ikke
spænder ben for, at vi skruer op for planerne om VE.
Vedrørende Finansministeriets regnemetoder: Man forsøger at udarbejde for-
skellige grønne mekanismer, hvilket jeg støtter. Men man må anvende de reg-
nemetoder, der nu er i et land. Der er masser af politisk debat om disse, og der
er mange forskellige holdninger til regnemetoderne, men det ændrer ikke på, at
det er dem, vi er nødt til at bruge. Betyder det så, at vi ikke kan lave naturgenop-
retning eller miljøtiltag? På ingen måde. Vi er lige blevet enige om en havplan,
hvor vi indfører 10 pct. strengt beskyttet natur på det danske havområde. Det er
et gigantisk område. Vi er et af de allerførste lande, der kan levere 31,5 pct. be-
skyttet område og 10 pct. strengt beskyttet område.
Marianne Bigum:
Problemet er, at ministeren og regeringen fra start har meldt
ud, at man ikke vil medregne nogen form for gevinst
man vil kun kigge på ud-
gifterne og ikke på indtægterne. Med den grønne bnp havde vi sådan set i efter-
året 2022 fået kvantificeret, at dette er en god forretning. Jeg synes, det er ær-
gerligt, at man ikke har forsøgt at kvantificere det, om det så var det ene, det
andet eller det tredje beløb. Det her er EU’s store naturlov. Det kommer til at
definere den måde, vi skal genoprette naturen de næste mange år. Og at en
manglende opdatering af en dansk regnemodel i Finansministeriet
som Socia-
listisk Folkeparti i øvrigt har presset på for i årevis
nu står i vejen for, at vi kan
vurdere, at indtægterne vil være større end udgifterne, er rigtig ærgerligt.
Angående havplanen: Ja, vi udlægger arealer til beskyttet og strengt beskyttet
område. Men vi udlægger dem. Den reelle beskyttelse halter gevaldigt, hvilket
også risikerer at ske med naturgenopretningsplanerne. Det er ikke nok bare at
udlægge arealer og sige, at her skal vi have natur. Man er nødt til rent faktisk at
genoprette, styrke og beskytte naturen, hvor den er. Det er der, regeringens
politik gang på gang halter.
Regeringens væsentlige betænkeligheder er de statsfinansielle konsekvenser,
som i rammenotatet angives til at være mere end 1 mia. kr. om året. Lad os an-
Side 16 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0017.png
tage, at det passer, og at vi mener, at det er for dyrt. Hvorfor er Danmark så ikke
blandt de lande, som har ønsket en ny EU-finansieringskilde, som skal medvirke
til at udmønte forpligtelserne? Der er en note fra corepermødet den 9. juni 2023,
hvor der oplyses, at delegationerne værdsætter forslaget om en ny artikel 18 om
finansiering, mens seks medlemslande
Cypern, Grækenland, Polen, Østrig,
Slovakiet og Letland
også støttede forslaget om at etablere en særlig fond til at
finansiere genopretningsmål. Men Danmark støttede ikke, at vi skulle have flere
EU-midler til at nedbringe de statsfinansielle økonomiske omkostninger, som er
en af de helt store barrierer for, at regeringen for alvor tapper ind på denne
dagsorden.
Miljøministeren:
Jeg kan ikke tro, at Socialistisk Folkeparti skulle mene, at disse
seks lande skulle være vores miljøalliancelande. Her gemmer der sig en anden
diskussion om, hvornår man tager hul på EU’s nye flerårige budget,
hvor der er
en meget klar sammenhæng mellem de lande, som er nettobidragydere og net-
tomodtagere. Af mange årsager har vi i Danmark ikke interesse i, at forhandlin-
gerne om EU’s flerårige budget åbnes nu. Så man skal lige overveje, hvilke mo-
tiver de forskellige lande bringer med sig. Vi lytter selvfølgelig til alle landes ar-
gumenter, og vi skaber gerne alliancer for at opnå vores mål. Men der er meget
klare grunde til, at Danmark ikke var blandt de seks lande, og det handler ikke
om miljøpolitik, det er en helt anden økonomisk diskussion i EU.
Marianne Bigum:
De seks lande støttede et forslag om at etablere en særlig
fond til at finansiere genopretningsmål, og det er lande, som ikke har de store
økonomiske muligheder for det. Hvis ministeren har lyst til at samarbejde med
andre lande om at etablere en særlig fond til at støtte naturgenopretningsforord-
ningen, så synes jeg, det er fantastisk. Og hvis der er noget i deres forslag, vi
ikke kan tilslutte os, vil jeg krydse fingre for, at ministeren laver sit eget forslag og
samler en gruppe lande, som ministeren hellere vil samarbejde med om at ned-
bringe de statsøkonomiske finansielle omkostninger.
I Danmark har vi tørke. Ifølge WHO havde vi 15.700 dødsfald i Europa under
sidste års hedebølge
læg dertil dødstal fra oversvømmelser. Det kommer kun
til at blive værre. Naturgenopretning er noget af det allervigtigste, vi kan gøre,
både i forhold til klimatilpasning og reduktion i udledning af vores klimagasser.
Urbane økosystemer er også en del af forslaget, hvilket man har problematise-
ret, fordi man synes, det er svært. Urbane økosystemer er f.eks. grønne tage og
grønne arealer, som kan være med til at sænke temperaturen i byerne og gøre
levevilkårene for mennesker bedre. 40 pct. af EU’s borgere lever i byer, så det
er
virkelig vigtigt, at vi gør byerne grønnere. Jeg oplever, at man helt generelt er
bange for at skulle omstille sig.
Jeg havde håbet, at vi havde fået et forhandlingsoplæg, der forholdt sig til æn-
dringsforslagene fra det svenske formandskab. Ser ministeren forslaget i sin
nuværende form som en væsentlig byrde for Danmark, eller ser ministeren, at
regeringen er imødekommet i så væsentlig en grad, at regeringen vil stemme for
forslaget?
Jeg kan se, at en del af forslagene udvander det oprindelige forslag
Side 17 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0018.png
det er jeg rigtig ked af. Støtter regeringen alle lempelserne? Og vil regeringen
arbejde for at presse nogle af dem i den anden retning?
Miljøministeren:
Regeringen har ikke en holdning til EU’s flerårige budget på
nuværende tidspunkt, eller om det kunne være relevant at have en sådan fond.
Vi forhandler EU’s flerårige budget, når det skal forhandles og ikke løbende
igennem perioden. Der er simpelt hen uenighed om det i EU. Nogle lande prøver
at tage forhandlingerne op igen og igen. Den holdning har regeringen ikke. Så
jeg kan sagtens forstå, hvad Marianne Bigum siger, men det er et paradigme-
brud, vi ikke tillader, for så risikerer vi, at kassen er tom, når vi skal løse andre
udfordringer.
Jeg er fuldstændig enig i de problemer, Marianne Bigum nævner. Forslagene om
mere bynatur hilser regeringen velkommen. Ud over den generelle velfærd er det
også sådan, at økosystemerne i byerne minimerer risiko for oversvømmelser og
luftforurening. Men der er kæmpe politiske kampe i byerne på grund af udfor-
dringer med areal. Man vil jo både rumme grøn natur, boliger, infrastruktur, er-
hvervsområder osv.
Forhandlingsoplægget, som jeg har læst op i dag, baserer sig på det oprindelige
forslag. Formandskabets kompromisforslag er flere gode skridt i den rigtige ret-
ninger. Det meste kan regeringen støtte, men forhandlingerne er ikke slut endnu,
og derfor ved vi ikke, om den bevægelse fortsætter, eller om den går den anden
vej. Det er for tidligt at konkludere på det
det er desværre vilkårene.
Marianne Bigum:
I Danmark har vi 2,5 pct. natur, så noget skal der jo ske, og
det kommer til at være rigtig svært. Nogle ting skal vi samtænke meget mere, og
nogle ting skal vi prioritere højere end andet. Det er det, en omstilling indebærer,
og vi skal ikke være bange for at tage politisk lederskab og guide omstillingen. Vi
ved, det giver god mening at have mere natur. Vi siger »krise« så ofte, at vi har
glemt, hvor alvorligt det er, men vi står over for et økosystemkollaps og svære
vilkår for vores børn. Så det er nu, vi skal handle og have de store omstillinger i
gang. Derfor er en fond en rigtig god idé, så det ikke bliver de lokale økonomier,
der spænder ben for de nødvendige store skridt, som skal til på EU-plan. Og det
er jo også det, regeringen siger.
Jeg har flere gange spurgt til, hvilke hensyn der skal tages. Ministeren har hele
tiden sagt, at det er VE og forsvar. Men vil ministeren ikke bekræfte, at det ikke
kun er VE og forsvar, men at det i forhandlingsoplægget også handler om land-
brug og bundtrawl?
Miljøministeren:
Jeg er helt enig i, at vi skal handle nu. Vi er ikke afvisende over
for en fond, men lad os tage den drøftelse, når vi tager hul på forhandlingerne
om EU’s flerårige budget. Der kan dog være fornuft i, at ansvaret ligger hos med-
lemslandene. Dette handler jo også om, at man ikke skal fortsætte med at øde-
lægge naturen. Så der er vis fornuft i, at de enkelte lande, erhvervslivet og de
enkelte borgere har ansvar for, at man ikke forringer yderligere og bare sender
regningen videre til andre, der skal rydde op, mens man fortsætter med at øde-
lægge naturen. Det har en vis form for opdragende effekt. Men lad os tage den
drøftelse, når det bliver aktuelt.
Side 18 | 19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 570: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/6-23 vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning
2726014_0019.png
I forhandlingerne er det den store VE-udbygning, som har fyldt mest for os.
Marianne Bigum:
Jeg forstod ikke det med regninger og ansvar. Danmark er et
af de lande med mindst natur overhovedet i hele verden. 2,5 pct. Og det vil kun
koste os 1,1 mia. kr. om året at gøre noget ved det. Jeg synes, det er en rigtig
god idé med en fond, men ærlig talt mener jeg også, at Danmark som et rigt land
sagtens kunne byde ind selv. Det er ikke mange penge
selv hvis man ikke
regner gevinsterne med.
Vi skulle have bidt til bolle fra start, og regeringen har lagt en helt forkert linje fra
begyndelsen. Jeg håber virkelig for Europa, at Danmark er med til at lande en
aftale, som ikke er totalt udvandet. Det, at vi i Danmark ikke kan finde ud af at
regne det i Finansministeriet, skal altså ikke gå ud over resten af Europa og de-
res natur.
Miljøministeren:
Vi har prøvet alt, hvad vi kunne, for at bide til bolle i denne sag.
Mit håb er også, at vi kan lande en afgørelse. Det er ikke realistisk, at alle lande
kan blive enige om det hele, der vil være modstand lige til det sidste. Jeg håber,
at Danmark spiller en afgørende rolle i de videre forhandlinger.
Debatten om fonden må udestå. Min pointe var, at et af formålene med forord-
ningen er, at man ikke skal forringe naturen yderligere, for så er der bare endnu
mere at skulle genoprette. At sikre sig imod yderligere forringelser kræver inve-
steringer og politisk vilje. Dem, der skal foretage det, skal også have regningen
for at rydde op, så det hænger sammen. Nogle lande vil miste incitamentet til at
stoppe forringelse af naturen, hvis der er en fond til at rydde op for dem.
Formanden:
Jeg kan konkludere, at der ikke er flertal imod regeringens forhand-
lingsoplæg, idet kun Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Radikal
Venstre og Alternativet har ytret sig imod det.
Side 19 | 19