Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 578
Offentligt
2727243_0001.png
Den 20. juni 2023
FVM 285
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om fornyet tilladelse til markedsføring af produkter,
der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MIR162
i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om
genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om fornyet godkendelse af fødevarer, foder og andre produkter
end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs
MIR162 i henhold til GMO-forordningen (komitésag). Godkendelsen omfatter import og forarbejdning
samt fødevare- og foderbrug på lige fod med eksisterende produkter af majs. Godkendelsen vedrører
ikke dyrkning af majsen i EU. Majs MIR162 er tidligere risikovurderet og godkendt i EU, men ansøg-
ningen skal fornyes efter 10 år, hvorfor der nu søges om fornyet godkendelse. Majs MIR162 har fået
indsat genet vip3Aa20, som gør planten modstandsdygtig over for angreb af visse skadelige insekter,
samt det selektive markørgen pmi. Majsen indeholder ikke antibiotikaresistensgener. Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har konkluderet, at der ikke i forbindelse med re-godkendelsen
er indkommet nye oplysninger, som ændrer på den oprindelige vurdering af, at majs MIR162 er lige
så sikker at anvende som tilsvarende ikke-genmodificeret majs med hensyn til potentielle effekter på
menneskers og dyrs sundhed og på miljøet ved de påtænkte anvendelser. De rådgivende danske ek-
sperter ved DTU Fødevareinstituttet og Aarhus Universitet er enige i denne vurdering. En vedtagelse
af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Forslaget forventes
sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 3. juli
2023. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om fornyet tilladelse til markedsføring af fødevarer, foder og andre
produkter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret
majs MIR162 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. sep-
tember 2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 11 og 23.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 578: Notat om komitésag om fornyet tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MIR162
2727243_0002.png
Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret fler-
tal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag
eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke
vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommis-
sionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen
vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 3.
juli 2023.
Formål og indhold
I februar 2021 indsendte virksomheden Syngenta Crop Protection en ansøgning om fornyet godkendelse
af fødevarer, foder og andre produkter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er frem-
stillet af genetisk modificeret majs MIR162 i henhold til reglerne i GMO-forordningen. Formålet er fort-
sat import og markedsføring af afgrøderne eller produkter heraf til anvendelse som fødevarer og foder
eller fremstilling heraf, samt til andre formål, som ikke er fødevarer eller foder. Ansøgningen omfatter
ikke dyrkning af majsen i EU.
Majs MIR162 har fået indsat genet vip3Aa20, som gør planten modstandsdygtig over for angreb af visse
skadelige insekter, samt det selektive markørgen
pmi.
Majsen indeholder ikke antibiotikaresistensge-
ner.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) kom den 22. september 2022 med en udtalelse
om sikkerheden af majs MIR162 til de ansøgte formål i forbindelse med re-godkendelsen. Udtalelsen er
udarbejdet som led i ansøgningsproceduren for re-godkendelse af genmodificerede organismer til føde-
vare- og foderbrug i henhold til forordning (EF) 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og fo-
der.
EFSA har konkluderet, at der ikke i forbindelse med re-godkendelsen er indkommet nye oplysninger,
som ændrer på den oprindelige vurdering af, at majs MIR162 er lige så sikker at anvende som tilsvarende
ikke-genmodificeret majs med hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på mil-
jøet ved de påtænkte anvendelser. EFSA har desuden vurderet, at den af ansøger indsendte miljømæs-
sige overvågningsplan er på linje med de påtænkte anvendelser af produktet.
EFSA har i sin vurdering taget hensyn til de specifikke spørgsmål og bekymringer, der var indsendt af
EU-medlemsstaterne i forbindelse med høringen af de kompetente myndigheder i henhold til artikel 6
og 18 i GMO-forordningen.
Godkendelsens omfang
Kommissionens forslag lægger op til, at der gives fornyet tilladelse til import, forarbejdning og markeds-
føring af fødevarer og foder og andre produkter end fødevarer og foder, som indeholder, består af eller
er fremstillet af majs MIR162. Godkendelsen omfatter ikke dyrkning af majsen i EU.
Godkendelsen vil gælde fra datoen for offentliggørelse af en eventuel beslutning om godkendelse i EU-
Tidende. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato. Såfremt godkendelsen ønskes opretholdt efter
udløb af 10 års fristen, vil der skulle ansøges om re-godkendelse.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 578: Notat om komitésag om fornyet tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MIR162
2727243_0003.png
Mærkning
Produkter til fødevare- og foderbrug, der består af, indeholder eller er fremstillet af majs MIR162 skal i
henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med ”genetisk modificeret
majs”
eller ”fremstillet
af genetisk modificeret majs”
i overensstemmelse med de almindelige GMO-mærkningsregler.
Teksten ”Ikke til dyrkning” skal fremgå af mærkningen af foder og produkter til andre formål end føde-
vare- og foderbrug, hvis disse indeholder eller består af spiredygtige kerner af den genmodificerede
majs.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i
Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart
gældende i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virksomheder og umiddelbart gæl-
dende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at inde-
bære administrative byrder for erhvervet. Det vurderes, at forslaget kan have positive, erhvervsøkono-
miske konsekvenser for den animalske produktion i Danmark, idet det vil muliggøre, at danske virk-
somheder kan indkøbe råvarer på verdensmarkedet, selvom den pågældende genmodificerede variant
skulle forekomme heri som resultat af dyrkning i tredjelande. Omvendt vil en manglende godkendelse
kunne afskære erhvervet fra forsyningen af gængse råvarer på verdensmarkedet, da danske virksomhe-
der dermed skal sikre sig, at den konkrete genmodificerede majs ikke indgår i råvarerne. Godkendelsen
af majsen forventes ikke at medføre ændringer af det eksisterende importmønster.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs MIR162 konklude-
rer EFSA, at der ikke er kommet ny viden til, som ændrer den oprindelige godkendelse, og at majsen ved
de påtænkte anvendelser er lige så sikker som tilsvarende konventionel, ikke-genmodificeret majs med
hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet. Dette indebærer bl.a., at de
nye proteiner, der dannes som følge af genmodificeringen, vurderes at være sundhedsmæssigt uproble-
matiske.
Fødevarestyrelsen bemærker, at sikkerheden ved brug af ukrudtsmidler og rester heraf i fødevarer og
foder vurderes og reguleres under EU’s pesticidregler, ikke under GMO-reglerne.
Eventuelle restindhold
af pesticider skal overholde de samme grænser som konventionelle (ikke-genmodificerede) afgrøder.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet kan til-
slutte sig EFSA’s vurdering om, at der ikke er fremkommet nye informationer, der ændrer ved den tid-
ligere vurdering fra 2012 af majs MIR162.
Aarhus Universitet (AU) har vurderet de natur- og miljømæssige konsekvenser ved godkendelsen af
majs MIR162. AU har vurderet, at
EFSA’s
risikovurdering er relevant for danske forhold, og at risikoen
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 578: Notat om komitésag om fornyet tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MIR162
2727243_0004.png
for uønskede effekter på miljøet vil være ubetydelige. AU har endvidere vurderet, at den generelle over-
vågningsplan dækker behovet for overvågning. Vurderingen er dermed
i overensstemmelse med EFSA’s
vurdering.
De danske eksperter har ikke fundet anledning til at indsende bemærkninger til EFSA i forbindelse med
behandlingen af ansøgningen om re-godkendelsen af majs MIR162.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning er imod godkendelsen. Foreningen er ikke enig i vurderingen
af, at markedsføringen af majsen ikke vil have negative effekter på menneskers og dyrs sundhed eller på
miljøet. Forbrugersammenslutningen er af den opfattelse, at GMO’er
generelt er farlige for sundhedens
opretholdelse.
Dansk Planteværn støtter Kommissionens positive holdning til markedsføring af produkter, som består
af eller er fremstillet ved benyttelse af genmodifikation og mener, at Danmark, på baggrund af den vur-
dering der er lavet, bør støtte godkendelsen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hidtidige komiteafstemninger blandt medlemsstaterne om godkendelse af GMO’er under GMO-forord-
ningen har hverken vist et kvalificeret flertal for eller imod. Forslaget kan på den baggrund forventes at
blive sendt til appeludvalget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificerede
afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i GMO-
forordningen.
Den sundheds- og miljømæssige vurdering af anvendelse af fødevarer og foder bestående af eller frem-
stillet af majs MIR162 giver ikke danske og internationale eksperter anledning til bemærkninger.
Der er ikke krav i lovgivningen om, at ansøgere skal redegøre for den samfundsmæssige nyttevirkning
af GMO’er. Dette aspekt indgår ikke i forordningens kriterier for godkendelse.
Regeringen noterer sig, at betingelserne for opnåelse af en godkendelse er opfyldt, og at der på den bag-
grund ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4