Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 594
Offentligt
2730276_0001.png
Analyse
Afrapportering om SU-
udgifter til vandrende
arbejdstagere, 2023
Indhold
Afrapportering om SU-udgifter til vandrende arbejdstagere,
2023
1. Sammenfatning
1
3
1.1 Om afrapporteringen
3
1.2 Hovedkonklusioner i årets afrapportering
4
1.2.1 Kapitel 2: Engelsksprogede uddannelser samt beskæftigelse 4
1.2.2 Kapitel 3: Udviklingen i antallet af vandrende arbejdstagere fra
EU-/EØS-lande, som modtager SU
4
1.2.3 Kapitel 4: Prognose for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
5
2. Engelsksprogede uddannelser samt beskæftigelse
2.1 Antal engelsksprogede uddannelser
2.2 Nye engelsksprogede uddannelser
2.3 Tilgangen af studerende på engelsksprogede uddannelser
2.4 Engelsksprogede studerendes beskæftigelse og udvandring
6
7
8
9
9
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
Analyse
3. Udviklingen i antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-
/EØS-lande, som modtager SU
12
3.1 SU til vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande
12
3.2 Metode for opgørelse af udgifterne til SU til vandrende arbejdstagere
fra EU-/EØS-lande
14
3.3 Stigning i antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande
14
3.4 Vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, som modtager SU,
fordelt på institutionstyper
16
3.5 Skærpet kontrol
17
4. Prognose for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, primo
2023
19
4.1 Afvigelse i forhold til forrige prognose
19
Uddannelses- og Forskningsministeriet
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
Analyse
1. Sammenfatning
1.1 Om afrapporteringen
SU-forligskredsen (regeringen, DF, RV, SF, K, LA) aftalte i 2013, at hvis SU-udgifterne til
vandrende arbejdstagere fra EU/EØS-lande væsentligt overskred et aftalt niveau på
468 mio. kr. (2023-pl), skulle forligskredsen tage initiativ til at nedbringe udgifterne til
det aftalte niveau.
SU-forligskredsen har siden 2013 fulgt udviklingen i SU-udgifterne til vandrende ar-
bejdstagere fra EU-/EØS-lande. Uddannelses- og Forskningsministeriet (UFM) har i den
forbindelse fremlagt en årlig afrapportering vedrørende udviklingen i antallet af EU- og
EØS-borgere, der modtager SU i kraft af status som vandrende arbejdstagere fra EU-
/EØS-lande.
På baggrund af at SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere i flere år har overskredet
det aftalte niveau
– og at UFM’s prognoser skønnede, at udviklingen ville fortsætte –
blev der i juni 2021 indgået Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående ud-
dannelser mellem af et bredt flertal i Folketinget (S, V, DF, SF, K, og LA). Som opfølgning
på aftalen blev engelsksprogede erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser
lukket, således at disse som udgangspunkt udbydes på dansk. Det fremgår i aftalen, at
”der lukkes for tilgang til disse [engelsksprogede] uddannelser fra sommeroptaget
2022.” Universitetsuddannelserne
er ikke omfattet af reduktionerne. Aftalepartierne var
dog enige om at følge udviklingen på de tilbageværende engelsksprogede uddannelser
herunder universiteterne.
Der er med aftalen også undtaget engelsksprogede erhvervsakademi- og professions-
bacheloruddannelser med et samlet optag på ca. 650 uddannelsespladser, der fortsat
kan udbydes på engelsk.
Det fremgår endvidere af aftalen, at
”Aftalepartierne er enige om, at der er behov for at
følge udviklingen på de tilbageværende engelsksprogede uddannelser tæt, og om nød-
vendigt tage yderligere værnsinitiativer, hvis tilgangen stiger væsentligt. Uddannelses-
og Forskningsministeriet vil derfor følge udviklingen i tilgangen af engelsksprogede stu-
derende i tæt dialog med institutionerne og aflægge en årlig rapport til SU-forligskred-
sen.”
Som opfølgning på aftalen om reduktion af engelsksprogede uddannelser viser afrap-
porteringen derfor også udviklingen i studerendes tilgang og beskæftigelse på engelsk-
sprogede uddannelser, ligesom den også indeholder en prognose for SU-udgifterne til
vandrende arbejdstagere fra EU/EØS-lande i årene 2022-2026.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
2730276_0004.png
Analyse
1.2 Hovedkonklusioner i årets afrapportering
Afrapporteringen viser, at SU-udgifterne i 2022 fortsat ligger over det i SU-reformen
aftalte niveau på 468 mio. kr. (2023-pl). Prognosen for SU-udgifter til vandrende ar-
bejdstagere fra EU/EØS-lande skønner dog, at reduktionerne af engelsksprogede ud-
dannelser vil nedbringe SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere i overensstemmelse
med det aftalte fra 2025.
Afrapporteringen består af tre kapitler:
1.2.1 Kapitel 2: Engelsksprogede uddannelser samt beskæftigelse
Kapitel 2 viser udviklingen i tilgangen og beskæftigelsen for engelsksprogede stude-
rende1.
Antallet af studerende på de engelsksprogede uddannelser i alt er i 2022 på 14.819.
Dette er et fald siden 2017, hvor tilgangen var på 15.782. Antallet af engelsksprogede
studerende er steget mellem 2021 (4.458) og 2022 (4.606), men er på et lavere niveau
end i 2017 og 2018.
Samtidig er antallet af engelsksprogede udbud af videregående uddannelser faldet fra
437 i 2017 til 324 i 2022. Det svarer til, at 23 pct. af uddannelsesudbuddet i 2022 var en-
gelsksproget.
Antallet af fuldførte engelsksprogede dimittender er steget fra 2.071 i 2009 til 7.059 i
2019, mens andelen af de engelsksprogede dimittender, som er i beskæftigelse er faldet
fra 32 pct. til 30 pct.
Fra 2021 til 2022 er beskæftigelsen hos engelsksprogede studerende steget fra 35 til 36
pct. for dimittender fra kandidatuddannelser, mens den er faldet fra 35 til 32 pct. og 17
til 16 pct. for hhv. dimittender fra professions- og erhvervsakademiuddannelser.
Det bemærkes, at aftalen om reduktion af engelsksprogede uddannelser først er trådt i
kraft fra sommeroptaget 2022, og at beskæftigelsen derfor fortsat måles for dimitten-
der, der ikke er omfattet af den aftalte beskæftigelsesbonus, der først opgøres fra 2025.
1.2.2 Kapitel 3: Udviklingen i antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-
/EØS-lande, som modtager SU
Kapitel 3 viser udviklingen i vandrende arbejdstagere fra EU/EØS-lande, der modtager
SU. Antallet er steget siden 2013.
I 2022 udgjorde vandrende arbejdstagere fra EU/EØS-lande 4 pct. af samtlige støtte-
modtagere på de videregående uddannelser. Det er samme andel som i 2021.
1
Engelsksprogede studerende er defineret som studerende, der ikke har grundskole eller ungdomsud-
dannelse fra Danmark, og som har et statsborgerskab uden for Norden, fratrukket Erasmus Mundus-
studerende, Nordic Master studerende, selvbetalere og fripladsstuderende. Tilgangen til uddannelser,
der forventes lukkede eller omlagte til dansk som følge af den politiske aftale, indgår ikke.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
2730276_0005.png
Analyse
SU-udgifterne til EU-/EØS-arbejdstagere udgør foreløbigt 621 mio. kr. (2023-pl) for
2022. Det skønnes, at de endelige udgifter vil udgøre 595 mio. kr. for 2022 (2023-pl). Ud-
giften for 2022 overstiger således det i SU-reformen fra 2013 aftalte niveau på 468 mio.
kr. før skat og tilbageløb i 2023-pl.
Det bemærkes, at udgiften for 2022 vil blive lavere, da der også i 2023 vil blive rejst til-
bagebetalingskrav mod studerende, der ikke har opretholdt status som vandrende ar-
bejdstager i 2022. For støtteåret 2022 er der pt. rejst krav om tilbagebetaling for 25 mio.
kr. (2023-pl).
1.2.3 Kapitel 4: Prognose for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
Kapitel 4 viser prognosen for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-
lande for perioden 2022-2026. Prognosen for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
skønner, at udgifterne vil være 595 mio. kr. efter kontrolindsats1 i 2022 og 455 mio. kr. i
2026. De faldende udgifter skyldes primært implementeringen af Aftalen om reduktio-
nen af engelsksprogede uddannelser fra sommeroptaget 2022.
Det bemærkes, at der er en afvigelse i forhold til forrige prognose. Prognosen for SU-
udgifter til vandrende arbejdstagere fra primo 2022 undervurderer i 2022 de faktiske
udgifter korrigeret for kontrolindsats med 75 mio. kr.
Afvigelsen skyldes primært, at der i prognosen forventes et fald i de gennemsnitlige
SU-klip pr. SU-modtager i 2022, mens klipforbruget faktisk steg med godt 1 klip.
Det bemærkes, at SU-prognosen er forbundet med usikkerhed.
SU-udgifterne er korrigeret for den forventede effekt af den løbende kontrolindsats, hvor der rejses tilbagebetalings-
krav, hvis SU-modtagerne ikke lever op til kriterierne for vandrende arbejdstagere.
1
Uddannelses- og Forskningsministeriet
5
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
Analyse
2. Engelsksprogede
uddannelser samt
beskæftigelse
I
Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser
fra juni 2021 blev
aftalepartierne enige om, at SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere skulle
nedbringes ved, at engelsksprogede erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser lukkes eller omlægges til dansk fra sommeroptaget
2022, dog med undtagelse af ca. 650 pladser.
Aftalepartierne var desuden enige om, at
”der er et behov for at følge udviklingen på de
tilbageværende engelsksprogede uddannelser tæt, og om nødvendigt tage yderligere
værnsinitiativer, hvis tilgangen stiger væsentligt. Uddannelses- og Forskningsministe-
riet vil derfor følge udviklingen i tilgangen af engelsksprogede studerende i tæt dialog
med institutionerne og aflægge en årlig rapport til SU-forligskredsen.”
Aftalepartierne besluttede også
”som led i den årlige afrapportering til
SU-forligskred-
sen at følge udviklingen i beskæftigelsen for engelsksprogede studerende tæt med hen-
blik på at understøtte et politisk fokus på, at der sker en forbedring af beskæftigelsen
for engelsksprogede studerende.”
Der blev med aftalen konkret aftalt en beskæftigelsesbonus med en årlig ramme på 50
mio. kr. fra 2025. Rammen fordeles til institutionerne ift. antallet af engelsksprogede
studerende, og udbetales hvis institutionen øger beskæftigelsesgraden for sine en-
gelsksprogede dimittender. Den nuværende gennemsnitlige beskæftigelsesgrad er på
ca. 30 pct. for engelsksprogede studerende, som er i beskæftigelse i Danmark to år ef-
ter endt studie. Den fulde ramme udbetales, hvis institutionerne lykkes med at øge be-
skæftigelsesgraden med 5 pct.-point i 2025, 7,5 pct.-point i 2026 og med 10 pct.-point
fra 2027.
Dette kapitel gør på den baggrund status for udviklingen i antallet af engelsksprogede
uddannelser, tilgang af engelsksprogede studerende til engelsksprogede uddannelser og
engelsksprogede studerendes beskæftigelse.
Det bemærkes dog, at aftalen om reduktionen af engelsksprogede uddannelser først er
trådt i kraft fra sommeroptaget 2022, og at beskæftigelsen derfor fortsat måles for
dimittender, der ikke er omfattet af den aftalte beskæftigelsesbonus, der først opgøres
fra 2025.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
6
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
2730276_0007.png
Analyse
2.1 Antal engelsksprogede uddannelser
Antallet af engelsksprogede udbud på de videregående uddannelser er faldet fra 437 i
2017 til 324 i 2022. Det svarer til, at 23 pct. af uddannelsesudbuddet i 2022 var engelsk-
sproget. På kandidatuddannelserne er 47 pct. af udbuddene på engelsk, jf. tabel 1. På
professionsbacheloruddannelserne er 6 pct. af udbuddene på engelsk.
Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser
betød, at omkring
90 erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser lukkes. 21 engelsksprogede
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser videreføres. Effekterne af afta-
len kan ses i udviklingen fra sommeren 2022 og frem. 2022-tallet indeholder også ud-
dannelser med vinterstart i 2022, og der er derfor flere end 21 engelsksprogede udbud
på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne i tabellen nedenfor, da
nogle af de lukkede engelsksprogede udbud havde optag i vinteren 2022.
Tabel 1
Udbud af engelsksprogede videregående uddannelser under Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriets ressort, antal og andel af alle udbud, 2017-2022
Antal
Andel
2017 2018 2019 2020 2021 2022 2017 2018 2019 2020 2021 2022
Erhvervsakademiud-
dannelser (EA)
Professionsbachelorer
(overbygning)
Professionsbachelorer
Akademisk bachelor
Kandidatuddannelser
I alt
Anm.:
48
46
27
36
277
434
45
41
26
38
276
427
43
39
29
31
260
402
42
37
26
32
257
394
42
36
26
29
252
386
14
15
16
28
250
324
23%
44%
10%
11%
49%
29%
21%
40%
10%
11%
49%
29%
20%
38%
10%
9%
48%
27%
20%
37%
10%
10%
48%
27%
19%
35%
10%
9%
48%
26%
7%
17%
6%
8%
47%
23%
Kilde:
Tabellen viser antallet af udbud, der har haft en tilgang det pågældende år. Året bliver talt fra
den 1/10 året før til 30/9 i året. Udbud er defineret som en uddannelse på en institution inden
for en kommune. Erhvervskandidatuddannelser er ikke talt med som selvstændige udbud. Øv-
rige korte og mellemlange videregående uddannelser og akademiske overbygningsuddannelser
vises ikke særskilt, men indgår i totalen.
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Stati-
stik.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
7
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
2730276_0008.png
Analyse
2.2 Nye engelsksprogede uddannelser
Der er i 2022 godkendt 28 nye uddannelser, hvoraf fem er på engelsk. Det er en bache-
loruddannelse og fire kandidatuddannelser, der er godkendt på engelsk, jf. tabel 2.
Tabel 2
Nye kandidat-, bachelor-, erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser fordelt på,
hvorvidt de er engelsksprogede, 2016-2022
2017
Erhvervsakademiuddannelse
Antal nye
Heraf på engelsk
Antal på engelsk (pct.)
Professionsbachelor
Antal nye
Heraf på engelsk
Antal på engelsk (pct.)
Professionsbachelor (overbygning)
Antal nye
Heraf på engelsk
Antal på engelsk (pct.)
Bachelor
Antal nye
Heraf på engelsk
Antal på engelsk (pct.)
Kandidat
Antal nye
Heraf på engelsk
Antal på engelsk (pct.)
Akademisk overbygningsuddannelse
Antal nye
Heraf på engelsk
Antal på engelsk (pct.)
I alt
Antal nye
Heraf på engelsk
Antal på engelsk (pct.)
Anm.:
19
7
37%
19
7
37%
21
8
38%
23
4
17%
28
3
11%
28
5
18%
3
1
33%
1
0
0%
5
4
80%
7
7
100%
11
7
64%
3
2
67%
4
3
75%
9
4
44%
6
2
33%
0%
6
5
1
20%
5
1
20%
1
0
0%
7
1
14%
2
0
0%
3
0
0%
3
0
0%
3
0
0%
3
0
0%
1
0
0%
6
1
17%
3
0
0%
2
0
0%
3
0
0%
13
0
0%
9
0
0%
0
0
0
0
0
0
6
0
0%
6
0
0%
2
0
0%
2018
2019
2020
2021
2022
Kilde:
Årstallet henviser til året for ansøgningen. Optællingen omfatter alle godkendt eller foreløbig
godkendt ansøgninger ekskl. dubleringer og flytninger. To engelsksprogede kandidatuddannel-
ser fra ansøgningsåret 2021, der ved sidste års opdatering stod med status="Indsendt" er nu
medtaget, da de har fået ændret status til "Godkendt"
Uddannelses- og Forskningsministeriets prækvalifikationsregister.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
8
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
2730276_0009.png
Analyse
2.3 Tilgangen af studerende på engelsksprogede uddannelser
Tilgangen til engelsksprogede udbud er i 2022 på 14.819. Her er fraregnet de erhvervs-
akademi- og professionsbacheloruddannelser, der som følge af aftalen har lukket for
optag i sommeren 2022. Det er et fald siden 2017, hvor tilgangen var på 15.782. Antallet
af engelsksprogede studerende er steget mellem 2021 og 2022, men er på et lavere ni-
veau end i 2017 og 2018.
Tabel 3
Tilgang til engelsksprogede videregående uddannelser ekskl. lukkede eller omlagte uddannel-
ser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort og antal engelsksprogede stude-
rende på de engelsksprogede uddannelser.
2017
Erhvervsakademiuddannelser (EA)
Heraf engelsksprogede studerende
Professionsbachelor (overbygning)
Heraf engelsksprogede studerende
Professionsbachelor
Heraf engelsksprogede studerende
Akademisk bachelor
Heraf engelsksprogede studerende
Kandidatuddannelser
Heraf engelsksprogede studerende
I alt
Heraf engelsksprogede studerende
Anm.:
166
132
205
115
398
268
2.618
674
12.395
3.968
15.782
5.157
2018
180
150
164
110
367
236
2.731
715
12.495
3.524
15.938
4.735
2019
156
113
185
113
419
270
2.034
481
12.075
3.216
14.869
4.193
2020
162
119
127
84
396
250
2.137
467
12.601
3.208
15.423
4.128
2021
191
153
148
103
417
291
2.116
627
12.603
3.279
15.485
4.458
2022
152
119
176
134
463
317
2.016
672
12.003
3.360
14.819
4.606
Kilde:
Tilgangen til engelsksprogede udbud, som er lukket pga. aftalen om reduktion af engelskspro-
gede uddannelser, er fjernet af opgørelsen. Engelsksprogede studerende er studerende, som
ikke har grundskole eller ungdomsuddannelse fra Danmark, og som har et statsborgerskab uden
for Norden, fratrukket Erasmus Mundus-studerende, Nordic Master studerende, selvbetalere og
fripladsstuderende. Det bemærkes, at nordiske studerende ikke indgår om engelsksprogede
studerende, selv om de kan modtage SU under status som EU-/EØS-arbejdstager.
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Stati-
stik
2.4 Engelsksprogede studerendes beskæftigelse og udvandring
Antallet af fuldførte engelsksprogede dimittender er steget fra 2.071 i 2009 til 7.059 i
2019, mens andelen af de engelsksprogede dimittender, som er i beskæftigelse er faldet
fra 32 pct. til 30 pct. Andelen af engelsksprogede dimittender, der er udrejst, har været
nogenlunde konstant, jf. tabel 4.
Tabel 4
Status 12.-23. måned efter fuldførelse for engelsksprogede studerende, 2008-2019
Uddannelses- og Forskningsministeriet
9
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
2730276_0010.png
Analyse
2009
Erhvervsakademi
uddannelser (EA)
Beskæftigelse
Ledige
I uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
Udrejst
Antal fuldførte
Professions-
bachelor (overbygning)
Beskæftigelse
Ledige
I uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
Udrejst
Antal fuldførte
Professions-
bachelor
Beskæftigelse
Ledige
I uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
Udrejst
Antal fuldførte
Kandidat-
uddannelser
Beskæftigelse
Ledige
I uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
Udrejst
Antal fuldførte
I alt
Beskæftigelse
Ledige
I uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
32 %
6%
13 %
10 %
39 %
7%
2%
12 %
40 %
32 %
5%
10 %
5%
48 %
518
20 %
5%
35 %
10 %
30 %
559
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
18 %
6%
40 %
9%
27 %
14 %
8%
43 %
10 %
24 %
13 %
10 %
43 %
7%
26 %
13 %
11 %
43 %
9%
23 %
12 %
11 %
46 %
8%
24 %
15 %
9%
43 %
8%
25 %
16 %
10 %
42 %
7%
25 %
14 %
8%
37 %
7%
35 %
17 %
10 %
40 %
5%
27 %
16 %
9%
43 %
5%
27 %
819 1.062 1.079 1.226 1.350 1.438 1.631 1.721 1.605 1.384
26 %
9%
28 %
8%
30 %
188
31 %
13 %
19 %
10 %
26 %
333
25 %
15 %
25 %
8%
27 %
603
28 %
14 %
18 %
10 %
29 %
679
27 %
17 %
15 %
11 %
30 %
817
27 %
13 %
15 %
12 %
34 %
27 %
14 %
14 %
10 %
35 %
25 %
13 %
16 %
8%
37 %
24 %
12 %
15 %
6%
42 %
914 1.034 1.126 1.002
24 %
6%
11 %
6%
53 %
474
19 %
5%
10 %
8%
57 %
662
19 %
10 %
13 %
7%
51 %
642
19 %
9%
13 %
5%
54 %
794
18 %
9%
15 %
8%
50 %
824
26 %
11 %
14 %
8%
42 %
738
26 %
8%
13 %
8%
45 %
717
29 %
9%
14 %
6%
41 %
707
35 %
8%
11 %
6%
40 %
691
32 %
12 %
13 %
6%
37 %
698
37 %
7%
1%
11 %
44 %
36 %
9%
1%
12 %
42 %
34 %
11 %
1%
10 %
45 %
35 %
12 %
1%
12 %
40 %
34 %
11 %
1%
12 %
42 %
34 %
10 %
1%
11 %
44 %
34 %
9%
0%
12 %
44 %
34 %
8%
0%
12 %
45 %
35 %
8%
0%
10 %
47 %
36 %
9%
0%
10 %
45 %
994 1.103 1.416 1.728 2.000 2.239 2.674 3.930 3.886 3.913 3.975
28 %
7%
16 %
9%
25 %
8%
17 %
11 %
25 %
11 %
17 %
9%
25 %
12 %
17 %
10 %
25 %
11 %
17 %
10 %
27 %
11 %
15 %
10 %
28 %
10 %
13 %
10 %
28 %
9%
12 %
10 %
30 %
9%
12 %
8%
30 %
10 %
12 %
8%
Uddannelses- og Forskningsministeriet
10
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
2730276_0011.png
Analyse
Udrejst
Antal fuldførte
39 %
40 %
39 %
39 %
36 %
37 %
37 %
39 %
41 %
41 %
40 %
2.071 2.400 3.328 3.782 4.623 5.092 5.667 7.192 7.348 7.335 7.059
Anm.:
Kilde:
Engelsksprogede studerende er studerende, som ikke har grundskole eller ungdomsuddannelse
fra Danmark, og som har et statsborgerskab uden for Norden. Det er først ved opgørelser af di-
mittender fra 2017 og frem muligt at fjerne Erasmus Mundus, Nordic Master, selvbetalere, fri-
pladsstuderende fra opgørelsen, hvorfor de ikke er fjernet af denne opgørelse. Inkluderer fuld-
førte fra erhvervsakademiuddannelser, professionsbacheloruddannelser og kandidatuddannel-
ser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort.
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Stati-
stik.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
11
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
2730276_0012.png
Analyse
3. Udviklingen i antallet
af vandrende
arbejdstagere fra EU-
/EØS-lande, som
modtager SU
3.1 SU til vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande
Som udgangspunkt skal man være dansk statsborger for at få SU i Danmark. Udenland-
ske statsborgere kan dog i særlige tilfælde opnå ret til SU. Studerende med udenlandsk
statsborgerskab kan således ligestilles med danske statsborgere efter en række danske
regler eller
når det drejer sig om statsborgere fra et andet EU-/EØS-land
efter EU-
retten, herunder reglerne for ligestilling af vandrende arbejdstagere, jf. Boks 3.1.
Fokus i denne status er de studerende fra EU-/EØS-lande eller Schweiz, der har opnået
ret til SU ved at blive ligestillet som vandrende arbejdstagere i Danmark efter EU-ret-
ten, i kapitlet benævnt
vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande med SU.
Boks 3.1 Regler for ligestilling af udenlandske statsborgere
Udenlandske statsborgere har mulighed for at søge om at blive ligestillet med danske
statsborgere, og dermed opnå ret til dansk SU, efter danske regler eller efter EU-retten,
jf. SU-bekendtgørelsen.
Ligestilling efter danske regler
- Den studerende kom til Danmark sammen med sine forældre (med fast ophold
her i landet hos forældrene) før den studerende fyldte 20 år
- Den studerende har i mindst 2 år haft ophold i Danmark og været gift med en
dansk statsborger
- Den studerende arbejder eller har haft arbejde i Danmark i mindst 2 år med mi-
nimum 30 timers erhvervsarbejde om ugen
- Den studerende har opholdt sig i Danmark i mindst 5 år
- Den studerende tilhører det danske mindretal i Sydslesvig
- Den studerende er omfattet af § 2, stk. 2 (flygtninge), § 2, stk. 3 (familiesammen-
ført til en flygtning) eller § 2, stk. 4 (andre familiesammenførte) i lov om integra-
tion.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
12
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
2730276_0013.png
Analyse
-
Den studerende er tyrkisk statsborger og barn af en tyrkisk arbejdstager, hvor
begge har registreret bopæl i Danmark
Ligestilling efter EU-retten
Den studerende er statsborger i et EU-/EØS-land eller Schweiz og
- Har status som vandrende arbejdstager i Danmark
- Har været bosat i Danmark i fem år.
Den studerende er:
- Barn af en EU-/EØS-arbejdstager
- Ægtefælle til en EU-/EØS-arbejdstager
- Forælder til en EU-/EØS-arbejdstager
- I familie med en EU-/EØS-statsborger og har været bosat i Danmark i fem år.
Som følge af EU-Domstolens afgørelse i sag C-46/12, L.N. af 21. februar 2013 har EU-
/EØS-borgere, der indrejser til Danmark med det hovedformål at studere, i modsætning
til praksis før domsafsigelsen, ret til SU, hvis de samtidig har status som vandrende ar-
bejdstagere i Danmark. Som udgangspunkt skal den studerende have beskæftigelse i
mindst 10 - 12 timer ugentligt.
I 2022 udgjorde vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande 4 pct. af samtlige støtte-
modtagere på de videregående uddannelser, jf. Figur 1. Det er samme andel som i 2021.
Figur 1
Støttemodtagere på videregående uddannelser fordelt på ligestillingsårsag, pct., 2022
1%
4%
4%
90%
Ligestillet efter danske regler
Ligestillet som EU/EØS-arbejdstager
Ligestillet efter øvrige EU-retslige regler
Ingen ligestilling, danske statsborgere
Anm.:
Kilde:
Videregående uddannelser på erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
13
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
Analyse
3.2 Metode for opgørelse af udgifterne til SU til vandrende
arbejdstagere fra EU-/EØS-lande
Studerende, der er blevet godkendt til at modtage SU som vandrende arbejdstagere i
Danmark efter EU-retten, skal opretholde arbejdstagerstatus i hele perioden med SU.
Retten til SU bortfalder ved mistet arbejdstagerstatus. Alle vandrende arbejdstagere
fra EU-/EØS-lande, der modtager SU, får derfor hver måned deres beskæftigelse kon-
trolleret i et digitalt kontrolsystem. Der rejses tilbagebetalingskrav for de studerende,
der har mistet arbejdstagerstatus.
Statistikken i dette kapitel er opgjort pr. april 2023 og tager derfor højde for de tilbage-
betalingskrav, der frem til dette tidspunkt er blevet rejst ved kontrolindsatsen. Kontrol-
indsatsen gennemføres typisk ¾ år efter udbetalingsmåneden. I 2. kvartal 2023 rejses
der således stadig krav, der vedrører udgifter for støtteåret 2022, hvorfor antal støtte-
modtagere samt den opgjorte udgift til SU til vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-
lande for 2022 vil falde.
3.3 Stigning i antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-
lande
EU-domstolens afgørelse i 2013 og den heraf følgende ændrede praksis har, som tidli-
gere anslået, betydet en stigning i antallet af EU-/EØS-arbejdstagere med SU. Antallet
af EU-/EØS-arbejdstagere med SU er i 2022 ca. 12.300, jf. Figur 3.
Som det fremgår af
Aftale om reform af SU-systemet og rammerne for studiegennem-
førelse
(2013), blev der indarbejdet et aftalt niveau for merudgifterne til SU efter L.N.-
dommen svarende til, at udgifterne ikke væsentligt må overstige 468 mio. kr. før skat og
tilbageløb i 2023-pl.
SU-udgifterne til EU-/EØS-arbejdstagere udgør foreløbigt 621 mio. kr. (2023-pl) for
2022. Jf. Kapitel 4 skønnes det, at de endelige udgifter vil udgøre ca. 595 mio. kr. for
2022 (2023-pl).
Det forventes dermed, at udgiften for 2022 vil overskride den aftalte ramme for udgifter
til SU til EU-/EØS-arbejdstagere. Jf. Kapitel 4 forventes det dog, at SU-udgifterne frem
mod 2026 falder til 455 mio. kr. som følge af indfasningen af
Aftale om reduktion af en-
gelsksprogede videregående uddannelser
(2021).
Uddannelses- og Forskningsministeriet
14
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
2730276_0015.png
Analyse
Figur 2
Tildelt SU-stipendium for EU-/EØS-
arbejdstagere før skat og tilbageløb,
mio. kr. (2023-pl) samt aftalt niveau.
2013-2022*.
Mio. kr.
700
600
500
400
300
200
100
0
Figur 3
EU-/EØS-arbejdstagere som modta-
ger SU, antal stipendiemodtagere og
antal stipendieårsværk, 2013-2022*.
Antal
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Årsværk
Tildelt stipendium
Aftalt niveau
Antal
Årsværk
Anm.:
Kilde:
Et stipendieårsværk svarer til stipendier i 12 måneder for en eller flere personer.
*Tallene for især 2022 vil blive nedjusteret i løbet af 2023, da krav mod de enkelte støtteår rej-
ses løbende ved kontrolindsatsen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Tyskland er det land, hvor der kommer flest vandrende arbejdstagere fra, efterfulgt af
Polen og Slovakiet, jf. tabel 5.
Tabel 5
Vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, som modtager SU, fordelt på statsborgerskab
(top 15), antal og pct.vis udvikling, 2013-2022
Pct.-
vis
udvik-
ling
fra
2021-
2022
5%
11%
-5%
28%
16%
-7%
-1%
22%
4%
-5%
7%
-20%
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Tyskland
Polen
Slovakiet
Spanien
Italien
Rumænien
Ungarn
Grækenland
Sverige
Tjekkiet
Island
Litauen
143
208
104
77
63
493
163
56
93
24
89
432
328
377
238
160
134
959
372
114
162
76
128
653
520
559
492
262
240
1.255
578
180
240
181
184
716
718
700
775
340
387
1.385
746
232
293
346
230
749
865
874
976
405
500
1.386
845
311
315
467
307
751
1.023
952
1.053
508
595
1.278
837
406
344
501
352
778
1.146
940
1.050
565
664
1.132
824
437
390
496
364
731
1.127
869
1.029
581
665
1.010
796
392
383
453
377
609
1.209
1019
1.146
789
842
1.049
890
441
445
475
390
501
1.274
1134
1.084
1012
980
979
878
540
461
450
416
403
Uddannelses- og Forskningsministeriet
15
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
2730276_0016.png
Analyse
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Pct.-
vis
udvik-
ling
fra
2021-
2022
-3%
9%
22%
Kroatien
Norge
Portugal
Anm.:
Kilde:
0
19
27
10
46
55
35
110
82
85
170
132
169
209
196
252
234
238
311
253
239
334
290
223
412
358
269
401
389
329
Tabellen medtager de 15 lande med flest EU-/EØS-arbejdstagere med SU i Danmark i 2022.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
3.4 Vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, som modtager
SU, fordelt på institutionstyper
Antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, der starter på en uddannelse
og modtager SU på erhvervsakademierne, professionshøjskolerne og universiteterne er
faldet med henholdsvis 439, 308 og 62 støttemodtagere fra 2021 til 2022. jf. Figur 4.
Figur 4
Første tilgang af EU-/EØS-arbejdstagere til SU fordelt på institutionstyper, 2013-2022
Antal
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Universiteter
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Øvrige institutioner
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
I 2022 udgør vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande 7 pct. af samtlige støttemod-
tagere på erhvervsakademierne, 3 pct. på professionshøjskolerne og 5 pct. på universi-
teterne, jf. Figur 5. I forhold til 2021 er andelen faldet på erhvervsakademierne, stagne-
ret på professionshøjskolerne og steget på universiteterne
Uddannelses- og Forskningsministeriet
16
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
2730276_0017.png
Analyse
Figur 5
Andel af SU-støttemodtagere, som er vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, pct.,
2021-2022
Pct.
9%
8%
7%
6%
5%
4%
3%
2%
1%
0%
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
2,6%
2,6%
4,7%
4,1%
7,3%
8,1%
Andel i 2022
Andel I 2021
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
3.5 Skærpet kontrol
Vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, der modtager SU, skal opretholde deres
beskæftigelse for at bevare retten til at modtage SU. Som udgangspunkt skal beskæf-
tigelsen have en vis grad af stabilitet og udgøre mindst 10 - 12 timer ugentligt.
Som aftalt i SU-forligskredsen i
Aftale om reform af SU-systemet og rammerne for stu-
diegennemførelse
(2013) blev en skærpet administrativ praksis indført efter L.N.-dom-
men med det formål at undgå misbrug. Hver måned screenes alle vandrende arbejdsta-
gere fra EU-/EØS-landes beskæftigelse digitalt, og de studerende, der ikke umiddelbart
lever op til kriterierne for beskæftigelse, udtages til manuel kontrol. Det betyder, at de
vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, der ikke opfylder beskæftigelseskravet,
får stoppet deres SU og modtager et krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt SU.
I årene fra 2014 til 2022 er der ved kontrolindsatsen rejst i alt 17.512 tilbagebetalings-
krav for støtteårene 2014-2022, jf. tabel 6.
Tabel 6
Krav rejst mod EU-/EØS-arbejdstagere for støtteårene, antal og mio. kr. (2023-pl), 2014-
2022*
Samlet
2014-
2022
17.512
354
2014
Antal krav
Samlet krav mio. kr.
1.150
31
2015
1.705
38
2016
2.297
49
2017
2.529
49
2018
2.347
45
2019
2.169
39
2020
2.064
42
2021
1.874
36
2022
1.377
25
Uddannelses- og Forskningsministeriet
17
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
Analyse
Anm.:
Kilde:
*Tallene for især 2022 vil blive opjusteret i løbet af 2023, da krav mod de enkelte støtteår rejses
løbende ved kontrolindsatsen.
Antallet af rejste krav ved kontrolindsatsen opgjort efter det støtteår, de vedrører. Der er også
rejst krav om tilbagebetaling i perioden fra januar 2013 til april 2014, men disse krav kan ikke
opgøres særskilt. Eksklusiv frafaldne krav.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
18
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
2730276_0019.png
Analyse
4. Prognose for SU-
udgifter til vandrende
arbejdstagere, primo
2023
Prognosen for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere er opdateret primo 2023. Udgif-
terne forventes at være 595 mio. kr. efter kontrolindsats
2
i 2022 og 455 mio. kr. i 2026.
De faldende udgifter skyldes implementeringen af
Aftalen om reduktionen af engelsk-
sprogede uddannelser
fra sommeroptaget 2022.
De forventede SU-udgifter i 2022 ligger i den opdaterede prognose ca. 75 mio. kr. over
de forventede udgifter i prognosen fra primo 2022,
jf. tabel 1.
Fra 2023 og frem opjuste-
rer prognosen de forventede SU-udgifter med ca. 30 mio. kr. årligt,
jf. nedenfor.
Tabel 1
Prognose for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, primo 2023 og primo 2022, 2020-
2026, mio. kr. (2023-pl)
2022
Prognose, primo 2023
Afstand til aftalt
niveau (468 mio. kr.)
Prognose, primo 2022
Effekt af justering af
prognose
Anm.:
Kilde:
595
127
520
75
2023
510
42
480
30
2024
475
7
450
25
2025
460
-8
430
30
2026
455
-13
425
30
Varigt
455
-13
425
30
Prognosen er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Udgifterne er efter løbende kontrolindsats og før
tilbageløb. Prognosen er behæftet med usikkerhed.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
4.1 Afvigelse i forhold til forrige prognose
Prognosen for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere fra primo 2022 undervurderer i
2022 de faktiske udgifter korrigeret for kontrolindsats med 75 mio. kr. Udgifterne er
både undervurderet for erhvervsakademi-, professionsbachelor- og universitetsuddan-
nelser,
jf. tabel 2.
2
SU-udgifterne er korrigeret for den forventede effekt af den løbende kontrolindsats, hvor der rejses tilbagebetalings-
krav, hvis SU-modtagerne ikke lever op til kriterierne for vandrende arbejdstagere.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 594: Kopi af UFU alm. del - bilag 101: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
2730276_0020.png
Analyse
Tabel 2
Justering af prognose for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, mio. kr. (2023-pl)
2022
Erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser
Universitetsuddannelser
Samlet justering
Anm.:
Kilde:
32
42
74
2023
-7
35
28
2024
-7
34
27
2025
1
27
28
2026
4
24
29
Varigt
6
24
30
Justering af prognosen for SU-udgifter for vandrende arbejdstagere fra primo 2023 i forhold til
prognosen fra primo 2022. Totalen summer ikke pga. afrunding.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Afvigelsen skyldes primært, at der i prognosen forventedes et fald i det gennemsnitlige
forbrug af SU-klip pr. SU-modtager i 2022, mens klipforbruget faktisk steg med godt 1
klip pr. SU-modtager. Den tidligere prognose forventede et fald, da de gennemsnitlige
SU-klip pr. SU-modtager i 2021 var lavere end i 2019 og 2020.
Stigningen skyldes dels ændringer i fordelingen på studieårgange blandt SU-modta-
gerne, hvor færre nu er i begyndelsen af uddannelsesforløbet end tidligere. Der er fore-
taget justeringer i prognosemodellen, der bl.a. korrigerer for denne effekt.
Covid-19 har bidraget med yderligere usikkerhed i prognosen, da den har påvirket SU-
adfærden blandt vandrende arbejdstagere i 2020 og 2021. Det gør det vanskeligt at
isolere den underliggende udvikling i årene, som benyttes i fremskrivningen. Dette er
også medvirkende til afvigelsen i 2022.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
20