Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 599
Offentligt
2731455_0001.png
Den 26. juni 2023
MIM 70-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om “Udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
xx/2023 af
dd.mm.2023 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår
forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne: ”bensulfuron,
chlormequat,
chlorotoluron, clomazon, daminozid, deltamethrin, eugenol, fludioxonil, flufenacet,
flumetralin, fosthiazat, geraniol, MCPA, MCPB, propaquizafop, prosulfocarb,
quizalofop-P, quizalofop-P-ethyl, quizalofop-P-tefuryl, natrium-5-nitroguaiacolat,
natrium-o-nitrophenolat, natrium-p-nitrophenolat, sulfurylfluorid, tebufenpyrad,
thymol og tritosulfuron”
(Komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår administrativ forlængelse af udløbsdatoen for 26 aktivstoffer, hvor
godkendelsen i henhold til forordning 1107/2009 udløber i oktober og november 2023. Hvis forslaget
bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer blive forlænget.
Forlængelserne er en konsekvens af, at den igangværende genvurdering ikke er færdiggjort.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den
11. og 12. juli 2023.
Der er ingen væsentlige administrative konsekvenser for regioner, kommuner eller erhvervslivet.
Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de danske godkendelser af midler med
chlormequat, clomazon, daminozid, deltamethrin, fludioxonil, MCPA, propaquizafop og prosulfocarb
skal forlænges.
Forslagene har umiddelbart ingen væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Sagen kan dog
potentielt have erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der ikke opnås enighed om forlængelse til
forlængelse af de otte aktivstoffer hvor der på nuværende tidspunkt er godkendte midler med disse
stoffer i Danmark.
Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på,
hvilke midler med de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Regeringen mener, at det er rimeligt at forlænge udløbstiden for de pågældende aktivstoffer for at
kunne nå genvurderingen, da der kræves ekstra tid til at gennemføre revurderingsprogrammerne.
Regeringen agter derfor at støtte Kommissionens forslag, idet man:
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 599: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne bensulfuron m.fl.,
2731455_0002.png
-
lægger vægt på, at Kommissionen skal opfylde sin forpligtelse om indenfor 6 måneder efter
publikation af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) konklusioner at
fremsætte forslag om godkendelse eller ikke godkendelse af de pågældende aktivstoffer.
Desuden lægges der vægt på, at Kommissionen skal sikre, at forslagene kommer til
afstemning så snart som muligt efter at Kommissionens vurderingsrapporter foreligger,
særligt hvis EFSA har identificeret en risiko for sundhed eller miljø.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
xx/2023 af dd.mm.2023 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår
administrativ forlængelse af godkendelsesperioden for 26 aktivstoffer:
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler artikel 17, som fastlægger,
at en godkendelse af et aktivstof kan forlænges i en periode, der er tilstrækkelig til at vurdere en
ansøgning om fornyet godkendelse.
Forslaget behandles i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder. Afgiver komitéen en
positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver komitéen en
negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslagene. Afgives der ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen
ændrede forslag, eller indenfor en måned forelægge forslagene for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslagene, kan Kommissionen
ikke vedtage forslagene. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslagene. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslagene.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 11.
og 12. juli 2023.
Formål og indhold
De foreløbige forslag drejer sig om administrativ forlængelse af godkendelsen af 26 aktivstoffer, der
tidligere har været optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, og som med
plantebeskyttelsesmiddelforordningens ikrafttræden den 14. juni 2011 er overført til listen over
godkendte aktivstoffer.
Grunden til at der foreslås en forlænget godkendelse er, at EU vil give tilstrækkelig tid til at tilgodese
tid til en ligelig fordeling af opgaver mellem medlemsstaterne, og at sørge for, at der er tilstrækkelige
ressourcer til vurdering og afgørelse mht. stoffernes eventuelle fornyelse.
Godkendelsen forventes forlænget for de nævnte aktivstoffer, hvor godkendelsen udløber i oktober og
november 2023. Der foreligger ikke en EFSA konklusion for nogen af stofferne.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget (anvendelsesområder er angivet for de aktivstoffer, hvor der er
midler godkendt i Danmark), og hvor der i forbindelse med revurderingen endnu ikke foreligger en
EFSA konklusion:
1.
Bensulfuron.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 599: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne bensulfuron m.fl.,
2731455_0003.png
2.
Chlormequat. Anvendes til vækstregulering i prydplanter i væksthuse, vinterhvede, vårhvede,
vinterrug, triticale, havre og frøgræs.
Chlorotoluron.
Deltametrin. Anvendes til bekæmpelse af kornsnudebiller i korn, bekæmpelse af kornskadedyr i
tomme kornlagre, opbevaringsrum i skibe og lastbiler
Eugenol.
Fludioxonil. Anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i jordbær på friland og hovedsalat- og
pluksalat og andre salatplanter (herunder Brassicacea) i væksthus. anvendes til bejdsning af
læggekartofler indendørs i dertil egnede anlæg eller udendørs ved lægning.
Flumetralin.
Fosthiazat.
Geraniol.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10. MCPA. Anvendes til ukrudtsbekæmpelse i korn og ukrudtsbekæmpelse i etablerede græsplæner i
private haver.
11.
12.
MCPB.
Propaquizafop. Anvendes til ukrudtsbekæmpelse i bederoer, raps, ærter, kartofler, rødbeder,
bønner, hør og sennep.
Prosulfocarb. Anvendes til ukrudtsbekæmpelse i vinterhvede.
Quizalofop-P.
Quizalafop-P-ethyl.
Quizalafop-P-tefuryl.
Natrium-5-nitroguaiacolat.
13.
14.
15.
16.
17.
18. Natrium-o-nitrophenolat.
19.
Natrium-p-nitrophenolat.
20. Sulfurylfluorid.
21.
Tebufenpyrad.
22. Thymol.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 599: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne bensulfuron m.fl.,
2731455_0004.png
Aktivstoffer, som foreslås forlænget (anvendelsesområder er angivet for de aktivstoffer hvor der er
midler godkendt i Danmark) for stoffer, der er under revurdering af EFSA med henblik på afklaring af
hormonforstyrrende egenskaber:
23. Clomazon. Anvendes til ukrudtsbekæmpelse i raps, kartofler, ærter, gulerødder, roer og rødbeder.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion.
24. Daminozid. Anvendes til vækstregulering af potteplanter, udplantningsplanter og krysantemum
og solsikker til afskæring. Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion.
25. Flufenacet. Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion.
26. Tritosulfuron. Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion. Det er foreløbigt konkluderet, at
stoffet ikke er hormonforstyrrende i mennesker. Undersøgelse af hormonforstyrrende effekter i
ikke-mål organismer pågår.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget/forslagene.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Udløbsdatoen for godkendelserne af de nævnte stoffer er i oktober og november 2023 i henhold til
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Forordningen er direkte gældende i
Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer blive ændret. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget. Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de
danske godkendelser af midler med chlormequat, clomazon, daminozid, deltamethrin, fludioxonil,
MCPA, propaquizafop, prosulfocarb skal forlænges. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som
følger af EU-retsakter, afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf.
budgetvejledningens bestemmelser herom.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget har umiddelbart ingen væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 599: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne bensulfuron m.fl.,
Sagen kan potentielt have erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der ikke opnås enighed om
forlængelse til følgende aktivstoffer: chlormequat, clomazon, daminozid, deltamethrin, fludioxonil,
MCPA, propaquizafop, prosulfocarb da der på nuværende tidspunkt er godkendt midler med disse
stoffer i Danmark. På nuværende tidspunkt er det vanskeligt at estimere de erhvervsøkonomiske
konsekvenser, da det afhænger af, om der søges om dispensationer til anvendelse af stofferne i
Danmark, eller af om der er alternativer.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslagene vil påvirke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på, hvilke
midler med de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Høring
Sagen har været i høring i EU-miljøspecialudvalget. Der er kommet høringssvar fra Dansk Planteværn,
som er positive overfor den danske holdning om at stemme for forlængelserne. Dansk Planteværn
mener, at det er misvisende at nævne dispensationer som en grund til at det er umuligt at estimere de
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et
kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er nødvendigt at give ekstra tid til at gennemføre
revurderingsprogrammerne, og forlænge godkendelsesperioden for de nævnte stoffer. Regeringen
agter derfor at støtte Kommissionens forslag, idet man:
- Lægger vægt på, at Kommissionen skal opfylde sin forpligtelse om indenfor 6 måneder efter
publikation af den europæiske fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) konklusioner at fremsætte
forslag om godkendelse eller ikke godkendelse af de pågældende aktivstoffer. Desuden lægges
der vægt på, at Kommissionen skal sikre, at forslagene kommer til afstemning så snart som
muligt efter at Kommissionens vurderingsrapporter foreligger, særligt hvis EFSA har
identificeret en risiko for sundhed eller miljø.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er i juli 2022 oversendt grundnotat om administrativ forlængelse af en af aktivstofferne
bensulfuron, chlormequat, chlorotoluron, clomazon, daminozid, deltamethrin, eugenol, fludioxonil,
flufenacet, flumetralin, fosthiazat, MCPA, MCPB, propaquizafop, prosulfocarb, quizalofop-P,
quizalofop-P-ethyl, quizalofop-P-tefuryl, natrium-5-nitroguaiacolat, natrium-o-nitrophenolat,
natrium-p-nitrophenolat, sulfurylfluorid, tebufenpyrad, og tritosulfuron.
Notaterne er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
5