Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 619
Offentligt
2733328_0001.png
Den 3. juli 2023
FVM 288
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
… /… af XXX
om regler for anvendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) nr. 1308/2013 for så vidt angår handelsnormer for æg (komitésag),
Kommissionens forslag til delegerede forordning (EU) …/… af XXX om ændring
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013 for så vidt an-
går handelsnormer for æg (delegeret retsakt) og
Kommissionens forslag til delegerede forordning
(EU) …
/... af XXX om supple-
rende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 1308/2013 for
så vidt angår handelsnormer for æg og om ophævelse af Kommissionens forord-
ning nr. 589/2008 (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en gennemførelsesretsakt og to delegerede retsakt om fastsæt-
telse af handelsnormer for æg (komitesag/delegeret retsakt). Forslagene er, sammen med en række
andre forslag på området for handelsnormer, fremsat med henblik på at modernisere og forenkle EU's
handelsnormer, som er et initiativ under Kommissionens Jord til bord-strategi. De gældende handels-
normer for æg foreslås tilpasset til Lissabontraktaten, således at gennemførelsesretsakten omfatter
reglerne for kontrollen af handelsnormerne, mens forslagene til de delegerede retsakter vedrører tek-
niske bestemmelser om handelsnormerne. Med forslagene bliver hovedreglen, at stempling af æg kun
skal finde sted på produktionsstedet, dog med en undtagelsesmulighed. Det foreslås, at 16-ugers græn-
sen for indelukning af æglæggende høner i tilfælde af veterinære restriktioner tages ud, således at
frilandsæg kan markedsføres som sådanne i hele perioden, hvor hønerne er lukket inde som følge af
veterinære restriktioner. Der er herudover foreslået en bestemmelse vedrørende anvendelse af uden-
dørsarealer til æglæggende høner til andre formål, navnlig installering af solpaneler. Endelig er der
indsat forslag til en bestemmelse om, at Kommissionen skal foretage en vurdering af eventuelle han-
delsnormer for æg i et eksporterende tredjeland, såfremt det pågældende land anmoder herom. Be-
stemmelser vedrørende vask af æg, holdbarhed, kølekrav til æg samt levering af ustemplede æg di-
rekte fra producent til fødevareindustri er uændrede. Komiteforslaget forventes sat til afstemning i
Komitéen for den fælles markedsordning for landbrugsprodukter den 20. juli 2023. En vedtagelse af
forslagene vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Regeringen agter på
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 619: Notat om komitésag og delegeret retsakt om handelsnormer for æg
den baggrund at støtte komiteforslaget. Regeringen kan endvidere støtte, at Rådet ikke gør indsigelse
mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge
dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til revision af handelsnormerne for æg. Der er tale om en gennemfø-
relsesretsakt og to delegerede retsakter.
Forslagene er fremsat med hjemmel i forordning 1308/2013 af 17. december 2013 om en fælles mar-
kedsordning for landbrugsprodukter.
Forslaget til gennemførelsesretsakten behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for den fælles
markedsordning for landbrugsprodukter. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal,
vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedta-
ger Kommissionen ikke forslaget, men Kommissionen kan inden for to måneder forelægge Komitéen et
ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget eller inden for to måneder fore-
lægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver
appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage
forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen
forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage
forslaget.
Forslaget til gennemførelsesretsakten forventes sat til afstemning i Komitéen for den fælles markeds-
ordning for landbrugsprodukter 20. juli 2023.
Forslagene til de delegerede retsakter forventes sendt til Rådet i september-oktober 2023 med henblik
på godkendelse.
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet gør indsi-
gelse inden for en frist på to måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter an-
modning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsi-
gelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formål og indhold
Forslagene omfatter handelsnormer om krav til konsumæg, der sælges til forbrugere. Overordnet er for-
målet med handelsnormerne at lette varernes frie bevægelighed på det indre marked og holde æg af
utilfredsstillende kvalitet væk fra markedet, give relevant information til forbrugerne og sikre lige vilkår
for konkurrerende produkter.
Forslagene er fremsat med henblik på en revision af reglerne om EU's handelsnormer, som er et initiativ
under Kommissionens Jord til bord-strategi. Den gældende forordning om handelsnormerne for æg fo-
reslås tilpasset til Lissabontraktaten, således at gennemførelsesretsakten fremadrettet især omfatter
reglerne for kontrollen af handelsnormerne, mens forslagene til de delegerede retsakter vedrører tekni-
ske bestemmelser om handelsnormerne.
Forslaget til gennemførelsesretsakten indeholder bestemmelser vedr. krav til pakkerier, producenter,
kontrol med handelsnormerne m.v. Der er tale om bestemmelser, som er videreført fra den nugældende
forordning.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 619: Notat om komitésag og delegeret retsakt om handelsnormer for æg
Forslagene til de delegerede retsakter indebærer, at hovedreglen bliver, at stempling af æg kun skal finde
sted på produktionsstedet. Medlemsstater kan dog fritage æg fra dette krav, således at stemplingen, som
hidtil, kan finde sted på det første pakkeri, som æggene leveres til.
Ligeledes kan æg, der leveres direkte fra producent til fødevareindustri, fortsat helt undtages fra stem-
pling. Det er fortsat ikke muligt at fritage æg leveret fra et pakkeri til fødevareindustrien fra kravet om
stempling.
Bestemmelserne vedrørende undtagelse fra handelsnormerne ved stalddørssalg af æg er uændrede.
Bestemmelsen om, at æg skal have en holdbarhed på 28 dage fra lægningen, er endvidere taget ud. Dette
skyldes, at bestemmelsen er flyttet over i hygiejneforordningen for animalske fødevarer. Den er fortsat
28 dage.
Der er ligeledes indsat en bestemmelse om, at Kommissionen skal foretage en vurdering af eventuelle
handelsnormer for æg, som gælder i et eksporterende tredjeland, hvis det pågældende land anmoder
om det. Er der ifølge Kommissionen tilstrækkelig garanti for, at de anvendte regler i det eksporterende
tredjeland stemmer overens med EU-retten skal æg, der importeres fra det pågældende land, mærkes
med et kodenummer svarende til producentkoden som anvendes i EU.
Bestemmelserne vedrørende forbud mod vask af æg, undtagen i helt særlige tilfælde, er uændrede. Ud
fra et fødevaresikkerhedsmæssigt hensyn er vask af æg ikke tilladt. Kompetence til at kunne fastsætte
kriterier om en eventuel fremtidig tilladelse til vask af æg generelt er flyttet til Kommissionens General-
direktorat for Sundhed og Fødevaresikkerhed.
Kravene til køling af æg under transport (højst 24 timer under 5 grader) og i detailhandel (højst 72 timer
under 5 grader) er også uændrede. Dette betyder i praksis, at detailhandlen maksimalt må opbevare
æggene 72 timer i deres 5 graders køleanlæg eller alternativt have separate køleanlæg til opbevaring af
æg.
I bilaget til den delegerede retsakt om supplerende regler er der en ændring i bestemmelsen om, at fri-
landsæg, i tilfælde af indelukning af hønerne som følge af veterinære restriktioner, efter 16 uger skal
nedklassificeres til skrabeæg. Denne 16 ugers grænse er i forslaget taget ud, således at frilandsæg kan
markedsføres som sådanne uanset længden på eventuelle perioder med krav om indelukning af hønerne
som følge af veterinære restriktioner.
Der er i samme bilag indsat en bestemmelse om, at de kompetente myndigheder kan tillade anvendelse
af udendørsarealer til æglæggende høner til andre formål, navnlig installering af solpaneler, såfremt
disse ikke er i strid med dyrevelfærdsbestemmelserne og ikke begrænser hønernes mobilitet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt. Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om
forslaget til gennemførelsesretsakten.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 619: Notat om komitésag og delegeret retsakt om handelsnormer for æg
2733328_0004.png
Gældende dansk ret
Handelsnormerne reguleres af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013 om den
fælles markedsordning og Kommissionens forordning (EF) nr. 589/2008.
Der findes herudover en national bekendtgørelse om handelsnormer for æg (Bekendtgørelse nr. 1136 af
29/8 2016 om handelsnormer for æg), som regulerer undtagelser for stalddørssalg og stempling af
klasse B æg. Klasse B æg er æg, der ikke opfylder kvalitetskravene til klasse A æg (til konsum).
Konsekvenser
En vedtagelse af forslagene kan medføre behov for tilpasning af den danske bekendtgørelse på området.
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslagene vurderes
ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsstyrelsen har vurderet, at de samlede administrative konsekvenser er under 4 mio. kr., hvor-
for de ikke er kvantificeret yderligere.
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
Dyrenes Beskyttelse ønsker vedrørende muligheden for installering af solceller i udendørs anlæg til æg-
læggende høner en præcisering af, at omfanget af solcelleanlæggene ikke må få en sådan karakter, at det
hindrer forekomsten af et reelt sammenhængende areal, hvor hønerne har adgang til det fri, også i den
almene forståelse af dette. Kravet om beplantning samt det for hønerne tilgængelige areal bør ikke mind-
skes af installationerne. Derudover er det grundlæggende Dyrenes Beskyttelses holdning, at der ikke bør
importeres æg fra tredjelande, hvis dyrenes forhold ikke som minimum lever op til EU-standarden. Pro-
duktionen af buræg i EU samt import af buræg bør forbydes.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det bør sikres, at æg fortsat kan føres fra en producent til fødeva-
reindustrien, og at disse æg ikke skal være stemplet på produktionsstedet. Dette bør gælde både i oprin-
delseslandet og andre EU-lande. Med hensyn til holdbarhed bør der refereres til gældende holdbarheds-
regler, så det er op til producenten at fastsætte holdbarheden. Vask af æg bør være tilladt på samme
måde, som det f.eks. gøres i Sverige. Det bør være muligt at levere æg direkte til fødevareindustrien fra
første ægpakkeri og ikke kun fra produktionsstedet. Den danske fjerkræbranche bakker op om forslaget
om at fjerne 16-ugers perioden for markedsføring af frilandsæg under periode med veterinære restrikti-
oner, således at frilandsæg kan markedsføres som sådanne uanset længden af perioder med veterinære
restriktioner. Den danske fjerkræbranche bakker ikke op om særskilte afsætningsregler for stalddørs-
salg.
De Samvirkende Købmænd bemærker, at holdbarheden på æg ikke bør fastsættes i handelsnormer, men
bør ske som for alle andre fødevarer. Kravet om, at klasse A-æg ikke må konserveres eller opbevares i
rum eller anlæg ved en lavere temperatur end 5 grader bør ifølge De Samvirkende Købmænd tages ud,
idet æg i praksis opbevares på køl i Danmark, og det giver anledning til besvær for butikkerne, at de er
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 619: Notat om komitésag og delegeret retsakt om handelsnormer for æg
nødt til at have separate kølere til æg. De Samvirkende Købmænd støtter ændringen, således at friland-
sæg kan markedsføres som sådanne, uanset længden på perioder med veterinære restriktioner.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt at være opbakning til forslagene.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en revision af EU’s handelsnormer, idet regeringen finder, at handelsnormerne skal
være enkle at administrere, tidssvarende, tilstrækkeligt fleksible og markedsorienterede, tage hensyn til
private og nationale ordninger og skal sikre bæredygtighed, høj dyrevelfærd, sunde fødevarer og inno-
vation. Regeringen finder endvidere, at handelsnormerne skal være forbrugerorienterede og i overens-
stemmelse med den horisontale fødevarelovgivning. Regeringen agter på den baggrund at støtte komi-
téforslaget. Regeringen kan endvidere støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af de delege-
rede forordninger, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5