Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 621
Offentligt
2733348_0001.png
Den 3. juli 2023
FVM 289
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
… /… af XXX om regler for anvendelsen af Europa-Parlamentets
og Rådets for-
ordning (EU) nr. 1308/2013 for så vidt angår handelsnormer for fjerkrækød (ko-
mitésag) og
Kommissionens forslag
til delegerede forordning (EU) … /... af XXX om supple-
rende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 1308/2013 for
så vidt angår handelsnormer for fjerkrækød og om ophævelse af Kommissionens
forordning nr. 543/2008 (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en gennemførelsesretsakt og en delegeret retsakt om fastsættelse
af handelsnormer for fjerkrækød (komitesag/delegeret retsakt). Forslagene er, sammen med en række
andre forslag på området for handelsnormer, fremsat med henblik på at modernisere og forenkle EU's
handelsnormer, som er et initiativ under Kommissionens Jord til bord-strategi. De gældende handels-
normer for fjerkrækød foreslås tilpasset til Lissabontraktaten, således at bestemmelserne opdeles i en
delegeret retsakt, der vedrører tekniske bestemmelser om handelsnormerne, og en gennemførelses-
retsakt, der omfatter reglerne for kontrollen af handelsnormerne. Af væsentlige indholdsmæssige æn-
dringer i den delegerede retsakt kan nævnes, at definitionerne af forskellige udskæringer er revideret.
Definitioner vedrørende foie gras er dog uændrede. Mærkningsbestemmelserne er forenklet, idet an-
givelse af pris og klasse på pakker med fjerkrækød er taget ud og der henvises til fødevareinformati-
onsforordningen. Endelig er bestemmelserne vedrørende frivillig angivelse af produktionssystem æn-
drede, således at der tilføres mere fleksibilitet med hensyn til brug af yderligere udtryk end de nuvæ-
rende fastsatte udtryk
(”skrabe”, ”frilands” m.v.).
Bestemmelserne vedrørende vandindhold i frosset
fjerkrækød er uændrede. I gennemførelsesretsakten er indsat bestemmelser vedrørende kontrol, bl.a.
af kvalitet og vandindhold. Komiteforslaget forventes sat til afstemning i Komitéen for den fælles mar-
kedsordning for landbrugsprodukter den 20. juli 2023. En vedtagelse af forslagene vurderes at betyde
et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte komite-
forslaget. Regeringen kan endvidere støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den dele-
gerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 621: Notat om komitésag og delegeret retsakt om handelsnormer for fjerkrækød
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til revision af handelsnormerne for fjerkrækød. Der er tale om en
gennemførelsesretsakt og en delegeret retsakt.
Forslagene er fremsat med hjemmel i forordning 1308/2013 af 17. december 2013 om en fælles mar-
kedsordning for landbrugsprodukter.
Forslaget til gennemførelsesretsakten behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for den fælles
markedsordning for landbrugsprodukter. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal,
vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedta-
ger Kommissionen ikke forslaget, men Kommissionen kan inden for to måneder forelægge Komitéen et
ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget eller indenfor to måneder fore-
lægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver
appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage
forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen
forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage
forslaget.
Forslaget til gennemførelsesretsakten forventes sat til afstemning i Komitéen for den fælles markeds-
ordning for landbrugsprodukter den 20. juli 2023.
Forslaget til den delegerede retsakt forventes sendt til Rådet i september-oktober 2023 med henblik på
godkendelse.
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet gør indsi-
gelse inden for en frist på to måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter an-
modning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsi-
gelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formål og indhold
Forslagene omfatter handelsnormer om krav til fjerkrækød, der sælges til forbrugere. Overordnet er
formålet med handelsnormerne at lette varernes frie bevægelighed på det indre marked og holde fjer-
krækød af utilfredsstillende kvalitet væk fra markedet, give relevant information til forbrugerne og sikre
lige vilkår for konkurrerende produkter.
Forslagene er fremsat med henblik på en revision af EU's handelsnormer, som er et initiativ under Kom-
missionens Jord til bord-strategi. Den gældende forordning om handelsnormerne for fjerkræ foreslås
tilpasset til Lissabontraktaten, således at gennemførelsesretsakten fremadrettet især omfatter reglerne
for kontrollen af handelsnormerne, mens forslaget til den delegerede retsakt vedrører tekniske bestem-
melser om handelsnormerne.
I den delegerede retsakt om supplerende bestemmelser er der indsat en ny artikel vedrørende anven-
delsesområde for forordningen. Den ændrer dog ikke på det indholdsmæssige i forordningen.
Der ændres i definitionerne for forskellige udskæringer efter industriens tilbagemeldinger med henblik
på at opdatere og tilpasse definitionerne til det nuværende marked for fjerkrækød. Definitioner vedrø-
rende foie gras, herunder en minimumsvægt for levere til foie gras produktion, er dog uændrede.
Der er indsat ændringer i definitionerne
af fjerkrækroppe, samt ”indmad”.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 621: Notat om komitésag og delegeret retsakt om handelsnormer for fjerkrækød
I definitionen af ”mærkning” er der henvist til
bestemmelserne i fødevareinformationsforordningen
1169/2011. Teksten er forenklet
blandt andet er krav om mærkning af pakker med fjerkrækød med
pris og klasse taget ud.
Bestemmelsen vedrørende fastsatte krav til produktionssystemer
(”fodret med … % ...”, ”ekstensivt
staldopdræt”,
”fritgående”, ”frilands” og ”frilands – opdrættet i fuld frihed”)
er ændret, således at der
tilføres en større grad af fleksibilitet med hensyn til anvendelse af andre udtryk for produktionssystemer
end de nuværende. Ifølge nuværende regler kan man kun anvende i alt fem fastsatte udtryk til angivelse
af produktionssystem for fjerkrækød og kun, hvis de dertil hørende krav er opfyldt.
Med hensyn til bestemmelser om vandindhold i frosset fjerkrækød samt metoder til måling af dette
vandindhold er der ikke ændringer
udover at selve metoderne er flyttet over i gennemførelsesretsak-
ten. Det samme gør sig gældende for metoderne til bestemmelse af kvalitet for fjerkrækød (krav om at
kødet skal være intakt, rent, fri for fremmedlugt, blodpletter m.v.). Metoden for dryptest (en af meto-
derne til måling af vandindhold) er dog taget ud, idet denne menes at være forældet.
Bestemmelsen om, at kød fra fritgående fjerkræ/frilandsfjerkræ i tilfælde af indelukning af fjerkræet
som følge af veterinære restriktioner efter 12 uger, ikke må markedsføres som frilands/fritgående er
taget ud. Dette betyder, at kødet kan markedsføres som
”frilands”/”fritgående”,
uanset længden på even-
tuelle perioder med krav om indelukning som følge af veterinære restriktioner.
I bilagene til den delegerede retsakt er der ændret i forhold til de forskellige nye udskæringer.
Gennemførelsesretsakten indeholder bestemmelser vedrørende kontrol med bl.a. kvalitetskrav og vand-
indhold for fjerkrækød.
Der er ikke foretaget nogen ændringer med hensyn til kontrol af vandindhold i frosset fjerkrækød. Kom-
missionen begrunder dette med, at der skal foretages mere forskning på området, inden ændringer kan
komme på tale.
Der er heller ikke åbnet op for en ændring af bestemmelserne om handelsnormer for fjerkrækød i råds-
forordningen (1308/2013), hvor bl.a. forbuddet mod markedsføring af optøet fjerkrækød fremgår.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om komiteforslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Handelsnormerne for fjerkræ reguleres af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1308/2013 om den fælles markedsordning og gennemførelsesforordning nr. 543/2008.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 621: Notat om komitésag og delegeret retsakt om handelsnormer for fjerkrækød
2733348_0004.png
Der findes en national bekendtgørelse om handelsnormer for fjerkrækød (Bekendtgørelse nr. 442 af 21.
maj 2021 om handelsnormer for fjerkrækød), som bl.a. regulerer definitioner vedrørende
”fersk” og ”til-
beredning”
og bestemmelser vedrørende kontrol med vandoptag.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslagene vil medføre behov for tilpasning af den danske bekendtgørelse på området.
Det forventes, at bekendtgørelsen skal gennemgås med henblik på en eventuel opdatering. For så vidt
angår frivillig anprisning af produktionssystemer, skal der evt. indsættes nye bestemmelser om national
kontrol.
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslagene vurderes
ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Erhvervsstyrelsen har vurderet, at
de administrative konsekvenser er under 4 mio. kr., hvorfor de ikke er kvantificeret yderligere.
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
Landbrug & Fødevarer bemærker overordnet, at der ikke er tale om en forenkling af regelsættet, men
primært en opdeling i delegerede og gennemførelsesretsakter. Med hensyn til frivillig anprisning af pro-
duktionssystemer ønsker Landbrug & Fødevarer en mere klar formulering af bestemmelserne, men støt-
ter dog mere fleksibilitet på området. Bestemmelserne om vandindhold og kontrol med vandindhold
ønsker Landbrug & Fødevarer revideret, da der er et behov for at opdatere disse regler generelt til nu-
værende forhold. Herunder mener Landbrug & Fødevarer, at bestemmelsen om mærkning ved mang-
lende overholdelse af EU-normen for vandindhold, bør udgå. Med hensyn til optøet fjerkrækød, bør der
indsættes en bestemmelse om, at det er tilladt at afsætte optøet fjerkrækød, såfremt der sker mærkning
heraf. Endelig bør bilaget tilpasses, således at fjerkræ kan være lukket inde i tilfælde af f.eks. udbrud af
fugleinfluenza, men samtidig kunne markedsføres under de anførte produktionssystemer.
Dansk Erhverv støtter op om en revision af handelsnormerne for fjerkrækød, og mener, at der er et stort
potentiale for modernisering og forenkling af den nuværende lovgivning. EU’s fremtidige handelsnor-
mer bør ifølge Dansk Erhverv udelukkende fokusere på kvalitetskrav, mens bestemmelser vedrørende
fødevaresikkerhed og mærkning flyttes over i de relevante horisontale EU-regelsæt. Med hensyn til op-
tøet fjerkrækød skal det ifølge Dansk Erhverv være muligt at markedsføre dette, såfremt der mærkes
med ”optøet”
i henhold til fødevareinformationsforordningen 1169/2011.
Lolex ønsker krav om mærkning med pris taget ud. Lolex mener, at det desuden ville være hensigtsmæs-
sigt, at det nævnes at andre udskæringer, end dem, der er nævnt i forordningen, også er tilladte, og at
handelsnormernes krav ikke gælder for dem.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt at være opbakning til forslagene.
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 621: Notat om komitésag og delegeret retsakt om handelsnormer for fjerkrækød
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en revision af EU’s handelsnormer, idet regeringen finder, at handelsnormerne skal
være enkle at administrere, tidssvarende, tilstrækkeligt fleksible og markedsorienterede, tage hensyn til
private og nationale ordninger og skal sikre bæredygtighed, høj dyrevelfærd, sunde fødevarer og inno-
vation. Regeringen finder endvidere, at handelsnormerne skal være forbrugerorienterede og i overens-
stemmelse med den horisontale fødevarelovgivning. Regeringen vil derfor lægge vægt på, at kravet til
en minimumsvægt for levere til foie gras produktion fjernes af hensyn til dyrevelfærd. Regeringen vil
endvidere lægge vægt på, at arbejdet med en opdatering af analysemetoderne for kontrol af vand i fjer-
krækød fortsætter og på sigt bevirker en opdatering af bestemmelserne i handelsnormerne, da de nuvæ-
rende bestemmelser på området er utidssvarende. Regeringen agter på den baggrund at støtte komité-
forslaget. Regeringen kan endvidere støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delege-
rede forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5