Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 626
Offentligt
2733770_0001.png
NOTAT
3. juli 2023
Orienteringsnotat til Folketingets Europaudvalg om dansk hørings-
svar vedrørende Kommissionens forslag til den første delegerede rets-
akt for de kommende europæiske standarder for virksomheders bæ-
redygtighedsrapportering.
Direktivet om virksomheders bæredygtighedsrapportering (CSRD)
1
fra de-
cember 2022 fastsætter krav om, at alle store virksomheder og børsnoterede
virksomheder (med undtagelse af mikrovirksomheder) skal rapportere bæ-
redygtighedsoplysninger efter kommende europæiske standarder for bære-
dygtighedsrapportering. De omfattede virksomheder skal i et selvstændigt
afsnit i ledelsesberetningen i årsrapporten rapportere om deres arbejde med
bæredygtighed inden for miljø og klima, sociale faktorer/samfund og le-
delse.
Det fremgår af CSRD, at Europa-Kommissionen gennem delegerede rets-
akter skal fastsætte de konkrete europæiske standarder for bæredygtigheds-
rapportering, som virksomhederne vil skulle rapportere efter. Kommissio-
nen vil frem til 30. juni 2024 fremsætte fire delegerede retsakter:
En retsakt for de ikke-sektorspecifikke standarder, der vil gælde bredt
for de virksomheder, der er omfattet rapporteringsforpligtigelsen.
En retsakt for de sektorspecifikke standarder, der målrettes sektorer for-
bundet med stor risiko for at have en negativ indvirkning på miljø, men-
neskerettigheder og forvaltning.
En retsakt for standarder for børsnoterede SMV'er, der tager hensyn til
disse virksomheders kapacitet og karakteristika. De børsnoterede
SMV’er kan vælge at rapportere efter disse frem
for de oplysningskrav,
der er fastlagt i de ikke-sektorspecifikke standarder.
Et retsakt for standarder for tredjelandsvirksomheder med erhvervsak-
tiviteter i EU, der forventes at blive pålagt lignende rapporteringsfor-
pligtigelser, således at der inden for EU opereres på lige vilkår.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2464 af 14. december 2022 om ændring af
forordning (EU) nr. 537/12014, direktiv 2004/109/EU, direktiv 2006/43/EF og direktiv 2013/34/EU
for så vidt angår virksomheders bæredygtighedsrapportering.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 626: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens høring om kommende bæredygtighedsstandarder under CSRD
2/3
Den 9. juni 2023 præsenterede Kommissionen sit forslag til den første de-
legerede retsakt, der omfatter de ikke-sektorspecifikke bæredygtigheds-
standarder. Forslaget er sendt i offentlig høring med høringsfrist den 7. juli
2023. Det forventes, at Kommissionen inden august 2023 vil fremsætte for-
slaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på vedtagelse. Par-
terne har herefter to måneder til at gøre indsigelse mod vedtagelsen af rets-
akten.
Kommissionens forslag for de ikke-sektor specifikke standarder
Kommissionen skal ved udarbejdelsen af retsakterne tage hensyn til den
tekniske rådgivning fra den Europæiske Rådgivende Regnskabsgruppe
(EFRAG), der har fået til opgave at udarbejde udkast til standarderne.
Kommissionen har ved udarbejdelsen af forslaget taget udgangspunkt i
EFRAG’s udkast, men det vurderes, at Kommissionens forslag i højere
grad tager højde for bekymringer om omfanget af byrdekrav for virksom-
hederne. Af Kommissionens forslag, fremgår det bl.a.:
At alle oplysningskrav inden for hver standard
med undtagelse af en
enkelt tværgående standard med generelle oplysningskrav
vil være
genstand for en dobbelt væsentlighedsvurdering. Det vil i praksis be-
tyde, at virksomhederne udelukkende skal rapportere om de bæredyg-
tighedselementer, som er relevante for den pågældende virksomhed
At en række datapunkter vil blive frivillige frem for obligatoriske, f.eks.
virksomhedernes omstillingsplaner for biodiversitet og dele af standar-
den vedr. egne arbejdstagere.
At virksomhederne i det første rapporteringsår vil have mulighed for at
udskyde en række oplysningskrav og datapunkter, f.eks. i forhold til
virksomhedernes forventede finansielle konsekvenser for forurening-,
vand-, biodiversitet- og ressourceforbrug. For virksomheder med min-
dre end 750 ansatte er dette udvidet til at gælde yderligere oplysnings-
krav og datapunkter.
Regeringens holdning til Kommissionens forslag
Erhvervsministerens forelagde sagen til forhandlingsoplæg for Folketin-
gets Europaudvalg den 17. maj 2023, hvilket høringssvaret tager udgangs-
punkt i.
Af høringssvaret fremgår, at regeringen støtter en ambitiøs tilgang til bæ-
redygtighedsstandardisering, der vil understøtte overgangen til en mere bæ-
redygtig økonomi. Samtidig finder regeringen det dog vigtigt, at de kon-
krete rapporteringskrav også vil kunne administreres af virksomhederne i
praksis, og at byrderne for virksomhederne står mål med gevinsterne for
den bæredygtige omstilling.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 626: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens høring om kommende bæredygtighedsstandarder under CSRD
3/3
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen i dens forslag har forsøgt
at balancere dette hensyn ved at imødekomme bekymringer om standarder-
nes konsekvenser for virksomhederne. Regeringen støtter derfor forslagets
elementer om, at hovedparten af oplysningskravene og datapunkterne in-
den for hver standard vil være genstand for en dobbelt væsentlighedsvur-
dering, og at der sker en trinvis indfasning af rapporteringskravene for
virksomhederne.
Trods dette mener regeringen dog, at der fortsat vil være behov for yderli-
gere initiativer og tiltag, der kan lette de administrative byrder for de om-
fattede virksomheder og særligt SMV’erne i deres værdikæder. Derfor har
regeringen i tillæg til høringssvaret udarbejdet et teknisk papir med detal-
jerede ideer og forslag, der kan understøtte dette. Papiret indeholder bl.a.
forslag til initiativer, der kan standardisere data og it-systemer, der kan au-
tomatisere virksomhedernes rapporteringsprocesser. Kommissionen selv
har tilkendegivet, at der i løbet af efteråret 2023 vil blive fremsat initiativer,
der på tværs af lovgivning skal reducere rapporteringskrav med 25 pct.
I høringssvaret peger regeringen yderligere på, at rapporteringskravene bør
være forenelige med behovene for information fra de finansielle markeds-
deltagere i forhold til de rapporteringskrav, som de er pålagt efter anden
finansiel EU-lovgivning, f.eks. disclosureforordningen. Dette for at sikre,
at de finansielle virksomheder kan efterleve rapporteringsforpligtigelser ef-
ter finansiel lovgivning og modtage relevant information fra bl.a. deres
værdikæder.