Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 660
Offentligt
2737808_0001.png
Delegeret retsakt
Den 7. august 2023
MIM 75-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/852 for så
vidt angår produkter tilsat kviksølv, der er omfattet af forbud mod fremstilling,
import og eksport (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag til en delegeret retsakt om forbud mod visse produkter, der
tilsættes kviksølv i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2017/852
(kviksølvforordningen). Den delegerede retsakt har ikke lovgivningsmæssige eller væsentlige
økonomiske konsekvenser. Den delegerede retsakt skønnes at have positiv virkning for
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen støtter et højere beskyttelsesniveau for menneskers
sundhed og miljøet mod menneskeskabt udledning af kviksølv fra produkter, der er tilsat kviksølv, og
hvor der findes teknisk og økonomisk gennemførlige alternativer. Medlemslandenes eventuelle
indsigelse eller kommentarer skal fremsendes til Rådssekretariatet senest den 21. august 2023.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil
8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 14. juli 2023 fremsat forslag til en delegeret forordning om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning 2017/852 om kviksølv og om ophævelse af forordning (EF) nr.
1102/2008 for så vidt angår forbud mod visse produkter tilsat kviksølv.
Den delegerede forordning er fremsat med hjemmel i artikel 20 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2017/852. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller
Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2
måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer
beslutning om at gøre indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om at gøre indsigelse
med kvalificeret flertal.
Medlemslandenes eventuelle indsigelse eller kommentarer skal fremsendes til Rådssekretariatet
senest den 21. august 2023.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 660: Notat om delegeret retsakt om produkter tilsat kviksølv omfattet af forbud mod fremstilling, import og eksport
Formål og indhold
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2017/852 (kviksølvforordningen) har til formål at beskytte
menneskers sundhed og miljøet mod menneskeskabt udledning af kviksølv. Kviksølvforordningen
gennemfører Minamata-konventionen om kviksølv og de juridisk bindende afgørelser, der vedtages på
partskonferencerne.
Kviksølvforordningens artikel 5 forbyder eksport, import og fremstilling af produkter tilsat kviksølv,
som er opført på bilag II, fra den dato, der er angivet i bilaget. Anvendelse til beskyttelse af
civilbefolkningen, militære anvendelser og produkter til forskning, kalibrering af instrumenter eller
som referencestandarder er undtaget forbuddet. De produkter, der er opført i bilag II, er produkter, for
hvilke der findes teknisk og økonomisk gennemførlige alternativer, og hvor der er tale om en væsentlig
del af anvendelsen af kviksølv på EU-plan.
På Minamata-konventionens partskonference, COP4.2, den 21.-25. marts 2022 støttede
Kommissionen på EU-landenes vegne, at forbyde otte produkter tilsat kviksølv fra 31. december 2025
(Afgørelse MC-4/3). Beslutningen var bl.a. baseret på et forslag, som Kommissionen havde fremlagt.
Fire af de otte produkter står allerede på bilag II i kviksølvforordningen og er derfor allerede forbudt i
EU. For de fire produkter som ikke allerede er forbudt i EU, gennemføres forbuddet ved, at de optages
på bilag II i kviksølvforordningen.
De fire produkter er:
1. Kompakte lysstofrør med indbygget forkobling til almene belysningsformål beregnet til 30
watt eller mindre, som har et kviksølvindhold op til 2,5 mg pr. lyskilde.
2. Koldkatodelysstofrør (CCFL) og lysstofrør med eksterne elektrode (EEFL) til elektroniske
skærme med lavt indhold af kviksølv.
3. Elektriske og elektroniske måleinstrumenter til smeltetrykstranducere,
smeltetrykstransmittere og smeltetryksfølere. Instrumenter monteret i stort udstyr, eller som
anvendes til målinger med stor præcision, hvor der ikke er et egnet alternativ, er undtaget.
4. Andre produkter: Kviksølvvakuumpumper, dækafbalanceringsmaskiner, hjulvægte,
fotografisk film og papir, samt drivmidler til satellitter og rumfartøjer.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Ud over div. EU-forordninger og -direktiver, der begrænser kviksølv, har Danmark særlige nationale
regler for produkter, der indeholder kviksølv i Bekendtgørelse nr. 73 af 25. januar 2016, om forbud
mod import, salg og eksport af kviksølv og kviksølvholdige produkter (kviksølvbekendtgørelsen).
Konsekvenser
Ændringen af forordningen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Ændringen af forordningen skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller administrative
konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 660: Notat om delegeret retsakt om produkter tilsat kviksølv omfattet af forbud mod fremstilling, import og eksport
Ændringen af forordningen skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser, da tekniske og økonomisk gennemførlige alternativer er
tilgængelige.
Ændringen af forordningen skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet
nogle produkter, der tidligere har kunnet medføre udledning af kviksølv, nu ikke længere må
indeholde kviksølv.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget og der er ikke kommet nogen
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af at medlemslandene i forberedelsen til Minamata-konventionens partskonference,
COP4.2, støttede Kommissionens mandat til de forslåede forbud, forventes der at være opbakning til
ændringen af forordningen, og at Rådet derfor ikke vil gøre indsigelse over for udstedelsen af den
delegerede retsakt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter et højere beskyttelsesniveau for menneskers sundhed og miljøet mod
menneskeskabt udledning af kviksølv fra produkter, der er tilsat kviksølv, og hvor der findes teknisk og
økonomisk gennemførlige alternativer.
Regeringen har tidligere støttet, at Kommissionen på Minamata-konventionens partskonference,
COP4.2, arbejdede for at forbyde flere produkter tilsat kviksølv (MOF Alm. del bilag 407 og MOF Alm.
del bilag 481
udvalgsperiode 2021-22).
Regeringen agter på den baggrund at støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod den delegerede retsakt,
og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Folketingets Europaudvalg blev
introduceret til sagen gennem indhentning af mandat til Minamata-konventionens partskonference,
COP4.2.
3