Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 669
Offentligt
2739340_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den
4.8.2023
C(2023)
5432
final
Kære formand
Kommissionen takker Folketinget for udtalelsen om potentielle problemer, som
forårsages af de kemiske stoffer, der kaldes per- og polyfluoralkylforbindelser (PFAS).
Kommissionen har taget behørigt hensyn til de bekymringer, der gives udtryk for i
udtalelsen, og som også behandles i arbejdsdokumentet fra Kommissionens tjenestegrene
om poly- og perfluoralkylforbindelser (SWD(2020) 249 final), der ledsager
kemikaliestrategien med bæredygtighed for øje (COM(2020) 667 final).
Arbejdsdokumentet viser, at de lovgivningsmæssige foranstaltninger, der er truffet for at
bekæmpe enkeltstående eller grupper af tæt forbundne PFAS, har ført til, at de er blevet
erstattet af andre PFAS. På grund af det høje antal PFAS er det ikke muligt at foretage
en vurdering af hvert enkelt stof. Der er i henhold til EU-lovgivningen om kemikalier og
vand iværksat initiativer, hvori PFAS behandles som en kemisk gruppe.
Som nævnt i udtalelsen er et af disse initiativer det dossier i henhold til REACH-
forordningens bilag XV til begrænsning af anvendelsen af PFAS, som de nationale
myndigheder i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland og Nederlandene fremsendte i januar
2023. De videnskabelige udvalg i Det Europæiske Kemikalieagentur er i øjeblikket ved at
udarbejde en udtalelse om den foreslåede begrænsning, som omfatter en vurdering af
socioøkonomiske virkninger og alternativer. Kommissionen er fuldt ud klar over denne
begrænsnings betydning og konsekvenser. Kommissionen er enig med Folketinget i, at
der er behov for nøje at overveje passende opfølgende foranstaltninger vedrørende
PFAS, deres anvendelse og den dermed forbundne forurening.
Samtidig er Kommissionen klar over, at PFAS anvendes inden for adskillige sektorer,
bl.a. forsvars- og sundhedssektorerne, og i nulemissionsteknologier, bl.a. i halvledere,
elektrolysatorer, brændselsceller, batterier og mange andre komponenter. I henhold til
den nuværende REACH-forordning kan der indrømmes undtagelser fra begrænsninger
på grundlag af en vurdering af risici samt en vurdering af mulige alternativer og
socioøkonomiske virkninger.
Niels Flemming Hansen
Formand for Europaudvalget
i Folketinget
Christiansborg
DK-1240 KØBENHAVN
Cc:
Henrik Dam Kristensen
Formand for Folketinget
Christiansborg
DK-1240 KØBENHAVN
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 669: Kommissionens svar på Europaudvalgets brev om PFAS
2739340_0002.png
Kommissionen vil overveje mulige undtagelser for de kritiske anvendelser, for hvilke der
i øjeblikket ikke findes alternativer, under hensyntagen til behovet for at minimere
emissionerne af PFAS for de anvendelser, der er omfattet af undtagelser, i hele deres
livscyklus.
I udtalelsen opfordrer Folketinget ligeledes Kommissionen til at tillade medlemsstaterne
at indføre bedre beskyttelse gennem yderligere begrænsninger af PFAS på nationalt
plan.
I forhold til det indre marked er det bedre at regulere kemikalier ved hjælp af
harmoniserede regler på EU-plan, f.eks. REACH-begrænsninger, da dette sikrer lige
vilkår i alle medlemsstaterne. Samtidig kræver traktaterne, at Kommissionen tilstræber
et højt sundheds- og miljøbeskyttelsesniveau, når den foreslår harmoniserede regler.
Kommissionen overholder nøje denne forpligtelse, også i forbindelse med
gennemførelsen af REACH.
Medlemsstaterne har i henhold til EU-retten mulighed for at vedtage strengere nationale
foranstaltninger, forudsat at de bygger på et solidt videnskabeligt grundlag og ikke
forvrider det indre marked. Det er Kommissionens opgave at sikre, at betingelserne for
at kunne træffe nationale foranstaltninger opfyldes.
Kommissionen håber, at ovenstående præciseringer besvarer de spørgsmål, som
Folketinget har rejst, og den ser frem til at fortsætte den politiske dialog.
Med venlig hilsen
Virginijus Sinkevičius
Medlem af Kommissionen
2