Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 672
Offentligt
2740076_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
18. august 2023
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
Titel og kort sagsresumé
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Udlændinge-
og
Integrationsministeri
et
Kammeradvokaten
Proces-
skridt
Dom
Dato
05.09.23
C-689/21
Udlændinge- og Integrationsministeriet (forelagt af
Østre Landsret)
Emne: Fortabelse af statsborgerskab grundet mangelende
ophold i Danmark
Spørgsmål:
1. Er TEUF artikel 20 sammenholdt med EU-Chartrets artikel
7 til hinder for en medlemsstats ordning som den i hovedsagen
omhandlede, hvorefter statsborgerskab i denne medlemsstat
som udgangspunkt fortabes ex lege ved det fyldte 22. år for
personer, der er født uden for medlemsstaten, aldrig har boet
i medlemsstaten og heller ikke har opholdt sig i medlemsstaten
under forhold, der tyder på samhørighed med denne
medlemsstat, hvilket for personer, der ikke også har
statsborgerskab i en anden medlemsstat, medfører fortabelse
af deres status som unionsborger og de dertil knyttede
rettigheder, når henses til, at det følger af den i hovedsagen
omhandlede ordning,
a) at samhørighed med medlemsstaten navnlig antages at
foreligge ved samlet 1 års ophold i medlemsstaten,
b) at der, såfremt ansøgning om bevarelse af statsborgerskabet
indgives inden det fyldte 22. år, kan opnås tilladelse til at
beholde statsborgerskabet i medlemsstaten efter lempeligere
betingelser, og de kompetente myndigheder i den forbindelse
prøver følgerne af en fortabelse af statsborgerskab, og
c) at generhvervelse af et fortabt statsborgerskab efter det
fyldte 22. år alene kan ske ved naturalisation, hvorunder der
stilles en række krav, herunder om et uafbrudt ophold i
medlemsstaten af længere varighed, dog således at kravet til
længden af opholdet i nogen grad kan lempes for tidligere
statsborgere i medlemsstaten?
1
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 672: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 18/8-23
2740076_0002.png
C-162/22
Lietuvos Respublikos generaline prokuratura
Spørgsmål:
Skal artikel 15, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den
elektroniske kommunikationssektor, sammenholdt med artikel
7, 8 og 11 samt artikel 52, stk. 1, i Den Europæiske Unions
charter om grundlæggende rettigheder, fortolkes således, at
disse bestemmelser er til hinder for, at de kompetente
offentlige myndigheder anvender data, som er lagret af
udbydere af elektroniske kommunikationstjenester, og som
kan tilvejebringe oplysninger om en brugers data og den
kommunikation, som denne har foretaget ved hjælp af et
elektronisk kommunikationsmiddel, i efterforskningen af
embedsmisbrug i forbindelse med korruption, uanset om der i
det konkrete tilfælde er givet adgang til de nævnte data med
henblik på bekæmpelse af grov kriminalitet og forebyggelse af
alvorlige trusler mod den offentlige sikkerhed?
C-167/22
Kommission mod Danmark (max 25 timers parkering)
Påstande:
- Det fastslås, at Kongeriget Danmark har tilsidesat sine
forpligtelser i henhold til den frie udveksling af
transportydelser som fastsat i artikel 1, 8 og 9 i Rådets og
Europa-Parlamentets forordning (EF) nr. 1072/2009 ved at
begrænse den maksimale parkeringsvarighed på statsejede
rastepladser langs motorvejsnettet i Danmark til 25 timer.
- Kongeriget Danmark tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Til orientering:
Erhvervsstyrelsen
Dom
07.09.23
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Transportministeriet
Erhvervsministeriet
Beskæftigelsesminist
eriet
GA
07.09.23
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
Titel og kort sagsresumé
Interessent
Justitsministeriet
Sags-
type
O-sag
Proces
-skridt
Dom
Dato
07.09.23
C-216/21
Asociatia “Forumul Judecatorilor din România”
Sagen vedrører:
1) Skal den mekanisme for samarbejde og kontrol
(MSK), der blev oprettet ved Kommissionens
beslutning 2006/928/EF af 13. december 2006, anses
for en retsakt udstedt af en EU-institution som
omhandlet i artikel 267 TEUF, som kan fortolkes af
Den Europæiske Unions Domstol? Er indholdet,
karakteren og varigheden af MSK, der blev oprettet ved
Europa- Kommissionens beslutning 2006/928/EF af
13. december 2006, omfattet af anvendelsesområdet
for traktaten om Republikken Bulgariens og
Rumæniens tiltrædelse af Den Europæiske Union, som
Rumænien undertegnede i Luxembourg den 25. april
2005? Er kravene i de rapporter, der udarbejdes inden
for rammerne af MSK, bindende for den rumænske
stat?
2) Kan princippet om domstolenes uafhængighed, der
er fastsat i artikel 19, [stk. 1], andet afsnit, i traktaten om
Den Europæiske Union (TEU), i artikel 47 i chartret
om grundlæggende rettigheder og i praksis fra Den
Europæiske Unions Domstol, med henvisning til
artikel 2 TEU, fortolkes således, at det også omfatter
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 672: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 18/8-23
2740076_0003.png
procedurer vedrørende forfremmelse af aktive
dommere?
3) Tilsidesættes dette princip, såfremt der oprettes et
system for forfremmelse til den højere retsinstans
baseret udelukkende på en summarisk vurdering af
aktiviteten og adfærden, som foretages af en komité,
der består af præsidenten og dommere ved
retsinstansen med ansvar for retslig kontrol, og som
særskilt ud over den periodiske vurdering af dommere
også varetager vurdering af dommere med henblik på
deres forfremmelse og kontrol af deres domme?
C-701/21
Dimosia Epicheirisi Ilektrismou AE mod Europa-
P
Kommissionen, støttet af Mytilinaios AE
C-739/21
Omilos Epicheiriseon
P
Påstande:
Rettens dom i de forenede sager T-639/14 RENV,
T-352/15 og T-740/17 ophæves.
Sagen hjemvises, hvis nødvendigt, til Retten, med
henblik på at denne træffer afgørelse i sagen.
DEI AE tilpligtes at betale samtlige
sagsomkostninger.
C-822/21
Republikken Letland mod Kongeriget Sverige
Påstande:
Republikken Letland har nedlagt følgende påstande:
—Det
fastslås, at Kongeriget Sverige har tilsidesat sine
forpligtelser i henhold til
—artikel
14, stk. 3, i direktiv (1), for så vidt som
Kongeriget Sverige, ved at afvise at overføre bidrag
indbetalt af den lettiske filial af Nordea Bank AB,
beregnet for bidragsperioden i henhold til artikel 14,
stk. 3, i direktiv 2014/49/EU, til den lettiske
indskudsgarantifond, har handlet i strid med formålet
med direktiv 2014/49/EU og ikke har sikret den
effektive virkning af bestemmelserne i direktiv
2014/49/EU
—artikel
4, stk. 3, TEU, for så vidt som Kongeriget
Sverige, ved at afvise at overføre bidrag indbetalt af den
lettiske filial af Nordea Bank AB, beregnet for
bidragsperioden i henhold til artikel 14, stk. 3, i direktiv
2014/49/EU, til den lettiske indskudsgarantifond,
udøver en negativ indflydelse på integrationen af det
indre marked og således skader den gensidige tillid
mellem Den Europæiske Unionsmedlemsstater, som er
en forudsætning for den grænseoverskridende
integration
Såfremt Domstolen fastslår, at Kongeriget Sverige har
tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 14, stk. 3,
i direktiv 2014/49/EU og artikel 4, stk. 3, TEU:
—Kongeriget
Sverige tilpligtes at bringe den
konstaterede tilsidesættelse til ophør, ved fra den
svenske indskudsgarantifond til den lettiske
indskudsgarantifond at overføre det samlede beløb af
bidrag indbetalt af den lettiske filial af Nordea Bank
AB, beregnet for bidragsperioden i henhold til artikel
14, stk. 3, i direktiv 2014/49/EU
—Såfremt
artikel 14, stk. 3, i direktiv 2014/49/EU skal
fortolkes strengt, angive bestemmelsens forenelighed
med formålet med direktiv 2014/49/EU og den
svenske indskudsgarantifonds forpligtelse til at
overføre bidrag indbetalt af den lettiske filial af Nordea
Bank AB til den lettiske indskudsgarantifond
Energistyrelsen
O-sag
GA
07.09.23
Finanstilsynet
O-sag
GA
07.09.23
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 672: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 18/8-23
2740076_0004.png
—Kongeriget
Sverige
sagsomkostningerne.
tilpligtes
at
betale
Udlændinge-
og
Integrationsministeri
et
Indenrigs-
og
Sundhedsministeriet
O-sag
GA
07.09.23
C-128/22
NORDIC INFO
Sagen vedrører:
1. Skal artikel 2, 4, 5, 27 og 29 i unionsborgskabsdirektiv
2004/38, der gennemfører artikel 20 og 21 TEUF,
fortolkes således, at de ikke er til hinder for en ordning
i en medlemsstat (in casu i henhold til artikel 18 og 22 i
Ministerieel Besluit van 30 juni 2020 houdende
dringende maatregelen om de verspreiding van het
coronavirus COVID-19 (ministeriel bekendtgørelse af
30. juni 2020 om hasteforanstaltninger til begrænsning
af spredning af COVID-19), som ændret ved
henholdsvis artikel 3 og 5 i ministeriel bekendtgørelse
af 10. juli 2020), der som en generel ordning:
pålægger belgiske statsborgere og deres
familiemedlemmer samt unionsborgere, der opholder
sig på belgisk område og deres familiemedlemmer, et
principielt udrejseforbud med hensyn til ikke
nødvendige rejser fra Belgien til lande inden for EU og
Schengenzonen, som i henhold til en farvekode
udarbejdet på grundlag af epidemiologiske data er
farvet røde,
pålægger ikke belgiske EU-borgere og deres
familiemedlemmer (uanset om de har opholdstilladelse
på belgisk område) indrejsebegrænsninger (såsom
karantæne og tests) med hensyn til ikke nødvendige
rejser fra lande inden for EU og Schengenzonen, som i
henhold til en farvekode udarbejdet på grundlag af
epidemiologiske data er farvet røde?
2. Skal artikel 1, 3 og 22 i Schengen-grænsekodeksen
fortolkes således, at de ikke er til hinder for en ordning
i en medlemsstat (in casu i henhold til artikel 18 og 22 i
ministeriel bekendtgørelse af 30. juni 2020 om
hasteforanstaltninger til begrænsning af spredning af
COVID-19, som ændret ved henholdsvis artikel 3 og 5
i ministeriel bekendtgørelse af 10. juli 2020), som
indeholder et udrejseforbud med hensyn til ikke
nødvendige rejser fra Belgien til lande inden for EU og
Schengenzonen og et indrejseforbud fra disse lande til
Belgien, som ikke alene kan kontrolleres og
sanktioneres men også håndhæves ex officio af
ministeren, borgmesteren og politimesteren?
C-135/22
Breyer mod Det Europæiske Forvaltningsorgan
P
for Forskning
Påstande:
1. Rettens dom af 15. december 2021 i sag T-158/19,
Breyer mod REA, ophæves, og Det Europæiske
Forvaltningsorgan for Forsknings (REA) afgørelse af
17. januar 2019 [ARES (2019) 266593] annulleres i sin
helhed.
2. REA tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
C-169/22 Groenland Poultry
Spørgsmål:
1) Skal artikel 47, stk. 1, i Kommissionens forordning
(EF) nr. 1974/2006 af 15. december 2006 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning
(EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af
landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond
for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) fortolkes
Ministeriet
for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
O-sag
Dom
07.09.23
Ministeriet
for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
O-sag
Dom
07.09.23
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 672: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 18/8-23
2740076_0005.png
således, at tilfælde af »force majeure eller
ekstraordinære omstændigheder« også omfatter en
situation, hvor støttemodtageren mister brugsretten til
lejede aktiver, fordi lejeaftalen opsiges som følge af, at
ejeren af de udlejede aktiver (udlejeren) er insolvent?
2) Skal artikel 44, stk. 2, litra a), i Kommissionens
forordning (EF) nr. 1974/2006 af 15. december 2006
om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning
(EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af
landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond
for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) i lyset af
proportionalitetsprincippet fortolkes således, at
såfremt en støttemodtagers bedrift– i perioden, hvor en
forpligtelse, der er pålagt som betingelse for ydelse af
støtte, udføres
helt eller delvist overdrages til en
anden person, og denne anden støttemodtager, på
trods af, at vedkommende allerede har opfyldt en
betydelig del af den pågældende forpligtelse, indstiller
sin landbrugsvirksomhed, og det ikke er muligt for
efterfølgeren at overtage forpligtelsen, skal den person,
der overtog forpligtelsen [retteligt: støtten], da alene
tilbagebetale den støtte, som er ydet vedkommende
(for den periode vedkommende var støttemodtager),
eller tillige tilbagebetale den støtte, der er ydet til den
første støttemodtager?
3) Hvilke betingelser skal den nationale ret tage hensyn
til ved fortolkningen af artikel 44, stk. 2, litra a), i
Kommissionens forordning (EF) nr. 1974/2006 af 15.
december 2006 om gennemførelsesbestemmelser til
Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til
udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne
(ELFUL) med henblik på at afgøre, hvorvidt »det ikke
er muligt for efterfølgeren at overtage forpligtelsen«?
C-226/22
Nexive Commerve e.a.
Spørgsmål:
1) Skal artikel 9, stk. 2, andet punktum, fjerde led, og
stk. 3, samt artikel 22 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 97/67/EF af 15. december 1997 om
fællesregler for udvikling af Fællesskabets indre marked
for posttjenester og forbedring af disse tjenesters
kvalitet, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/6/EF af 20. februar 2008 om
ændring af direktiv 97/67/EF med henblik på fuld
realisering af det indre marked for posttjenester i
Fællesskabet, fortolkes således, at de er til hinder for en
national lovgivning som den italienske (som fastsat i
artikel 1, stk. 65 og 66, i lov nr. 266 af 23.12.2005 og
artikel 65 i lovdekret nr. 50 af 24.4.2017, som ændret
og ophøjet til lov nr. 96 af 21.6.2017), hvorefter alene
virksomhederne inden for postsektoren, herunder
dem, som ikke leverer tjenester, der er omfattet af
befordringspligten, kan forpligtes til økonomisk at
bidrage til de driftsomkostninger, som afholdes af
forvaltningsmyndigheden for postsektoren, således at
det dermed bliver muligt at udelukke enhver form for
offentlig medfinansiering fra statens budget?
2) Skal artikel 9, stk. 2, andet punktum, fjerde led, samt
artikel 22 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/67/EF af 15. december 1997 om fælles regler for
udvikling af Fællesskabets indre marked for
Transportministeriet
O-sag
Dom
07.09.23
5
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 672: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 18/8-23
2740076_0006.png
posttjenester og forbedring af disse tjenesters kvalitet,
som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/6/EF af 20. februar 2008 om ændring af
direktiv 97/67/EF med henblik på fuld realisering af
det indre marked for posttjenester i Fællesskabet,
fortolkes således, at de driftsomkostninger, som kan
dækkes med bidrag fra de postbefordrende
virksomheder, også kan inkludere omkostningerne
vedrørende regulering af posttjenester, der ikke er
omfattet af befordringspligten, og de omkostninger,
som afholdes af strukturer, der varetager opgaver
vedrørende administration og politisk styring (de
såkaldte »horisontale« strukturer), hvis aktivitet ikke
direkte er rettet mod regulering af markederne for
posttjenester, men alligevel udgør et middel til udøvelse
af alle myndighedens institutionelle opgaver, hvorfor
de respektive omkostninger indirekte og delvist (efter
proportionale andele) kan henføres til postsektoren?
3) Er proportionalitetsprincippet, princippet om
forbud mod forskelsbehandling, artikel 9, stk. 2, andet
punktum, fjerde led, og tredje punktum, samt artikel 22
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/67/EF af
15. december 1997 om fælles regler for udvikling af
Fællesskabets indre marked for posttjenester og
forbedring af disse tjenesters kvalitet, som ændret ved
Europa- Parlamentets og Rådets direktiv 2008/6/EF
af 20. februar 2008 om ændring af direktiv 97/67/EF
med henblik på fuld realisering af det indre marked for
posttjenester i Fællesskabet, til hinder for en national
lovgivning som den italienske (som fastsat i artikel 1,
stk. 65 og 66, i lov nr. 266 af 23.12.2005 og artikel 65 i
lovdekret nr. 50 af 24.4.2017, som ændret og ophøjet
til lov nr. 96 af 21.6.2017), hvorefter virksomhederne
inden for postsektoren forpligtes til at bidrage til
finansieringen af forvaltningsmyndigheden for
postsektoren, uden mulighed for at sondre mellem
leverandører af kurer- og eksprestjenester på den ene
side og befordringspligtige virksomheder på den anden
side, og derfor uden mulighed for at tage højde for den
forskellige intensitet af reguleringsaktiviteten, som den
nationale forvaltningsmyndighed udfører ved de
forskellige typer af posttjenester?
6