Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 674
Offentligt
2740383_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 18. august 2023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 701 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 5. juli 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 701 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Med henvisning MOF alm. del – bilag 491 om Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning om
ekstraordinær støtte til landbrugssektorer berørte af særlige problemer, der påvirker landbrugsprodu-
centernes økonomiske levedygtighed bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
1) Kan ministeren bekræfte, at produktioner, der er ramt af ”særlige problemer”, ofte kan være sammen-
faldende med klimatunge produktioner, eksempelvis hvis de er meget vandkrævende og derfor rammes
hårdere af tørke? SF vil som udgangspunkt helst støtte klimavenlige og særligt plantebaserede og øko-
logiske produktionsformer. Vil ministeren afklare, hvilke produktioner der særligt tilgodeses ved den
foreslåede ordning?
2) SF er kritiske over for, om denne form for støtte til produktion med ”særlige problemer” er med til at
opretholde produktioner, der netop pga. de særlige problemer burde omstilles i stedet for. Vil ministeren
oplyse, om det er noget, som regeringen vil tage med i det videre arbejde med forslaget?
3) SF ønsker at tilgodese produktioner, der er klimavenlige og langtidsholdbare, og ønsker ikke at give
ekstraordinær støtte til landbrug med baggrund i tab pga. husdyrsygdomme. Vil ministeren oplyse, om
dyresygdomme er på listen over kriterier, der kan være med til at sikre ekstra støtte?”
Svar
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2023/1465 af 14. juli 2023 om finansiel nødhjælp til
de landbrugssektorer, der er berørt af specifikke problemer, der påvirker landbrugsproducenternes øko-
nomiske levedygtighed, adresserer flere udfordringer for landbrugere i EU, herunder tørke. Den ekstra-
ordinære støtte skal ifølge Kommissionens gennemførelsesforordning anvendes til at kompensere de
landbrugere, der lider økonomiske tab som følge af usikkerhed på de omfattede medlemsstaters marke-
der grundet en række udfordringer, herunder ugunstige vejrforhold, høje inputpriser, inflation, faldende
afsætningspriser og eftervirkninger af covid-19 og Ruslands invasion af Ukraine. Kommissionens gen-
nemførelsesforordning fastlægger, at udmøntningen af støtten skal ske ud fra objektive og ikke-diskri-
minerende kriterier, som sikrer, at der tages højde for udfordringer og omkostninger for de omfattede
landbrugere. Der skal samtidig undgås overkompensation, markeds- eller konkurrenceforstyrrelser som
følge af støtten. Derudover fastlægges det ikke nærmere, hvordan udmøntningen i medlemsstaterne
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 674: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 701 om Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning om ekstraordinær støtte til landbrugssektorer berørte af særlige problemer, der påvirker landbrugsproducenternes økonomiske levedygtighed
skal finde sted, herunder fordelingen af støtten mellem sektorer eller geografiske områder. Udmøntnin-
gen af midler til rådighed for Danmark skal besluttes af forligskredsen bag landbrugsaftalen fra oktober
2021.
Den ekstraordinære støtte gives derfor ikke med afsæt i produktionsformer, herunder hvordan de på-
virker klimaet. Støtten stilles til rådighed med henblik på at kompensere for eksempelvis ugunstige vejr-
forhold, som er særligt relevant i Danmarks tilfælde. I Kommissionens gennemførelsesforordning næv-
nes tørke i relation til Danmark.
I en dansk sammenhæng har der i forsommeren 2023 blandt andet været udfordringer i forhold til ve-
getabilske afgrøder og i forhold til at sikre foder i kvægsektoren, herunder den økologisk kvægsektor.
Den ekstraordinære støtte vil ikke i sig selv løse udfordringerne for landbrugerne som følge af tørken,
da der alt andet lige er tale om et begrænset beløb til rådighed for Danmark. Der blev i juni 2023 iværksat
en række andre tiltag til at afhjælpe udfordringerne med tørke.
Jeg noterer mig, at SF ser behov for fokus på omstilling frem for støtte til produktioner med særlige
problemer. EU-Kommissionen benævner støtten som finansiel nødhjælp, og midlerne tildeles dermed
ikke over en længere årrække men alene én gang og med krav om hurtig udbetaling.
Regeringen er generelt forbeholden overfor at anvende landbrugsreserven, og regeringen lægger vægt
på, at den ekstraordinære støtte begrænses og ikke overstiger det tilgængelige beløb i landbrugsreserven.
Regeringen har dog forståelse for den ekstraordinære situation grundet blandt andet ugunstige vejrfor-
hold. Regeringen lægger vægt på, at muligheden for national medfinansiering begrænses mest muligt.
Regeringen lægger endvidere vægt på, at en anvendelse af landbrugsreserven baseres på objektive kri-
terier, der viser, at der er særlige udfordringer og tab i bestemte sektorer og/eller medlemsstater.
Kommissionens gennemførelsesforordning adresserer ikke husdyrsygdomme.
Senest den 30. september 2023 skal Danmark meddele EU-Kommissionen den danske anvendelse af
den ekstraordinære støtte, herunder kriterierne for udmøntning af støtten, tiltag gennemført til sikring
af korrekt udbetaling af støtte samt hvornår, midlerne forventes udbetalt herunder eventuel national
medfinansiering. Udbetaling af støtten skal være sket senest den 31. januar 2024.
Jacob Jensen
/
. . . ... ..
. . .. . ...
Helle Agerdal Olsen
2