Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 725
Offentligt
2749280_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling),Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1153,BOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 99
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. september 2023
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2023-0030-9290
2939720
Besvarelse af spørgsmål nr. 1153 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1153 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. august 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Peter Hummelgaard
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 725: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1153 - 1155 vedr. sommerhusreglen i erhvervelsesloven
Spørgsmål nr. 1153 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om salget af ’hotellejligheder’ til
tyske statsborgere i området Kongsmark på Rømø overholder
sommerhusreglen i erhvervelsesloven?”
Svar:
1.
Det kan generelt oplyses, at der i erhvervelsesloven, som hører under
justitsministerens område, er fastsat regler om køb af fast ejendom af perso-
ner og selskaber mv., som ikke har bopæl, henholdsvis hjemsted, i Danmark
i erhvervelseslovens forstand. Der er endvidere i sommerhusloven, som hø-
rer under ministeren for landdistrikters område, fastsat regler om erhvervs-
mæssig udlejning af sommerhuse mv. samt om tilladelse til hoteldrift.
2.
Til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet, som angår justitsmini-
sterens område, har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Civilstyrel-
sen, som administrerer erhvervelsesloven. Civilstyrelsen har oplyst føl-
gende:
”Efter
erhvervelsesloven kan personer, der ikke aktuelt har fast
og varig bopæl i Danmark, og som heller ikke tidligere har haft
fast og varig bopæl her i landet i et tidsrum af i alt 5 år (bopæls-
krav), kun med Civilstyrelsens tilladelse erhverve fast ejendom
her i landet. Erhvervelsesloven skeler ikke til erhververens nati-
onalitet.
Kravet om tilladelse gælder dog ikke for statsborgere i et land,
der er medlem af Den Europæiske Union, eller statsborgere i et
land, der har tiltrådt aftalen om Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde, hvis den faste ejendom skal tjene som for-
nøden helårsbolig for erhververen, eller hvis erhvervelsen er en
forudsætning for at udøve selvstændig virksomhed eller levere
tjenesteydelser. Det samme gælder selskaber, som har hjemsted
i et land, der er medlem af Den Europæiske Union, eller som har
tiltrådt aftale om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsom-
råde. Det er i disse tilfælde en forudsætning, at betingelserne i
erhvervelsesbekendtgørelsen er opfyldt, og at erhververen over
for Tinglysningsretten under strafansvar afgiver erklæring
herom.
”Fast ejendom” i erhvervelseslovens forstand
omfatter bl.a.
bygninger på lejet grund, ejerlejligheder og andelslejligheder.
Timeshare- eller brugsrettigheder er som udgangspunkt også
omfattet af erhvervelsesloven.
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 725: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1153 - 1155 vedr. sommerhusreglen i erhvervelsesloven
Alle ejendomme, der ikke anvendes af ejeren som helårsbolig,
betragtes efter erhvervelsesloven som sekundærbolig. Når man
ikke opfylder bopælskravet, kræver erhvervelse af en sekundær-
bolig Civilstyrelsens tilladelse.
For at få tilladelse til at købe en sekundærbolig er det et krav, at
ansøgeren har en særlig stærk tilknytning til Danmark. Vurde-
ringen heraf baseres hovedsageligt på omfanget af ansøgerens
tidligere ophold i Danmark, og om vedkommende har særlig fa-
miliemæssig, sproglig eller kulturel tilknytning til Danmark.
Det indgår også i vurderingen, om ansøgeren har en særlig til-
knytning til den ejendom, som vedkommende ønsker at købe.
Det følger endvidere af erhvervelsesloven, at aftaler om langva-
rige brugs- eller lejeforhold vedrørende fast ejendom, der må
antages at være indgået med det formål at omgå reglerne, er
ugyldige.
Erhvervelse af timesharerettigheder eller langvarige brugs- eller
lejeforhold til fast ejendom i Danmark kræver således som ud-
gangspunkt Civilstyrelsens tilladelse, hvis erhververen ikke i er-
hvervelseslovens forstand har eller tidligere har haft bopæl i
Danmark i mere end 5 år.”
Civilstyrelsen har endvidere vedrørende det konkrete projekt, som spørgs-
målet henviser til, oplyst følgende:
”Civilstyrelsen
er ikke bekendt med de konkrete forhold vedrø-
rende
salg af ”hotellejligheder” i
Kongsmark på Rømø, herun-
der på hvilke vilkår de udbydes.
Civilstyrelsen kan dog oplyse, at Civilstyrelsen vil indlede en
undersøgelse af sagen, hvis styrelsen fra Tinglysningsretten, en
kommune eller andre modtager oplysninger om forhold, der ty-
der på, at en person har erhvervet en sekundærbolig i Danmark
uden nødvendig tilladelse.
For at Civilstyrelsen kan foretage en nærmere undersøgelse af
forholdet, kræver det, at Civilstyrelsen kan identificere den per-
son, der har erhvervet en sekundærbolig uden nødvendig tilla-
delse.
I så fald vil Civilstyrelsen anmode denne om inden fire uger at
redegøre for forholdet med henblik på at kunne vurdere, om der
forligger en overtrædelse af erhvervelsesloven. Vurderer Civil-
styrelsen herefter, at der foreligger en erhvervelse, som kræver
tilladelse efter erhvervelsesloven, og betingelserne for at give en
sådan ikke er opfyldt, udsteder Civilstyrelsen et påbud til perso-
nen om at afhænde ejendommen inden 6 måneder.
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 725: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1153 - 1155 vedr. sommerhusreglen i erhvervelsesloven
Manglende efterkommelse af styrelsens påbud kan sanktione-
res med bøde.”
3.
For så vidt angår sommerhusloven har Justitsministeriet indhentet en ud-
talelse fra Kirkeministeriet, der har oplyst følgende:
”Kirkeministeriet
har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Plan- og Landdistriktsstyrelsen, der
administrerer sommerhusloven, som har oplyst følgende:
”Efter
reglerne i sommerhusloven gives der som udgangspunkt
ikke tilladelse til erhvervsmæssig udlejning af sommerhuse,
hvorimod hoteldrift kan drives uden en udlejningstilladelse efter
sommerhusloven, så længe sommerhuslovens hotelbegreb over-
holdes. Dette omfatter selvstændige virksomheder, der modta-
ger overnattende gæster med mulighed for servering, fx mor-
genmad.
Det kræver dog en udlejningstilladelse, når der er tilknyttet frit-
liggende hytter eller huse til hotelvirksomheden, og disse udle-
jes for mere end fem nætter ad gangen. Dette imødegår et hen-
syn til at hindre omgåelse af hovedreglen i sommerhuslovens §
1 vedrørende erhvervsmæssig udlejning.
Ved afgørelsen af, om der bør meddeles tilladelse til udlejning,
lægges vægt på en helhedsvurdering af det samlede anlæg, her-
under om arealet for hotellets hytter og huse er væsentligt min-
dre arealkrævende end traditionelle sommerhusudstykninger el-
ler feriehuse. Efter praksis gives der kun udlejningstilladelse,
hvis der er en afstand på ikke mere end ca. fem meter mellem
de enkelte hytter eller huse.
Hotelenheder kan ejes individuelt, og det betyder, at danske
statsborgere, virksomheder og øvrige EU-borgere og -virksom-
heder kan erhverve hotellejligheder/-hytter som led i hoteldrift.
Hotellejlighederne/-hytterne kan fx udlejes af feriehotellets ejer-
lejlighedsforening.
Det vil være muligt for de enkelte ejere at overnatte på ferieho-
tellet (dvs. til egen brug), men efter praksis kan dette ikke ske i
mere end ca. 5 uger årligt, og ejeren vil efter praksis desuden
ikke kunne gøre krav på, at brugen skal ske i ejerens hotellejlig-
hed/-hytte.
Overtrædelse af sommerhuslovens regler kan straffes med bøde,
jf. sommerhuslovens § 10 b. Der kan desuden ved dom pålæg-
ges fortløbende tvangsbøder, hvis påbud om berigtigelse af for-
hold i strid med sommerhusloven ikke efterkommes, jf. som-
merhuslovens § 10, stk. 3.
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 725: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1153 - 1155 vedr. sommerhusreglen i erhvervelsesloven
Bolig- og Planstyrelsen (nu Plan- og Landdistriktsstyrelsen) har
den 26. april 2022, med mindre tilretninger den 19. juli 2022,
meddelt tilladelse til erhvervsmæssig udlejning af 36 hotelhytter
på Rømø som led i hoteldrift, jf. sommerhuslovens § 1, stk. 5.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen antager, at spørgeren henviser til
denne afgørelse.
I den konkrete sag har styrelsen på baggrund af det indsendte
ansøgningsmateriale vurderet, at hotelbegrebet er opfyldt, idet:
Der vil være tale om en selvstændig erhvervsvirksomhed, der
modtager overnattende gæster,
der til hotellet vil være knyttet en kombination af reception og
serveringslokale,
det vil være muligt at tilkøbe morgenmad, hvor serveringen vil
foregå i det kombinerede receptions- og serveringslokale, hvor
der er plads til 35-45 spisende gæster på samme tid, samt
der vil være tale om et samlet hotelanlæg, da det fremgår af
fremsendte plantegning, at de fritliggende hytter, reception og
serveringslokale er placeret i en samlet enhed kun afbrudt af en
mindre sti, der går igennem matriklen.
Det fremgår af ansøgningen, at ejer stiller hotelhytten til rådig-
hed for formidleren, der har den fulde råderet over de enkelte
værelser hele året. Ejerne må desuden ikke præge lejlighederne
individuelt, må kun bruge lejlighederne mod alm. vederlag og
der gives ikke fortrinsret eller brugsret til en bestemt lejlighed
for ejeren.
Det er et vilkår for udlejningstilladelsen, at hotelvirksomheden
opfylder sommerhuslovens hotelbegreb. Får styrelsen oplysnin-
ger om, at anlægget måtte vise sig at overtræde vilkårene i tilla-
delsen, kan styrelsen oprette en tilsynssag.”
Det kan i øvrigt oplyses, at Justitsministeriet og Civilstyrelsen løbende vil
være i dialog med Kirkeministeriet og Plan- og Landdistriktsstyrelsen om
konkrete forhold, der kan have snitflader til erhvervelsesloven og sommer-
husloven, med henblik på at sikre, at reglerne bliver overholdt.
Side 5/5
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 725: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1153 - 1155 vedr. sommerhusreglen i erhvervelsesloven
2749280_0006.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling),Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1154,BOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 100
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. september 2023
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2023-0030-9292
2939792
Besvarelse af spørgsmål nr. 1154 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1154 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. august 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Peter Hummelgaard
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 725: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1153 - 1155 vedr. sommerhusreglen i erhvervelsesloven
Spørgsmål nr. 1154 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren vurdere konsekvenserne for det danske som-
merhusmarked og feriedestinationer som f.eks. Rømø og Fanø,
når udenlandske bygherrer og privatpersoner får muligheden for
at lave investeringer i store feriekomplekser?”
Svar:
Sommerhusområdet samt området for landdistrikter hører under Kirkemini-
steriet, og til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet der-
for indhentet en udtalelse fra Kirkeministeriet, der har oplyst følgende:
”Dansk
turisme har stor betydning for vækst og udvikling i hele
Danmark, herunder i landdistrikterne, og er grundlag for mange
arbejdspladser i andre brancher inden for blandt andet detailhan-
del, restaurationsbranchen, transporterhverv, bygge og anlæg
samt oplevelsesøkonomien.
Det er derfor vigtigt, at vi skaber gode vilkår for turismen blandt
andet gennem mulighed for erhvervsmæssig udlejning af ferie-
boliger, hvilket kan ske eksempelvis gennem feriekomplekser,
som vi ser det på Rømø. Samtidig skal sommerhuslovens cen-
trale sigte fastholdes, så erhvervsmæssig ferieboligudlejning va-
retages under hensyn til bl.a. naturinteresser, og at udlejning af
private ferieboliger som udgangspunkt er et supplement til eget
brug og ikke sker erhvervsmæssigt, hvilket er medvirkende til
at undgå et for højt pres på rekreative arealer og til at sikre, at
den brede danske befolkning har mulighed for at kunne købe et
sommerhus, jf. formålet med sommerhusloven.
Det bemærkes i øvrigt, at sommerhusloven heller ikke hidtil har
begrænset udenlandske investorer i at investere i danske ferie-
centre og således drive hotelvirksomhed i Danmark.
Der henvises i øvrigt til Kirkeministeriets bidrag til justitsmini-
sterens samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1153 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg for oplysninger om sommerhuslo-
vens regler.”
Side 2/2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 725: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1153 - 1155 vedr. sommerhusreglen i erhvervelsesloven
2749280_0008.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling),Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1155,BOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 101
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. september 2023
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2023-0030-9293
2939799
Besvarelse af spørgsmål nr. 1155 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1155 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. august 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Peter Hummelgaard
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 725: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1153 - 1155 vedr. sommerhusreglen i erhvervelsesloven
2749280_0009.png
Spørgsmål nr. 1155 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren vurdere, om det er nødvendigt at justere som-
merhusreglen i erhvervelsesloven som følge af de byggeprojek-
ter af feriekomplekser, der toner frem flere steder i de populære
ferieområder som Rømø og Fanø?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan først og fremmest henvise til ministeren for landdi-
strikters bidrag til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1154.
2.
Justitsministeriet vil om reglerne om erhvervelse af sommerhus mv. hen-
vise til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1153.
Når Danmark
uanset EU-rettens bestemmelser om fri bevægelighed
også
over for statsborgere fra EU-lande kan opretholde erhvervelseslovens krav
om tilladelse til køb af sommerhus mv. (sekundærbolig), skyldes det den
såkaldte sommerhusprotokol, som
udgør en undtagelse til EU’s traktat-
grundlag.
Sommerhusprotokollen er en dansk særordning, som giver mulighed for, at
Danmark kan opretholde den lovgivning om erhvervelse af ejendomme, der
ikke er helårsboliger, som var gældende den 1. november 1993, hvor Maa-
stricht-traktaten trådte i kraft.
”Gældende lovgivning” må antages ikke alene
at omfatte love og administrative forskrifter udstedt i medfør heraf, men
også retningslinjer mv. for den konkrete forvaltning af lovgivningen, da det
ellers på denne måde ville være muligt at indføre en tilsvarende skærpelse
af retstilstanden som ved en lovændring.
3.
Det har løbende været undersøgt, hvilke muligheder der er for
inden for
rammerne af sommerhusprotokollen
at ændre erhvervelsesreglerne. Se-
nest har professor, dr.jur. Karsten Engsig Sørensen den 12. april 2023 udar-
bejdet en ekstern vurdering for Justitsministeriet vedrørende mulighederne
for at skærpe kontrollen med ansøgernes oplysninger eller på anden måde
skærpe sagsbehandlingen inden for rammerne af sommerhusprotokollen.
Vurderingen blev sendt til Folketingets Europaudvalg den 27. april 2023, jf.
EUU Alm. del Bilag 434 Notat om sommerhusprotokollenpdf (ft.dk).
Mini-
steriet kan i den forbindelse pege på konklusionen i notatets pkt. 6.c. Heraf
fremgår følgende:
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 725: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1153 - 1155 vedr. sommerhusreglen i erhvervelsesloven
”Hvis
man ændrer på reglerne på en måde, der ikke indebærer
en bevarelse af status quo eller en lempelse i forhold til den gæl-
dende praksis vil dette nærliggende have som konsekvens at
man ikke længere ’opretholder gældende lovgivning’ og derved
vil ændringen ikke være dækket af undtagelsen i sommerhus-
protokollen. Det gælder alle ændringer, bortset fra dem som er
uvæsentlige, og vil således også kunne omfatte ændringer, der
består i en praksisændring. Hvis hensigten er at ændre kontrol-
len af ansøgers oplysninger eller skærpe sagsbehandlingen med
henblik på at færre opnår dispensation, vil der mest nærliggende
være tale om en ændring, der afviger fra ’gældende lovgivning’,
og dermed falder uden for undtagelsen i sommerhusprotokol-
len.”
Endvidere fremgår følgende af pkt. 6.d.:
”Konsekvenserne
af at gennemføre en ændring der i overens-
stemmelse med ovennævnte ændrer gældende lovgivning, er
forbunden med en vis usikkerhed, men mest oplagt vil konse-
kvensen være, at sommerhusprotokollen bortfalder i sin helhed.
Dermed eksisterer der ikke længere en særlig undtagelse for er-
hvervelse af sommerhuse i Danmark, idet man også vil have for-
tabt muligheden for at påberåbe sig art. 64, stk. 1, TEUF.”
På den baggrund er der ikke overvejelser om ændringer af erhvervelseslo-
ven.
Side 3/3