Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 75
Offentligt
2639932_0001.png
Til kommuner m.fl.
Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
T +45 72 21 74 00
E [email protected]
www.star.dk
Behandlingen af sager om sanktionering for korterevarende
ophold i andre EU/EØS-lande
CVR 55568510
9. december 2022
J.nr. 22/17792
Beskæftigelsesministeriet har på baggrund af omtale i pressen og en henvendelse
fra Folketingets Ombudsmand taget initiativ til en vurdering af, hvorvidt begræns-
ningerne af udlandsophold navnlig efter lov om aktiv socialpolitik (LAS) § 5 er
forenelig med art. 21 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF), om den fri bevægelighed for unionsborgere og opholdsdirektivet, jf. di-
rektiv 2004/38.
Det er ministeriets foreløbige vurdering, at der er berettiget tvivl om den nuvæ-
rende ordning i sin helhed kan rummes inden for rammerne af Danmarks EU-ret-
lige forpligtelser.
Helt kortvarige ophold med henblik på indkøb mv. i andre EU-/EØS-lande
Det er ministeriets vurdering, at begrænsningen af helt kortvarige ophold i andre
EU-/EØS-lande efter LAS § 5 ikke er inden for rammerne af Danmarks EU-retlige
forpligtelser.
Det indebærer, at kommunerne ikke fremadrettet kan sanktionere sådanne ophold
efter LAS §§ 42, 43, 69 f og 69 q eller kræve tilbagebetaling efter LAS § 91 i sa-
ger, hvor personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangs-
ydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp, ressourceforløbsydelse under ressource-
forløb eller jobafklaringsforløb, revalideringsydelse eller ledighedsydelse, har op-
holdt sig helt kortvarigt i andre EU/EØS-lande.
Tilsvarende skal kommunerne undersøge, om der er afgørelser truffet efter de
nævnte bestemmelser vedrørende helt kortvarige ophold med henblik på genopta-
gelse.
Kommunerne bør prioritere sager, hvor sanktionen aktuelt er gældende, og således
har betydning for den ydelse, som den pågældende modtager. Beskæftigelsesmini-
steriet vil senere vejlede nærmere om håndtering af genoptagelse af sager, hvor
sanktionen er afsluttet.
Kommunerne skal desuden – ud over § 5, stk. 4, i LAS – fortsat være opmærk-
somme på, at borgerne lever op til rådighedsforpligtelsen efter LAS hhv. §§ 13,
13a, 69, 69 k og 75, samt at personen følger ”Min plan” eller en helhedsorienteret
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 75: Orientering om behandling af sager om sanktionering for korterevarende ophold i andre EU/EØS-lande
2639932_0002.png
plan, jf. § 70, stk. 2. Borgerne skal således fortsat kunne møde på arbejde med dags
varsel. Hvis der opstår tvivl om en persons rådighed, vil kommunen kunne give et
rådighedsafprøvende tilbud.
Ophold, der ikke er helt kortvarige, i andre EU/EØS-lande.
I forhold til ophold, der ikke er helt kortvarige, dvs. f.eks. involverer overnatning, i
andre EU-/EØS-lande, vil ministeriet snarest muligt foretage en juridisk vurdering
heraf.
Indtil der er foretaget en endelig juridisk vurdering af reglernes forenelighed med
EU-retten, opfordres kommunerne til at sætte de pågældende sager i bero og indtil
videre ikke træffe afgørelse om sanktionering af sådanne ophold efter LAS §§ 42,
43, 69 f, 69 q eller tilbagebetaling efter LAS § 91 i sager, hvor personer, der mod-
tager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp,
kontanthjælp, ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller jobafklaringsfor-
løb, revalideringsydelse eller ledighedsydelse har opholdt sig i andre EU/EØS-
lande. Sager vedrørende sådanne ophold i andre EU/EØS-lande kan behandles, når
det EU-retlige spørgsmål er afklaret. Kommunerne bør informere berørte personer
mv. om berostillelsen og årsagen hertil, samt vejlede generelt herom med henblik
på at sikre, at målgruppen er bekendt med, at ophold i andre EU/EØS-lande, som
ikke er helt kortvarige, efter omstændighederne vil kunne medføre en sanktion,
hvis den EU-retlige vurdering muliggør dette.
Kommunerne skal desuden – ud over § 5, stk. 4, i LAS – fortsat være opmærk-
somme på, at borgerne lever op til rådighedsforpligtelsen efter LAS hhv. §§ 13 og
13a, 69, 69 k og 75, samt at personen følger ”Min plan” eller en helhedsorienteret
plan, jf. § 70, stk. 2. Borgerne skal således fortsat i princippet kunne møde på ar-
bejde med dags varsel. Hvis der opstår tvivl om en persons rådighed, vil kommu-
nen kunne give et rådighedsafprøvende tilbud.
Ophold i tredjelande
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at der ikke er ændringer i forhold til
vurderingen af ophold i tredjelande.
Venlig hilsen
Tina Holgaard Madsen
Kontorchef
2