Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 76
Offentligt
2639984_0001.png
Notat
9. december 2022
J.nr. 2022 - 13078
Kontor:
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg om undta-
gelse vedr. oplysninger om midlertidig oplagring (TS)
Om forslag til Kommissionens gennemførelsesafgørelse (intet KOM.nr.) om undtagelse,
der tillader Østrig, Belgien, Kroatien, Cypern, Tjekkiet, Danmark, Estland, Frankrig, Græ-
kenland, Ungarn, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederlandene, Polen, Portugal, Rumænien,
Slovakiet, Slovenien, Spanien og Sverige at bruge andre midler end elektroniske databe-
handlingsteknikker til udveksling og lagring af oplysninger om midlertidig oplagring (TS).
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesafgørelse om, at ovennævnte medlemsstater undtages fra
EU-fristen, der er fastlagt i EU-toldkodeks (EUTK), i forhold til it-understøttelse af proceduren for
angivelse af midlertidig oplagring (TS) (komitésag). Den nuværende EU-frist for implementering af it-
understøttelse af proceduren for angivelse af midlertidig oplagring er den 31. december 2022, men med
gennemførelsesafgørelsen udskydes denne til 31. december 2023. Danmark har søgt om udskydelse af fristen
frem til den 31. december 2024.
Forslaget til afgørelse udskyder EU-fristen for it-understøttelse af proceduren for angivelse af midlertidig
oplagring med et år, og indebærer at medlemsstaterne kan fortsætte med at anvende de eksisterende løsninger
frem til den nye EU-frist. Derudover indebærer det, at medlemsstater, der er omfattet af afgørelsen, herunder
Danmark, løbende skal indrapportere til Kommissionen om fremdriften i forhold til implementeringen af
de nye systemer. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Gennem-
førselsafgørelserne behandles efter vejledningsproceduren (komitologi), og der forventes generel opbakning fra
medlemsstaterne.
Afstemning i komite-procedure forventes gennemført den 16. december 2022.
Forslaget kan støttes fra dansk side.
2. Baggrund
It-implementeringsarbejdet af EU-toldkodeks har gennem en årrække været udfordret på
grund af forskellige hændelser som fx Brexit, Covid 19 pandemien og krigen i Ukraine mv.
Dertil kommer, at implementeringen af EUTK for mange medlemsstater er
en stor og
kompleks opgave med mange gensidige afhængigheder. På den baggrund tilkendegav
en række medlemsstater, herunder Danmark og flere ligesindede, i foråret 2022 over
for Kommissionen,
at de var udfordret med at implementere EUTK inden for EU’s fri-
ster. EU-Kommissionen har som følge heraf og efter tæt dialog med medlemsstaterne på
teknisk niveau indbudt medlemsstater til at ansøge Kommissionen om undtagelse i forhold
International Koordinering
[IKO]
Initialer:
MES
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Notat om komitésag om oplysninger om midlertidig oplagring (TS)
2639984_0002.png
til konkrete dele af it-understøttelsen i henhold til EUTK artikel 6, stk. 4. Forslaget imøde-
kommer delvist specifikke medlemsstaters anmodninger om undtagelser i forhold til it-
understøttelse af proceduren for angivelse af midlertidig opbevaring, idet der ikke gives den
fulde ansøgte udskydelse.
Afstemning i komite-procedure forventes gennemført den 16. december 2022.
3. Formål og indhold
Kommissionens gennemførelsesafgørelse undtager 15 medlemsstater fra at implementere
it-understøttelse af proceduren for angivelse af midlertidig oplagring inden for den EUTK-
fastsatte frist, der er den 31. december 2022. Med forslaget udsættes EU-fristen for it-un-
derstøttelse med et år, det vil sige frem til 31. december 2023. Forslaget indebærer endvi-
dere, at medlemsstaterne kan forsætte med at anvende de eksisterende løsninger frem til
den nye EU-frist.
Derudover indebærer forslaget, at de omfattede medlemsstater skal indrapportere fremdrift
i deres respektive it-projekter til Kommissionen. Dog skal indrapporteringen ske sammen
med den indrapportering, der i forvejen foregår i medfør af EUTK artikel 278 a.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesafgørelse på baggrund af en allerede vedtaget retsakt,
hvorfor det vurderes, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af gennemførelsesafgørelse, som er direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Dan-
mark. Forslaget vurderes ligeledes ikke at have væsentlige konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet i Danmark eller EU i forhold til i dag. Dog arbejdes der for yderligere afklaring af
koblingen mellem denne undtagelse og den samlede implementering af EUTK. Fx skal det
afklares i dialog med Kommissionen, hvad undtagelsen for it-understøttelse af proceduren
for underretning om ankomst betyder for undtagelsen for ICS2 release 2.
8. Høring
Forslaget har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred opbakning til forslaget blandt medlemsstaterne på trods af, at
flere lande, herunder Danmark, har bedt om undtagelse for en længere periode.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Notat om komitésag om oplysninger om midlertidig oplagring (TS)
2639984_0003.png
Kommissionens gennemførelsesafgørelse forventes generelt støttet fra dansk side. Tids-
mæssigt svarer den dog ikke til det, der fra dansk side er blevet søgt om, idet Danmark
ansøgte om undtagelse frem til den 31. december 2024. Kommissionens har i forbindelse
med de tekniske drøftelser tilkendegivet, at der ikke er noget formelt til hinder for, at med-
lemsstaterne på et senere tidspunkt kan søge om yderligere undtagelse, således at det danske
behov dækkes.
Der arbejdes for yderligere afklaring af koblingen mellem denne undtagelse og den samlede
implementering af EU-toldkodekset. Fx skal det afklares i dialog med Kommissionen, hvad
undtagelsen for ankomstmeddelelsen betyder for undtagelsen for ICS2 release 2.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 30. september 2022 orienteret om de danske undta-
gelsesansøgninger vedrørende undtagelse fra visse EU-frister.
Side 3 af 3