Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 83
Offentligt
2640198_0001.png
Notat
12. december 2022
J.nr. 2022 - 13078
Kontor:
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg om undta-
gelse vedr. meddelelse om frembydelse for toldmyn-
dighederne (PN)
Om forslag til Kommissionens gennemførelsesafgørelse (intet KOM-nr.) om undtagelse
der tillader Østrig, Belgien, Kroatien, Cypern, Tjekkiet, Danmark, Estland, Frankrig, Græ-
kenland, Ungarn, Luxembourg, Malta, Nederlandene, Polen, Portugal, Rumænien, Slova-
kiet, Slovenien, Spanien og Sverige at bruge andre midler end elektroniske databehandlings-
teknikker til udveksling og lagring af oplysninger om meddelelse om frembydelse for told-
myndighederne (PN).
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesafgørelse om, at ovennævnte medlemslande undtages fra
EU-fristen, der er fastlagt i EU-toldkodeks (EUTK), i forhold til it-understøttelse af proceduren for
meddelelse om frembydelse (PN) (komitésag). Den nuværende EU-frist for implementering af it-understøt-
telse af proceduren for meddelelse om frembydelse er den 31. december 2022, men med gennemførelsesafgø-
relsen udskydes denne til 31. december 2023. Danmark har ansøgt om udskydelse af fristen frem til den
31. december 2024.
Forslaget til afgørelse udskyder EU-fristen for it-understøttelse af proceduren for meddelelse om frembydelse
med et år. Derudover indebærer det, at de medlemsstater, der er omfattet af afgørelsen, herunder Danmark,
løbende skal indrapportere til Kommissionen om fremdriften i forhold til implementeringen af de nye syste-
mer. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Gennemførelsesafgø-
relsen behandles efter vejledningsproceduren (komitologi), og der forventes generel opbakning fra medlems-
staterne.
Afstemning i komite-procedure forventes gennemført den 16. december 2022.
Forslaget kan støttes fra dansk side.
2. Baggrund
It-implementeringsarbejdet af EU-TK har gennem en årrække været udfordret på grund af
forskellige hændelser som fx Brexit, Covid 19 pandemien og krigen i Ukraine mv. Dertil
kommer, at implementeringen af EUTK for mange medlemsstater er
en stor og kompleks
opgave med mange gensidige afhængigheder. På den baggrund tilkendegav
en række
EU-medlemsstater, herunder Danmark og flere ligesindede, i foråret 2022 over for Kom-
missionen, at de var udfordret med at implementere EUTK inden for EU’s frister. EU-
International Koordinering
[IKO]
Initialer:
MES
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Notat om komitésag om undtagelse vedrørende meddelelse om frembydelse for toldmyndighederne (PN)
2640198_0002.png
Kommissionen har som følge heraf og efter tæt dialog med medlemsstaterne på teknisk
niveau indbudt medlemsstater til at ansøge Kommissionen om undtagelse i forhold til kon-
krete dele af it-understøttelsen i henhold til EUTK artikel 6, stk. 4. Forslaget imødekommer
delvist specifikke medlemsstaters anmodninger om undtagelser i forhold til it-understøt-
telse af proceduren for meddelelse om frembydelse, idet der ikke gives den fulde ansøgte
udskydelse.
Afstemning i komite-procedure forventes gennemført den 16. december 2022.
3. Formål og indhold
Kommissionens gennemførelsesafgørelse undtager 20 medlemsstater fra at implementere
it-understøttelse af proceduren for meddelelse om frembydelse inden for den EUTK-fast-
satte frist, der er den 31. december 2022. Med forslaget udsættes EU-fristen for it-under-
støttelse med et år, det vil sige frem til 31. december 2023. Forslaget indebærer endvidere,
at medlemslande kan forsætte med at anvende de eksisterende løsninger frem til den nye
EU-frist.
Derudover indebærer forslaget, at de omfattede medlemsstater skal indrapportere fremdrift
i deres respektive it-projekter til Kommissionen. Dog skal indrapporteringen ske sammen
med den indrapportering, der i forvejen foregår i medfør af EUTK artikel 278 a.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesafgørelser af en allerede vedtaget retsakt, hvorfor regerin-
gen vurderer, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af gennemførelsesafgørelse, som er direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Dan-
mark. Forslaget vurderes ligeledes ikke at have væsentlige konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet i Danmark eller EU i forhold til i dag. Dog arbejdes der for yderligere afklaring af
koblingen mellem denne undtagelse og den samlede implementering af EUTK. Fx skal det
afklares i dialog med Kommissionen, hvad undtagelsen for it-understøttelse af proceduren
for underretning om ankomst betyder for undtagelsen for ICS2 release 2.
8. Høring
Forslaget har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred opbakning til forslaget bland medlemsstaterne på trods af, at
flere lande, herunder Danmark, har bedt om undtagelse for en længere periode.
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Notat om komitésag om undtagelse vedrørende meddelelse om frembydelse for toldmyndighederne (PN)
2640198_0003.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionens gennemførelsesafgørelse forventes generelt støttet fra dansk side. Tids-
mæssigt svarer forslaget dog ikke til det, der fra dansk side er bedt om, idet søgte om und-
tagelse til den 31. december 2024. Kommissionens har i forbindelse med de tekniske drøf-
telser tilkendegivet, at der ikke er noget formelt til hinder for, at medlemsstaterne på et
senere tidspunkt kan søge om en yderligere undtagelse, således at det danske behov dækkes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 30. september 2022 orienteret om de danske undta-
gelsesansøgninger vedrørende undtagelse fra visse EU-frister.
Side 3 af 3