Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 84
Offentligt
2640206_0001.png
Notat
12. december 2022
J.nr. 2022 - 13078
Kontor:
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg om undta-
gelse vedr. importsystemet
Om forslag til Rådets gennemførelsesafgørelse (intet KOM-nr.) om undtagelse der tillader
Østrig, Belgien, Cypern, Tjekkiet, Danmark, Frankrig, Grækenland, Ungarn, Litauen, Lu-
xembourg, Malta, Nederlandene, Portugal, Rumænien, Spanien og Sverige at bruge andre
midler end elektroniske databehandlingsteknikker til udveksling og lagring af oplysninger i
det nationale importsystem (NIS).
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesafgørelse om, at ovennævnte medlemslande undtages fra
EU-fristen, der er fastlagt i EU-toldkodeks (EUTK), i forhold til det nationale importsystem (NIS)
(komitésag). Den nuværende EU-frist for implementering af det nationale importsystem er den 31. december
2022, men med gennemførelsesafgørelsen udskydes denne til 31. december 2023. Danmark har søgt om
udskydelse af fristen frem til den 31. december 2024.
Forslaget til afgørelse udskyder EU-fristen for det nationale importsystem med et år og indebærer, at med-
lemsstaterne kan fortsætte med at anvende de eksisterende nationale importsystemer frem til den nye EU-
frist. Derudover indebærer det, at medlemsstater, der er omfattet af afgørelsen, herunder Danmark, løbende
skal indrapportere til Kommissionen om fremdriften i forhold til implementeringen af det nye system. For-
slaget vurderes ikke at have væsentlige konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Gennemførselsafgørelsen be-
handles efter vejledningsproceduren (komitologi), og der forventes generel opbakning fra medlemsstaterne.
Afstemning i komite-procedure forventes gennemført den 16. december 2022.
Forslaget kan støttes fra dansk side.
2. Baggrund
It-implementeringsarbejdet af EUTK har gennem en årrække været udfordret på grund af
forskellige hændelser som fx Brexit, Covid 19-pandemien og krigen i Ukraine mv. Dertil
kommer, at implementeringen af EUTK for mange medlemsstater er
en stor og kompleks
opgave med mange gensidige afhængigheder. På den baggrund
tilkendegav en række
medlemsstater, herunder Danmark og flere ligesindede, i foråret 2022 over for Kommissi-
onen, at de var udfordret med at implementere EUTK inden for EU’s frister. EU-Kom-
missionen har som følge heraf og efter tæt dialog med medlemsstaterne på teknisk niveau
indbudt medlemsstaterne til at ansøge Kommissionen om undtagelse i forhold til konkrete
dele af it-understøttelsen i henhold til EUTK artikel 6, stk. 4. Forslaget imødekommer
International Koordinering
[IKO]
Initialer:
MES
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Notat om komitésag om Det Nationale Importsystem (NIS)
2640206_0002.png
delvist specifikke medlemsstaters anmodninger om undtagelser i forhold til reglerne for
importangivelser af varer til EU, idet der ikke gives den fulde ansøgte udskydelse.
Afstemning i komite-procedure forventes gennemført den 16. december 2022.
3. Formål og indhold
Kommissionens gennemførelsesafgørelse undtager 16 medlemsstater fra at implementere
it-understøttelse af reglerne for importangivelser for varer til EU inden for den
EUTK-fastsatte frist, der er den 31. december 2022. Med forslaget udsættes EU-fristen for
it-understøttelse med et år frem til den 31. december 2023. Forslaget indebærer endvidere,
at medlemsstaterne kan forsætte med at anvende de eksisterende løsninger frem til den nye
EU-frist.
Derudover indebærer forslaget, at de omfattede medlemsstater skal indrapportere fremdrift
på deres respektive it-projekter til Kommissionen. Dog skal indrapporteringen ske sammen
med den indrapportering, der i forvejen foregår i medfør af EUTK artikel 278 a.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesafgørelse på baggrund af en allerede vedtaget retsakt,
hvorfor det vurderes, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af gennemførelsesafgørelse, som er direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv økonomiske eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Dan-
mark. Forslaget vurderes ligeledes ikke at have væsentlige konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet i Danmark eller EU i forhold til i dag. Endvidere vurderes det, at en forlænget frist
for implementeringen af det nationale importsystem kan håndteres ved at forlænge brugen
af de nuværende importsystemer, uden at erhvervslivet eller andre EU-medlemsstater på-
virkes negativt.
8. Høring
Forslaget har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred opbakning til forslaget blandt medlemsstaterne på trods af, at
flere lande, herunder Danmark, har bedt om undtagelse for en længere periode.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionens gennemførelsesafgørelse forventes generelt støttet fra dansk side. Tids-
mæssigt svarer forslaget dog ikke til det, der fra dansk side blev ansøgt om, idet Danmark
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Notat om komitésag om Det Nationale Importsystem (NIS)
2640206_0003.png
søgte om undtagelse frem til den 31. december 2024. Kommissionens har i forbindelse
med de tekniske drøftelser tilkendegivet, at der ikke er noget formelt til hinder for, at med-
lemsstaterne på et senere tidspunkt kan søge om yderligere undtagelse, således at det danske
behov dækkes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 30. september 2022 orienteret om de danske undta-
gelsesansøgninger vedrørende undtagelse fra visse EU-frister.
Side 3 af 3