Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 9
Offentligt
2637919_0001.png
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
3. november 2022
KTD/INT ARNDT
& DAJAH
J.nr. 2022 - 2817
Gennemførelsesbestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2019/1024 om åbne data og videreanvendelse af
den offentlige sektors informationer (komitésag)
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 31. oktober 2022 forslag til gennemførelsesretsakt om datasæt af
høj værdi (komitésag), som har til formål at udpege datasæt af høj værdi inden for seks temati-
ske kategorier. De udvalgte datasæt skal udstilles gratis på tværs af medlemsstaterne og over-
holde tekniske krav. Forslaget er fremsat med henblik på at understøtte videreanvendelse af data
og dokumenter, hvilket er forbundet med betydelige samfundsøkonomiske fordele. Gennemførel-
sesretsakten vedrører ikke persondata.
Forslaget er sat til skriftlig procedure afstemning i regi af Den Stående Komité for Åbne Data
den 14. november 2022.
Regeringen ser overordnet positivt på forslaget. Formålet om at tilgængeliggøre flere offentlige da-
tasæt, som har samfundsøkonomisk værdi, er i tråd med danske interesser og stiller ikke krav
om unødige tilpasninger af danske løsninger. Regeringen agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 31. oktober 2022 fremsat forslag til gennemførel-
sesbestemmelser om udvælgelse af datasæt af høj værdi, der skal være gratis, ma-
skinlæsbare, tilgængelige via API-grænseflader og tilgængelige i form af masse-
downloads.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14(1) i Europa-Parlamentet og Rådets
direktiv om åbne data og videreanvendelse af den offentlige sektors informationer
(2019/1024) (Åbne data-direktivet), hvor det fremgår, at Kommissionen kan stille
forslag om vedtagelse af gennemførelsesretsakter, der udvælger datasæt af høj
værdi på tværs af medlemslandene i EU.
Med forslaget fremsætter Kommissionen sit udspil til hvilke datasæt i de seks ud-
valgte kategorier, hvis videreanvendelse er forbundet med betydelige samfunds-
mæssige, miljømæssige og økonomiske fordele, navnlig på grund af deres eg-
nethed til at skabe værdiforøgede tjenester, applikationer og nye job mv.
Forslaget behandles i Komitéen for Åbne Data. Afgiver Komitéen en positiv ud-
talelse med kvalificeret flertal, vedtager Europa-Kommissionen forslaget. Afgiver
Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Europa-Kommis-
sionen ikke forslaget, idet Europa-Kommissionen inden for to måneder kan fore-
lægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Notat om komitésag om åbne data og videreanvendelse af den offentlige sektors informationer
Side 2 af 6
for et appeludvalg. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, vedta-
ges udkastet til gennemførelsesretsakt ikke.
Forslaget er sat til afstemning i skriftlig procedure i Komitéen for Åbne Data med
frist den 14. november 2022.
3. Formål og indhold
Formålet med åbne data-direktivet og gennemførelsesretsakten er at sikre, at of-
fentlige data med et højt samfundsøkonomisk potentiale stilles til rådighed for
genbrug. De datasæt der er udpeget i gennemførelsesretsakten skal være gratis til-
gængelige, maskinlæsbare, tilgængelig via API-grænseflader, og tilgængelig i form
af massedownloads.
Forslaget består af gennemførelsesretsakten og et anneks, som fastlægger en liste
over særlige typer af datasæt af høj værdi, som offentlige myndigheder er i besid-
delse af, samt hvilke krav der gælder i forbindelse med offentliggørelse og videre-
anvendelse af datasæt af høj værdi.
I annekset til gennemførelsesretsakten udpeges datasæt inden for de seks katego-
rier; geospatiale data, jordobservation og miljø, meteorologiske data, statistik, virk-
somheder og virksomhedsejerskab og mobilitet.
Foreslåede nye krav
Forslaget indeholder en række nye krav, der skal understøtte enklere datadeling og
bedre adgang til videreanvendelse af datasæt af høj værdi. Datasæt som udpeges
som højværdidatasæt skal være gratis og leve op til forskellige tekniske krav: de
skal være maskinlæsbare, tilgængelige via API-grænseflader og tilgængelige i form
af massedownloads. Der er i den forbindelse rejst bekymring fra INSPIRE-myn-
digheder om, at krav om tilgængelighed via API-grænseflader samt, dokumenta-
tion og opdateringsfrekvenser ikke er dækket gennem den danske implementering
af INSPIRE-direktivet (2007/2/EC).
Andre krav til udstilling af data i gennemførelsesretsakten er i tråd med eksiste-
rende krav til udstilling af data som majoriteten af danske myndigheder lever op til
i dag, eksempelvis igennem INSPIRE-direktivet (2007/2/EC). For enkelte data-
sæt går kraverne til HVD-datasæt ud over de krav, der stilles til INSPIRE-datasæt,
fx
dybdedata, som er en del af datasættet ”Elevation”, hvor man i gennemførel-
sesretsakten indfører krav om specifik granularitet, som er et krav, der går ud over
INSPIRE.
De nye krav er dog som beskrevet i artikel 5 i åbne data-direktivet, alene gældende
for data som indsamles af myndigheder i forvejen, det vil sige data, som offentlige
myndigheder i forvejen indsamler og vedligeholder. Der er således ikke krav om at
indsamle nye data.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Notat om komitésag om åbne data og videreanvendelse af den offentlige sektors informationer
Side 3 af 6
Art. 3
krav til udstilling af data
Der stilles krav til danske dataudstillere om at offentliggøre vilkår for anvendelse
af APIer, samt informationer om kvalitet, servicekriterier med mere. Der er ind-
ført krav om at alle HVD-datasæt i deres beskrivelse opmærkes som højværdi da-
tasæt. Derudover er der ikke formuleret nye, specifikke krav, og de formuleringer,
der fremgår af gennemførelsesretsakten skønnes at ligge inden for de gældende
nationale fællesoffentlige anbefalinger til dokumentation af it-systemer og deres
snitflader.
Art. 4
vilkår/ordninger for genbrug af data
Derudover stilles der krav til medlemsstaterne om at føre en online liste over
hvilke offentlige institutioner, som bliver fritaget fra at udstille HVD-datasæt i
henhold til åbne-data direktivets art. 14(5).
Det vurderes ikke aktuelt at opføre nogen dansk myndighed på en sådan liste, da
alle de udvalgte HVD-datasæt enten er tilgængelige eller (for visse meteorologiske
datasæt) er ved at blive frikøbt og gjort teknisk tilgængelige
Der stilles endvidere krav om, at de udpegede datasæt af høj værdi skal stilles til
rådighed for videreanvendelse under vilkår, som ikke begrænser mulighederne for
at skabe værdi med dataene. Det vil konkret sige, at der stilles krav om, at data
skal kunne anvendes enten helt uden vilkår under den såkaldte Creative Commons
Public Domain-licens (CC0) eller alene med et krav om kreditering af kilden til
data, den såkaldte Creative Commons By Attribution-licens (CC-BY).
Dette vurderes at være delvist i overensstemmelse med gældende praksis og anbe-
falinger i Danmark og forventes derfor at kunne opfyldes uden større behov for
ændringer.
Art. 5. Rapportering
Medlemslandene skal hvert andet år udarbejde en rapport til Kommissionen, hvor
medlemslandene redegør for de foranstaltninger, de har truffet for at gennemføre
kravene i gennemførelsesretsakten, jf. art. 5. Den første rapport skal indsendes se-
nest 2 år efter gennemførelsesretsaktens ikrafttræden.
Det fremgår at rapporteringsopgaven kan overdrages til Kommissionen gennem
henvisninger til relevante metadata. Dette betyder, at rapporteringen potentielt
kan foregår igennem et centralt informationssted som den danske metadataportal,
den fællesoffentlige
datavejviser,
forudsat at alle de omfattede HVD-datasæt udstil-
les på datavejviseren.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Notat om komitésag om åbne data og videreanvendelse af den offentlige sektors informationer
Side 4 af 6
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Lov nr. 596 af 24. juni 2005 om videreanvendelse af den offentlige sektors infor-
mationer, som senest er ændret ved lov nr. 843 af 10/05/2021 om ændring af lov
om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven).
Lov nr. 1331 af 19. december 2008 om infrastruktur for geografisk information i
Den Europæiske Union (Inspire-loven), som senest er ændret ved lov nr. 380 af
26/04/2017.
Bekendtgørelse nr 26 af 16/01/2012 om rammerne for indførelse af intelligente
transportsystemer på vejtransportområdet og for grænsefladerne til andre trans-
portformer udstedt i medfør af § 109 i lov om offentlige veje, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1048 af 3. november 2011.
Lovbekendtgørelse nr. 1052 af 16. oktober 2019 om Det Centrale Virksomhedsre-
gister (CVR-loven), som senest ændret ved lov nr. 569 af 10/05/2022.
Lovbekendtgørelse nr. 610 af 30/05/2018 om Danmarks Statistik, som senest æn-
dret ved lov nr. 146 af 28/02/2018.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelsesretsakten vil være direkte gældende i Danmark og skal ikke imple-
menteres i dansk lovgivning. En vedtagelse af forslaget medfører derfor ingen lov-
givningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og økonomiske konsekvenser
Idet der kun stilles enkelte nye krav til data skønnes forslaget at have begrænsede
økonomiske og statsfinansielle konsekvenser. Dette vil blive endeligt afklaret i for-
bindelse med implementeringen af gennemførelses-retsakten, idet INSPIRE-myn-
digheder har rejst bekymring om relaterede udgifter
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følge af EU-retsakter, afholdes
inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejled-
ningens bestemmelser herom.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Notat om komitésag om åbne data og videreanvendelse af den offentlige sektors informationer
Side 5 af 6
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Gennemførelsesretsakten forventes ikke at få væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser, da den omfatter offentlig sektor og åbne offentlige data.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser,
men kan potentielt have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da forslaget
vil medføre at flere data vil stilles gratis til rådighed for anvendere.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vedrører/om-
fatter ikke persondata.
8. Høring
Forslaget har været i høring i myndighedskredsen Specialudvalget for Konkurren-
ceevne, vækst- og forbrugerspørgsmål
,
samt udsendt til kommentering i den natio-
nale følgegruppe for implementering af åbne data-direktivet.
Forslaget
var i offentlig høring/konsultation via EU’s høringsportal i juni 2022,
hvor Danmarks høringssvar blev forelagt FEU.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at forslaget vil få en positiv modtagelse blandt medlemssta-
terne.
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men på
baggrund af møde i Komitéen for Åbne Data forventes det, at et flertal af med-
lemslandene vil stemme for forslaget
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslagets formål om at gøre offentlige data med højt sam-
fundsøkonomisk potentiale tilgængelige for genbrug med harmoniserede betingel-
ser for genbrug. Datasæt med høj værdi er nøgledrivere for etableringen af et in-
dre marked for data og for at gøre EU førende inden for en datadrevet økonomi
og samfund.
Regeringen anerkender, at frigivelse af offentlige datasæt kan skabe muligheder for
nye forretningsmodeller og øget vækst. Regeringen lægger imidlertid vægt på, at
medlemsstaterne ikke påføres væsentlige statsfinansielle konsekvenser, og at der
fokuseres på tilgængeliggørelse af data, som har erhvervs- og samfundsmæssig
værdi.
Regeringen arbejder for, at de nødvendige afklaringer om alle krav til højværdidat-
asæt tilvejebringes.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Notat om komitésag om åbne data og videreanvendelse af den offentlige sektors informationer
Side 6 af 6
Regeringen støtter samlet set på denne baggrund forslaget, idet det vurderes at
forslaget ikke stiller krav om unødige tilpasninger af danske løsninger for udstil-
ling af data, som kan resultere i finansielle og administrative konsekvenser, samt at
der fokuseres på tilgængeliggørelse af data, som har erhvervs- og samfundsmæssig
værdi.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forlagt Folketingets Europaudvalg (FEU) i juni 2022 til
orientering, i forbindelse med afgivelse af et fælles dansk høringssvar.