Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 19
Offentligt
EU-note
Til orientering af medlemmerne af Europaudvalget
Kompetencefordelingen mellem EU og medlemsstaterne
Sammenfatning
Spørgsmålet om kompetencefordelingen mellem EU og medlemsstaterne er af-
gørende for det råderum, som både EU og medlemsstaterne har som lovgivere.
EU’s beføjelser bygger på princippet om de tildelte kompetencer i
EU-traktaten,
hvilket indebærer, at Unionen kun har de beføjelser, som den er blevet tildelt af
medlemsstaterne.
EU’s beføjelser varierer dog betydeligt fra område til område.
Beføjelser, som ikke er tildelt Unionen, forbliver hos medlemsstaterne. For mere
end 15 år siden besluttede EU-landene med Lissabontraktaten at tydeliggøre
denne kompetencefordeling
ved at opdele EU’s kompetencer i fire forskellige ka-
tegorier.
Det kan dog fortsat godt være svært at sige præcis, hvor grænsen går mellem
EU’s og medlemsstaternes beføjelser,
og hvad råderummet er for deres respek-
tive lovgivningsindsats. Vi vil derfor
i
dette notat forsøge at gøre rede for, hvad
EU-retten siger om dette spørgsmål.
Kontaktperson
Morten Knudsen, EU-
chefkonsulent
21. april 2023
Hvis Folketinget og regeringen vil lovgive om et bestemt spørgsmål i Dan-
mark, har de ifølge grundlovens § 3 en almindelig kompetence til at gøre
dette og skal ikke påvise en særlig hjemmel til at fastsætte regler. De kan
kort sagt lovgive om alle spørgsmål. Sådan er det ikke med EU. EU kan kun
handle med hjemmel i EU-traktaterne.
EU’s råderum
til at lovgive varierer
samtidig betydeligt fra politikområde til politikområde.
I dette notat redegøres for, hvordan kompetencefordelingen mellem EU og
medlemsstaterne ser ud i henhold til EU-retten. Det vil ske på baggrund af en
gennemgang af de forskellige typer af kompetencer, som blev traktatfæstet
med Lissabontraktaten i 2009 med henblik på at tydeliggøre, hvor grænsen
går
for henholdsvis EU’s og medlemsstaternes råderum som lovgivere.
Til
sidst vil vi se nærmere på, hvad det for politikområder, hvor medlemsstaterne
fortsat er de primære lovgivere.
Side 1 | 12