Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 26
Offentligt
2724282_0001.png
NYHEDSBREV │ 2022-2023 │
│ 13.
JUNI 2023
Polen taber strid ved EU-domstolen
om retsstatsprincippet
EU-Domstolen erklærer polsk domstolsreform i strid
med retsstatsprincippet og EU-rettens krav om effektiv
domstolsprøvelse og uafhængige nationale domstole
EU-Domstolen erklærede den 5. juni 2023 Polens omstridte domstolsreform
fra 2019 for traktatstridig. Ifølge
Domstolens afgørelse
er der elementer i den
polske lov, som er uforenelige med de garantier om adgang til uafhængige
og upartiske domstole, som EU-retten kræver.
Det gælder ifølge EU-domstolen bl.a. den polske Højesterets
disciplinærafdeling, som ikke opfylder EU-rettens krav om uafhængighed og
upartiskhed. EU-Domstolen peger i sin begrundelse bl.a. på, at alene det
forhold, at den polske lov giver disciplinærafdelingen mulighed for at
strafforfølge polske dommere for f.eks. at forelægge spørgsmål for EU-
domstolen til præjudiciel fortolkning, påvirker dommernes uafhængighed.
Domstolen finder det også i strid med EU-retten, at den polske lov har tildelt
én enkelt retsinstans i Polen (Højesterets afdeling for ekstraordinære
prøvelse og offentlige sager) kompetence til at efterprøve EU-rettens krav
om effektiv domstolsprøvelse og uafhængige og upartiske domstole.
Endelig finder Domstolen, at polske dommeres ret til privatliv og
databeskyttelse er tilsidesat med loven, idet den forpligter dommerne til at
offentliggøre oplysninger om bl.a. deres politiske tilhørsforhold online.
Dommen lægger yderligere pres på Polen for at revidere sin domstolsreform
fra 2019. Men man skal nok ikke forvente en hurtig lovændring fra Polens
side. Den polske justitsminister, Zbigniew Ziobro, kaldte ifølge BBC allerede
samme dag EU-domstolen for korrupt og
sagde, at dommen
”ikke
var
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 26: EU-nyt: Polen taber strid ved EU-Domstolen om retsstatsprincippet
2724282_0002.png
skrevet af dommere, men af politikere, da den udgør et klart brud på EU-
traktaterne”.
Er nationale domstoles organisering et europæisk anliggende?
EU-domstolen fastslår i sin dom, at kontrollen med en medlemsstats
overholdelse af værdier og principper såsom retsstatsprincippet, en effektiv
retsbeskyttelse og domstolenes uafhængighed fuld ud henhører under dens
kompetence.
EU-domstolen anfægter dog ikke med dommen, at de nationale domstoles
organisering er en national kompetence. Men ifølge EU-domstolen er EU-
landene, i forbindelse med udøvelsen af denne kompetence, forpligtet til
overholde de krav om uafhængige domstole, som følger af EU-retten og
søge at undgå enhver forringelse i forhold til beskyttelsen af
retsstatsprincippet. Retsstatsprincippet er ifølge Domstolen en "del af selve
EU’s identitet
og konkretiserer sig ved juridisk bindende forpligtelser, som
medlemsstaterne ikke kan frigøre sig fra under henvisning til nationale
bestemmelser eller nationale retspraksis, herunder af forfatningsmæssig
orden”.
Domstolen bygger navnlig sin dom på de forpligtelser, som ifølge
domstolens retspraksis følger af EU-traktatens art. 19, stk. 1 om effektiv
domstolskontrol sammenholdt med EU-charterets art. 47, værdien om
retsstatsprincippet i TEU art. 2 og EU-rettens forrang. Se boks nedenfor.
Domstolens retspraksis og retsstatsprincippet
(Portugisiske dommere)
Centralt i udviklingen af Domstolens retspraksis står EU-domstolens banebry-
dende afgørelse i en præjudiciel sag kendt som
”Portugisiske dommere”
fra
2018, som for alvor har gjort det muligt for Kommissionen at indbringe traktat-
krænkelsesager mod EU-lande for brud på retsstatsprincippet.
Domstolen fastslog i sagen, at sikringen af retsstaten ikke bare er en værdi el-
ler et mål, vi stræber imod i EU. Baseret på princippet om effektiv domstols-
kontrol i TEU artikel 19 sammenholdt med værdien om retsstatsprincippet i
TEU art. 2, når domstolen frem til, at medlemsstaterne har en generel retlig
forpligtelse til ikke blot at garantere, men også opretholde uafhængigheden af
deres nationale domstole. Domstolen fastsætter samtidig kerneindholdet af
begrebet
uafhængige domstole.
Bl.a. skal nationale domstole (som optræder
som europæiske domstole)
”udøve deres hverv helt uafhængigt og uden at
være underlagt noget hierarkisk forhold eller stå i et afhængighedsforhold til
nogen eller modtage ordrer eller instrukser fra nogen. Det skal beskytte dem
mod indgreb og pres udefra, der kan bringe domstolens medlemmers uaf-
hængighed i fare og påvirke deres afgørelser”.
Dommen er den fjerde dom i et traktatbrudssøgsmål mod Polen fra
Kommissionens side. Hertil kommer dog op imod 40 præjudicielle
forelæggelser indbragt af polske dommere, som for de fleste vedkommende
handler om den polske regerings retsreformer.
Polen har under domsforhandlingerne været pålagt tvangsbøder i sagen på
1 mio. euro om dagen siden oktober 2021, som dog blev nedsat til 500.000
euro om dagen i april i år. Samlet set er tvangsbøderne løbet op i mere end
500 mio. euro i perioden november 2021 til april 2023. Polens betaling af
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 26: EU-nyt: Polen taber strid ved EU-Domstolen om retsstatsprincippet
2724282_0003.png
tvangsbøder ophører dog med den nye dom. Men hvis ikke Polen retter ind,
risikerer landet et nyt sagsanlæg fra Kommissionen, hvilket kan det føre til
nye finansielle sanktioner mod Polen.
Nye problemer på vej?
Der kan være nye vanskeligheder på vej for den polske regering. Europa-
Kommissionen indbragte således den 8. juni 2023 endnu en
traktatkrænkelsessag mod Polen. Denne gang handler det om et formodet
brud på det demokratiske princip i EU i forbindelse med det polske
parlaments (Sejm) vedtagelse af en lov i maj 2023 (”Lex Tusk”) om
nedsættelsen af en særlig komité, som skal undersøge russisk indflydelse
på polsk sikkerhed i perioden 2007 til 2022. Komiteen får bl.a. beføjelser til
at vurdere og beslutte om individer skal kunne fratages retten til at bestride
offentlige embeder.
Det nye søgsmål handler, ifølge en
pressemeddelelse
fra Kommissionen,
om mulige brud på
værdien om demokrati
i TEU art. 2 og TEU art. 10, som
fastslår, at EU’s
funktionsmåde bygger på det repræsentative demokrati.
Hertil kommer en formodning om brud på EU-Charterets art. 47 om effektiv
domstolsbeskyttelse, art. 8 om databeskyttelse og art. 49 om
legalitetsprincippet.
Fakta:
Sagen hedder C-204/2021 og er indbragt for Domstolen af Europa-
Kommissionen den 1. april 2021, fordi Kommissionen fandt, at den polske
retsreform fra 2019 underminerede polske dommeres uafhængighed.
Den danske regering har interveneret på Kommissionens side i sagen
sammen med Sverige, Finland, Belgien og Holland.
Domstolens afgørelse
foreligger endnu ikke i en dansk sprogversion, men foreligger på svensk.
Produceret og skrevet af:
Morten Knudsen, EU-konsulent, 3337 3695
EU-nyt fra EU-konsulenterne sendes løbende til abonnenter i Folketinget