Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 32
Offentligt
2740550_0001.png
EU-note
Til orientering af medlemmerne af Europaudvalget og Miljø- og Fødevareud-
valget
Regulering af nye GMO-planteforædlingsteknikker
Sammenfatning
Europa-Kommissionen præsenterede den 5. juli 2023 et nyt forslag om
regulering af planter fremstillet ved hjælp af såkaldt nye genomteknikker
(NGT), som
skal supplere EU’s gældende
lovgivning om dyrkning af gen-
modificerede planter.
Kommissionen foreslår med det nye forslag, at planter fremstillet ved
hjælp af såkaldt målrettet mutagenese og cisgenese skal være undtaget
fra den gældende europæiske GMO-lovgivning og dermed ikke være om-
fattet af dennes krav om risikovurdering, mærkning og sporbarhed forud
for markedsføring. Der er her tale om NGT-planter, som kunne være op-
stået naturligt eller udviklet gennem traditionel forædling.
Derimod vil NGT-planter fortsat skulle godkendes efter GMO-lovgivnin-
gen, hvis der i planterne indsættes genetisk materiale fra en ikkekryds-
ningskompatibel art. For sådanne NGT-planter vil der derfor fortsat skulle
foretages risikovurdering (i en tilpasset form), ligesom de vil skulle over-
holde sporbarheds- og mærkningskravene, før de kan markedsføres.
23. august 2023
Det Internationale
Sekretariat
Morten Knudsen.
EU-konsulent
GMO-forslag deler vandene i EU
EU-Kommissionens længe ventede udspil til fælles regler for reguleringen af
nye genomteknikker blev præsenteret af Kommissionens næstformand,
Frans Timmermans, den 5. juli 2023
1
. Forslaget vil ifølge Timmermans kunne
sikre EU’s landmænd bedre adgang til nye og mere robuste plantesorter,
som er mere modstandsdygtige over for klimaændringer og skadegørere,
kræver mindre gødning og pesticider samt giver større udbytte.
1
Forslag til forordning om planter fremstillet ved hjælp af visse genomteknikker og fødevarer og
dyrefoder fremstillet på baggrund heraf
KOM (2023) 0411 af 5. juli 2023.
Side 1 | 7
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 32: EU-note om regulering af nye GMO-planteforædlingsteknikker
2740550_0002.png
Forslaget har været undervejs i nogle år og deler stadig vandene. Hvor den
europæiske industri byder reformen velkommen, fordi den mener, at de
gældende regler er både for langsommelige og omkostningstunge, advarer
en lang række europæiske ngo’er
mod
udspillet. Ngo’erne betegner det som
»vidtgående deregulering af nye genomteknikker
2
på bekostning af natur og
klima samt landmands- og forbrugerrettigheder«
3
.
Ifølge Kommissionen er det fremlagte forslag dog resultatet af en omfattende
og grundig høringsproces og bygger på videnskabelig rådgivning. Bl.a. har
Kommissionen benyttet sig af videnskabelig rådgivning fra Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsmyndighed (EFSA)
4
. Samtidig er der ifølge Frans
Timmermans fastsat grundige procedurer i det nye regelsæt, som skal sikre
et højt sundheds- og miljøbeskyttelsesniveau. NGT-planter vil blive underlagt
et myndighedstilsyn skræddersyet til deres risikoprofil, så det sikres, at alle
NGT-planter
på EU’s
marked vil være lige så sikre som konventionelt avlede
sorter.
Baggrund
Drøftelserne om en revision af
EU’s GMO-lovgivning
5
har været undervejs
længe. De tog dog for alvor fart i juli 2018 efter EU-Domstolens afgørelse i en
fransk sag (C-528/16) om reguleringen af såkaldte mutageneseteknikker
6
.
EU-Domstolen fastslog her, at produkter udviklet ved hjælp af disse nye
2
Kommissionen definerer »nye genomteknikker« som teknikker, der er i stand til at ændre en
organismes genetiske materiale, og som er opstået eller udviklet siden 2001, hvor den gæl-
dende EU-lovgivning blev vedtaget.
3
Mere end
300 europæiske NGO’er rettede den 16.
maj 2023 henvendelse til Kommissionens
næstformand, Frans Timmermans,
i et brev,
hvor de bad ham om at intervenere og forhindre
den planlagte revision af GMO-lovgivningen i EU.
NGO’erne
vurderer, at enhver deregulering af
reglerne for NGT-planter vil udgøre en trussel mod jord til bord-strategiens mål om at reducere
pesticidforbruget i EU med 50 pct. i 2030. Mere end 20 års erfaring fra Nord- og Sydamerika
med kommerciel dyrkning af GMO viser ifølge NGO’erne en dramatisk stigning i
pesticidforbruget med negative konsekvenser for menneskers sundhed og miljøet
.
4
EFSA har vedtaget en
række udtalelser om nye genomteknikker.
EFSA konkluderer bl.a., at
der ikke er nogen nye farer, der specifikt er forbundet med målrettet mutagenese og cisgenese
i planter. EFSA bemærker, at nogle planter, der produceres med disse teknikker, kan undergå
små ændringer, som også kan forekomme i naturen eller gennem konventionel forædling. An-
dre kan have mange og omfattende ændringer, der svarer til dem, der forekommer i planter,
der er produceret ved hjælp af etablerede teknikker til genetisk modifikation.
EU’s gældende GMO-lovgivning
er fastsat i direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsæt-
ning af genetisk modificerede organismer og forordning 1829/2003 om genetisk modificerede
fødevarer og foderstoffer.
En fransk landbrugsorganisation sagsøgte i 2016 den franske stat ved en fransk domstol for
Frankrigs implementering af udsætningsdirektivet 2001/18/EF. Den franske domstol bad i den
forbindelse EU-Domstolen om at besvare en række præjudicielle spørgsmål om fortolkningen
af direktivets bestemmelser om mutageneseteknikker.
5
6
Side 2 | 7
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 32: EU-note om regulering af nye GMO-planteforædlingsteknikker
2740550_0003.png
genteknologier skal godkendes til udsætning i miljøet i henhold til det
såkaldte udsætningsdirektivs godkendelsesprocedure, dvs. med fuld miljø-
og sundhedsrisikovurdering forud for markedsføring af sorterne
7
.
Rådet bad på baggrund af dommen Kommissionen om at udarbejde en
nærmere undersøgelse af de nye genomteknikkers status i EU-retten og om
nødvendigt at fremlægge et forslag til reform af reglerne ledsaget af en
konsekvensanalyse
8
.
I april 2021 konkluderede Kommissionen
i et større studie,
at der var stærke
indikationer på, at den eksisterende GMO-lovgivning ikke var egnet til at
regulere NGT-planter fremstillet på baggrund af målrettet mutagenese og
cisgenese. Ifølge Kommissionen kunne man samtidig ved hjælp af disse nye
genomteknikker opnå de samme resultater som gennem konventionel
forædling og naturlig udvælgelse, men bare langt hurtigere og med større
nøjagtighed og effektivitet end med traditionelle forædlingsteknikker.
Kommissionens konklusion var med andre ord klar: Der er brug for ny EU-
regulering på området.
Hvad er der i forslaget?
Overordnet har Kommissionens nye forslag til EU-lovgivning til formål at
fremme udviklingen og markedsføringen af planteprodukter, som kan bidrage
til innovation og målene om bæredygtighed i EU’s Green Deal, jord til bord-
strategi og biodiversitetsstrategien
9
samt sikre et effektivt og velfungerende
indre marked for NGT-planter og fødevarer og foderprodukter fremstillet på
baggrund af disse.
Forslaget skal samtidig fastholde et højt niveau for beskyttelsen af
menneskers og dyrs sundhed og miljøet i overensstemmelse med
forsigtighedsprincippet.
Kommissionens nye GMO-udspil består af et forslag til forordning om
reguleringen af nye genomteknikker, som skal supplere
EU’s
gældende
GMO-lovgivning. Kommissionen lægger med forslaget bl.a. op til, at lempe
7
Direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning af genetisk modificerede organismer.
Rådets afgørelse 2019/1904 af 8. november 2019.
Bl.a. skal udspillet ifølge Kommissionen være med til at nå reduktionsmålene for forbruget af
pesticider i de omtalte strategier og Kommissionens forslag til EU-lovgivning om bæredygtig an-
vendelse af pesticider. Kommissionen lægger i dette forslag bl.a. op til, at de europæiske land-
mænd samlet set skal halvere deres forbrug af pesticider inden 2030 med henblik på at bidrage
til at standse tabet af biodiversitet, beskytte folkesundheden og opbygge mere bæredygtige fø-
devaresystemer
8
9
Side 3 | 7
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 32: EU-note om regulering af nye GMO-planteforædlingsteknikker
2740550_0004.png
godkendelsesprocedurerne for NGT-planter og fastholde det eksisterende
forbud mod brugen af GMO i økologiske produktion for NGT-planter.
Nye godkendelsesprocedurer
Kommissionen lægger med sit forslag op til, at EU skal behandle
godkendelsen af NGT-planter og produkter efter to forskellige procedurer
tilpasset deres respektive risikoprofil.
På den ene side foreslår Kommissionen at undtage planter
fra EU’s
gældende GMO-lovgivning, hvis de er produceret ved hjælp af målrettet
mutagenese og cisgenese (»kategori 1 NGT-planter«)
10
og fødevarer og
dyrefoder fremstillet på baggrund af disse teknikker. Kategori 1 NGT-planter
omfatter planter og planteprodukter, som også kunne være opstået naturligt
eller udviklet gennem traditionel forædling. Disse produkter skal derfor kunne
anmeldes efter de samme regler som gælder for konventionelle planter og vil
dermed ikke være omfattet af
kravene i EU’s GMO-lovgivning
om
risikovurdering, mærkning, sporbarhed, forud for markedsføring.
Kommissionen foreslår, at der fastsættes en særlig ækvivalensprocedure,
som EU-landenes kompetente myndigheder
11
kan benytte til at fastslå NGT-
planters lighed med konventionelle planter
12
. Hvis kravene opfyldes efter
denne procedure, godkendes planten som kategori 1 NGT-plante og kan
herefter handles frit i hele EU.
På den anden side vil planter fremstillet ved hjælp af nye genomteknikker
(»kategori 2 NGT-planter«), hvor der indsættes genetisk materiale fra en
ikkekrydsningskompatibel art (transgenese
13
) ikke være omfattet af
undtagelsen fra den eksisterende GMO-lovgivning, men skal med få
tilpasninger fortsat godkendes efter denne. Producenterne vil f.eks. fortsat
være forpligtet til at foretage en risikovurdering, ligesom de vil skulle
10
»Målrettet
mutagenese« frembringer mutationer i plantens arvemasse, men teknikken
bidrager kun til ændringer, som også ville kunne opstå naturligt, og som ikke indfører nye,
fremmede gener i planten. Ved »cisgenese« overføres generne til modtagerplanten ved hjælp af
de samme teknikker som ved gensplejsning, men de nye gener kommer kun fra planter, som
naturligt kan krydse sig med modtagerplanten, dvs. planter inden for samme art eller meget nært
beslægtede arter. Mere information kan findes hos
Miljø- og Fødevareministeriet.
11
12
Alternativt kan det være EFSA, hvis der f.eks. er tale om importerede produkter.
Forslagets anneks 1 indeholder en række ækvivalenskriterier, som myndighederne kan an-
vende til at foretage denne ækvivalensvurdering. NGT-planter, som opfylder disse kriterier vil
kunne behandles som konventionelle planter og dermed undtages fra kravene i GMO-lovgivnin-
gen. De øvrige EU-lande og Kommissionen har dog 30 dage til at komme med indsigelser eller
bemærkninger.
»Transgenese« er kendetegnet ved, at produkterne er frembragt ved at introducere DNA fra
organismer, som planten ikke udveksler gener med naturligt. Kategori 2 NGT-planter er med
andre ord planter og planteprodukter, som ikke kunne være opstået naturligt og ikke kunne
være frembragt gennem traditionel forædling.
13
Side 4 | 7
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 32: EU-note om regulering af nye GMO-planteforædlingsteknikker
2740550_0005.png
overholde sporbarheds- og mærkningskravene i den gældende GMO-
regulering, før de kan markedsføres. Dog lægger Kommissionen op til en vis
tilpasning af kravet om risikovurdering, som skal afspejle planternes
risikoprofil. Derudover foreslår Kommissionen at afskaffe EU-landenes
nuværende mulighed for at begrænse eller forbyde dyrkning af GMO-planter
på deres område for kategori 2 NGT-planter
14
.
Er der allerede NGT-produkter på markedet?
Ifølge Kommissionen er der allerede uden for EU godkendt NGT-planter.
På Filippinerne har man godkendt en banan, som ikke bliver brun, ligesom
man i USA har godkendt en sareptasennep, som er mindre bitter. Men der
er ifølge Kommissionen også ved at blive udviklet en lang række berigede
afgrøder, f.eks. hvede med lavt glutenindhold og majs, som er resistent
over for virus.
Økologiske produkter
Kommissionen foreslår, at det eksisterende GMO-forbud i
økologiforordningen
15
fortsat skal omfatte planter fremstillet ved hjælp af de
nye genomteknikker
16
. Det gælder både kategori 1 NGT-planter og kategori 2
NGT-planter, også selv om kategori 1 NGT-planter er sammenlignelige med
naturligt forekommende eller konventionelle planter.
Forslaget om at forbyde NGT i økologisk produktion skyldes ifølge
Kommissionen, at et flertal af de økologiske producenter på europæisk
niveau har udtrykt bekymring over dette i forbindelse med udarbejdelsen af
Kommissionens konsekvensanalyse af forslaget
17
.
Forbuddet mod NGT-planter i økologisk produktion nødvendiggør, at de
økologiske landbrugere kan identificere NGT-planter for at kunne undgå dem.
Kommissionen foreslår derfor, at det bliver gjort obligatorisk at registrere
kategori 1 NGT-planter i en offentlig tilgængelig database, ligesom der skal
ske en mærkning af frø og formeringsmateriale, og at disses status som NGT
skal fremgå af både de nationale og de fælles sortslister.
14
Den
geografiske dyrkningsundtagelse i
EU’s
direktiv 2015/412 muliggør, at medlemsstaterne
selv kan vedtage foranstaltninger, som begrænser eller forbyder dyrkning af GMO-planter, hvis
de vel at mærke kan begrunde dette i tungtvejende grunde såsom: a) miljøpolitiske mål, b) fysisk
planlægning, c) arealanvendelse, d) socioøkonomiske virkninger, e) undgåelse af GMO-fore-
komst i andre produkter, jf. artikel 26a, f) landbrugspolitiske mål eller g) offentlig orden.
15
Forordning 2018/848 art. 5f litra iii.
Art. 25 i forslaget.
Kom(2023)0411, s. 11.
16
17
Side 5 | 7
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 32: EU-note om regulering af nye GMO-planteforædlingsteknikker
2740550_0006.png
Endelig pålægges EU-landene at vedtage nationale sameksistensregler for
NGT-planter og planter fremstillet konventionelt, så de forskellige
dyrkningsformer kan eksistere side om side. Det kan f.eks. være krav om, at
der skal være en vis afstand mellem markerne.
Hvad skal der ske nu?
Forslaget skal vedtages af både Rådet og Europa-Parlamentet
efter EU’s al-
mindelige lovgivningsprocedure
18
. De to EU-institutioner skal dog snart have
gang i forhandlingerne om forslaget, hvis de skal nå at vedtage det før euro-
paparlamentsvalgene i juni 2024.
Rådet for landbrug og fiskeri havde en første drøftelse af forslaget allerede
den 25. juli 2023. Ifølge nyhedsbrevet Agence Europe
19
tegnede der sig her
et flertal af EU-lande bag indholdet af Kommissionens nye forslag til GMO-
regler. Ifølge Agence Europe støttede Finland, Danmark, Irland, Sverige, Hol-
land og Malta forslagets målsætninger, mens lande som Østrig, Ungarn, Po-
len, Kroatien og Litauen var mere skeptiske og bad om, at man fastholdt mu-
ligheden for nationalt at forbyde eller begrænse NGT-planter.
Det spanske rådsformandskab planlægger at nå til enighed mellem EU-lan-
dene om en fælles holdning (generel indstilling) på et rådsmøde for landbrug
og fiskeri den 11.-12. december forud forhandlingerne med Europa-Parla-
mentet. Forslaget er også sat på dagsordenen på et åbent rådsmøde den
23.-24 oktober med henblik på en offentlig drøftelse
20
.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udpeget en ordfører for forslaget. Hoved-
udvalget i sagen bliver Parlamentets Udvalg om Miljø, Folkesundhed og Fø-
devaresikkerhed (ENVI). Kommissionen præsenterede dog sit forslag i Eu-
ropa-Parlamentets Landbrugsudvalg allerede den 6. juli. Her tegnede der sig,
ifølge Agence Europe, et flertal for forslaget blandt udvalgets medlemmer.
Ifølge nyhedsmediet blev forslaget dog samtidig stærkt kritiseret af Parlamen-
tets grønne gruppe (Green/EFA) og en række medlemmer fra de europæiske
socialdemokrater (S&D-gruppen).
Folketingets behandling
Europaudvalget blev orienteret skriftligt om forslaget af ministeren for fødeva-
rer, landbrug og fiskeri i et
samlenotat fra den 13. juli
forud for rådsmødet for
landbrug og fiskeri den 25. juli 2023. Regeringen gav i den forbindelse udtryk
18
Forslaget har hjemmel i TEUF art. 43 (landbrug), 114 (1) (indre marked) og art. 168 (4) (b))
(sundhed) og vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art. 294.
Agence Europe den 26. juli 2023.
Draft agendas for Council meetings during the second semester of 2023 (Spanish Presidency)
19
20
Side 6 | 7
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 32: EU-note om regulering af nye GMO-planteforædlingsteknikker
2740550_0007.png
for, at den støtter Kommissionens forslag om regulering af nye genomteknik-
ker i forhold til planter. Regeringen støtter desuden, at Kommissionen snarest
bør tage lignende initiativer med hensyn til mikroorganismer.
Fristen er endnu ukendt for Folketingets behandling af forslagets overhol-
delse af nærhedsprincippet, idet forslaget stadig ikke foreligger i en dansk
sprogversion. Men fra forslaget foreligger i alle sprogversioner, vil der ifølge
EU-traktaten være 8 uger til at behandle sagen og vedtage en eventuel be-
grundet
udtalelse til EU’s institutioner,
hvis der skulle vise sig problemer med
overholdelsen af nærhedsprincippet. Hvis Folketinget ønsker at udtale sig til
EU’s institutioner om forslagets indhold er dette også muligt. Der er her ingen
traktatfæstet frist for, hvornår dette skal ske.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 7 | 7