Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 34
Offentligt
2748074_0001.png
NYHEDSBREV │ 2022-2023 │
8. SEPTEMBER 2023
Nyt EU-handicapkort og opdateret
EU-handicapparkeringskort
Forslaget skal gøre det lettere for personer med
handicap at benytte sig af særlige tiltag på bl.a. kultur-
og transportrådet, når de er på ferie eller korte ophold i
andre EU-lande. Forslaget giver ikke nye rettigheder.
Kommissionen præsenterede den 6. september 2023 forslaget til et direktiv
om et nyt EU-handicapkort og opdaterede regler for det eksisterende EU-
handicapparkeringskort. Kortene skal kunne bruges i forbindelse med rejser
og ophold i andre EU-lande på under tre måneder.
Forslaget skal ifølge Kommissionen gøre det nemmere for personer med
handicap at udøve retten til fri bevægelighed ved at øge muligheden for at
legitimere sig i andre EU-lande. Det skal give personer med handicap bedre
adgang til at benytte sig af eksisterende særlige vilkår og positiv
særbehandling inden for bl.a. kulturelle tilbud og transportområdet i andre
EU-lande på lige vilkår med personer med bopæl i landet.
Eksempelvis skal kortet give en person med handicap fra Danmark, der
holder ferie i Tyskland, bedre mulighed for at gøre brug af de samme
rettigheder som personer med handicap, der har bopæl i Tyskland.
Forslaget indfører
ikke
nye rettigheder, og det berører heller ikke forhold
som beskæftigelse og socialsikring.
Begge kort skal findes både i en fysisk og en elektronisk version.
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 34: EU-nyt: EU-handicapkort og opdateret EU-handicapparkeringskort
2748074_0002.png
Hvem skal kunne få kortene, og hvordan skal de administreres?
De to kort skal gælde for personer med både fysiske og psykiske handicap.
Det vil fremover fortsat være op til det enkelte EU-land selv at fastsætte de
reglerne for, hvem der er at regne for personer med handicap i landet og
dermed kan få udstedt to kort.
Hvert EU-land skal udpege en national myndighed med ansvar for at
udstede kortene. EU-landene skal også sørge for lettilgængelig information
om vilkår for personer med handicap i landet, herunder parkeringsregler.
Hvad vil handicapkortet give adgang til?
EU-handicapkortet skal være et anerkendt bevis for handicap, der kan
bruges i hele EU. Der findes ikke et sådan bevis i dag.
Kortet skal give adgang til særlige vilkår og positiv særbehandling i forhold til
eksempelvis transport (bl.a. særlige sæder i offentlig transport), kulturelle
arrangementer, museer, fritids- og sportscentre samt forlystelsesparker.
Der kan i praksis være tale om eksempelvis gratis adgang, nedsatte
billetpriser, mulighed for at låne kørestole, bedre adgangsforhold for
personer med handicap og deres ledsagere, herunder personlige assistenter
og assisterende dyr så som førerhunde.
Kommissionen lægger op til, at kortet skal se sådan ud:
Hvorfor er der behov for at opdatere handicapparkeringskortet?
Der findes allerede et EU-handicapparkeringskort, men ifølge Kommissionen
er det for besværligt at bruge, ligesom der har vist sig for mange tilfælde af
snyd og svindel.
Forslaget om at opdatere kortet skal rette op på disse udfordringer ved at
indføre et fælles, standardiseret design, der er sværere at kopiere, men
lettere at bruge i alle EU-lande.
Ifølge Kommissionens forslag vil forsiden af parkeringskortet se sådan ud:
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 34: EU-nyt: EU-handicapkort og opdateret EU-handicapparkeringskort
2748074_0003.png
Hvad er de næste skridt i sagen?
Forslaget er blandt Folketingets prioriterede EU-sager i 2023, hvilket
betyder, at forslaget behandles ekstra grundigt i Folketingets Socialudvalg
og Folketingets Europaudvalg.
Det spanske EU-formandskab lægger ifølge
den foreløbige oversigt over
dagsordenen for rådsmøderne under formandskabet
op til enighed mellem
EU-landene
(”generel indstilling”) på EPSCO-rådsmødet
den 27.-28.
november 2023.
På EU-plan skal forslaget behandles efter den almindelige beslutnings-
procedure, hvor Europa-Parlamentet er medlovgiver. Ministerrådet træffer
beslutning med brug af kvalificeret flertal.
Anvendelsen af denne beslutningsprocedure skyldes, at forslaget har
hjemmel i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde
artikel 53,
stk. 1
(gensidig anerkendelse af eksamensbeviser m.v.),
artikel 62
(etableringsfrihed),
artikel 91
(fælles regler for transportområdet) og
artikel
21, stk. 2
(fri bevægelighed).
Vil du vide mere?
Kommissionens pressemeddelelse om forslaget findes
her.
Forslaget kan hentes
her
(pt. kun på engelsk).
Bilag til forslaget med illustrationer af de to kort kan læses
her.
Det nuværende EU-handicapparkeringskort er beskrevet
her.
Produceret og skrevet af:
Andreas Sommer Møller, EU-konsulent, tlf. 3146
EU-nyt fra EU-konsulenterne sendes løbende til abonnenter i Folketinget