Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 7
Offentligt
2639226_0001.png
NYHEDSBREV │ 2021-2022 │
30. NOVEMBER 2022
Kommissionen fastholder presset
på Ungarn og sender bolden videre
til Rådet
Kommissionen har i dag besluttet at fastholde anbefa-
lingen om at suspendere samhørighedsstøtte til Un-
garn for 7,5 mia. euro på grund af brud på retsstats-
princippet og deraf følgende risiko for forvaltningen af
EU’s budget.
Retsstatsmekanismen tages i brug
Kommissionen har valgt at fastholde anbefalingen fra september om at
suspendere EU-budgetmidler til Ungarn på baggrund af mangler i relation til
retsstatsprincippet, som udgør en risiko for forvaltningen af midler fra EU-
budgettet. Det sker på baggrund af Kommissionens vurdering af de
afhjælpende tiltag, som Ungarn har iværksat.
Det er derfor nu op til Rådet at afgøre, hvorvidt Kommissionens anbefaling
skal føres ud i livet. Det skal besluttes med kvalificeret flertal i Rådet.
Beslutningen er sat på dagsordenen
for EU’s økonomi-
og finansministres
møde allerede den 6. december 2022, men der kan eventuelt blive tale om,
at der indkaldes til et nyt møde lidt senere, så landene får mere tid til at
forholde sig til Kommissionens beslutning.
EU’s økonomi-
og finansministre
har formelt en frist til den 19. december 2022 til at træffe en afgørelse.
I en anden sag om Ungarns genopretningsplan, der også omhandler EU-
midler til Ungarn, har Kommissionen i dag dog valgt at godkende Ungarns
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 7: EU-nyt om retsstatsmekanismen og Ungarn
2639226_0002.png
genopretningsplan, hvilket giver mulighed for adgang til de 5,8 mia. euro
afsat til Ungarn. Genopretningsmidlerne kan dog først udbetales i takt med,
at de aftalte mål og milepæle i planen indfries. Rådet skal også i denne sag
godkende Ungarns genopretningsplan med kvalificeret flertal, hvilket også
forventes at ske den 6. december 2022.
Anbefaling om suspension af EU-midler
Da Kommissionen vedtog forslaget med anbefalingen om at suspendere
EU-midler til Ungarn var det første gang, at den såkaldte retsstats-
mekanismen blev taget i brug. Retsstatsmekanismen forbinder udbetalinger
fra EU-budgettet med overholdelse af retsstatsprincippet. Kommissionen
foreslog den 18. september 2022, at 65 pct. af tilskudsmidlerne til Ungarn
under tre samhørighedsprogrammer blev suspenderet. Det svarer til 7,5 mia.
euro eller ca. 56 mia. kroner. De tre samhørighedsprogrammer finansieres af
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (ERDF), Samhørighedsfonden
(CF), Fonden for Retfærdig Omstilling (JTF) og Den Europæiske Socialfond
Plus (ESF+).
Kommissionen indledte formelt proceduren, der i sidste ende kan føre til su-
spension af EU-tilskudsmidler, den 27. april 2022 med en notifikation til Un-
garn om mulige brud på retsstatsprincippet, der kan udgøre en risiko for EU-
budgettet. Kommissionen påpeger bl.a. følgende forhold:
Systematiske uregelmæssigheder, mangler og svagheder i de offentlige
udbud.
Utilstrækkeligheder i håndteringen af interessekonflikter og bekymringer
om
truster af offentlig interesse,
der udfører offentlige opgaver.
Svagheder i effektiviteten af undersøgelser og retsforfølgelse i sager der
omhandler EU-midler.
Mangler i regelsættet for antikorruption.
Hvornår kan retsstatsmekanismen anvendes?
Retsstatsmekanismen kan anvendes, hvis der er tale om brud på retsstatsprincippet
i et medlemsland der påvirker eller har risiko for at påvirke forvaltningen af EU-
budgettet eller beskyttelsen af EU’s finansielle interesser på en tilstrækkelig direkte
måde.
Kommissionens forslag
Kommissionen fremsatte den 18. september 2022 forslaget om suspension af EU-
budgetmidler til Ungarn, der formelt udgøres af Kommissionens forslag til Rådets
gennemførelsesafgørelse om tiltag til beskyttelse af EU-budgettet mod brud på
retsstatsprincippet i Ungarn. Bilaget indeholder en oversigt over de tiltag, som
Ungarn har tilkendegivet at ville gennemføre inden den 19. november 2022.
Kommissionen har i dag vurderet, at anbefalingen af suspension af midlerne
opretholdes, idet Ungarn ikke har gennemført tilstrækkeligt med afhjælpende tiltag.
KOM (2022) 485: Kommissionens forslag til Rådets gennemførelsesafgørelse
KOM (2022) 687: Kommissionens vurdering af Ungarns afhjælpende tiltag
Pressemeddelelse fra Kommissionen
Kommissionens spørgsmål og svar om proceduren mod Ungarn
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 7: EU-nyt om retsstatsmekanismen og Ungarn
2639226_0003.png
Ungarns reaktion
Ungarn har over sommeren annonceret 17 tiltag, som skal imødekomme
Kommissionen konstatering af brud på retsstatsprincippet med betydning for
EU-budgettet. Ungarn har bl.a. forpligtet sig til at gennemføre følgende:
En ny og uafhængig såkaldt integritetsmyndighed med udstrakte beføjel-
ser til at styrke forebyggelse, afsløring og korrektion af svindel, interes-
sekonflikter og korruption og andre ulovligheder og uregelmæssigheder i
forbindelse med implementeringen af EU-tilskudsmidler.
En antikorruptionstaskforce med inddragelse af specialiserede NGO’er.
Ændring af straffeloven der muliggør en domstolsprøvning af anklage-
myndighedens afgørelser.
Systematisk brug af Kommissionens datamining og risikovurderings
værktøj, Arachne, der gør det muligt at se, hvem der modtager EU-
støtte.
Ændring af loven om offentlige udbud, der præciserer reglerne for kapi-
talforvaltningsfonde af offentlig interesse. Ændring af systemet for angi-
velse af økonomiske interesser for højtstående offentlige embeder (mini-
stre, statssekretærer, medlemmer af parlamentet mv.).
De samlede tiltag er gengivet i bilaget til Kommissionens forslag (KOM
(2022) 485).
Hovedparten af de annoncerede tiltag skulle være gennemført
senest den 19. november 2022. Det gælder bl.a. for integritetsmyndigheden,
der skulle have påbegyndt dens virke den 19. november.
Kommissionen har i dag vurderet, at Ungarn ikke har implementeret tilta-
gene på en tilstrækkelig måde, og der derfor fortsat er mangler i forhold til
retsstatsprincippet, der udgør en fare for håndteringen af EU-midler.
EU-budgettet og Ungarn
Kommissionen foreslår at opretholde anbefalingen om at suspendere 7,5
mia. euro i forbindelse med tre programmer under samhørighedsstøtten. Un-
garn står til samlet at modtage 22,5 mia. euro i samhørighedsstøtte i inde-
værende budgetrammeperiode (MFF) fra 2021-2027. Hertil kommer ca. 12
mia. euro på landbrugsområdet. De samlede 34,5 mia. euro fra EU-budget-
tet, som er tiltænkt Ungarn, omfatter ikke de midler, som Ungarn kan mod-
tage fra genopretningsfonden.
Genopretningsmidler
Modsat opretholdelse af den foreslåede suspension af EU-midler til Ungarn
har Kommissionen i dag valgt at indstille Ungarns genopretningsplan til god-
kendelse i Rådet. Ungarn kan dermed få adgang til landets andel af de om-
fattende genopretningsmidler, som blev forhandlet på plads i forbindelse
med covid-19-krisen. Ungarn står til at modtage 5,8 mia. euro, men det for-
udsætter også Rådets godkendelse af Ungarns genopretningsplan, der inde-
holder mål og milepæle for anvendelsen af midlerne. EU-midlerne under
genopretningsplanerne bliver først udbetalt, når de enkelte mål og milepæle
er realiseret.
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 7: EU-nyt om retsstatsmekanismen og Ungarn
2639226_0004.png
De 2 sager er ikke formelt forbundne, men omhandler begge Ungarns hånd-
tering af retsstatsprincippet. Den ungarske genopretningsplan blev indleve-
ret til Kommissionen tilbage i maj 2021, men er den eneste af EU-landenes
genopretningsplaner, der mangler godkendelse, hvilket altså i dag sker for
Kommissionens vedkommende.
Ifølge Kommissionen indeholder genopretningsplanen 27 milepæle med re-
lation til retsstatsprincippet, herunder samtlige af de tiltag, som Ungarn har
annonceret i forbindelse med proceduren under retsstatsmekanismen.
Det følger af den såkaldte genopretningsfacilitet, der fordeler genopretnings-
midlerne til medlemslandene, at hvis ikke Ungarns genopretningsplan god-
kendes af Rådet i år, så mister Ungarn 70 pct. af de tildelte midler.
Rådet træffer afgørelsen med kvalificeret flertal, og godkendelsen af genop-
retningsplanen ventes at være på dagsordenen for rådsmødet for EU’s øko-
nomi- og finansministre den 6. december 2022.
Ungarn har indtil nu blokeret et par sager, hvor vedtagelsen kræver enstem-
mighed, hvilket af nogen er blevet kædet sammen med den manglende god-
kendelse af Ungarns genopretningsplan. Det drejer sig om forslaget om ma-
krofinansiel assistance til Ukraine i 2023 på 18 mia. euro og forslaget om mi-
nimumsbeskatning af multinationale selskaber, som er
EU’s implementering
af OECD-aftalen om international beskatnings såkaldte spor 2.
Kommissionens godkendelse af Ungarns genopretningsplan
Kommissionen har i dag valgt at godkende Ungarns genopretningsplan og indstille
den til Rådets godkendelse. Det sker bl.a. på baggrund af 27 milepæle, der ifølge
Kommissionen specifikt omhandler retsstatsprincippet.
KOM (2022) 686: Kommissionens forlag til Rådets gennemførelsesafgørelse om Ungarns genopretnings-
plan
KOM (2022) 686: Bilag til Kommissionens forslag
SWD (2022) 686: Kommissionens tilhørende arbejdsdokument
Kommissionens spørgsmål og svar om godkendelsen af Ungarns genopretningsplan
Faktaark om Ungarns genopretningsplan
Den videre proces
Rådet havde som udgangspunkt 1 måned til at vedtage Kommissionens for-
slag fra september til suspension af EU-budgetmidler til Ungarn. Fristen kan
dog undtagelsesvis forlænges med op til 2 måneder, hvilket Rådet valgte at
gøre den 12. oktober 2022, så Rådet nu har en frist frem til den 19. decem-
ber 2022.
Budgetkommissær, Johannes Hahn, har tidligere udtalt, at Ungarns plan-
lagte tiltag i teorien var tilstrækkelige til at afhjælpe de mangler Kommissio-
nen har påpeget i notifikationen. Det forudsatte dog, at de var korrekt specifi-
ceret i de relevante love og regler og blev implementeret tilsvarende.
I sidste ende skulle tiltagene ifølge Hahn altså sætte en stopper for de identi-
ficerede risici for EU-budgettet og
EU’s finansielle interesser,
hvilket Kom-
missionen altså i dag har vurderet, ikke er tilfældet.
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 7: EU-nyt om retsstatsmekanismen og Ungarn
2639226_0005.png
Som nævnt er sagen indtil videre sat på dagsordenen for mødet for EU’s
økonomi- og finansministre den 6. december, men kan altså eventuelt blive
behandlet på et senere ekstraordinært møde, dog inden den 19. december
2022.
Procedure for tilbageholdelse af EU-tilskudsmidler
(artikel 6 i forordning 2020/2092)
Proceduren fra Kommissionen konstaterer, at der er brud på retsstatsprincippet
med betydning for forvaltningen af EU-budgettet i et medlemsland til vedtagelse af
suspension af EU-budgetmidler til det pågældende medlemsland kan tage mellem 5
og 9 måneder.
Forløbet er følgende (forløbet i sagen med Ungarn er skrevet med
fed)
1) Kommissionen sender en skriftlig meddelelse til det berørte medlemsland om
konstatering af muligt brud på retsstatsprincippet med betydning for EU-budgettet
(27. april 2022)
Kommissionen sætter en frist for svar på mellem 1 og 3 måneder
2) Det berørte medlemsland forelægger de nødvendige oplysninger og kan
fremsætte bemærkninger til Kommissionens konstatering med eventuelle
afhjælpende tiltag
(27. juni 2022)
1 måned
3) Kommissionen orienterer medlemslandet om, at den agter at fremsætte forslag
(20. juli 2022)
1 måned
4) Medlemslandet kan komme med bemærkninger om de planlagte tiltag
(22. august 2022)
1 måned
5) Kommissionen fremsætter forslag til Rådet
(18. september 2022
)
1 måned (hovedregel)
3 måneder (undtagelsestilfælde)
(12.
oktober 2022: Rådet udsætter fristen med 2 måneder til 19. december)
6) Rådet vedtager Kommissionens forslag.
(6. december eller måske et senere ektsraordinært møde inden den 19.
december)
Det følger af den indledende bemærkning nr. 26 til forordningen om
retsstatsmekanismen (forordning
2020/2092),
at det berørte medlemsland
undtagelsesvis
kan bringe sagen op i Det Europæiske Råd, hvor EU’s
stats- og
regeringschefer så skal drøfte sagen. Mens sagen behandles i Det Europæiske Råd
kan der ikke træffes beslutning om foranstaltninger mod medlemslandet.
Drøftelserne bør dog som regel ikke vare mere end tre måneder fra Kommissionens
forslag til Rådet om foranstaltninger mod landet.
Baggrund
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 7: EU-nyt om retsstatsmekanismen og Ungarn
2639226_0006.png
EU vedtog i forbindelse med forhandlingerne i EU om budgetrammen for
2021-2027 (MFF) og genopretningsfonden den såkaldte retsstatsmeka-
nisme, der for første gang gør det muligt at suspendere EU-tilskudsmidler til
et medlemsland, hvis det kan påvises, at tilsidesættelse af retsstatsprincip-
pet i et medlemsland påvirker den ansvarlige økonomiske forvaltning af EU’s
budget eller beskyttelse af EU’s finansielle interesser på en tilstrækkelig di-
rekte måde. Retsstatsmekanismen kan ikke anvendes ved andre typer af
brud på retsstatsprincippet, der ikke har betydning for EU-budgettet eller
EU’s finansielle interesser.
Retsstatsmekanismen har formelt været gældende fra den 1. januar 2021.
Polen og Ungarn anlagde dog sag ved EU-Domstolen med krav om annulla-
tion af mekanismen. Kommissionen har afventet udfaldet af sagen, hvor af-
klaringen kom den 16. februar 2022 med afvisning af Polen og Ungarns
søgsmål (sag
C-156/21
og
C-157/21).
Retsstatsmekanismen
Konkret udgøres retsstatsmekanismen af forordning 2020/2092 fra den 16.
december 2020 om en generel ordning med konditionalitet til beskyttelse af EU’s
budget. Forordningen er efterfølgende blevet suppleret af Kommissionens
retningslinjer for anvendelsen af retsstatsmekanismen.
Forordning 2020/2092 om en generel ordning med konditionalitet til beskyttelse af Unionens budget
Kommissionens retningslinjer for anvendelse af retsstatsmekanismen
Produceret og skrevet af:
Martin Jørgensen, EU-konsulent, 3622