Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 8
Offentligt
2640354_0001.png
NYHEDSBREV │ 2021-2022 │
14. DECEMBER 2022
EU-landene suspenderer EU-midler
til Ungarn og godkender samtidig
den ungarske genopretningsplan
EU-landene har besluttet at suspendere samhørig-
hedsstøtte til Ungarn for 6,3 mia. euro på grund af
brud på retsstatsprincippet og deraf følgende risiko for
forvaltningen
af EU’s budget.
Samtidig har landene
valgt at godkende Ungarns genopretningsplan. Det har
banet vejen for en parallel vedtagelse af makrofinan-
siel assistance til Ukraine på 18 mia. euro i 2023 ga-
ranteret via EU-budgettet og EU-udmøntningen af
OECD-aftalen om minimumsbeskatning af multinatio-
nale selskaber som Ungarn indtil nu har blokeret.
Retsstatsmekanismen tages i brug
Medlemslandenes EU-ambassadører har sent mandag aften opnået
enighed om suspension af EU-strukturfondsmidler til Ungarn samt
godkendelse af Ungarns genopretningsplan. Dermed bliver
retsstatsmekanismen, der forbinder udbetalinger fra EU-budgettet med
overholdelse af retsstatsprincippet, for første gang brugt til suspension af et
medlemslands EU-budgetmidler.
Suspension af EU-midler
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 8: EU-nyt: Rådets suspension af EU-budgetmidler til Ungarn
2640354_0002.png
Der blev på mødet den 12. december fundet det nødvendige kvalificeret
flertal blandt EU-ambassadørerne i Rådets forberedende organ Coreper til
at suspendere en del af EU-strukturfondsmidlerne til Ungarn på baggrund af
retsstatsmekanismen. Suspensionen omfatter 6,3 mia. euro (ca. 47 mia. kr.),
hvilket svarer til 55 pct. af midlerne under tre samhørighedsprogrammer.
Suspensionen sker på baggrund af Kommissionens opdaterede vurdering
fra den 9. december af Ungarns gennemførte tiltag til afhjælpning af
manglerne i forhold til retsstatsmekansimen.
Pressemeddelelse fra Rådet om suspension af EU-midlerne til Ungarn
Rådets gennemførelsesafgørelse om foranstaltninger til beskyttelse af Unionens budget mod tilsidesættelse af
retsstatsprincippet i Ungarn
Kommissionen abefalede Rådet at suspenderede 65 pct. af tilskudsmidlerne
til Ungarn under de tre samhørighedsprogrammer. Det svarer til 7,5 mia.
euro eller ca. 56 mia. kroner. Anbefalingen kom på baggrund af
Kommissionens vurdering fra den 30. november af Ungarns afhjælpende
tiltag. Ungarn havde deadline den 19. november til at gennemføre 17 tiltag,
som skulle imødekomme Kommissionen konstatering af brud på retsstats-
princippet med betydning for EU-budgettet.
Rådet anmodede den 6. december om en opdateret vurdering af Ungarns
gennemførte tiltag, hvilket Kommissionen leverede den 9. december.
Kommissionen vurderer, at der kun er sket mindre ændringer siden den før-
ste vurdering og fastholder derfor anbefalingen om suspension af 65 pct. af
strukturfondsmidlerne svarende til de 7,5 mia. euro.
Hvornår kan retsstatsmekanismen anvendes?
Retsstatsmekanismen kan anvendes, hvis der er tale om brud på retsstatsprincippet
i et medlemsland der påvirker eller har risiko for at påvirke forvaltningen af EU-
budgettet eller beskyttelsen af EU’s finansielle interesser på en tilstrækkelig direkte
måde.
Kommissionens forslag
Kommissionen fremsatte den 18. september 2022 forslaget om suspension af EU-
budgetmidler til Ungarn, der formelt udgøres af Kommissionens forslag til Rådets
gennemførelsesafgørelse om tiltag til beskyttelse af EU-budgettet mod brud på
retsstatsprincippet i Ungarn. Bilaget indeholder en oversigt over de tiltag, som
Ungarn har tilkendegivet at ville gennemføre inden den 19. november 2022.
Kommissionen vurderede den 30. november, at anbefalingen af suspension af
midlerne opretholdes, idet Ungarn ikke havde gennemført tilstrækkeligt med
afhjælpende tiltag. Rådet anmodede på et møde den 6. december om en opdateret
vurdering fra Kommissionens side, der indeholder de seneste tiltag Ungarn har
gennemført efter deadlinen den 19. november. Kommisionen præsenterede den 9.
december 2022 den opdaterede vurdering, der kun indeholder mindre ændringer i
forhold til vurderingen fra den 30. november. Kommissionen fastholder derfor
anbefalingen om suspension af 7,5 mia. euro.
KOM (2022) 485: Kommissionens forslag til Rådets gennemførelsesafgørelse
KOM (2022) 687: Kommissionens vurdering af Ungarns afhjælpende tiltag
Pressemeddelelse fra Kommissionen
Kommissionens spørgsmål og svar om proceduren mod Ungarn
Kommissionens opdaterede vurdering af Ungarns tiltag
Brev fra budgetkommissær Johannes Hahn til EU-formandskabet
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 8: EU-nyt: Rådets suspension af EU-budgetmidler til Ungarn
2640354_0003.png
Kommissionens opdaterede vurdering fra 9. december 2022
Godkendelse af genopretningsplan
Medlemslandene har også valgt at godkende Ungarns genopretningsplan,
hvilket Kommissionen anbefalede den 30. november 2022. Godkendelsen af
genopretningsplanen betyder adgang til EU-tilskudsmidler på 5,8 mia. euro
til Ungarns genopretning efter covid-19 og den grønne- og digitale omstilling.
Det generelle princip for genopretningsmidlerne er, at de først kan udbetales
i takt med, at de aftalte mål og milepæle i genopretningsplanerne indfries.
I Ungarns tilfælde har Kommissionen skærpet betingelsen for udbetalingen
af genopretningsmidler ved at kræve, at 27 særlige milepæle i relation til
retsstatsprincippet skal være gennemførte, før der kan blive udbetalt midler
til Ungarn. De 27 milepæle omfatter de 17 tiltag, som Ungarn har annoceret
at ville gennemføre som afhjælpning af de mangler Kommissionen har
påpeget under proceduren for retsstatsmekanismen. Disse milepæle skal
være gennemført i første kvartal af 2023, og der vil altså ikke blive udbetalt
nogen af de 5,8 mia euro til Ungarn, før de 27 milepæle er gennemførte.
Det følger af den såkaldte genopretningsfacilitet, der fordeler genopretnings-
midlerne til medlemslandene, at hvis ikke Ungarns genopretningsplan god-
kendes af Rådet i år, så mister Ungarn 70 pct. af de tildelte midler.
Pressemeddelelse fra Rådet om godkendelse af Ungarns genopretningsplan
Rådets godkendelse af Ungarns genopretningsplan
Medlemslandenes EU-ambassadører i Coreper blev den 12. december enige om at
godkende Ungarns genopretningsplan. Det sker bl.a. på baggrund af
Kommissionens anbefaling og godkendelse af planen den 30. november, hvor de
27 særlige milepæle på retsstatsområdet fremhæves af Kommissionen som
sikkerhed for, at der ikke udbetales EU-midler før manglerne på resstatsområdet er
adresseret.
KOM (2022) 686: Kommissionens forlag til Rådets gennemførelsesafgørelse om Ungarns genopretnings-
plan
KOM (2022) 686: Bilag til Kommissionens forslag
SWD (2022) 686: Kommissionens tilhørende arbejdsdokument
Kommissionens spørgsmål og svar om godkendelsen af Ungarns genopretningsplan
Faktaark om Ungarns genopretningsplan
De 27 særlige milepæle
Milepælene som skal være realiseret før den første udbetaling på 800 mio. euro kan
udbetales i forbindelse med Ungarns genopretningsplan omfatter bl.a.:
Effektiv gennemførelse af alle 17 afhjælpende tiltag under retsstatsmekanismen,
hvilket bl.a. omfatter:
Foranstaltninger til bekæmpelse af korruption.
Foranstaltninger med henblik på at forbedre konkurrencen og gennem-
sigtigheden ved offentlige udbud.
Skærpelse af regler om interessekonflikter.
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 8: EU-nyt: Rådets suspension af EU-budgetmidler til Ungarn
2640354_0004.png
Krav til revision og kontrol udbygges.
Foranstaltninger med henblik på at styrke retsvæsenets uafhængighed ved at:
Øge det uafhængige nationale domstolsråds beføjelser til at begrænse
utilbørlig indflydelse og skønsmæssige afgørelser og sikre en mere ob-
jektiv og gennemsigtig forvaltning af domstolene.
Reformere højesterets funktion for at begrænse risikoen for politisk på-
virkning.
Afskaffe forfatningsdomstolens rolle i forbindelse med prøvelse af en-
delige afgørelser truffet af dommere efter anmodning fra offentlige myn-
digheder.
Ophæve højesterets mulighed for at gennemgå spørgsmål, som dom-
mere agter at forelægge for EU-Domstolen.
Gængse revisions- og kontrolforanstaltninger svarende til, hvad der også kræves i
andre medlemslandes genopretnings- og resiliensplaner.
EU-budgettet og Ungarn
Ungarn står til samlet at modtage 22,5 mia. euro i samhørighedsstøtte i in-
deværende budgetrammeperiode (MFF) fra 2021-2027. Hertil kommer ca.
12 mia. euro på landbrugsområdet. De samlede 34,5 mia. euro fra EU-bud-
gettet, som er tiltænkt Ungarn, omfatter ikke de midler, som Ungarn kan
modtage fra genopretningsfonden.
Vedtagelse af to forslag der kræver enighed
Godkendelsen af den ungarske genopretningsplan har gjort det muligt at
vedtage to forslag, der kræver enstemmighed i Rådet, hvor der indtil nu har
manglet opbakning fra Ungarns side.
Det drejer sig om EU’s gennemførelse
af OECD-beskatningsaftalens såkaldte spor II om en effektiv minimumsbe-
skatningssats på 15 pct. for store multinationale selskaber (KOM
(2021)
823)
og forslaget om makrofinansiel assistance til Ukraine på 18 mia. euro i
2023. Støtten til Ukraine tilvejebringes ved, at EU optager et lån, som kanali-
seres videre til Ukraine på fordelagtige betingelser. EU’s optagelse af lånet
garanteres via EU-budgettet, hvilket kræver en ændring af den flerårige fi-
nansielle ramme (MFF) for 2021-2027 (KOM
(2022) 595).
En ændring af MFF’en kræver enstemmighed i Rådet og
godkendelse
af Eu-
ropa-Parlamentet, hvilket skete den 24. november 2022. Vedtagelse af for-
slaget om minimumsbeskatning kræver enstemmighed i Rådet efter
høring
af Europa-Parlamentet, hvilket skete den 19. maj 2022.
Kommissionens pressemeddelelse om Rådets vedtagelse af OECD-beskatningsaftalens spor II
Den videre proces
Efter enigheden blandt EU-landenes repræsentanter i Coreper den 12.
december skal alle fire forslag nu formelt vedtages af Rådet, hvilket vil ske i
en
skriftlig procedure
med svarfrist den 15. december 2022.
Det forlyder dog ifølge
Financial Times
og
Agence Europe,
at det tjekkiske
EU-formandskab måske var lidt for hurtige med at erklære enighed blandt
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 8: EU-nyt: Rådets suspension af EU-budgetmidler til Ungarn
2640354_0005.png
EU-landene om minimumsbeskatningsforslaget, idet Polen tilsyneladende
ikke har bakket fuldt op om forslaget endnu.
Folketingets Europaudvalg gav mandat til aktiveringen af
retsstatsmekanismen over for Ungarn på mødet den 2. december 2022.
Hvad angår godkendelsen af Ungarns genopretningsplan, så blev mandatet
givet i Europaudvalget den 8. juli 2021 som et generelt mandat, hvor man fra
dansk side kunne støtte op om godkendelsen af landenes
genopretningsplaner, hvis Kommissionen vurderer, at landene
opfylder de krævede kriterier til genopretningsplanerne. Der var ikke tale om
et selvstændigt mandat på det enkelte EU-lands genopretningsplan.
Hvad angår suspensionen af EU-budgetmidler til Ungarn, så gælder det, at
hvis det efterfølgende vurderes inden for 2 år, at Ungarn har implementeret
de 17 tiltag til afhjælpning af manglerne i forhold til retsstatsprincippet
tilfredsstillende, så vil suspensionen af de 6,3 mia. euro kunne ophæves af
Rådet på et forslag fra Kommissionen.
Procedure for tilbageholdelse af EU-tilskudsmidler
(artikel 6 i forordning 2020/2092)
Proceduren fra Kommissionen konstaterer, at der er brud på retsstatsprincippet
med betydning for forvaltningen af EU-budgettet i et medlemsland til vedtagelse af
suspension af EU-budgetmidler til det pågældende medlemsland kan tage mellem 5
og 9 måneder.
Forløbet er følgende (forløbet i sagen med Ungarn er skrevet med
fed)
1) Kommissionen sender en skriftlig meddelelse til det berørte medlemsland om
konstatering af muligt brud på retsstatsprincippet med betydning for EU-budgettet
(27. april 2022)
Kommissionen sætter en frist for svar på mellem 1 og 3 måneder
2) Det berørte medlemsland forelægger de nødvendige oplysninger og kan
fremsætte bemærkninger til Kommissionens konstatering med eventuelle
afhjælpende tiltag
(27. juni 2022)
1 måned
3) Kommissionen orienterer medlemslandet om, at den agter at fremsætte forslag
(20. juli 2022)
1 måned
4) Medlemslandet kan komme med bemærkninger om de planlagte tiltag
(22. august 2022)
1 måned
5) Kommissionen fremsætter forslag til Rådet
(18. september 2022
)
1 måned (hovedregel)
3 måneder (undtagelsestilfælde)
(12.
oktober 2022: Rådet udsætter fristen med 2 måneder til 19. december)
6) Rådet vedtager Kommissionens forslag.
(12. december: Coreper opnår enighed om suspensionen af EU-
strukturfondsmidler til Ungarn. Formel vedtagelse af Rådet i skriftlig
procedure den 15. december 2022)
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 8: EU-nyt: Rådets suspension af EU-budgetmidler til Ungarn
2640354_0006.png
Det følger af den indledende bemærkning nr. 26 til forordningen om
retsstatsmekanismen (forordning
2020/2092),
at det berørte medlemsland
undtagelsesvis
kan bringe sagen op i Det Europæiske Råd, hvor EU’s
stats- og
regeringschefer så skal drøfte sagen. Mens sagen behandles i Det Europæiske Råd
kan der ikke træffes beslutning om foranstaltninger mod medlemslandet.
Drøftelserne bør dog som regel ikke vare mere end tre måneder fra Kommissionens
forslag til Rådet om foranstaltninger mod landet.
Baggrund
EU vedtog i forbindelse med forhandlingerne i EU om budgetrammen for
2021-2027 (MFF) og genopretningsfonden den såkaldte retsstatsmeka-
nisme, der for første gang gør det muligt at suspendere EU-tilskudsmidler til
et medlemsland, hvis det kan påvises, at tilsidesættelse af retsstatsprincip-
pet i et medlemsland
påvirker den ansvarlige økonomiske forvaltning af EU’s
budget eller beskyttelse af EU’s finansielle interesser på en tilstrækkelig di-
rekte måde. Retsstatsmekanismen kan ikke anvendes ved andre typer af
brud på retsstatsprincippet, der ikke har betydning for EU-budgettet eller
EU’s finansielle interesser.
Retsstatsmekanismen har formelt været gældende fra den 1. januar 2021.
Polen og Ungarn anlagde dog sag ved EU-Domstolen med krav om annulla-
tion af mekanismen. Kommissionen har afventet udfaldet af sagen, hvor af-
klaringen kom den 16. februar 2022 med afvisning af Polen og Ungarns
søgsmål (sag
C-156/21
og
C-157/21).
Retsstatsmekanismen
Konkret udgøres retsstatsmekanismen af forordning 2020/2092 fra den 16.
december 2020 om en generel ordning med konditionalitet til beskyttelse af EU’s
budget. Forordningen er efterfølgende blevet suppleret af Kommissionens
retningslinjer for anvendelsen af retsstatsmekanismen.
Forordning 2020/2092 om en generel ordning med konditionalitet til beskyttelse af Unionens budget
Kommissionens retningslinjer for anvendelse af retsstatsmekanismen
Produceret og skrevet af:
Martin Jørgensen, EU-konsulent, 3622