Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD)
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 6512
30. november 2023
Folketingets Europaudvalg har i brev af 26. september 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 149 (alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DD).
Spørgsmål nr. 149:
”Ministeren bedes redegøre for, om der findes EU-regler, f.eks. direktiv om
deltidsarbejde, arbejdstidsdirektivet eller lignende, der er til hinder for, at man i
Danmark gennem belønning, forbedrede vilkår i ansættelsen og lignende kan få
deltidsansatte op på fuldtid. I bekræftende fald bedes der nærmere redegjort for,
hvordan EU-reglerne lægger begrænsninger i forhold til det danske arbejdsmarked
samt for de muligheder, der måtte ligge i EU-reglerne for at få deltidsansatte op på
fuld tid.
Endeligt svar:
Jeg kan oplyse, at det i forhold til deltidsansættelser er særligt relevant at være
opmærksom på deltidsdirektivet (Rådets direktiv 97/81/EF af 15. december 1997
om rammeaftalen vedrørende deltidsarbejde, der er indgået af Unice, CEEP og
EFS).
Deltidsdirektivet regulerer bl.a. forskelsbehandling mellem deltids- og
fuldtidsansatte. Det følger af deltidsdirektivet, at en deltidsansat ikke må behandles
på en mindre gunstig måde end en sammenlignelig fuldtidsansat, udelukkende
fordi vedkommende arbejder på deltid, medmindre forskelsbehandlingen er
objektivt begrundet. I så fald skal tiltaget opfylde et reelt behov, forfølge et sagligt
formål, være egnet til at nå det pågældende formål og være nødvendigt
(proportionalitet).
Det er en konkret vurdering, om et tiltag indebærer forskelsbehandling, og om det i
så fald kan begrundes objektivt og dermed er i overensstemmelse med
deltidsdirektivet.
EU-Domstolen har i en række sager forholdt sig til deltidsdirektivet, og senest i en
dom af 19. oktober 2023 (C-660/20 – Lufthansa CityLine). EU-Domstolen
konkluderede i den konkrete sag, at en deltidsansat pilot var udsat for
forskelsbehandling i forhold til honorering af flyvetjenestetid, uden at dette var
objektivt begrundet.
Har et tiltag den konsekvens, at kvinder stilles særligt ufordelagtigt i forhold til
mænd, er det relevant at overveje ligebehandlingsdirektivet (Europa-Parlamentets