Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2682511_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023-2593
Den 24. marts 2023
Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af den 1. marts 2023 stillet følgende spørgsmål 87
(EUU alm. del) efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr.87:
”Hvilke
økonomiske konsekvenser forventer ministeren, at komitésagen om ændring af bilag
XVII til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår
syntetiske polymermikropartikler
(”mikroplast”) vil have for lokale foreninger, herunder særligt
sportsklubber.”
Svar:
Det vurderes, at lokale foreninger, herunder sportsklubber, vil have økonomiske omkostninger på
ca. 72-90 mio. kr. til udskiftning af baner før tid, såfremt forslaget om ændring af bilag XVII til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår syntetiske
polymermikropartikler
(”mikroplast”) vedtages som fremlagt af Kommissionen.
Det vurderes
udelukkende at være lokale foreninger, der anvender kunstgræsbaner med mikroplast (fx
gummigranulat) som fyldmateriale, som vil blive ramt af økonomiske konsekvenser.
Kommissionen har foreslået et salgsforbud af mikroplast, herunder gummigranulat, som
fyldmateriale til bl.a. kunstgræsbaner seks år efter forordningen træder i kraft. Det vil sige, at
reglerne finder anvendelse fra 2029, såfremt forslaget vedtages og træder i kraft i 2023.
Hvis der indføres et forbud mod salg af mikroplast som fyldmateriale til kunstgræsbaner, vil
allerede anlagte kunstgræsbaner med mikroplast som fyldmateriale i værste tilfælde være
værdiløse fra 2029 og frem, såfremt baneejerne ikke har et lager af fyldmateriale til påfyldning,
da fyldmaterialet ikke umiddelbart kan erstattes 1:1 med et alternativt fyldmateriale på de
eksisterende baner.
Omkostninger forbundet med Kommissionens forslag vurderes primært at bestå af
engangsomkostning til udskiftning til baner før tid, som af Miljøministeriet vurderes til at være
ca. 361 mio. kr. i 2029. Det vil være baneejerne, som vil skulle afholde disse omkostninger. I
Danmark ejes kunstgræsbanerne primært af kommuner og foreninger. Der findes ikke eksakte tal
for fordelingen i ejerskab mellem kommuner og foreninger, men det vurderes, at ca. 75-80 pct. af
kunstgræsbanerne i Danmark er kommunalt ejede
1
.
Vurderingen af de økonomiske konsekvenser er behæftet med usikkerhed, da det eksakte antal af
baner, som vil skulle udskiftes præmaturt som konsekvens af salgsforbuddet ikke er kendt. Det er
1
https://www.idan.dk/projekter/facilitetsdatabasen/
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om de økonomiske konsekvenser af komitésagen om syntetiske polymermikropartikler (mikroplast) for lokale foreninger, til miljøministeren, kopi til udenrigsministeren
ligeledes usikkert, hvor mange baneejere der vil have mulighed for at opbygge et lager af
fyldmateriale til påfyldning i banens resterende levetid.
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
2