Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2705601_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2023-2214
EUN / MNS
8. maj 2023
EUU alm. del
svar på spørgsmål 96 fra Jens Henrik Thulesen
Dahl (DD) stillet den 13. april 2023 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for status på aftalen fra marts 2016 mellem EU
og Tyrkiet om håndtering af den irregulære migration, der på det tidspunkt
foregik fra Tyrkiet og ind i EU.
Ministeren bedes desuden redegøre for:
• effekterne af aftalen i forhold til migration fra Tyrkiet til EU, herunder
for hvor mange irregulære migranter, der er sendt retur til Tyrkiet
• EU’s årlige bidrag til Tyrkiet i medfør af aftalen siden dens indgåelse
samt redegøre for aftalens virkning og betydning i dag.
Svar
EU-Tyrkiet-aftalen fra 2016 er fortsat grundlaget for samarbejdet med
Tyrkiet om håndteringen af flygtninge og irregulære migranter fra
tredjelande, herunder bl.a. fra Syrien.
Aftalen finansieres gennem den såkaldte flygtningefacilitet.
EU’s bidrag til
faciliteten er målrettet de syriske flygtninge samt værtssamfund i Tyrkiet,
herunder for at sikre flygtningene adgang til lægehjælp og undervisning.
Der blev i forbindelse med EU-Tyrkiet aftalen indgået en aftale om
allokering af seks milliarder euro til støtte for syriske flygtninge i Tyrkiet.
De blev mobiliseret ad to trancher på tre milliarder euro hver. Dertil er
der blevet mobiliseret yderligere tre milliarder euro i supplerende
humanitær støtte i 2020.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om effekterne og betydningen af aftalen mellem EU og Tyrkiet i forhold til migration fra Tyrkiet til EU, til udenrigsministeren
2
Flygtningefaciliteten virker fortsat, men den nuværende finansiering
udløber ved udgangen af 2023. Kommissionen forventes senere på året at
komme med et forslag til den fremtidige finansiering.
Igennem den såkaldte 1:1 genbosætningsordning i EU-Tyrkiet-aftalen var
hensigten, at der for hver syrer, der blev returneret til Tyrkiet fra de græske
øer, skulle én syrisk flygtning, der allerede opholdt sig i Tyrkiet,
genbosættes til EU i henhold til FN’s ’Vulnerability Criteria’. Per
september 2022 (senest tilgængelige tal) er 35.330 syriske flygtninge
genbosat i EU fra Tyrkiet, mens kun 2.140 syrere er returneret til Tyrkiet
fra de græske øer siden 2016. Siden 2020 har Tyrkiet helt lukket for
modtagelse af syrere fra de græske øer. EU har flere gange understreget,
at Tyrkiet skal overholde sine forpligtelser jf. EU-Tyrkiet aftalen. Aftalen
har ikke desto mindre reduceret antallet af irregulære grænsekrydsninger
til Grækenland betragteligt, hvilket særligt skyldes, at de tyrkiske
grænsemyndigheder i betydeligt omfang forhindrer irregulær udrejse fra
tyrkisk territorium.
EU-Tyrkiet-aftalen er et vigtigt element i håndteringen af de mange
flygtninge- og irregulære migrantstrømme, der primært er opstået som
følge af krigen i Syrien. Aftalen har desuden vist, at et naboland til EU kan
bistå med at nedbringe strømmen af flygtninge og irregulære migranter
betydeligt.
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen