Tak, formand. Det er med velberådet hu, at det forslag, vi har behandlet nu, er skrevet netop, som det er, for vi kunne jo selvfølgelig sagtens have valgt at sige, at der skal nedlægges veto mod ikkevestlige lande. Det kan være, det var gledet lidt lettere ned blandt nogle af ordførerne, men så havde vi jo ikke fået den opførelse eller den erkendelse, som man har set her blandt hovedparten af partierne, at der stadig ikke er nogen egentlig forståelse af, hvor central en faktor i vores samfundsliv, vores hverdagsliv og i vores politik, religion egentlig er. Og det er jo lidt beskæmmende. Det er mere end 30 år siden, Fukuyama skrev »End of History and the Last Man«, som ganske hurtigt, det tror jeg alle forstod den 11. september 2001, blev afsløret som et fupnummer. Det er tilsvarende næsten 30 år siden, at Samuel P. Huntington skrev sit digre værk om sammenstødet mellem civilisationerne, som jo må siges efterfølgende i den grad at være blevet bekræftet. Vi befinder os i en tid, det har vi sådan set gjort i rigtig, rigtig mange år, hvor netop kultur, traditioner, herunder selvfølgelig religion, spiller en stadig større rolle.
Hvis ikke man forstår det, tror jeg aldrig nogen sinde man rigtig kommer til at forstå sig selv, hverken som dansker eller som europæer. For det er jo i sagens natur ikke noget tilfælde, at det er i Europa, at oplysningstiden bryder igennem; det er jo ikke noget tilfælde, at det er i Europa, at renæssancen slår sin første gnist, i øvrigt samtidig med at islam vandt ind på Balkan; det er ikke noget tilfælde, at det er her, demokratiet fødes og alle de grundtræk, som vi egentlig tager for givet og kalder for europæiske værdier, men som jo grundlæggende er kristne værdier. Det er jo ikke sådan, at der ikke findes fejlbarlige kristne mennesker. Dem tror jeg hr. Søren Søndergaard vil være i stand til at opremse utallige af, om ikke andet kan han jo starte med alle dem, som forkastede kristendommen i hans gamle parti. Nej, der ikke nogen garanti for, at man inden for den kristne verden rammer den perfekte samfundsmodel.
Men det, der er en god sandsynlighed for, er, at man rammer sekularismen, altså det, at man adskiller det religiøse fra det politiske, og der er en ret god sandsynlighed for, at det er præcis det modsatte, der slår igennem i islam, for der er ikke nogen sekularisme, der er ikke nogen Jesus, der siger, at man skal give Gud, hvad Guds er, og kejseren, hvad kejserens er. Det er jo derfor, at vi netop i alle muslimske lande, i hvert fald i Europa og Mellemøsten osv., kan se, hvordan demokratiet har meget trange vilkår, hvordan loven som retsstatens fundament har meget trange vilkår, hvordan kønnenes ligestilling, hvordan minoriteters rettigheder osv. er noget, som man i bedste fald kan drømme sig til, hvis det ikke er helt forbudt i de lande. Det findes vist også i både Iran og i Saudi-Arabien. Det er derfor, at når man forholder sig til, hvad det så er, der skal være fremtidens Europa, hvad det er for nogle lande, man skal indlemme i EU, og det ved vi jo regeringen vil, man har timet sit udspil, i forhold til at vi skulle diskutere det her i dag – det er vi glade for – og vi ved, at regeringen derfor har en ambition om at skulle have flere lande ind i EU, så er man selvfølgelig også nødt til at forholde sig til, hvad det så er for en historik, en natur, hvad det så er for nogle konsekvenser, det får, når man udvider.
Vi har siden især 2004 gennemført udvidelser med lande, som måske kulturelt, ja, historisk, har været samhørende med os, men som jo politisk har været adskilt meget fra os – de tidligere Sovjetlande, Rumænien, Bulgarien, Polen osv., og alene at se, hvor store vanskeligheder der har været med at indlemme dem i EU, hvor lang tid der har skullet gå, næsten 20 år, før vi ikke længere taler om nogle af de sammenstød, der er, burde altså vække en lille bekymring i forhold til så også at indlemme lande, som kommer fra et kulturelt religiøst helt andet afsnit i verdenshistorien. Det er derfor, vi i Dansk Folkeparti insisterer på at tale om tingene, som de er, og sige, at det, der selvfølgelig er problemet i de muslimske lande, er islam og deres manglende evne til at udvikle sig i retning af det, som vi betragter som europæiske værdier.
Hvis man skulle være bare en lille smule hungrende efter eksempler på det, kan man jo se på det største muslimske land, der er blandt kandidatlandene, nemlig Tyrkiet. Tyrkiet, som tilbage i slut-1990'erne blev betragtet som det ene prægtige eksempel på, at demokrati og islam ikke var uforenelige størrelser. Vi var nogle, der dengang advarede og sagde: Kan det nu virkelig passe, lad os nu lige se, hvor tingene bevæger sig hen. Pludselig kom der så en personlighed på scenen, en mand ved navn Erdogan, der i den grad har vist, at demokrati i et muslimsk land i bedste fald skal holdes fast af en stærk autoritet, hæren, og hvis man ikke gør det, er det kun for en kort stund. Og der har EU jo som nyttige idioter ageret aktør for Erdogan ved at presse hæren ud af den tyrkiske forfatning og på den måde bane vejen for det stadig mere autoritative regime, som han repræsenterer, og som han jo tilsyneladende har, og som næres af en stor, stor del af den tyrkiske befolkning.
Betyder det, at der ikke i Tyrkiet er demokrater? Nej, det gør det åbenlyst ikke. Jeg har selv siddet i både Europarådet og i andre formelle forsamlinger med dem. Men det betyder, at Tyrkiet som land, som kulturel enhed, som nation, hvis man overhovedet blandt muslimske lande kan tale om at være en nation, jeg tror mere, man opererer ud fra en forståelse af umma end af nationen – det er jo også et europæisk-kristent begreb – jo uomtvisteligt har været lærestykket på, hvad man kan forvente i de muslimske lande i forhold til demokratiets udvikling og afvikling, og derfor hører de muslimske lande ikke til i EU, fordi man er så gensidigt afhængige.
Vi kan lave frihandelsaftaler, vi kan lave forsvarsaftaler, det har man jo gjort i NATO, som det er blevet nævnt, men hvad angår en så integrerende enhed som EU, hvor der er fri bevægelighed og arbejdstagere, hvor der er lovgivning helt ned i de mindste detaljer for, hvordan samfundet skal indrettes, må man sige, at der er der en grænse for, hvor forskellige man kan acceptere at vi er. Det sjove er, at der heller ikke er nogen af ordførerne, der har kunnet pege på, hvor det går utrolig godt i de muslimske lande i forhold til den såkaldte dialog, man jo har. Vi har hældt, jeg ved ikke hvor mange milliarder i Tyrkiet i forhold til kvindeprojekter, demokratiprojekter, bedre infrastruktur, 3G, 4G, 5G, og hvad ved jeg, strukturfondsmidler, som kunne have fået hele Bulgarien og Rumænien til at ligne New York, men hvad er det endt med? Et land, der bare står stille og bevæger sig længere og længere ind i Mellemøsten.
Med hele den erfaring kunne man måske have forventet, at der var en lidt større refleksion over, hvad det egentlig er for en verden, vi lever i, og at religion altså ikke bare er noget overtro, hr. Søren Søndergaard, som vi kan efterlade på historiens mødding, men at det faktisk nok er den mest styrende og definerende størrelse i et menneskes liv, i et samfunds liv, og det er det, som danner rammen om, hvordan samfundet udvikler sig. Derfor er det det, der danner rammen om, hvordan EU udvikler sig, og derfor skal vi selvfølgelig ikke have hverken Tyrkiet, Albanien eller andre lande, hvor der er store muslimske befolkningsgrupper, med i den her klub. Tak, formand.