Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 7
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. marts 2023
J nr.
2022-4799
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 6. marts 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 2
Forventer ministeren, at udfaldet af EU-forhandlingerne om revision af energief-
fektivitetsdirektivet og bygningsdirektivet vil resultere i et højt ambitionsniveau?
Svar
Direktivet om energieffektivitet blev fremsat som en del af ”Fit for 55”-pakken,
der blev fremlagt den 14. juli 2021. Pakken skal implementere EU’s klimamål for
2030 på mindst 55 pct. i EU's klima- og energiregulering. Revisionen af byg-
ningsdirektivet blev fremlagt som del af en energipakke i november 2021, der
supplerer Fit for 55-pakken. Fokus for bygningsdirektivet er bl.a. at bidrage til
opfyldelsen af EU’s klimamål for 2030, men særligt at bringe området på den
rette vej mod at opnå EU’s mål om klimaneutralitet senest i 2050.
Direktiv om energieffektivitet
Energieffektivitet er et vigtigt virkemiddel for at opnå EU’s klimamål, idet energi-
effektiviseringer i vid udstrækning er omkostningseffektive og samfundsøkono-
misk rentable. Derfor er det positivt, at den foreløbige aftale mellem Rådet og
Europa-Parlamentet om energieffektivitetsdirektivet lægger op til et nyt fælles
mål om, at EU skal mindske sit endelige energiforbrug med 11,7 pct. i 2030 i for-
hold til 2020. Fra dansk side har vi arbejdet for et endnu højere ambitionsni-
veau, men resultatet er markant over Kommissionens oprindelige forslag på 9
pct.
Der forventes også en markant forøgelse af den nationale energispareforplig-
telse fra 0,8 pct. om året til i gennemsnit 1,49 pct. om året i perioden 2024-2030.
Det vil indebære behov for væsentlige og målrettede tiltag for at leve op til dette
i Danmark – men i endnu højere grad i en række andre medlemslande.
Den forventede aftale vil desuden styrke den offentlige sektors førende rolle
med hensyn til energieffektivitet. For det første udvides definitionen af offentlige
organer fra alene at omhandle den statslige forvaltning til at omfatte hele staten,
kommuner og regioner, herunder offentligt ejede selskaber, som ikke har profit
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
www.kefm.dk
Side 1/2