Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 97
Offentligt
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. april 2023
J nr.
2023-1987
Transportudvalget har i brev af 23. marts 2023 stillet mig følgende spørgsmål TRU
B 97, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 1
Vil ministeren redegøre for, hvorledes CO
2
-bidraget fra hhv. personbiler og varebiler
udvikler sig årligt og totalt fra nu og frem, givet at der indføres forbud mod nysalg af
fossile biler i 2025, 2030, 2035 og 2040?
Svar
Det er i dag ikke juridisk muligt at forbyde nysalg af fossilt drevne biler i Danmark,
jf.
FIU alm. del 431 – folketingsår 2015/2016,
men Europa Kommissionen, Europa Par-
lamentet og Det Europæiske Råd har indgået en aftale om en revision af forordnin-
gen for CO
2
-reduktionskrav til nye person- og varebiler, som reelt medfører et stop
for salg af nye fossile biler i 2035. I forordningen fremgår, at Kommissionen skal
afsøge mulige tiltag for, at medlemslande kan udfase nye fossile biler tidligere end
2035. Den præcise tidshorisonten for dette arbejde er dog ukendt. Derudover forven-
tes der ikke at ville være en effekt af et dansk forbud i 2035 og 2040, fordi forordnin-
gen for CO
2
-reduktionskrav til nye person- og varebiler er fuldt indfaset i 2035. Effek-
ten af forordningen er indregnet i den kommende Klimastatus og –fremskrivning
2023.
Beregningerne for CO
2
-effekterne fra hhv. person- og varebiler, skal derfor ses som
et regneeksempel.
I tabel 1 er angivet de forventede samlede CO
2
-udledninger fra personbiler i et base-
line scenarie, samt de forventede samlede udledninger ved et forbud mod salg af
fossile personbiler i hhv. 2035, 2030 og 2025. Et forbud mod salg af fossile person-
biler i hhv. 2035, 2030 og 2025 skønnes at medføre CO
2
-udledninger for personbiler
på hhv. 4,2 mio. tons, 2,9 mio. tons, og 1,4 mio. tons i 2035,
jf. tabel 1.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2