Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
B 120
Offentligt
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2023 - 1796
Doknr.
22764
Dato
26-06-2023
Svar på spørgsmål fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) stillet den 26. maj 2023.
Spørgsmål nr. 6:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke dele af borgerforslaget, der kan gennemføres, uden at
Danmark kommer i modstrid med EU-retten?”
Svar:
De fleste af de områder, som anbefalingerne i borgerforslaget omhandler, reguleres allerede i
dag af europæisk lovgivning, eller vil snart blive det.
Forslag nr. 1 (forbud mod indsamling af data fra børn under 16 år) omhandler databeskyttelse
som reguleres i databeskyttelsesforordningen, hvorfor der er indhentet bidrag fra Justitsmini-
steriet:
”Det anbefales i borgerforslaget, at der i dansk lovgivning indføres et forbud mod, at der ind-
samles og behandles data fra børn under 16 år. Det er efter databeskyttelsesforordningen ikke
muligt at indføre et generelt forbud mod indsamling og behandling af personoplysninger for
børn under 16 år.
Hvis informationssamfundstjenester behandler personoplysninger om børn på baggrund af
samtykke, fastlægger databeskyttelsesforordningen særlige betingelser for et barns samtykke.
Der er således krav om, at forældrene samtykker til behandlingen af personoplysninger, hvis
barnet er under 16 år. Det er efter forordningen muligt at fastsætte en lavere aldersgrænse
nationalt. Aldersgrænsen må dog ikke være under 13 år.
I Danmark er aldersgrænsen fastsat til 13 år, jf. databeskyttelseslovens § 6, stk. 2. Hvis der na-
tionalt skal fastsættes en højere aldersgrænse for informationssamfundstjenesters behandling
af personoplysninger om børn på baggrund af samtykke, skal databeskyttelsesloven ændres.
Regeringen vil fremsætte lovforslag herom i næste folketingssamling.”
Forslag nr. 2-6 og 8-9 omhandler digitale tjenester, som hovedsageligt reguleres i forordnin-
gen om digitale tjenester (DSA-forordningen), hvorfor der er indhentet bidrag fra Erhvervsmi-
nisteriet:
”DSA-forordningen
finder anvendelse fra den 17. februar 2024, dog således at visse bestemmel-
ser om bl.a. risikovurderinger og -begrænsninger finder anvendelse for meget store online plat-
forme og meget store online søgemaskiner fire måneder efter at en platform er udpeget som
”meget stor”. De første platforme blev udpeget den 25. april 2023. Forordninger har direkte
virkning, og DSA-forordningen er derved direkte gældende i dansk ret fra anvendelsesdatoen.