Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 36
Offentligt
2712285_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 3. maj 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren redegøre for, om og i hvilket omfang forslaget er i strid med interna-
tionale konventioner?
Svar:
Det følger af flygtningekonventionens artikel 33, at Danmark ikke må udvise eller
afvise en flygtning til et land, hvor flygtningens liv eller frihed vil være truet på grund
af den pågældendes race, religion, nationalitet, tilhørsforhold til en særlig social
gruppe eller politiske anskuelser, medmindre flygtningen med rimelig grund må an-
ses for en fare for Danmarks sikkerhed eller efter en endelig dom for en særlig farlig
forbrydelse må betragtes som en fare for samfundet.
Det følger endvidere af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3,
at ingen må underkastes tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling el-
ler straf. Beskyttelsen mod tortur mv. er absolut og har eksterritorial virkning, hvil-
ket bl.a. indebærer, at Danmark ikke må udsende en person til et land, hvis der er
en konkret og individuel risiko for, at vedkommende her vil blive udsat for eller vi-
deresendt til behandling i strid med forbuddet mod tortur mv.
En afskaffelse af adgangen til at søge asyl i Danmark og en efterfølgende udsendelse
af vedkommende uden en vurdering af risikoen for refoulement vil således stride
mod bl.a. flygtningekonventionen og menneskerettighedskonventionen, idet myn-
dighederne i så fald ikke vil have adgang til at foretage en konkret og individuel
vurdering af sagen, herunder af hvorvidt udsendelse af ansøgeren til et andet land
vil overholde refoulementsforbuddet.
Danmark har dog mulighed for inden for rammerne af vores internationale forplig-
telser at afvise en asylansøgning med henvisning til bl.a., at ansøgeren har adgang
til efter Dublinforordningen at få sin ansøgning behandlet i en anden medlemsstat.
Side
1/2
23. maj 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 7566
2306235
B 36 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om og i hvilket omfang forslaget er i strid med internationale konventioner
Danmark deltager i Dublinsamarbejdet via en parallelaftale grundet retsforbehol-
det.
Dublinsamarbejdet indebærer, at Danmark, når en anden medlemsstat ifølge Dub-
linforordningen er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international be-
skyttelse, har mulighed for at afvise udlændingen til den pågældende medlemsstat,
ligesom Danmark i sager, hvor Danmark efter forordningen er ansvarlig for behand-
lingen af asylansøgningen, har pligt til at tage imod den pågældende udlænding. En
gennemførelse af beslutningsforslaget, hvorefter asylansøgninger afvises i videre
omfang, end hvad der følger af Dublinforordningen, vil være i strid med forordnin-
gen.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
2/2