Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 97
Offentligt
2695683_0001.png
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. april 2023
J nr.
2023-1987
Transportudvalget har i brev af 23. marts 2023 stillet mig følgende spørgsmål TRU
B 97, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 1
Vil ministeren redegøre for, hvorledes CO
2
-bidraget fra hhv. personbiler og varebiler
udvikler sig årligt og totalt fra nu og frem, givet at der indføres forbud mod nysalg af
fossile biler i 2025, 2030, 2035 og 2040?
Svar
Det er i dag ikke juridisk muligt at forbyde nysalg af fossilt drevne biler i Danmark,
jf.
FIU alm. del 431 – folketingsår 2015/2016,
men Europa Kommissionen, Europa Par-
lamentet og Det Europæiske Råd har indgået en aftale om en revision af forordnin-
gen for CO
2
-reduktionskrav til nye person- og varebiler, som reelt medfører et stop
for salg af nye fossile biler i 2035. I forordningen fremgår, at Kommissionen skal
afsøge mulige tiltag for, at medlemslande kan udfase nye fossile biler tidligere end
2035. Den præcise tidshorisonten for dette arbejde er dog ukendt. Derudover forven-
tes der ikke at ville være en effekt af et dansk forbud i 2035 og 2040, fordi forordnin-
gen for CO
2
-reduktionskrav til nye person- og varebiler er fuldt indfaset i 2035. Effek-
ten af forordningen er indregnet i den kommende Klimastatus og –fremskrivning
2023.
Beregningerne for CO
2
-effekterne fra hhv. person- og varebiler, skal derfor ses som
et regneeksempel.
I tabel 1 er angivet de forventede samlede CO
2
-udledninger fra personbiler i et base-
line scenarie, samt de forventede samlede udledninger ved et forbud mod salg af
fossile personbiler i hhv. 2035, 2030 og 2025. Et forbud mod salg af fossile person-
biler i hhv. 2035, 2030 og 2025 skønnes at medføre CO
2
-udledninger for personbiler
på hhv. 4,2 mio. tons, 2,9 mio. tons, og 1,4 mio. tons i 2035,
jf. tabel 1.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
B 97 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvordan CO2-bidraget fra hhv. personbiler og varebiler udvikler sig årligt og totalt fra nu, givet at der indføres forbud mod nysalg af fossile biler, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2695683_0002.png
Tabel 1
Personbilers CO
2
-udledninger (i mio. tons) ved et forbud i hhv. 2035, 2030 og 2025.
2023
Baseline
2035
2030
2025
6,8
6,8
6,8
6,8
2024
6,8
6,8
6,8
6,8
2025
6,5
6,5
6,5
6,2
2026
6,4
6,4
6,4
5,8
2027
6,2
6,2
6,2
5,3
2028
6,1
6,1
6,1
4,9
2029
5,8
5,8
5,8
4,3
2030
5,7
5,7
5,4
3,9
2031
5,5
5,5
5
3,5
2032
5,3
5,3
4,5
3
2033
4,9
4,9
3,9
2,3
2034
4,7
4,7
3,4
1,9
2035
4,4
4,2
2,9
1,4
Anm.: Forbuddet omfatter plug-in hybrid biler. Forbuddet antages at træde i kraft fra 1. januar i de
respektive år. Det forudsættes yderligere, at der ikke sker en ændring i brugtvognsimporten,
og at der ikke sker en stigning i salget af nye fossile biler i årene op til, at forbuddet træder i
kraft, hvilket potentielt isoleret kunne føre til øget udledninger fra øget anskaffelse af fossile
biler i perioden op mod ikrafttrædelse. Effekten i 2035 for de tre forløb sammenlignet med
baseline skyldes, at KF22 ikke tager højde for EU-beslutningen, der medfører et stop for
nysalg i 2035 - denne effekt forventes først indregnet i KF23.
Kilde: Energistyrelsen,
Klimastatus- og fremskrivning, 2022
I tabel 2 er angivet de forventede samlede CO
2
-udledninger fra varebiler i et baseline
scenarie, samt de forventede samlede udledninger ved et forbud mod salg af vare-
biler i hhv. 2035, 2030 og 2025. Et forbud mod salg af varebiler i hhv. 2035, 2030 og
2025 skønnes at medføre CO
2
-udledninger på hhv. 1,2 mio. tons, 0,9 mio. tons, og
0,3 mio. tons,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Varebilers CO
2
-udledninger (i mio. tons) ved et forbud i hhv. 2025, 2030 og 2035
2023
Base-
line
2035
2030
2025
1,9
1,9
1,9
1,9
2024
1,9
1,9
1,9
1,9
2025
1,9
1,9
1,9
1,8
2026
1,8
1,8
1,8
1,6
2027
1,8
1,8
1,8
1,5
2028
1,7
1,7
1,7
1,3
2029
1,7
1,7
1,7
1,2
2030
1,6
1,6
1,5
1
2031
1,6
1,6
1,4
0,9
2032
1,5
1,5
1,3
0,7
2033
1,5
1,5
1,2
0,6
2034
1,4
1,4
1
0,5
2035
1,3
1,2
0,9
0,3
Anm.: Forbuddet omfatter plug-in hybrid biler. Forbuddet antages at træde i kraft fra 1. januar i de
respektive år. Det forudsættes yderligere, at der ikke sker en ændring i brugtvognsimporten,
og at der ikke sker en stigning i salget af nye fossile biler i årene op til, at forbuddet træder i
kraft, hvilket potentielt isoleret kunne føre til øget udledninger fra øget anskaffelse af fossile
biler i perioden op mod ikrafttrædelse. Effekten i 2035 for de tre forløb sammenlignet med
baseline skyldes, at KF22 ikke tager højde for EU-beslutningen, der medfører et stop for
nysalg i 2035 - denne effekt forventes først indregnet i KF23.
Kilde: Energistyrelsen,
Klimastatus- og fremskrivning, 2022
Det skønnes samtidig at have store provenumæssige konsekvenser at indføre et
forbud mod nysalg af fossile biler.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2