Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
JOIN (2022) 0048 Bilag 1
Offentligt
2649848_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
20. januar 2023
Kommissionens og
EU’s Udenrigsrepræsentants
fælles meddelelse
om
’Handlingsplan
for militær mobilitet
2.0’,
JOIN (2022) 48
Nyt notat
Oversendes tillige til Folketingets Forsvarsudvalg.
1. Resumé
Militær mobilitet er vitalt for Europas sikkerhed og forsvar, og EU er et helt
centralt element i at sikre, at europæisk infrastruktur og europæiske regel-
sæt kan håndtere vægt, størrelse og skala af militære deployeringer.
”Hand-
lingsplan for militær mobilitet 2.0” er Kommissionens og
EU’s Udenrigsre-
præsentants forslag til en plan for det videre arbejde på dette felt. Hand-
lingsplanen bygger videre på en handlingsplan om samme emne fra 2018.
Hensigten med forslaget til handlingsplan om militær mobilitet er at støtte mi-
litære styrker fra medlemsstater og partnere ift. evnen til at respondere hurti-
gere og i tilstrækkelig skala på kriser, der opstår ved Europas ydre grænser
eller længere væk. Handlingsplanen dækker perioden 2022-2026. Ikke mindst
i lyset af den nuværende sikkerhedssituation i Europa stiller regeringen sig
foreløbig positiv over for handlingsplanen.
2. Baggrund
Militær mobilitet er vitalt for Europas sikkerhed og forsvar, og EU er et helt
centralt element i at sikre, at europæisk infrastruktur og europæiske regel-
sæt kan håndtere vægt, størrelse og skala af militære deployeringer. Denne
opgave er blevet gjort mere aktuel af Ruslands fornyede angreb på Ukraine.
Kommissionen og
EU’s Udenrigsrepræsentant
offentliggjorde den 11. no-
vember 2022 deres fælles meddelelse ’Handlingsplan for militær mobilitet
2.0’ (JOIN
(2022) 48). Meddelelsen blev oversendt til Rådet i dansk sprog-
version den 6. december 2022.
Meddelelsen bygger videre på handlingsplanen for militær mobilitet (JOIN
(2018) 5) fra 2018. Formålet med denne var at tilvejebringe en sammen-
hængende ramme for igangværende og kommende initiativer, programmer,
projekter og aktiviteter i relation til fremme af militær mobilitet i Europa mhp.
at sikre en mere koordineret EU-tilgang på tværs af politikområder. Med
Side 1 af 6
join (2022) 0048 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplan for militær mobilitet 2.0
handlingsplanen ønskede Kommissionen og Udenrigsrepræsentanten at
skabe bedre forudsætninger
for, at EU’s medlemsstater kunne
agere hurti-
gere, mere fleksibelt og mere effektivt, når interne og eksterne kriser skulle
håndteres. Hensigten med den nye handlingsplan er at støtte militære styrker
fra medlemsstater og partnere ift. evnen til at respondere hurtigere og i til-
strækkelig skala på kriser.
Grønland og Færøerne er ikke omfattet af handlingsplanen.
3. Formål og indhold
Hensigten med handlingsplan om militær mobilitet er at støtte militære styrker
fra medlemsstater og partnere ift. deres evne til at respondere hurtigere og i
tilstrækkelig skala på kriser, der opstår ved Europas ydre grænser eller længere
væk. Handlingsplanen dækker perioden 2022-2026 og fokuserer på følgende
hovedområder:
Multimodale korridorer og logistiske knudepunkter
investeringer i
’dual-use’ transportinfrastruktur
Lovgivningsmæssige foranstaltninger
Modstandsdygtighed og beredskab
Partnerskaber
Handlingsplanens initiativer har til formål at støtte fremdrift på ovenstående
hovedområder. Handlingsplanen redegør for hver af disse for påtænkte cen-
trale foranstaltninger på EU-plan og samtidig fremkommer med opfordringer til
medlemsstaternes handling.
Multimodale korridorer og logistiske knudepunkter
– investeringer i ’dual-use’
transportinfrastruktur
Kernen i militær mobilitet er at sikre, at infrastrukturen er opgraderet, så
den er i stand til at håndtere potentielt tunge og store militære transporter
med kort varsel. Meddelelsen lægger op til en fortsat styrkelse af transport-
infrastrukturen med dobbelt anvendelse. Civil transportinfrastruktur med et
primært militært formål er ikke omfattet. Handlingsplanen lægger derfor op
til, at mulige mangler og flaskehalse i infrastrukturen skal identificeres mhp.
at sikre, at infrastrukturen kan anvendes på den mest effektive måde, når
de militære styrker skal bevæge sig. Målet er at øge infrastrukturens kapa-
citet og optimere anvendelsen heraf til både civile og militære formål. Sam-
tidig ønsker Kommissionen med handlingsplanen at udvide anvendelsesom-
rådet til også at omfatte supply-chain-management for brændstof for at lette
forskydning af større militære styrker med kort varsel. Hensigten er at opti-
mere anvendelsen af transportinfrastruktur med dobbelt anvendelse. I den
forbindelse opfordres medlemsstaterne til at:
Vedligeholde og udvikle netværket af nationale kontaktpunkter for mi-
litær mobilitet.
Side 2 af 6
join (2022) 0048 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplan for militær mobilitet 2.0
Udvikle og fremlægge forslag til infrastrukturprojekter med dobbelt an-
vendelse inden for alle transportområder inden midten af 2023. Disse
projekter skal forbedre militær mobilitet i overensstemmelse med CEF
og dens erklærede prioriteter, med særligt fokus på transportforanstalt-
ninger, der samtidig omhandler klimaindsatsen, herunder projekter til
forbedring af energisikkerheden.
Bidrage til ajourføringen af de militære krav til militær mobilitet i og
uden for EU samt fremsætte forslag til nye områder, der skal medtages.
Forelægge Kommissionens tjenestegrene og EU’s Udenrigstjeneste de-
res nationale vurderinger af handlingsplanens fysiske netværks evne til
at opfylde de infrastrukturkrav, der er fastlagt i de militære krav, med
henblik på at indgå i ovennævnte studie.
Fokusere på synergier inden for energieffektivitet i deres nationale stra-
tegier for at forberede de væbnede styrker på klimaændringerne inden
udgangen af 2023 som krævet i Det Strategiske Kompas.
Lovgivningsmæssige foranstaltninger
Harmonisering af procedurer og fjernelse af proceduremæssige hindringer vil
fremme hurtig militær bevægelse. Handlingsplanen peger på Det Europæiske
Forsvarsagenturs program vedrørende regulering af adgang for militære
styrker og militært udstyr til medlemsstaterne samt procedurer for smidig
grænsepassage. Programmet er ikke fuldt implementeret i Danmark. Hand-
lingsplanen lægger op til, at sådanne foranstaltninger skal respektere med-
lemsstaternes suverænitet over deres nationale område og nationale beslut-
ningsprocesser. Handlingsplanen lægger op til, at der arbejdes videre med
digitaliseringen af administrative processer, herunder relateret til toldbe-
handling og militær mobilitet. Herudover peges på behovet for at udvikle
fælles standarder for IT-logistiknetværk og for additiv fremstilling (fx vha.
3d-printere) mhp. at opnå en så effektiv udnyttelse af logistikkæderne som
muligt.
Medlemsstaterne opfordres til:
Inden udgangen af 2023 at nå målet om højst fem arbejdsdage for pro-
cedurerne for grænsepassage som led i det "tilsagn" om militær mobi-
litet, som Rådet nåede til enighed om i juni 2018, og undersøge mulig-
heden for at reducere tiden til tre arbejdsdage for hurtige reaktionsen-
heder med henblik på en eventuel ajourføring af "tilsagnet".
At deltage i og tilvejebringe de nødvendige data til relevante undersø-
gelser, der gennemføres på EU-plan.
Aktivt at støtte udviklingen af en teknisk ordning for tilladelser til pas-
sage af landegrænser på det maritime område.
Modstandsdygtighed og beredskab
Et velfungerende militært mobilitetsnetværk skal være modstandsdygtigt,
herunder ift. cybertrusler, klimaforandringer og hybride trusler, der kan være
Side 3 af 6
join (2022) 0048 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplan for militær mobilitet 2.0
rettet mod kritiske knudepunkter i transportsystemet. Handlingsplanen læg-
ger op til, at der træffes hasteforanstaltninger mhp. at sikre, at militæret kan
få prioritet til transportinfrastruktur, -kapaciteter eller -ruter fx på grundlag
af rammekontrakter. Dette under respekt for medlemsstaternes suverænitet
over deres nationale område og beslutningsprocesser.
Med henblik på at beskytte mod sikkerhedsrisici i transportsektoren lægger
handlingsplanen tillige op til, at samarbejdet styrkes med henblik på at løse
en række problemstillinger: Den kritiske infrastrukturs fysiske modstands-
dygtighed over for naturlige og menneskeskabte trusler, cybertrusler mod
transport infrastrukturen i bred forstand, udenlandske opkøb af infrastruktur
samt effekterne af klimaændringer og indførelse af grøn energi på mod-
standsdygtighed og energisikkerhed i medlemsstaternes militære transport-
infrastruktur og -kapaciteter. Endelig peger handlingsplanen på det potenti-
ale for anvendelse ift. militær mobilitet, der ligger i europæiske initiativer for
rumbaseret navigation (Galileo/EGNOS), sikker kommunikation og jordob-
servation (Copernicus).
Medlemsstaterne opfordres til at sikre cyberrobustheden i de fremtidige di-
gitale processer og procedurer på grundlag af Det Europæiske Forsvarsagen-
turs arbejde og undersøge muligheden for at udvikle funktionelle sikkerheds-
krav.
Partnerskaber
Handlingsplanen betoner den fælles interesse mellem EU og NATO i at sikre
hurtig flytning af militært personel og udstyr til både rutineaktiviteter i freds-
tid og i krisetider. Sikring af sammenhæng og gensidig styrkelse med hensyn
til de respektive arbejdsområder har derfor været en integreret del af initia-
tivet om militær mobilitet siden dets iværksættelse. Jævnfør handlingsplanen
er samarbejdet med NATO en integreret del af planen. Hensigten er at sikre
en sammenhængende tilgang og synergi mellem EU og NATO samt effektivt
at fjerne eksisterende hindringer, herunder retlige, infrastrukturelle og pro-
ceduremæssige, med henblik på at lette og fremskynde bevægeligheden og
grænsepassagen for militært personel og militært materiel. Dette skal ske
under fuld overholdelse af suveræne nationale beslutninger.
EU’s Udenrigstjeneste
og Det Europæiske Forsvarsagentur vil samtidig un-
dersøge mulighederne for samarbejde med andre partnere, herunder med
relevante partnere, såsom dem, der deltager i PESCO-samarbejdet om mili-
tær mobilitet; USA, Canada og Norge. Handlingsplanen lægger tillige op til,
at mulighederne for samarbejde på området for militær mobilitet med lande
som Ukraine og Moldova med henblik på bedre at forbinde medlemsstaternes
vigtigste transportruter med de to lande. Planen åbner endelig for at ud-
veksle bedste praksis vedr. militær mobilitet med partnere og udvidelses-
lande, fx på Vestbalkan.
Side 4 af 6
join (2022) 0048 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplan for militær mobilitet 2.0
Finansiering
Det er hensigten, at finansiering af tiltagene i handlingsplanen skal trække på
instrumenter som Connecting Europe Facility (CEF) for dual use infrastruktur-
investeringer og Den Europæiske Forsvarsfond (EDF) for finansiering af inter-
operable logistik- og digitale systemer. Kommissionen vil i forbindelse med den
overordnede gennemgang af prioriteterne i den flerårige finansielle ramme
overveje at styrke budgettet for militær mobilitet gennem Connecting Europe
Faciliteten.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en med-
delelse fra Kommissionen
og EU’s Udenrigsrepræsentant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen fra Kommissionen har ikke i sig selv direkte indflydelse på gæl-
dende dansk ret. Såfremt Kommissionen, som følge af handlingsplanen,
fremsætter konkrete forslag analyseres disse særskilt i henhold til gældende
dansk ret, når de er fremlagt.
7. Konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekven-
ser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyt-
telsesniveauet. I det omfang meddelelsen udmøntes i konkrete forslag, vil
det skulle vurderes særskilt, om de enkelte forslag vil medføre lovgivnings-
mæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har været i høring i specialudvalget for civilbeskyttelse fra den 20.
december 2022 til den 10. januar 2023.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt positiv modtagelse af handlingsplanen blandt øvrige
medlemsstater.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet ambitionen om at styrke EU’s muligheder for at
bidrage til at håndtere Europas sikkerhedsudfordringer.
På det grundlag støtter regeringen forslaget om ’Handlingsplan for militær mo-
bilitet 2.0’, idet den vil kunne bidrage
til yderligere at løse grænseoverskridende
udfordringer med transport af militære styrker og militært udstyr på tværs af
Side 5 af 6
join (2022) 0048 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplan for militær mobilitet 2.0
europæiske landegrænser, så det sikres, at europæisk infrastruktur og euro-
pæiske regelsæt uden forsinkelse kan håndtere vægt, størrelse og skala af mi-
litære deployeringer af militære styrker fra medlemsstater og partnere. Rege-
ringen finder, at eventuelle tiltag som afholdes over EU-budgettet bør finansie-
res via omprioritering, således der ikke pålægges yderligere nationale byrder i
form af øgede EU-bidrag.
Regeringen vil arbejde for at sikre koordination mellem EU og NATO på områ-
det, samt at duplikering af tiltag undgås.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6 af 6