Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
JOIN (2023) 0019 Bilag 1
Offentligt
2751250_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
Fællesmeddelelse om nye perspektiver på sammenhængen mellem
klima og sikkerhed: håndtering af klimaændringernes og miljøforrin-
gelsens indvirkning på fred, sikkerhed og forsvar
Nyt notat.
JOIN (2023) 19
1.
Resumé
Kommissionen og den Høje Repræsentant har den 28. juni 2023 præsente-
ret en fællesmeddelelse om en ny europæisk strategi for håndtering af kli-
maændringernes og miljøforringelsens indvirkning på fred, sikkerhed og
forsvar
.
Meddelelsen er modtaget i dansk sprogversion den 20. juli 2023.
Meddelelsen tager udgangspunkt i risikoen for negative konsekvenser af
klimaændringer og miljøforringelser for den internationale fred og sikker-
hed. Klimaændringer kan være en trusselsmultiplikator, og skabe potenti-
ale for større migrationsbevægelser og fordrivelse, pandemier, social uro,
ustabilitet og usikkerhed.
Meddelelsens fokus er at styrke EU's evne til forebygge og håndtere de
omfattende sikkerheds- og forsvarsmæssige konsekvenser af klimaforan-
dringer og miljøforringelser. Der er på EU-niveau i de senere år udviklet
en række værktøjer til at styrke planlægning og analyse via indhentning af
bedre data og derved forbedre håndteringen af sammenhængen mellem
klima og sikkerhed i konflikt- og krisesituationer gennem hele konfliktcy-
klussen. Der er også taget initiativer til at indtænke klimaændringer og
miljøforringelser i planlægning af forsvarets civile og militære kapaciteter
og tilhørende infrastruktur.
Den Høje Repræsentant og Kommissionen foreslår i meddelelsen en række
konkrete foranstaltninger, der sigter på at:
1)
Styrke klima- og miljøbaseret planlægning, beslutningstagning og
gennemførelse gennem bedre evidensbaseret analyse og fremsyn
2)
Operationalisere sammenhængen mellem klima og sikkerhed i
EU’s optræden udadtil fra politik til gennemførelse
join (2023) 0019 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af klimaændringernes og miljøforringelsens indvirkning på fred, sikkerhed og forsvar
2751250_0002.png
3)
Styrke klimatilpasnings
og afbødningsforanstaltninger med hen-
blik på udvikling af medlemsstaternes civile og militære kapaciteter
og tilhørende infrastruktur
4)
Styrke internationale partnerskaber og EU’s arbejde i multilate-
rale fora i overensstemmelse med
EU’s bredere multilaterale kli-
maændrings- og miljødagsorden
Regeringen støtter,
at den grønne dagsorden tænkes bredere ind i EU’s
sikkerheds- og forsvarspolitik, herunder styrkelse af de grønne ambitioner
og klimaprofilen i EU’s militære og civile missioner
og operationer samt
på kapabilitetsudviklingsområdet som foreslået i meddelelsen. Dels som
bidrag til klimaambitionerne i EU’s Grønne Pagt og dels for at øge mulig-
hederne for at agere i sammenhængene mellem klimaforandringer og sik-
kerhed.
Samtidig er det vigtigt, at EU fortsat styrker samarbejdet med andre inter-
nationale organisationer, regionale organisationer og partnerlande om
håndtering af klimaændringernes og miljøforringelsens indvirkning på
fred, sikkerhed og forsvar.
Regeringen vil arbejde for at styrke samarbejde og videndeling mellem
NATO, FN, EU og bilateralt på klimaområdet, herunder ift. omstilling og
tilpasning af militære kapaciteter og aktiviteter
2. Baggrund
Kommissionen og den Høje Repræsentant har den 28. juni 2023 præsente-
ret en fællesmeddelelse om en ny europæisk strategi for håndtering af kli-
maændringernes og miljøforringelsens indvirkning på fred, sikkerhed og
forsvar
.
Meddelelsen er modtaget i dansk sprogversion den 20. juli 2023.
Meddelelsen tager udgangspunkt i risikoen for negative konsekvenser af
klimaændringer og miljøforringelser for den internationale fred og sikker-
hed. Klimaændringer kan være en trusselsmultiplikator, og skabe potenti-
ale for større migrationsbevægelser og fordrivelse, pandemier, social uro,
ustabilitet og usikkerhed.
Meddelelsen refererer til Rådets konklusioner fra marts 2023 om klima- og
energidiplomati, hvor der lægges op til bedre at integrere sammenhængen
mellem klima, fred og sikkerhed i EU’s eksterne politik.
Et initiativ fra
Den Høje Repræsentant og Kommissionen om at udarbejde forslag til,
hvordan EU bedre kan forebygge og håndtere de omfattende sikkerheds-
og forsvarsmæssige konsekvenser af klimaforandringer og miljøforringel-
ser, blev budt velkommen af Rådet. Rådet opfordrede samtidig til styrket
samarbejde på området med andre internationale og regionale organisatio-
ner som FN, NATO, OSCE den Afrikanske Union og partnerlande på linje
2
join (2023) 0019 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af klimaændringernes og miljøforringelsens indvirkning på fred, sikkerhed og forsvar
2751250_0003.png
med EU’s institutionelle rammeværk og med fuld respekt for EU’s beslut-
ningsprocedurer og autonomi.
I oktober 2022 etablerede Danmark og Tyskland vennegruppen af klima-
ambitiøse EU-lande. Gruppen har i fællesskab udarbejdet et non-paper
med forslag til elementer, der kunne inkluderes i en kommende fællesmed-
delelse, som næsten alle er inkluderet i fællesmeddelelsen.
Medlemsstaternes sikkerheds- og forsvarsstyrker skal operere i et skiftende
og stadig mere udfordrende sikkerhedsmiljø i og uden for Europa. De mere
alvorlige klimatiske operationelle forhold er en del af udfordringen. Sam-
tidig skal styrkerne finde metoder til at reducere deres klimaaftryk og af-
hængighed af fossile brændstoffer, der ikke påvirker deres operationelle
effektivitet.
Konkurrencen om de ressourcer og teknologier, der er afgørende for ener-
giomstillingen, er blevet skærpet siden Ruslands uprovokerede og uberet-
tigede militære aggression mod Ukraine. Det er vigtigt at tage hånd om
potentielle nye afhængighedsforhold i forbindelse med omstillingen til
grøn energi.
Der lægges i meddelelsen vægt på, at de nye perspektiver på sammenhæn-
gen mellem klima og sikkerhed defineres i henhold til de mål, der er fastsat
i den eksterne dimension af den europæiske grønne pagt (European Green
Deal) og i Det Strategiske Kompas.
Klimaændringerne har en voksende geopolitisk indvirkning på det globale
maritime område, både i Arktis, Østersøen, Sortehavet og Indo-Stillehavs-
regionen.
3.
Formål og indhold
Meddelelsen fastlægger en styrket ramme med konkrete foranstaltninger i
overensstemmelse med EU’s integrerede tilgang til eksterne konflikter og
kriser med henblik på at:
1) Styrke klima- og miljøbaseret planlægning, beslutningstagning og
gennemførelse gennem bedre evidensbaseret analyse og fremsyn
2) Operationalisere sammenhængen mellem klima og sikkerhed i
EU’s optræden udadtil fra politik til
gennemførelse
3) Styrke klimatilpasnings
og afbødningsforanstaltninger med hen-
blik på udvikling af medlemsstaternes civile og militære kapacite-
ter og tilhørende infrastruktur
3
join (2023) 0019 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af klimaændringernes og miljøforringelsens indvirkning på fred, sikkerhed og forsvar
4) Styrke
internationale partnerskaber og EU’s arbejde i multilaterale
fora i overensstemmelse
med EU’s bredere multilaterale klimaæn-
drings- og miljødagsorden
De fire arbejdsspor for håndtering af klimaændringernes og miljøforringel-
sens indvirkning på fred, sikkerhed og forsvar beskrives nærmere neden-
for.
1.
Styrke klima- og miljøbaseret planlægning, beslutningstagning
og gennemførelse gennem bedre evidensbaseret analyse og
fremsyn
I meddelelsen gennemgås eksempler på igangværende og nye initiativer,
der kan bidrage til evidensbaseret analyse og fremsyn.
I forhold til
data og analyser af klima- og miljørelaterede sikkerheds-
risici
vil EU-satellitcentret (Satcen) undersøge muligheden for udvikling
af et integreret videncenter, der kan udgøre en ressource for klimarelate-
rede sikkerhedsvurderinger. Formidling af og adgang til fælles analyser vil
blive forbedret gennem eksisterende platforme såsom portalen ”Science
for Peace”, og Kommissionens tjenestegrene og EU’s fælles udenrigstje-
neste vil gennemføre en årlig omfattende tendensanalyse i samarbejde med
katastrofeberedskabskoordinationscentret
og Copernicus, EU’s jordobser-
vationsprogram. Copernicus har f.eks. en beredskabsstyringstjeneste, der
støtter kapacitet til tidlig varsling vedr. tørke, naturbrande og oversvøm-
melser.
EU’s fælles forskningscenter (JRC) vil videreudvikle sit globale
konfliktrisikoindeks ved bl.a. at inkludere flere miljø- og klimarelaterede
indikatorer , og
Kommissionen vil i samråd med EU’s fælles udenrigstje-
neste udvikle en dynamisk, kortsigtet og subnational konfliktrisikomodel
med øget fokus på miljø- og klimarelaterede variable.
Det Europæiske Forsvarsagentur (EDA) arbejder på
indsamling og ana-
lyse af forsvarsdata
i tæt samarbejde med medlemsstaterne, bl.a. data om
de væbnede styrkers energiforbrug og drivhusgasemissioner og forsvars-
energiinfrastrukturens modstandsdygtighed. Analyserne er nødvendige for
at forbedre klimabaseret forsvarsplanlægning og investeringsbeslutninger.
Mobilisering af forskning og innovation
forudses
via EU’s rammepro-
grammer for forskning og innovation såsom Horisont 2020 (2014-2020)
og Horisont Europa (2021-2027), hvor 35% af sidstnævnte program er øre-
mærket til klimarelaterede aktiviteter.
4
join (2023) 0019 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af klimaændringernes og miljøforringelsens indvirkning på fred, sikkerhed og forsvar
2.
Operationalisere sammenhængen mellem klima og sikkerhed i
EU’s optræden udadtil fra
politik til gennemførelse
Kommissionen og EU’s fælles udenrigstjeneste vil styrke analysen af sam-
menhængen mellem klima og miljø, fred og sikkerhed som grundlag for
den fremtidige programmering af EU’s udviklingssamarbejde og interna-
tional samarbejde. EU vil støtte
investeringer i klima og miljø som inve-
steringer i fred og sikkerhed
via Instrumentet for naboskab, udviklings-
samarbejde og internationalt samarbejde (NDICI), der har et udgiftsmål på
30 % for klimaindsatser. Disse investeringer kan også indirekte bidrage til
at håndtere fordrivelse på grund af klimaændringer og migration. EU’s
budget for humanitær bistand finansierer også foranstaltninger, der bidra-
ger til at styrke katastroferisikoreduktion, beredskab og foregribende for-
anstaltninger. Global Gateway-strategien vil fremme projekter, der støtter
partnerlandenes grønne og digitale omstilling og menneskelige udvikling
og mindsker den globale investeringskløft. EU’s og medlemsstaternes res-
sourcer vil blive søgt optimeret ved at fremme Team Europe-tilgangen.
Det er ambitionen, at EU skal gøre fremskridt i sin
håndtering af sam-
menhængen mellem klima og sikkerhed i konflikt- og krisesituationer
gennem hele konfliktcyklussen. Det indebærer, at klima- og miljørelate-
rede politikker bør betragtes som konfliktfølsomme, og at klima- og mil-
jøhensyn skal integreres i EU’s fredsopbygning, stabilisering, krisestyring
og postkonfliktgenopretning. Eksempelvis kan manglende forvaltning af
naturressourcer forværre eksisterende spændinger i og mellem landene.
Samtidig kan adgang til naturressourcer og inklusive forvaltningsstruktu-
rer af og til fungere som indgangssteder for mægling og dialog, f.eks. ved
forhandling om forvaltning af vandressourcer.
EU’s humanitære bistand
og EU-civilbeskyttelsesmekanismen anvendes
til at implementere
EU’s reaktion på ekstreme vejrforhold og deres huma-
nitære konsekvenser. EU vil søge at reducere de EU-finansierede humani-
tære operationers miljøaftryk.
Eftersom medlemsstaternes sikkerheds- og forsvarskapaciteter fremover
oftere forudses involveret i katastrofehåndtering og humanitære hjælpeind-
satser
både inden for EU og uden for EU’s ydre grænser, vil styrkelse af
den civil-militære koordinering og beredskabet på EU-plan og nationalt
plan være afgørende for at sikre en rettidig og effektiv reaktion.
I forhold til krisestyring og EU’s civile og militære missioner og
operatio-
ner
under EU’s fælles sikkerheds-
og forsvarspolitik vil klima- og miljø-
aspekter gradvist blive mere integreret. Bl.a. fordi missioner ofte deploye-
res i lande, der er særligt sårbare over for klima- og miljørelaterede sikker-
hedsrisici. I EU’s
Strategiske Kompas fastsættes som mål, at alle militære
og civile missioner og operationer skal have en miljørådgiver og rapportere
5
join (2023) 0019 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af klimaændringernes og miljøforringelsens indvirkning på fred, sikkerhed og forsvar
om deres miljøaftryk senest i 2025. Der forventes udviklet en ny FSFP-
klimapakke i samarbejde med medlemsstaterne. Pakken skal bl.a. bygge
på den årlige tendensanalyse nævnt under punkt 1 ovenfor.
Endelig skal væbnede konflikters indvirkning på miljøet og genopbygning
efter konflikter håndteres. Det kan f.eks. være vand-, jord- og landforure-
ning fra eksplosivt krigsmateriel, bombninger, landminer og olie- og gas-
udsivning. Nye EU-initiativer vil bl.a. blive overvejet i forbindelse med
Incubation Forum for Circular Economy in European Defence. Som ek-
sempler på andre indsatser nævnes muligheden for at
EU’s civile og mili-
tære missioner og operationer kan bidrage til at hjælpe nationale myndig-
heder med at bekæmpe miljøkriminalitet, eller at sameksistensen af vedva-
rende offshore energi med forsvarsaktiviteter og
–systemer
kan fremmes.
3.
Styrke klimatilpasnings
og afbødningsforanstaltninger med
henblik på udvikling af medlemsstaternes civile og militære ka-
paciteter og tilhørende infrastruktur
Ifølge den fælles meddelelse er der behov for udvikling af klima- og mil-
jøekspertise på sikkerheds- og forsvarsområdet hos alle relevante EU-ak-
tører, herunder EU-delegationer,
EU’s civile og militære missioner og ope-
rationer
samt ministerier i EU’s medlemsstater.
Der vil derfor blive oprettet
en
EU-uddannelsesplatform for klimasikkerhed- og forsvar
inden for
rammerne af Det Europæiske Sikkerheds- og Forsvarsakademi (ESDC). På
denne måde kan EU udvikle en pulje af eksperter, som medlemslandene
kan stille til rådighed for
EU’s civile og militære missioner og operationer
ud over deres arbejde i nationale ministerier.
EU’s krisestyringsøvelser kan anvendes til at afprøve EU’s krisestyrings-
mekanismer i f.t. klimarelaterede sikkerhedsproblemer. EDA og Kommis-
sionen vil undersøge afhængigheden af forsvarsrelateret kritisk energiin-
frastruktur, når de kompromitteres eller gøres ubrugelige pga hybride trus-
ler.
Der er potentiale for at generere klima- og biodiversitetsfordele ved at ar-
bejde med klimatilpasning og grøn omstilling i forsvaret. Forbedret ener-
gieffektivitet og bæredygtighed kan ikke blot reducere klimaftrykket, men
kan også mindske omkostninger, give logistiske fordele og øge de væbnede
styrkers sikkerhed og frie bevægelighed.
EU’s militære kapacitet og in-
frastruktur
skal kunne operere under vanskelige klimaforhold, og dette
hensyn skal integreres i kort- og langsigtet forsvarsplanlægning- og inve-
steringer. I tillæg til medlemsstaternes arbejde med at udvikle og gennem-
føre nationale strategier som påkrævet i EU’s
Strategiske Kompas lægges
der vægt på at styrke samarbejdet inden for EU-rammen,
bl.a. via EU’s
6
join (2023) 0019 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af klimaændringernes og miljøforringelsens indvirkning på fred, sikkerhed og forsvar
klima- og forsvarsnetværk og en ny klima- og forsvarsstøttemekanisme
mellem Kommissionen, EU’s udenrigstjeneste
og EDA. Et styrket samar-
bejde kan mindske risikoen for fragmentering, sikre interoperabilitet mel-
lem EU-medlemsstaternes væbnede styrker og give stordriftsfordele. F.eks
kan der udvikles standarder for bæredygtige brændstoffer. Det overvejes
endvidere at oprette et
særligt EU-ledet kompetencecenter for klimaæn-
dringer, sikkerhed og forsvar
til støtte for medlemsstaterne.
Meddelelsen omtaler endvidere en række igangværende instrumenter og
værktøjer i regi af Den Europæiske Forsvarsfond (EDF), det permanente
strukturerede samarbejde (PESCO) samt EDA om konkrete emner som
brændstofforsyningskæder.
4.
Styrke internationale partnerskaber og EU’s arbejde i multila-
terale fora i overensstemmelse med EU’s bredere multilaterale
klimaændrings- og miljødagsorden
EU vil fortsat arbejde for
fastlæggelse af en ambitiøs global dagsorden
i
samarbejde med internationale partnere og lede eller støtte initiativer rela-
teret til vandsikkerhed og tørke, havforvaltning, energiomstilling og sik-
ring af bæredygtige forsyningskæder for råvarer af kritisk betydning.
EU og dets medlemsstater vil bidrage til
at multilaterale udviklingsban-
ker og internationale finansielle institutioner
tilpasser deres strategier
og finansielle investeringer til Parisaftalens mål og samtidig bevarer fokus
på reduktion af fattigdom. EU vil fremme gennemførelse af vurderinger af
risici og usikkerhed ved klimainterventioner og fremme drøftelser om en
potentiel internationalramme for forvaltning af
bevidst omfattende ind-
greb i Jordens naturlige systemer
(kaldet ”geoengineering”), da denne
type indgreb kan have utilsigtede konsekvenser for både mennesker og
økosystemer og udløse konflikter.
I alle relevante
FN-fora,
herunder FN’s Sikkerhedsråd og Fredsopbyg-
ningskommissionen, vil EU fortsat indgå i dialog om klima- og miljørisici
for fred og sikkerhed. EU og FN har indgået et
partnerskab om fredsope-
rationer og krisestyring for 2022-2024,
som indtænker sammenhængen
mellem klima og sikkerhed. I takt med udsendelse af EU-miljørådgivere til
alle FSFP-missioner og -operationer, vil muligheden for lokale synergier
og datadeling mellem EU og FN blive forbedret.
I tillæg til bilaterale klima- og miljødialoger, vil EU samarbejde med
in-
ternationale organisationer
som NATO, Den Afrikanske Union, Sam-
menslutningen af Sydøstasiatiske Nationer (ASEAN), Arktisk Råd, Den
7
join (2023) 0019 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af klimaændringernes og miljøforringelsens indvirkning på fred, sikkerhed og forsvar
2751250_0008.png
Arabiske Liga, OSCE, Sammenslutningen af Latinamerikanske og Caribi-
ske Stater samt G7 og G20 om at håndtere udfordringer i f.t. klima og sik-
kerhed.
I en fælles erklæring om
samarbejde mellem EU og NATO
fra januar
2023 lægges der op til styrket samarbejde om klimaændringernes sikker-
hedsmæssige konsekvenser. Det kunne f.eks. være samarbejde om data-
analyse og tidlig varsling eller opbygning af modstandsdygtighed og kapa-
citetsudvikling, herunder i f.t. energieffektivitet og energiomstilling. Den
Højtstående Repræsentant og Kommissionen vil undersøge muligheden for
at etablere en struktureret dialog med NATO om disse emner samt mulig-
heden for udveksling med NATO’s
ekspertisecenter for klimaændringer
og sikkerhed om indhøstede erfaringer og bedste praksis.
5. Videre forløb
Den Høje Repræsentant og Kommissionen tilskynder medlemsstaterne til
at byde meddelelsen velkommen og bakke op om de nye perspektiver på
sammenhængen mellem klima og sikkerhed. Der vil blive rapporteret på
fremskridt i forhold til implementeringen af de fremlagte tiltag og initiati-
ver.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant idet der alene er tale om en meddelelse fra Den Høje Repræ-
sentant/Kommissionen.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
8
join (2023) 0019 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af klimaændringernes og miljøforringelsens indvirkning på fred, sikkerhed og forsvar
2751250_0009.png
7. Konsekvenser
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv betydning for statsfinanserne eller sam-
fundsøkonomien. En senere udmøntning i konkrete nye forslag eller revi-
sion af eksisterende værktøjer vil kunne indebære samfunds- og erhvervs-
økonomiske samt statsfinansielle konsekvenser. Der vil blive foretaget en
konsekvensvurdering i forbindelse med eventuel fremsættelse af konkrete
forslag som følge af strategien.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv betydning for beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8.
Høring
Meddelelsen har ikke været i høring.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes blandt medlemslandene generel opbakning til en tilgang, der
kan sikre, at EU også i sine eksterne politikker lever op til klimaambitio-
nerne
i EU’s Grønne Pagt.
Den klimaambitiøse vennegruppe, som Dan-
mark har deltaget i, har bidraget til at mobilisere opbakning til aktiv op-
følgning på rådskonklusionerne om klima- og fredsdiplomati i form af
mainstreaming af klima, fred og sikkerhed i EU’s eksterne politikker.
Der kan være enkelte klimaskeptiske lande, som ønsker en mindre ambitiøs
tilgang.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter,
at den grønne dagsorden tænkes bredere ind i EU’s sik-
kerheds- og forsvarspolitik, herunder styrkelse af de grønne ambitioner og
klimaprofilen
i EU’s militære og civile missioner og operationer
samt på
kapabilitetsudviklingsområdet som foreslået i meddelelsen. Dels som bi-
drag til klimaambitionerne i EU’s Grønne Pagt og dels for at øge mulighe-
derne for at agere i sammenhængene mellem klimaforandringer og sikker-
hed.
Regeringen støtte til styrkede grønne ambitioner i sikkerheds- og forsvars-
relaterede aktiviteter i internationale organisationer, herunder civile og mi-
litære operationer og missioner, skal bidrage dels til et reduceret klimaaf-
tryk uden kompromittering af den operative opgaveløsning og sikkerhed
9
join (2023) 0019 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af klimaændringernes og miljøforringelsens indvirkning på fred, sikkerhed og forsvar
2751250_0010.png
og dels til reduktion af afhængigheder og styrkelse af modstandsdygtighe-
den i operationer og missioner.
Regeringen vil engagere sig yderligere i EU-fora såsom bl.a. EDF, PESCO
og EDA (to sidstnævnte som Danmark nu også deltager i efter afskaffelsen
af EU-forsvarsforbeholdet), samt i regi af NATO, for så vidt angår udvik-
lingen af grønt forsvarsmateriel og grønne teknologier, hvor der ses særlige
danske interesser og politiske prioriteter, herunder af relevans for Forsva-
rets operative behov. Dette arbejde skal foregå i et tæt samarbejde mellem
staten, den private sektor, forskningsverdenen samt investeringssektoren i
relevant omfang.
Endeligt vil regeringen arbejde for at styrke samarbejde og videndeling
mellem NATO, FN, EU og bilateralt på klimaområdet, herunder ift. om-
stilling og tilpasning af militære kapaciteter og aktiviteter.
Regeringen vil tage nærmere stilling til konkrete forslag som følge af den
fælles meddelelse, når disse måtte foreligge.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-
valg.
10