Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2020) 0024 Bilag 1
Offentligt
2677354_0001.png
SAMLENOTAT
16. marts 2023
J.nr. 2022 - 966
CAIJ
Rådets afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne til at ra-
tificere ILO’s konvention om afskaffelse af vold og chikane i ar-
bejdslivet
- til vedtagelse/afstemning
KOM-nr. (2020) 24 final
Revideret notat. Ændringer i forhold til samlenotat sendt til Folketinget den 23. fe-
bruar 2023 er markeret med streg i venstre margin.
1. Resumé
Punktet ventes sat på dagsordenen for Coreper kort efter påske, idet Kommissionen
har et stærkt ønske om at få afgørelsen vedtaget, evt. i en justeret form.
Kommissionen har den 22. januar 2020 fremsat forslag til Rådets afgørelse om be-
myndigelse af medlemsstaterne til i Den Europæiske Unions interesse at ratificere
de dele af Den Internationale Arbejdsorganisations 2019-konvention om afskaf-
felse af vold og chikane i arbejdslivet (konvention nr. 190), der falder inden for
Unionens kompetence.
Punktet har tidligere været på EPSCO-dagsordenen i marts 2020, men rådsmødet
blev aflyst pga. COVID-19-udbruddet og erstattet af en uformel videokonference
med COVID-19 som eneste dagsordenspunkt. Siden fremsættelse af udkastet til
rådsafgørelse i januar 2020 er der opstået drøftelser om betydningen i forhold til
medlemsstaternes ratifikation af ILO-konvention nr. 190. På den baggrund er Rå-
dets Juridiske Tjeneste kommet med en vurdering heraf primo 2022.
Punktet var sat på til drøftelse på EPSCO-mødet den 13. marts 2023, hvor et solidt
blokerende mindretal tilkendegav, at ratifikation af ILO-konvention nr. 190 bør
muliggøres, men ikke udgøre en forpligtelse. Kommissionen italesatte forskellige
løsningsmuligheder, men disse blev ikke konkretiseret og ændrede ikke ved for-
handlingssituationen.
2. Baggrund
I 2019 vedtog ILO’s internationale Arbejdskonference en ny global konvention
med ledsagende henstilling om at afskaffe vold og chikane i arbejdslivet. Konventi-
onen understreger medlemslandenes ansvar for at fremme et sikkert arbejdsmiljø
med nultolerance over for vold og chikane. Konventionen skal skabe rettigheder og
den fornødne beskyttelse for arbejdstagere m.fl. på arbejdsmarkedet.
ILO’s konventioner er bindende
for de medlemslande, der vælger at ratificere dem.
kom (2020) 0024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ILO’s konvention om afskaffelse af vold og chikane i arbejdslivet
2677354_0002.png
Kommissionen fremlagde den 22. januar 2020 udkast til rådsafgørelse vedr. be-
myndigelse af medlemsstaterne til at ratificere ILO konvention nr. 190 i Unionens
interesse. Af udkastet til rådsafgørelse fremgår, at dele af ILO-konventionen falder
inden for Unionens kompetence, at Unionen ikke selv kan ratificere konventionen,
og at medlemsstaterne derfor bemyndiges til at ratificere ILO-konventionen i Unio-
nens interesse. Efterfølgende opstod der i december 2020 drøftelser om, hvorvidt
rådsafgørelsen ville
forpligte
medlemsstaterne til at ratificere ILO-konventionen.
På den baggrund blev Rådet Juridiske Tjeneste (RJT) bedt om at komme med en
udtalelse. Den udtalelse kom i januar 2022. RJT vurderer i udtalelsen, at den fore-
slåede rådsafgørelse vil forpligte medlemslandede til at ratificere ILO-konvention
nr. 190.
Danmark har på nuværende tidspunkt ikke ratificeret ILO-konvention nr. 190.
3. Formål og indhold
Punktet ventes sat på dagsordenen for Coreper kort efter påske
muligvis til af-
stemning
idet Kommissionen har et stærkt ønske om at få afgørelsen vedtaget
eventuelt i en justeret form.
Kommissionen har fremsat et kort forslag til rådsafgørelse, som indeholder to ope-
rationelle artikler: Efter artikel 1 bemyndiges medlemslandene til at ratificere ILO-
konventionen om vold og chikane (nr. 190) for så vidt angår de dele, der henhører
under Unionskompetence. Efter artikel 2 henstilles det til medlemsstaterne at træffe
de nødvendige foranstaltninger til ratifikation hurtigst muligt.
Forslaget skal behandles efter proceduren i TEUF artikel 218, hvorefter Rådet træf-
fer afgørelse med kvalificeret flertal efter godkendelse af Europa-Parlamentet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der skal i henhold til TEUF art. 218, stk. 6 indhentes godkendelse fra Europa-Par-
lamentet. En sådan godkendelse er endnu ikke indhentet.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om ILO-konvention
190’s betydning for dansk ret er endnu ikke
klar-
lagt. Det vil senere ske i Det faste ILO-udvalg.
7. Konsekvenser
Sagen er af principiel karakter. Danmarks ILO-arbejde, herunder beslutninger om
ratifikation af konventioner, foregår i tæt samarbejde med arbejdsmarkedets parter,
hvilket også er i overensstemmelse med Danmarks internationale ILO-forpligtelse i
den ratificerede ILO konvention nr. 144 om trepartsforhandlinger. Det har været
skiftende danske regeringers opfattelse, at medlemslandene ikke forpligtes via EU
til at ratificere ILO-konventioner. Den danske bekymring går i særdeleshed på, at
2
kom (2020) 0024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ILO’s konvention om afskaffelse af vold og chikane i arbejdslivet
2677354_0003.png
der kan pålægges fremtidige forpligtelser i forhold til konventioner, som man ikke i
dag kender indholdet af.
8. Høring
Det foreliggende forslag til Rådets Afgørelse fra 2020 har været sendt til oriente-
ring til EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold, ligesom spe-
cialudvalget har været holdt løbende orienteret siden. Det faste ILO-udvalg, som
består af regeringen og arbejdsmarkedets parter, er ligeledes holdt løbende oriente-
ret.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen har et stærkt ønske om at få en rådsafgørelse vedtaget. Beskæftigel-
seskommissær Nicolas Schmit har den 18. januar 2023 sendt et brev til de europæi-
ske beskæftigelsesministre med en opfordring til at stemme for Kommissionens
forslag til rådsafgørelse om ILO-konvention 190. På EPSCO-rådsmødet den 13.
marts italesatte Kommissionen forskellige løsningsmuligheder inkl. mulighed for at
afgive erklæring. Indtil videre har alle Kommissionens løsningsmuligheder dog
været vurderet utilstrækkelige for et blokerende mindretal af medlemslandene, som
ønsker, at ratifikation skal muliggøres men ikke udgøre en forpligtelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det helt centralt, at medlemslandene selv træffer afgørelse om
ratifikation af ILO-konvention nr. 190. ILO er en trepartsorganisation, hvor både
medlemslande og arbejdsmarkedets parter tager del i beslutningsprocessen, og hvor
der også nationalt i Danmark er et tæt trepartssamarbejde om ILO-konventionerne
og deres ratifikation i forhold til den danske arbejdsmarkedsmodel. Dette ønsker
regeringen fastholdt ift. denne og kommende konventioner.
Regeringen følger processen tæt med henblik på at sikre danske interesser. Det er
særdeles vigtigt, at der findes en løsning, der muliggør, men som ikke forpligter til
ratifikation.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg modtog samlenotat om sagen den 5. marts 2020. Sagen
skulle være forelagt for udvalget forud for EPSCO-rådsmødet den 19. marts 2020.
Denne forelæggelse blev dog, ligesom rådsmødet, aflyst grundet COVID-19. Fol-
ketinget modtog ligeledes et samlenotat om sagen den 7. juni 2022, idet der var
usikkerhed om, hvorvidt sagen ville komme på dagsordenen til EPSCO-rådsmødet
den 16. juni 2022. Sagen endte dog med at blive taget af dagsordenen og blev der-
for ikke mundtligt forelagt Folketingets Europaudvalg. Folketingets Europaudvalg
blev desuden mundtligt orienteret om sagen forud for EPSCO-rådsmødet i decem-
ber 2022. Folketinget modtog opdateret samlenotat den 23. februar 2023, da punk-
tet var sat på dagsordenen for EPSCO-rådsmødet den 13. marts på anmodning fra
Kommissionen. Punktet var alene sat til politisk drøftelse.
3