Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2020) 0610 Bilag 9
Offentligt
2734078_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 228
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. juni 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 228 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 228:
Vil ministeren redegøre for, hvordan den indgåede aftale om migration og asylpo-
litik på ministermødet i Luxembourg den 8. juni 2023 forholder sig til Danmarks
parallelaftale om Dublinforordningen?
Svar:
På Rådsmødet den 8. juni 2023 blev der opnået enighed blandt EU-landene om Rå-
dets mandat til at indgå forhandlinger med Europa-Parlamentet for så vidt angår to
forslag under Migrations- og asylpagten: forslag til forordning om asyl- og migrati-
onsforvaltning og forslag til asylprocedureforordning.
Danmark er grundet retsforbeholdet ikke omfattet af den gældende Dublinforord-
ning (Europa-Parlaments og Rådets forordning nr. 604/2013 af 26. juni 2013), men
Danmark har indgået en aftale med EU om at implementere Dublinforordningen i
Danmark i form af en parallelaftale. Parallelaftalen giver Danmark ret til fortsat at
være tilsluttet Dublinforordningen med ændringer på mellemstatsligt grundlag, så-
fremt Danmark inden 30 dage efter vedtagelsen af en ny Dublin-forordning giver
meddelelse til Kommissionen om, at Danmark vil gennemføre indholdet af ændrin-
gerne i national lovgivning.
Dele af forslaget til forordning om asylforvaltning og migrationsstyring udgør en
viderebygning af Dublinforordningen, som Danmark kan tilslutte sig på mellem-
statsligt grundlag i medfør af parallelaftalen.
Hvis forslaget til forordningen om asylforvaltning og migrationsstyring vedtages, vil
den bl.a. ophæve og erstatte den nugældende Dublinforordning. Da forslaget til
forordning om asylforvaltning og migrationsstyring anses for at udgøre ændringer
af Dublinforordningen i parallelaftalens forstand, vil Danmark efter parallelaftalens
artikel 3, stk. 2, inden for 30 dage efter vedtagelse skulle meddele, om forslaget
ønskes gennemført i dansk lovgivning, for så vidt angår de dele, der ændre de gæl-
dende Dublinregler.
Side
1/2
3. juli 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 9248
2353502
kom (2020) 0610 - Bilag 9: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 228 og 236 om EU's nye asyl- og migrationsaftale
I overensstemmelse med forhandlingsoplæg forelagt Folketingets Europaudvalg
den 17. maj 2023 vil regeringen efter en vedtagelse af forslaget give meddelelse til
Kommissionen om, at Danmark i medfør af parallelaftalen ønsker at tilslutte sig de
ændringer i forordning om asylforvaltning og migrationsstyring på mellemstatsligt
grundlag for så vidt angår de dele af forordningen, der viderefører og justerer de
gældende Dublinregler. Det vil blive anført i meddelelsen, at en gennemførelse
kræver Folketingets godkendelse, og at regeringen har til hensigt at fremsætte lov-
forslag til gennemførelse af forordningen om asylforvaltning og migrationsstyring.
En manglende tilslutning vil betyde, at Danmark må udtræde af Dublin-samarbej-
det, hvilket kan få meget vidtrækkende konsekvenser for så vidt angår irregulær
migration til Danmark. Det er således ikke i Danmarks interesse at udtræde af Dub-
lin-samarbejdet.
Kaare Dybvad Bek
/
Eydbjørn Djurhuus
Side
2/2
kom (2020) 0610 - Bilag 9: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 228 og 236 om EU's nye asyl- og migrationsaftale
2734078_0003.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 236
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. juni 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 236 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 236:
Vil ministeren redegøre for indholdet af EU’s nye asyl- og migrationsaftale af 8.
juni 2023?
Svar:
På Rådsmødet den 8. juni 2023 blev der opnået enighed blandt EU-landene om Rå-
dets mandat til at indgå forhandlinger med Europa-Parlamentet for så vidt angår to
forslag under Migrations- og asylpagten: forslag til forordning om asyl- og migrati-
onsforvaltning og forslag til asylprocedureforordning.
For så vidt angår forordning om asyl- og migrationsforvaltning er forslaget omfattet
af retsforbeholdet, men Danmark kan som følge af parallelaftalen med EU om Dub-
lin- og Eurodac-forordningerne deltage i de dele af forordningen, der vedrører fast-
læggelse af ansvaret for at behandle en asylansøgning.
Forordningsforslaget sigter mod at etablere en fælles ramme, der grundfæster prin-
cipperne om solidaritet og rimelig ansvarsfordeling mellem medlemsstaterne. For-
slaget erstatter den nuværende Dublinforordning samt etablerer en solidaritetsme-
kanisme mhp. at yde støtte til medlemsstater under migrationspres. Formålet er at
etablere en fælles ramme, der både internt og eksternt bidrager til den samlede
tilgang til migrationsstyring i EU.
I forhold til forslagets Dublinbestemmelser vil ansvarsfristen for irregulær indrejse
ophøre efter 2 år i modsætning til de nugældende regler, hvor fristen er 12 måne-
der. Med rådsmandatet foreslås etableret en ny ansvarskategori, hvor ansvar for
en asylansøger, der er irregulært indrejst som følge af en eftersøgnings- og red-
ningsaktion til havs, vil ophøre efter 12 måneder. Herudover foreslås etableret en
ny regel for ophør af ansvar for personer, der har fået afslag i grænseproceduren.
Ansvaret for disse personer vil med forslaget ophøre 15 måneder efter afslag i
Side
1/2
3. juli 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Migrationssamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 9453
2357906
kom (2020) 0610 - Bilag 9: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 228 og 236 om EU's nye asyl- og migrationsaftale
grænseproceduren. Der fastsættes derimod med forslaget en længere frist for Dub-
linoverførsler mellem medlemsstaterne i den situation, hvor en person eksempelvis
forsvinder. Her foreslås fristen udvidet til tre år.
Der blev ligeledes opnået enighed om, at forslaget skal indeholde en fleksibel soli-
daritetsmekanisme. Denne del af forordningsforslaget er omfattet af retsforbehol-
det, hvorfor Danmark er ikke bundet af forslagets bestemmelser herom. Det, at
mekanismen vil være fleksibel, betyder, at forskellige solidaritetsbidrag vil kunne
anses for at være ligeværdige, og at hver medlemsstat vil kunne beslutte hvilken
type solidaritet, man ønsker at yde. Solidaritetsmekanismen indeholder således
både mulighed for solidaritet gennem omfordeling, gennem finansiering, samt gen-
nem alternative bidrag som f.eks. personel eller materiel.
For så vidt angår forslaget til asylprocedureforordning, er det i sin helhed er omfat-
tet af retsforbeholdet. Danmark er således ikke omfattet af forslaget. I rådsman-
datet var der enighed om at oprette en obligatorisk grænseprocedure hvor perso-
ner, der har en nationalitet, hvor asylanerkendelsesprocenten ligger under 20 vil få
deres ansøgning behandlet i en hurtig og effektiv procedure, der som udgangspunkt
ikke må vare mere end 12 uger. Medlemslandene forpligtes med forslaget til at
have en behørig kapacitet til at kunne behandle et afgrænset antal sager i grænse-
proceduren på ethvert givent tidspunkt. Dette fastsættes ud fra et samlet tal på
30.000 sager.
I forlængelse heraf foreslås indført en smidigere grænseprocedure for tilbagesen-
delse. Gennemføres den ikke inden for 12 uger, vil de almindelige regler herfor
finde anvendelse. Når en person får sin sag behandles i grænseproceduren for til-
bagesendelse, gives vedkommende ikke adgang til medlemsstaternes territorie.
Efter forslaget til asylprocedureforordning, som man blev enige om i Rådet skal der
fortsat – ligesom det i dag fremgår af det gældende asylproceduredirektiv – fore-
ligge en såkaldt forbindelse mellem en asylansøger og et sikkert tredjeland, som en
EU-medlemsstat ønsker at overføre den pågældende asylansøger til.
Forhandlingerne med Europa-Parlamentet om forslagene er igangværende.
Kaare Dybvad Bek
/
Eydbjørn Djurhuus
Side
2/2