Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2021) 0555 Bilag 2
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 334
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. september 2023
J nr.
2023 - 3710
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 30. juni stillet mig følgende
spørgsmål 334 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 334
Har Tyskland og øvrige lande i EU bindende mål under EU’s byrdefordelingsaftale?
Og hvis ja, er der så nogen lækage ved, at Danmark skubber grænsehandlen med
diesel væk fra Danmark?
Svar
Alle lande i EU er underlagt byrdefordelingsaftalen, der fastsætter nationale reduk-
tionsmål for udledninger i de sektorer, der ikke er omfattet af kvotehandelssystemet
i EU, bl.a. landbrug (ekskl. LULUCF
1
), vejtransport, opvarmning af bygninger, min-
dre industrivirksomheder mv. Byrdefordelingsaftalen opsætter et reduktionsmål i
2030 ift. CO
2
e-udledninger i 2005, og årlige reduktionsforpligtigelser for alle lande
frem mod 2030.
I forhandlingerne om EU’s Fit for 55-pakke, er byrdefordelingsaftalen blevet revide-
ret, og EU-medlemslandenes nationale reduktionsmål blev generelt forøget med
ca. 10 pct. point. Danmark har i den forbindelse fået opjusteret det nationale mål fra
39 pct. til 50 pct. ift. 2005, og Tysklands nationale reduktionsmål blev opjusteret fra
38 pct. til 50 pct. ift. 2005.
Udledninger forbundet med brug af diesel i vejtransporten indgår i byrdeforde-
lingsmålet og indregnes i det nationale klimaregnskab ved salg. En forhøjelse af
dieselafgiften i Danmark vil alt andet lige skubbe salg af diesel, og dermed udled-
ningerne, til bl.a. Tyskland. Det vil medføre flere registrerede udledninger i Tysk-
land, hvilket alt andet lige inden for byrdefordelingsmålet vil medføre behov for
yderligere reduktioner,
jf. FN’s opgørelsesprincip om territorial udledninger.
Byrdefordelingsmålet medfører således, at en eventuel lækageeffekt fra Danmark
som følge af en højere dieselafgift principielt set ikke vil medføre en varig stigning i
udledningerne i udlandet, da stigningen må forventes modsvaret i udlandet for at
opfylde egne reduktionsmål.
1
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2
LULUCF dækker udledninger fra primært jorder og skove, og derfor ikke landbrugets ud-
ledninger ifm. eksempelvis produktion af fødevarer.