Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2021) 0570 Bilag 3
Offentligt
2742043_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Kommissionens ændrede forslag til overdragelse af nye egne
indtægter samt ændring af gennemførelsesforanstaltninger herved
KOM (2023)333 og KOM (2023) 332
1. Resume
29. august 2023
Kommissionen fremsatte 20. juni ændrede forslag til deres forslag af 23. marts 2022 til:
en rådsforordning om metoderne og proceduren for overdragelse af nye egne indtægtskilder
til EU’s budget
revision af rådsforordning (EU, Euratom) 2021/768 af 30. april 2021 fsva. gennem-
førelsesforanstaltninger for EU’s egne indtægter.
Forslagene har til formål at fastlægge de praktiske foranstaltninger samt de forholdsmæssige og
nødvendige kontrol-, tilsyns- og revisionsforanstaltninger i relation til Kommissionens ændrede for-
slag af 20 juni 2023 til nye indtægtskilder
til EU’s budget baseret på EU’s CO
2
-kvotehandels-
system (ETS), CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme (CBAM), søjle 1 i OECD-aftalen om inter-
national beskatning samt statistikdata om bruttooverskud i selskaber i EU-lande.
Forslagene skønnes at have statsfinansielle konsekvenser i Danmark i form af administrative
byrder. Forslagene vil isoleret set kræve en mindre stigning i Kommissionens personaleomkostnin-
ger.
Regeringen finder det centralt, at reglerne vedr. metoderne og proceduren for overdragelse af egne
indtægter til EU-budgettet understøtter et stabilt og effektivt
system for EU’s egne indtægter og de
danske myndigheders administration i denne forbindelse. Regeringens endelige stillingtagen afventer
en nærmere vurdering af de statsfinansielle konsekvenser samt afklaring af forslag om indførelsen
af nye indtægtskilder til EU’s budget.
2. Baggrund
Kommissionen har 20. juni 2023 fremsat et ændret forslag (KOM(2023) 331) til
revision af rådsafgørelse om egne indtægter (KOM(2021) 570). Forslaget justerer
Kommissionens forslag af december 2021 og indebærer indførelsen af nye ind-
tægtskilder til EU’s budget baseret på EU’s CO2-kvotehandelssystem
(ETS), CO2-
grænsetilpasningsmekanisme (CBAM), søjle 1 i OECD-aftalen om international be-
skatning samt statistikdata om bruttooverskud i selskaber i EU-lande. Der henvises
til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg 4. juli 2023 forud for ECO-
FIN 14. juli 2023.
Parallelt hermed fremsatte Kommissionen 20. juni 2023 to ændrede forslag til de
praktiske foranstaltninger samt de forholdsmæssige og nødvendige kontrol-, tilsyns-
og revisionsforanstaltninger ifm. de foreslåede nye indtægtskilder.
kom (2021) 0570 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om MAR3 og IMSOR-forordningen
Side 2 af 5
For det første et ændret forslag (KOM(2023) 333) til en rådsforordning om meto-
derne og proceduren for overdragelse af nye egne indtægtskilder
til EU’s budget.
Det ændrede forslag er en justering af Kommissionens forslag af 23. marts 2022
(KOM(2022) 101).
For det andet et ændret forslag (KOM(2023) 332) til revision af rådsforordningen
fsva. gennemførelsesforanstaltninger for EU’s egne indtægter
(EU, Euratom)
2021/768 af 30. april 2021. Det ændrede forslag er en justering af Kommissionens
forslag af 23. marts 2022 (KOM(2022) 102).
Forslagenes retsgrundlag er baseret på art. 322, stk. 2 i TEUF.
Det bemærkes, at forslaget om overdragelsesforordningen supplerer eksisterende
forordning (EU, Euratom) 609/2014 for de traditionelle egne indtægter og egne
indtægter baseret på moms og bruttonationalindkomst samt forordning (EU, Eu-
ratom) 2021/770 for egne indtægter baseret på plastemballageaffald.
Det ændrede forslag til en rådsforordning om metoderne og proceduren for over-
dragelse af nye egne indtægtskilder til
EU’s budget
blev oversendt til Rådet i dansk
sprogversion 7. juli 2023. Det ændrede forslag til revision af rådsforordningen fsva.
gennemførelsesforanstaltninger for EU’s egne indtægter
blev oversendt til Rådet i
dansk sprogversion 14. juli 2023.
3. Formål og indhold
Forslagene har til formål at fastlægge de praktiske foranstaltninger samt de
forholdsmæssige og nødvendige kontrol-, tilsyns- og revisionsforanstaltninger for
de yderligere nye egne indtægter, som Kommissionen har foreslået i deres ændrede
forslag af 20. juni 2023 til revision af rådsafgørelse om egne indtægter.
3.1
Forslag vedr. metoder og procedure for overdragelse af nye egne indtægtskilder
Kommissionen sammenfatter forslaget i følgende, idet det bemærkes, at forslaget
grundlæggende kopierer de gældende forordninger for de eksisterende EU-ind-
tægtskilder.
3.1.1 Almindelige bestemmelser
De indledende artikler i forslaget svarer til bestemmelserne i de eksisterende over-
dragelsesforordninger.
3.1.2 Bogføringen af egne indtægter
Artiklerne vedr. bogføring af egne indtægter svarer ligeledes til bestemmelserne i
eksisterende overdragelsesforordninger.
3.1.3 Beregningen af egne indtægter
Forslaget indeholder bestemmelser for beregning af bidrag fra de foreslåede ind-
tægtskilder baseret på CO
2
-kvotehandelssystemet, CO
2
-grænsetilpasningsmekanis-
men, søjle 1 i OECD-aftalen om international beskatning samt statistikdata om
bruttooverskud i selskaber i EU-lande. De angivne beregninger følger Kommissio-
nens ændrede forslag af 20. december 2023 til nye egne indtægtskilder.
kom (2021) 0570 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om MAR3 og IMSOR-forordningen
Side 3 af 5
3.1.4 Overdragelsen af egne indtægter
Forslaget indeholder bestemmelser (art. 10-17) vedr. den finansielle forvaltning og
overdragelsen af indtægter fra CO
2
-kvotehandelssystemet, CO
2
-grænsetilpasnings-
mekanismen, søjle 1 i OECD-aftalen om international beskatning samt statistikdata
om bruttooverskud i selskaber i EU-lande. Dette gælder dels den rettidige overfør-
sel af bidrag, dels den efterfølgende bagudrettede modregning og korrektion af de
overførte midler.
Den bagudrettede justering af indtægtskilden baseret på CO
2
-kvotehandelssystemet
vil være påvirket af den faktiske udvikling i CO
2
-kvotehandelssystemet samt den
faktiske udvikling i økonomierne i EU-landene ift. hidtidige skøn.
Den bagudrettede justering af indtægtskilden baseret på statistikdata om brutto-
overskud i selskaber i EU-lande vil være påvirket af ændringer til nationalregnskabs-
statistikker på linje med indtægtskilden baseret på statistikdata om bruttonational-
indkomst (BNI).
For indtægtskilden baseret på CO
2
-kvotehandelssystemet samt på statistikdata om
bruttooverskud foretages den bagudrettede justering således, at udgiftsvirkningen
får effekt året efter orientering af EU-landet. Dermed vil EU-landene få mulighed
for at tage højde for sådanne tekniske ændringer til EU-bidraget ifm. fastlæggelsen
af de nationale budgetter.
Kommissionen foreslår dertil, at der ved forsinkelse af indbetaling af egne indtægter
betales morarenter baseret på eksisterende overdragelsesforordning. Det foreslås
dog, at der ikke inddrives morarenter under 1.000 euro.
3.1.5 Betalinger under forbehold og revisionsprocedure
Artiklerne 18-19 indeholder bestemmelser vedr. muligheden for at foretage provi-
soriske betalinger i tilfælde af uenighed mellem Kommissionen og EU-medlems-
landet aht. at undgå akkumulering af morarenter. Bestemmelserne omhandler des-
uden en tvistbilæggelsesprocedure, der kan aktiveres i tilfælde af uenighed mellem
en EU-medlemsstat og Kommissionen om berigtigelser og justeringer af egne ind-
tægter. Begge bestemmelser er på linje med den seneste revision af overdragelses-
forordningen vedr. for de traditionelle egne indtægter og egne indtægter baseret på
moms og bruttonationalindkomst.
3.1.6 Regler for likviditetsstyring
Artikel 20 omhandler bestemmelser om krav til likviditetsstyring og svarer til be-
stemmelserne i de eksisterende overdragelsesforordninger.
3.1.7 Forslagets gennemførelsesforanstaltninger
De afsluttende artikler (art. 21 og 22) omhandler Kommissionens gennemførelses-
beføjelser og forslagets ikrafttræden, der foreslås at være samtidig med ikrafttræden
af de nye indtægtskilder.
kom (2021) 0570 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om MAR3 og IMSOR-forordningen
2742043_0004.png
Side 4 af 5
3.2
Forslag til revision
vedr. gennemførelsesforanstaltninger for EU’s egne indtægter
Forslaget til revision af rådsforordning (EU, Euratom) 2021/768 af 30. april 2021
om fastsættelse af gennemførelsesforanstaltninger til ordningen
for EU’s egne ind-
tægter vedrører grundlæggende ajourføring af forordningen. Konkret angives for
hver af de foreslåede nye egne indtægtskilder bestemmelser vedrørende Kommissi-
onens kontrolfunktion og dataadgang, der tilsvarer de lignende bestemmelser for
de eksisterende indtægtskilder.
Heri foreslås at den nuværende kontrolfunktion for statistikdata om bruttonatio-
nalindkomst (BNI) udvides til statistikdata om bruttooverskud i selskaber i EU-
lande. Herved vil nationale statistikinstitutioner, som led i opgørelsen af BNI, skulle
oplyse om kvaliteten af data samt afgive detaljeret information om statistikkilder
samt metode. Ekspertgruppen til kontrol af BNI
1
vil ligeledes skulle rådgive Kom-
missionen årligt om kvaliteten af data. Kommissionen kan, særligt i tilfælde bemær-
ket af ekspertgruppen, kontrollere beregninger og underliggende data.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning til Kommissionens forslag kendes endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om
forslag i relation til EU’s funktionsmåde, kan det kun be-
handles på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har i sig selv ikke umiddelbart konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Forslaget kan have statsfinansielle konsekvenser, herunder igennem EU-budgettet.
Såfremt Kommissionens forslag vedtages i sin nuværende form, skønnes indvirk-
ning på EU-budgettet under administrationsområdet på i alt ca. 6,1 mio. euro (lø-
bende priser) i perioden 2024-2027.
Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter udgør
ca. 2 pct., svarende til en finansieringsandel på godt 1,4 mio. kr.
Forslagene skønnes hertil at have statsfinansielle konsekvenser i Danmark i form af
administrative byrder sfa. nye kontrolforpligtelser af statistikdata om bruttoover-
skud i selskaber i EU-lande, der foreløbigt skønnes til knap 1 mio. kr. årligt (2023-
priser) i Danmark Statistik.
Det bemærkes, at udgifter som følge af EU-retsakter, der medfører statslige mer-
udgifter, skal afholdes inden for eksisterende bevillinger,
jf. budgetvejledningen.
Forslagene har ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske konsekvenser
eller konsekvenser for miljøet.
1
Artikel 4 i
forordning (EU) 2019/516 af 19. marts 2019 om harmonisering af bruttonationalindkomsten i markedspriser
kom (2021) 0570 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om MAR3 og IMSOR-forordningen
Side 5 af 5
Forslagene er koblet til Kommissionens ændrede forslag til nye indtægtskilder til
EU’s budget, der blev fremsat 20.
juni 2023, og som kan få betydelige statsfinan-
sielle konsekvenser for Danmark. Der pågår tekniske afklaringer af forslagspakkens
konsekvenser, herunder de statsfinansielle konsekvenser.
8. Høringer
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til forslagene.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det centralt, at reglerne vedr. metoderne og proceduren for over-
dragelse af egne indtægter til EU-budgettet understøtter et stabilt og effektivt sy-
stem for EU’s egne indtægter
og de danske myndigheders administration i denne
forbindelse. Regeringen finder der ligeledes vigtigt, at regler for tvistbilæggelser af-
spejler EU-medlemsstaternes krav på juridisk beskyttelse.
Regeringen prioriterer, at der med forslaget opnås størst mulig forudsigelighed for
Danmarks bidrag til EU-budgettet.
Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at de forskellige forordninger om metoder
og procedurer for overdragelse af EU’s egne indtægter sammenskrives i en samlet
forordning.
Regeringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de statsfinan-
sielle konsekvenser, herunder sfa. nye kontrolforpligtelser af statistikdata om brut-
tooverskud i selskaber i EU-lande og er med forbehold for dansk holdning til ind-
førelsen af nye indtægtskilder til EU’s budget,
jf. samlenotat oversendt til Folketingets
Europaudvalg 4. juli 2023 forud ECOFIN 14. juli 2023.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionen ændrede forslag har ikke tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg.
Der henvises dertil til grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag af 23.
marts 2022 til overdragelse af nye egne indtægter samt forslag til revision af gen-
nemførelsesforanstaltninger herved oversendt til Folketingets Europaudvalg 20.
april 2022.
Sagen om Kommissionens ændrede forslag af 20 juni. 2023 til nye indtægtskilder til
EU’s budget
blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til skriftlig orientering4.
juli 2023 forud for ECOFIN 14. juli 2023.