Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2021) 0570 Bilag 4
Offentligt
2753178_0001.png
Samlenotat
Ændret forslag til Rådets afgørelse 2020/2053 om ordningen for
Den Europæiske Unions egne indtægter
KOM (2023)331
Kommissionen offentliggjorde 20. juni 2023 ændret forslag til Kommissionens forslag af 22. de-
cember 2021 om introduktion af nye indtægtskilder til EU’s budget.
Der blev oversendt grund-
og nærhedsnotat d. 24. juli 2023.
Kommissionens oprindelige forslag af 22. december 2021 indebar, at der etableres nye indtægtskil-
der baseret på EU’s CO
2
-kvotehandelssystem (ETS), CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme
(CBAM) samt spor 1 i OECD-aftalen om international selskabsbeskatning.
Kommissionens ændrede forslag af 20. juni 2023 justerer Kommissionens oprindelige forslag, så-
ledes at der lægges op til et højere bidrag fra den foreslåede indtægtskilde baseret på EU’s CO
2
-
kvotehandelssystem samt en ny indtægtskilde baseret på statistikdata om bruttooverskud i selska-
ber i EU-lande. Kommissionen anslår, at det ændrede forslag som helhed kan indebære indtægter
for 36 mia. euro (2018-priser) årligt i perioden 2028-2030.
Forslagene til nye indtægtskilder skal ses i lyset af konklusionerne fra Det Europæiske Råd 17.-
21. juli 2020. Heraf fremgår bl.a.,
at EU vil arbejde hen imod en reform af ordningen for EU’s
egne indtægter og evt. indføre nye egne indtægter. Det fremgår endvidere af tidsplanen i den inter-
institutionelle aftale i regi af EU’s flerårige finansielle ramme, at Rådet skal drøfte anden
pakke
af forslagene inden udgangen af juni 2025. Kommissionens ændrede forslag af 20. juni blev præ-
senteret på ECOFIN 14. juli 2023.
Forslagspakken ventes at få betydelige statsfinansielle konsekvenser. De samlede statsfinansielle
konsekvenser dækker over modsatrettede effekter i skønnene for enkelte indtægtsforslag, hvor
ETS-bidraget skønnes at reducere danske EU-bidrag, mens andre skønnes at øge dansk EU-
bidrag. Det skønnes samlet set foreløbigt og med meget betydelig usikkerhed, at Kommissionens
forslag i snit kan øge det årlige danske EU-bidrag med ca. 200 mio. kr. (2024-priser) eller
reducere det med omtrent 100 mio. kr. i perioden 2024-2030 ved et uændret udgiftsniveau. Det
bemærkes, at skøn for de statsfinansielle udgifter fortsat afventer tekniske afklaringer med Kom-
missionen om forslagets konsekvenser.
Regeringen forholder sig konstruktivt til forslag til nye EU-indtægtskilder, såfremt der er tale om
en statsfinansiel fordel for Danmark, idet man afventer yderligere teknisk afklaring.
2. Baggrund
21. september 2023
Kommissionen fremsatte den 22. december 2021 en forslagspakke, der indeholdte
forslag til en revision af EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
(nr.
kom (2021) 0570 - Bilag 4: Samlenotat vedr. ordningen for Den Europæiske Unions egne indtægter
2753178_0002.png
Side 2 af 7
2021/0429 (KOM (2021) 569)) samt forslag til revision af Rådets afgørelse om ord-
ningen for den Europæiske Unions egne indtægter (nr. 2021/0430 (KOM (2021)
570)). For uddybning henvises til grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 9. februar 2022.
Kommissionen har den 20. juni 2023 fremsat et ændret forslag (KOM(2023) 331),
der justerer Kommissionens forslag af december 2021 til revision af Rådets afgø-
relse om egne indtægter (KOM (2021) 570). Der henvises til oversendt grund- og
nærhedsnotat d. 24. juli.
Forslaget om revision af Rådets afgørelse om ordningen for den Europæiske Uni-
ons egne indtægter er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 311, stk. 3 og behandles
efter særlig lovgivningsprocedure. Forslaget vedtages ved enstemmighed i Rådet,
og efter høring af Europa-Parlamentet. Afgørelsen kan først træde i kraft, når EU-
landene har godkendt den i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige be-
stemmelser.
Som led i Europa-Parlamentets
godkendelse af EU’s flerårige finansielle ramme for
2021-2027 indgik Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen d. 16. december
2020 en interinstitutionel aftale, hvori Kommissionen forpligtiger sig til en tidsplan
for fremsættelse af forslag om nye indtægtskilder til EU-budgettet:
senest juni 2021 en pakke med indtægter baseret på EU’s CO
2
-kvotehan-
delssystem (ETS) og en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme (CBAM) samt
en digital afgift med hensigt om vedtagelse senest 1. januar 2023.
senest juni 2024 en pakke med indtægter baseret på fx en transaktionsskat
(FTT) og bidrag knyttet til erhvervssektoren eller et nyt fælles selskabs-
skattegrundlag med hensigt om vedtagelse senest 1. januar 2026.
Indtægterne angives at skulle bidrage til tilbagebetaling af de fælles genopretningslån
(NGEU).
Forslaget om en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme (CBAM), der er en del af Kom-
missionens klimalovforslagspakke
Fit-for-55
blev vedtaget 10. maj 2023. Forslaget
om en revision af EU’s kvotehandelsdirektiv (ETS), der også er en del af klimalov-
forslagspakke
Fit-for-55
blev vedtaget 1. marts 2023. Der er ikke fremsat forslag om
implementeringen i EU af spor 1 i OECD-aftalen om international beskatning.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslagspakke af 21. december 2021 bestod af forslag til tre nye
indtægtskilder: Revision af EU’s CO
2
-kvotehandelssystem (ETS) og indførslen af
en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme (CBAM). Hertil kommer en ny indtægtskilde
baseret på implementeringen i EU af spor 1 fra OECD-aftalen om international
selskabsbeskatning.
kom (2021) 0570 - Bilag 4: Samlenotat vedr. ordningen for Den Europæiske Unions egne indtægter
2753178_0003.png
Side 3 af 7
Kommissionens ændrede forslag af 20. juni 2023 indebærer bl.a. et højere bidrag
fra den foreslåede indtægtskilde baseret på ETS samt en ny indtægtskilde baseret på
statistisk data på selskabsoverskud i EU-landene.
Kommissionen skønner, at det ændrede forslag samlet vil generere indtægter for ca.
36 mia. euro (2018-priser) årligt i perioden 2028-2030, når indtægtskilderne er fuldt
indfaset,
jf. tabel 1.
Heri indgår ikke indtægter fra et bidrag baseret på spor 1 i
OECD-aftalen om international beskatning.
Tabel 1
Kommissionens skøn for gnst. årlige bidrag ifm. nye indtægtskilder til EU’s budget i perioden 2028-2030
Mia. euro, 2018-priser
Indtægtskilde
Bidrag baseret på CO
2
-kvotehandelssystemet
Bidrag baseret på CO2-grænsetilpasningsmekanismen
Bidrag baseret på spor 1 i OECD-aftalen om international
beskatning
Bidrag baseret på statistikdata på selskabers overskud
I alt
Gennemsnitlig årlige bidrag
1
19
1,5
-
2
16
36
Anm.:
1
Forbundet med
betydelig usikkerhed.
2
Kommissionen angiver ikke skøn for bidrag fra indtægtskilde baseret på
spor 1 i OECD-aftalen om international beskatning.
Kilde: Kommissionens meddelelse af 20. juni 2023 om ændret forslag til nye egne indtægter
EU’s indtægtssystem
EU’s
udgifter finansieres i dag af bødeindtægter samt bidrag fra EU-landene baseret
på toldindtægter, momsgrundlag og ikke-genanvendt plast-emballage. Dertil kom-
mer et bidrag baseret på landenes relative andel af EU’s BNI, der udgør langt
det
største bidrag, og som opkræves i et niveau således, at der er balance mellem udgif-
ter og indtægter. Nye EU-indtægter
inden for et givent udgiftsniveau
reducerer
andelen af EU’s udgifter, som finansieres via BNI-bidraget
tilsvarende. Nye EU-
indtægter forskyder dermed som udgangspunkt alene sammensætningen af EU-lan-
denes EU-bidrag, og giver ikke i sig selv mulighed for at afholde øgede udgifter.
Ny indtægtskilde baseret på CO
2
-kvotehandelssystemet (ETS)
Kommissionen foreslog i december 2021, at der etableres en ny indtægtskilde til
EU’s budget baseret på indtægterne fra det eksisterende CO
2
-kvotehandelssystem
(industri, energi og kollektiv opvarmning,
ETS1)
og det nye, separate CO
2
-kvote-
handelssystem (vejtransport og individuel opvarmning,
ETS2).
Dertil foreslog Kommissionen, at indtægtskilden skal indeholde en korrektionsme-
kanisme, der indebærer et loft og en bund over de enkelte landes bidrag. Loftet
indebærer, at såfremt BNI pr. indbygger i et EU-land er under 90 pct. af EU-gen-
nemsnittet, kan EU-landets finansieringsandel af den ETS-baserede indtægtskilde
ikke overstige 150 pct. af EU-landets andel af EU's BNI. Bunden indebærer, at det
kom (2021) 0570 - Bilag 4: Samlenotat vedr. ordningen for Den Europæiske Unions egne indtægter
Side 4 af 7
for ethvert EU-land gælder, at dets finansieringsandel af den ETS-baserede ind-
tægtskilde ikke kan være mindre end 75 pct. af EU-landets andel af BNI.
Kommissionen foreslår i sit ændrede forslag, at bidraget baseres på 30 pct. af ind-
tægterne fra ETS1 og ETS2 frem for 25 pct. som foreslået i det oprindelig forslag
af december 2021. Forslaget om en korrektionsmekanisme bevares.
Kommissionen skønner, at indtægtskilden baseret på CO
2
-kvotehandelssystemet i
gennemsnit vil have en størrelsesorden på 19 mia. euro (2018-priser) årligt fra 2028
pba. den vedtagne revision og udvidelse af kvotehandelssystemet af marts 2023.
Det foreslås, at indtægtskilden baseret på ETS1 får virkning fra 1. januar 2024, mens
virkningen af indtægtskilden baseret på ETS2, der ventes etableret i 2027, udskydes
til 1. januar 2028.
Ny indtægtskilde baseret på en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme (CBAM)
Kommissionen foreslog i december 2021, at der etableres en ny indtægtskilde til
EU’s budget baseret på 75 pct. af indtægterne fra salg af de såkaldte CBAM-certifi-
kater, som importører til EU vil skulle købe ifm. import af varer, der falder ind
under mekanismens område, som dækker CO
2
-intensive produkter såsom stål, alu-
minium og gødning. Prisen på certifikaterne skal ifølge forslaget afspejle kvotepri-
sen i EU’s CO
2
-kvotehandelssystem.
Kommissionen skønner, at indtægtskilden baseret på CBAM i gennemsnit vil have
en størrelsesorden på 1,5 mia. euro (2018-priser) årligt fra 2028 pba. den vedtagne
retsakt af maj 2023. Det foreslås i Kommissionens ændrede forslag, at indtægtskil-
den får virkning fra 1. januar 2026.
Ny indtægtskilde baseret på spor 1 i OECD-aftalen om international selskabsbeskatning
Kommissionen foreslog i december 2021, at der etableres en ny indtægtskilde til
EU’s budget baseret på 15 pct. af den såkaldte residualprofit, der allokeres til EU-
lande ifm. spor 1 i OECD-aftalen om international selskabsbeskatning. Spor 1 ved-
rører omfordeling af beskatningsretten til en del af indkomsten i de største og mest
profitable, globale koncerner.
Kommissionen har i sit ændrede forslag ikke angivet skøn for størrelsesordenen af
indtægtskilden baseret på spor 1 i OECD-aftalen. Kommissionen lægger fortsat op
til, at indtægtskilden får virkning fra enten datoen for indførslen af et evt. EU-di-
rektiv om gennemførelse af OECD-aftalen om omfordeling af beskatningsrettighe-
der, eller fra datoen for den multilaterale konventions ikrafttræden og virkning, alt
efter hvilken dato der er den seneste.
kom (2021) 0570 - Bilag 4: Samlenotat vedr. ordningen for Den Europæiske Unions egne indtægter
2753178_0005.png
Side 5 af 7
Ny indtægtskilde baseret på statistisk data på selskabsoverskud i EU-landene
Kommissionen foreslår i sit ændrede forslag af juni 2023, at der etableres en ny
indtægtskilde til
EU’s budget baseret på 0,5 pct. af nationalregnskabsdata
1
for brut-
tooverskud fra finansielle og ikke-finansielle selskaber i EU-lande.
Kommissionen bemærker, at den i sit arbejdsprogram for 2023 (KOM(2022)548)
angiver intention om at fremsætte forslag til BEFIT (Business
in Europe: Framework
for Income Taxation)
i 3. kvartal 2023 om en harmonisering af selskabsskattebasen i
EU og en omfordeling af beskatningsret til store koncerner. Kommissionen be-
mærker, at den foreslåede indtægtskilde baseret på statistikdata på selskabsoverskud
skal ses som en midlertidig indtægtskilde frem til en mulig etablering af en indtægts-
kilde baseret på et underliggende skatteforslag.
Kommissionen skønner, at indtægtskilden baseret på selskabsoverskud vil have en
størrelsesorden på 16 mia. euro (2018-priser) årligt fra 2028. Det foreslås, at ind-
tægtskilden får virkning fra 1. januar 2024.
Kobling til underliggende substansforslag
Forslagspakken om nye egne indtægter er koblet til underliggende substansretsakter
og forslag, som indtægtsforslagene baseres på, idet en indtægtskilde baseret på fx
spor 1 i OECD aftalen som udgangspunkt forudsætter, at evt. kommende forslag
indføres. Indtægtsforslagene har derimod ikke betydning for selve substansforsla-
gene.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet forslag
til ændringer i EU’s udgifter og indtægter alene kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret
Ved vedtagelse af forslaget vil Folketinget skulle meddele sit samtykke til Danmarks
godkendelse af Rådets afgørelse om ordningen for EU’s egne indtægter.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens forslag forventes at få betydelige statsfinansielle konsekvenser for
Danmark via det danske EU-bidrag.
De samlede statsfinansielle konsekvenser dækker over modsatrettede effekter i
skønnene for enkelte indtægtsforslag, hvor ETS-bidraget skønnes at reducere dan-
ske EU-bidrag, mens andre skønnes at øge dansk EU-bidrag. Da de enkelte skøn
1
Efter Europæisk Nationalregnskabssystem 2010-standard (ESA 2010)
kom (2021) 0570 - Bilag 4: Samlenotat vedr. ordningen for Den Europæiske Unions egne indtægter
2753178_0006.png
Side 6 af 7
dækker over store spænd, skønnes det samlet set foreløbigt og med meget betydelig
usikkerhed, at Kommissionens forslag i snit kan øge det årlige danske EU-bidrag
med ca. 200 mio. kr. (2024-priser) eller reducere det med omtrent 100 mio. kr. i
perioden 2024-2030 ved et uændret udgiftsniveau. Heri indgår ikke indtægter fra et
bidrag baseret på spor 1 i OECD-aftalen om international beskatning, hvor forslag
til underliggende direktivforslag til implementering samt betydelig teknisk afklaring
udestår.
Det bemærkes, at skøn for de statsfinansielle udgifter som følge af forslaget afventer
tekniske afklaringer med Kommissionen om forslagets konsekvenser.
Samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens forslag til nye indtægtskilder til EU’s budget skønnes ikke at have
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Forslaget har været ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En lang række lande på tværs af Rådet har udtrykt behov for grundig behandling af
forslaget og tilstrækkelig tid til at få konsekvenserne belyst, idet klarhed om disse
endnu udestår.
En række lande har udtrykt skepsis mod det ændrede forslag. Særligt en række øst-
europæiske lande er kritiske ift. en ETS-baseret indtægtskilde, mens flere lande er
kritiske ift. en indtægtskilde baseret på statistikdata på selskabsoverskud. Enkelte
særligt sydeuropæiske lande har omvendt udtrykt umiddelbar opbakning til forsla-
get og fastholdt ønske om at sikre fremdrift i forhandlinger om nye indtægtskilder
til EU’s budget.
10. Regeringens generelle holdning
Efter vanskelige forhandlinger blev der i 2020 indgået aftale om EU’s flerårige fi-
nansielle ramme for 2021-2027. Regeringen finder det centralt, at denne aftale over-
holdes.
Regeringen finder, at det centralt at forhandlingerne om nye EU-indtægtskilder ikke
bør foregribe forhandlingerne om revision af den flerårige finansielle ramme (MFF).
Regeringen finder endvidere, at forhandlingerne om nye EU-indtægtskilder fasthol-
des separat fra forhandlinger af underliggende substansforslag, som en evt. ind-
tægtskilde baseres på.
Regeringen forholder sig konstruktivt til forslag til nye EU-indtægtskilder, såfremt
der er tale om en klar statsfinansiel fordel for Danmark, idet der endnu udestår
yderligere teknisk afklaring af især de statsfinansielle konsekvenser.
kom (2021) 0570 - Bilag 4: Samlenotat vedr. ordningen for Den Europæiske Unions egne indtægter
2753178_0007.png
Side 7 af 7
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til skriftlig orientering den 4.
juli i forbindelse med ECOFIN den 14. juli 2023. Folketingets Europaudvalg blev
orienteret om sagen
under ”siden sidst”
27. juni 2023 af den fungerende finansmi-
nister.
Der henvises dertil til grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaud-
valg 24. juli 2023.
Sagen om Kommissionens forslagspakke af december 2021 til nye indtægtskilder til
EU’s
budget blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering senest forud
for ECOFIN 6. december 2022. Der henvises til samlenotat om sagen oversendt til
Folketingets Europaudvalg 24. november 2022.
Der henvises dertil til grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslagspakke
af december 2021 til nye indtægtskilder til EU’s budget
oversendt til Folketingets
Europaudvalg 9. februar 2022.