Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2021) 0802 Bilag 4
Offentligt
2711368_0001.png
Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 57
Offentligt
Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. maj 2023
J nr.
2023 - 2405
Boligudvalget har i brev af 13. april 2023 stillet mig følgende spørgsmål 57 alm. del,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmer-
mann (DF).
Spørgsmål 57:
Er det ministerens forventning, at Europa-Parlamentet og Ministerrådets kom-
mende beslutning om en klimaneutral bygningssektor, der skal gøre alle bygninger
i Danmark klimaneutrale senest i 2050, i gennemsnit vil betyde udgifter for 150.000
kr. pr. bolig, som Jyske Bank har skønnet det, jf. artikel på www.finans.dk den 2.
oktober 2022, og vil ministeren tage initiativ til at etablere tilskudsordninger, så bo-
ligejerne ikke vil stå i en situation, hvor de ikke har råd til at imødekomme EU's
krav?
Svar
Både Rådet og Europa-Parlamentet har hver især behandlet og fastlagt en hold-
ning til forslaget om revision af bygningsdirektivet. Der udestår nu, at trilogforhand-
lingerne igangsættes med henblik på at lande en endelig aftale mellem Rådet og
Europa-Parlamentet. Trilogforhandlinger påbegyndes i juni 2023. Danmark går ind i
forhandlingerne med udgangspunkt i den danske forhandlingslinje, som er fastlagt i
Folketingets Europaudvalg, og som alle partier bakkede op om.
Et centralt punkt ift. konsekvenserne for de danske boligejere er, hvorvidt mini-
mumskrav til bygningers energimæssige ydeevne (MEPS) baseres på energimær-
keskalaen og særligt på den foreslåede harmonisering af energimærkeskalaen.
Forhandlingerne har bevæget sig i flere retninger, som har stor betydning for byg-
ningsdirektivets konsekvenser. Når man sammenligner Kommissionens oprindelige
forslag og Rådets generelle indstilling, er flere af de danske interesser blevet vare-
taget. Rådet har bl.a. taget harmoniseringen af energimærkeskalaen ud, hvilket be-
tyder at MEPS-kravene ikke skal baseres herpå. I Europa-Parlamentets generelle
indstilling baseres MEPS dog fortsat på en harmoniseret energimærkeskala. Artik-
len og skønnet, der refereres til i spørgsmålet, tager udgangspunkt i Kommissio-
nens oprindelige forslag til det omarbejdede direktiv fra 2021, der også baserer
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
kom (2021) 0802 - Bilag 4: Kopi af BOU alm. del - svar på spm. 57 og 59-62 om forslag til direktiv om bygningers energimæssige ydeevne
2711368_0002.png
MEPS på en harmoniseret energimærkeskala. Det er således for tidligt at sige no-
get om de konkrete konsekvenser, da det afhænger af udfaldet af trilogforhandlin-
gerne.
Når det er sagt, undgår Danmark ikke at blive mødt af krav fra bygningsdirektivet
om at energirenovere og -optimere den danske bygningsmasse. På den anden side
er optimering af bygningsmassen vigtig for at nå det europæiske klimamål og ud-
fase fossil energi. Samtidig skaber det også et marked for løsninger inden for ener-
gieffektivitet, hvor mange danske virksomheder er førende. Derfor støtter den dan-
ske forhandlingslinje et ambitiøst bygningsdirektiv.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2
kom (2021) 0802 - Bilag 4: Kopi af BOU alm. del - svar på spm. 57 og 59-62 om forslag til direktiv om bygningers energimæssige ydeevne
2711368_0003.png
Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 59
Offentligt
Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. maj 2023
J nr.
2023 - 2405
Boligudvalget har i brev af 13. april 2023 stillet mig følgende spørgsmål 59 alm. del,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmer-
mann (DF).
Spørgsmål 59:
Ifølge Europa-Kommissionens forslag om en klimaneutral bygningssektor skal alle
nye bygninger have solceller. Vil det betyde, at hvis man bygger et skur eller en ga-
rage, skal der solceller på taget?
Svar
Krav til opsætning af solceller på nybyggeri er reguleret i bygningsreglementet, der
henhører under Social-, Bolig- og Ældreministeriets ressort. Social- og boligministe-
ren har hertil indhentet følgende bidrag fra Social- og Boligstyrelsen, hvortil jeg kan
henholde mig:
”Europa-Kommissionen har i deres REPowerEU-forslag foreslået, at medlemslan-
dene skal sikre udrulning af passende installation af solenergianlæg, hvilket fx kunne
være solceller. REPowerEU-forslaget er fremsat som led i EU’s indsats for at be-
grænse EU’s afhængighed af russisk gas. Kravene i REPowerEU-forslaget er indført
i forslaget til revisionen af bygningsdirektivet og forhandles i regi af forhandlingerne
herom.
Det er Social- og Boligstyrelsens vurdering, at forslaget kun indeholder krav om etab-
lering af solenergi på bygninger, der er omfattet af bygningsdirektivet. Uopvarmede
bygninger er ikke omfattet af gældende bygningsdirektiv, hvorfor det er Social- og
Boligstyrelsens vurdering, at skure og garager højst sandsynligt ikke vil være omfat-
tet af forslagets krav. Der kan dog være større garageanlæg eller lignende, der bliver
omfattet.
Der pågår fortsat forhandlinger om direktivet, hvorfor det i sidste ende vil afhænge af
resultatet heraf, hvilke bygninger, der vil være omfattet af kravene til opsætning af
solceller.”
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
kom (2021) 0802 - Bilag 4: Kopi af BOU alm. del - svar på spm. 57 og 59-62 om forslag til direktiv om bygningers energimæssige ydeevne
2711368_0004.png
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2
kom (2021) 0802 - Bilag 4: Kopi af BOU alm. del - svar på spm. 57 og 59-62 om forslag til direktiv om bygningers energimæssige ydeevne
2711368_0005.png
Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 60
Offentligt
Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. maj 2023
J nr.
2023 - 2405
Boligudvalget har i brev af 13. april 2023 stillet mig følgende spørgsmål 60 alm. del,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmer-
mann (DF).
Spørgsmål 60:
Ane Arnth Jensen, viceadministrerende direktør i Finans Danmark, udtaler føl-
gende til Finans, jf. artikel på www.finans.dk den 2. oktober 2022:
»Det kan blive meget vanskeligt at sælge ejendomme, der ikke lever op til de her
krav, og hvad skal konsekvensen være? Skal boligerne nedrives? Og hvordan vil
man udføre det i praksis? Vil man sætte en bulldozer på? (…)«
Er det efter ministerens opfattelse korrekt, at det vil blive meget vanskeligt at sælge
ejendomme, der ikke lever op til kravene om en klimaneutral bygningssektor, og
hvordan vil ministeren i praksis sørge for, at boligerne kommer til at leve op til EU's
krav, og vil ministeren eksempelvis bede om, at kommunerne kondemnerer ejen-
domme, der ikke lever op til kravene?
Svar
Det er altid vigtigt at have for øje, hvordan regulering påvirker de borgere, den ved-
rører. Det skal vi selvfølgelig også i denne sammenhæng. Derfor går Danmark ind i
forhandlingerne med udgangspunkt i den danske forhandlingslinje og arbejder for,
at danske interesser bliver varetaget bedst muligt.
Hvordan Danmark i praksis vil efterleve kravene, afhænger af trilogforhandlingerne.
Derfor vil der først tages stilling hertil i implementeringen af bygningsdirektivet.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1
kom (2021) 0802 - Bilag 4: Kopi af BOU alm. del - svar på spm. 57 og 59-62 om forslag til direktiv om bygningers energimæssige ydeevne
2711368_0006.png
Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 61
Offentligt
Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. maj 2023
J nr.
2023 - 2405
Boligudvalget har i brev af 13. april 2023 stillet mig følgende spørgsmål 61 alm. del,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmer-
mann (DF).
Spørgsmål 61:
Hvad bliver sanktionen, hvis man ikke når at opgradere sit hus til Energimærke D
inden 2033?
Svar
Jeg forstår spørgsmålet således, at der her refereres til eventuelle sanktioner ved
manglende efterlevelse af de i bygningsdirektivet foreslåede minimumskrav til byg-
ningers energimæssige ydeevne.
Som også nævnt i BOU alm. del spm. 60 vil den nærmere implementering af byg-
ningsdirektivet afhænge af udformningen af de endelige krav. Det er således for tid-
ligt at sige noget om eventuelle sanktioner ved manglende efterlevelse af kravene,
og det samtidig først vil være noget, der tages stilling til i implementeringen af byg-
ningsdirektivet.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1
kom (2021) 0802 - Bilag 4: Kopi af BOU alm. del - svar på spm. 57 og 59-62 om forslag til direktiv om bygningers energimæssige ydeevne
2711368_0007.png
Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 62
Offentligt
Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. maj 2023
J nr.
2023 - 2405
Boligudvalget har i brev af 13. april 2023 stillet mig følgende spørgsmål 62 alm. del,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmer-
mann (DF).
Spørgsmål 62:
Ifølge foreningen Historiske Huse, jf. artikel på www.historiskehuse.dk den 30.
marts 2023, er måske kun halvdelen af alle bevaringsværdige bygninger i Danmark
skrevet ind i en kommuneplan eller omfattet af en lokalplan. Hvordan vil boligmini-
steren sikre, at vi ikke kommer til at gøre uoprettelig skade på de huse, der ikke er
beskyttet af en lokalplan, hvilket kun gælder halvdelen af alle bevaringsværdige
bygninger i Danmark, og som samtidig ikke kan gøres klimaneutrale uden at øve
uoprettelig skade på husene?
Svar
Spørger henviser til boligministeren, men med udgangspunkt i, at spørgsmålet om-
handler efterlevelsen af de foreslåede minimumskrav til bygningers energimæssige
ydeevne (MEPS), som er under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets ressort, er
det aftalt med Social-, Bolig- og Ældreministeriet, at jeg svarer på spørgsmålet.
Bygninger udgør en stor del af det danske energiforbrug, hvorfor det er vigtigt at
energiforbedre og optimere de danske boliger for at opretholde en sund og energief-
fektiv bygningsmasse. Der er dog tilfælde, hvor der skal være mulighed for at gøre
undtagelser fra kravene til bygningers energimæssige ydeevne. Derfor indeholder
både Kommissionens forslag fra 2021, Rådets samt Europa-Parlamentets generelle
indstillinger også undtagelsesbestemmelser for bevaringsværdige bygninger. I im-
plementeringen af bygningsdirektivet vil der også skulle tages stilling til håndteringen
af undtagelsesbestemmelserne for kravene.
Det er en kommunal opgave at udarbejde kommune- og lokalplaner og derved kort-
lægge og registre kommunernes bevaringsværdige bygninger.
Med venlig hilsen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
kom (2021) 0802 - Bilag 4: Kopi af BOU alm. del - svar på spm. 57 og 59-62 om forslag til direktiv om bygningers energimæssige ydeevne
2711368_0008.png
Lars Aagaard
Side
2/2