Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0068 Bilag 4
Offentligt
2687466_0001.png
Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
5. april 2023
KOM (2022) 0068
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådet forordning om harmoniserede reg-
ler om fair adgang til og anvendelse af data (dataforordningen)
Kommissionens svar på spørgsmål stillet af MEP Christel Schaldemose
om udviklingen af konkurrencen på elmarkedet for motorkøretøjer
Til orientering fremsendes Kommissionens svar på spørgsmål stillet af med-
lem af Europa-Parlamentet Christel Schaldemose om udviklingen i konkur-
rencen på elmarkedet for motorkøretøjer.
Med venlig hilsen
Europaudvalgets sekretariat
Side 1 | 2
kom (2022) 0068 - Bilag 4: Kommissionens svar på spørgsmål stillet af MEP Christel Schaldemose om udviklingen af konkurrencen på elmarkedet for motorkøretøjer
2687466_0002.png
Spørgsmål
I sit udkast til forslag til den fremtidige ramme for gruppefritagelsesforordnin-
gen for motorkøretøjer foreslår Kommissionen at bevare den nuværende
gruppefritagelsesforordning for motorkøretøjer i yderligere fem år uden væ-
sentlige ændringer, da "den foreslåede forlængelse vil give Kommissionen
mulighed for at revurdere situationen under den nye markedsrealitet inden
den nye udløbsdato for den forlængede gruppefritagelsesforordning for mo-
torkøretøjer".
I evalueringsrapporten, der blev offentliggjort i maj 2021, blev der imidlertid
fremhævet en lang række kommercielle og tekniske problemer, som allerede
i dag forringer konkurrencen på eftermarkedet for motorkøretøjer. Denne
evalueringsrapport byggede især på bidrag fra markedsoperatører, forbruge-
re og nationale konkurrencemyndigheder til en tidligere offentlige høring.
1. Hvilke tendenser forventer Kommissionen på denne baggrund at ændre i
løbet af de næste par år?
2. Hvad får Kommissionen til at mene, at virkningerne af de allerede konsta-
terede tendenser vil være mere synlige på det tidspunkt end nu?
3. I betragtning af at "det er sandsynligt, at de tendenser, der i øjeblikket
tegner sig, f.eks. som følge af digitalisering af køretøjer og nye mobili-
tetsmønstre, vil være blevet konsolideret om fem år", hvordan vurderer
Kommissionen så risikoen for, at konkurrencen på eftermarkedet for biler
vil være blevet yderligere svækket, og at korrigerende foranstaltninger
muligvis ikke vil være mulige?
Kommissionens svar kan læses
her.
Side 2 | 2