Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0142 Bilag 7
Offentligt
2711351_0001.png
Notat om ecodesignforordningen
Center
Center for international klima
og energi
Kontor
EU-kontoret
Som opfølgning på forelæggelsen af forslag til ecodesignforordning i Folketingets
Europaudvalg den 12. maj 2023 følger hermed uddybende oplysninger om emner,
der blev berørt på mødet.
Kemi
Regulering af kemikalier i produkter ud fra hensyn til sundhed og kemisk sikkerhed
sker fortsat i regi af EU’s kemikalieregulering, herunder REACH, og ikke i regi af
ecodesignreglerne. Der lægges i forslaget til ecodesignforordning op til, at der kan
fastsættes krav til produkters indhold af problematiske kemikalier og krav til, hvilke
oplysninger om kemikalier som skal fremgå af det digitale produktpas eller fysisk på
selve produktet. Formålet er primært at sikre produkters miljømæssige bæredygtig-
hed, og kravene har til hensigt at begrænse muligheden for f.eks. at genbruge pro-
dukter, hvori indgår problematiske kemikalier. Forordningen vil dermed kunne sup-
plere den gældende regulering af kemikalier.
Regeringen vil i udmøntningen af ecodesignforordningen være meget opmærksom
på at undgå dobbeltregulering. Når der i efterfølgende retsakter udarbejdes forslag
til konkrete produktkrav, vil virksomheder blive konsulteret både i en offentlig høring
og i Ecodesignforum, hvor virksomhederne deltager.
SMV’er
SMV’er er foreslået undtaget visse bestemmelser i forslaget. SMV’ernes
rolle har og
er stadig et fokuspunkt i forhandlingerne, hvor grupper af EU-har lande trukket i
begge retninger. Det er et emne, som regeringen er opmærksomme på, særligt ift.
at sikre, at
SMV’er, hvis de er undtaget,
kan bruges af større virksomheder til at omgå
reglerne.
Online markedspladser
Online markedspladser er som udgangspunkt reguleret af anden EU-regulering, fx
Digital Services Act. Der lægges derfor ikke op til, at online markedspladser får et
mere proaktivt ansvar i regi af ecodesignforordningen.
Med forordningen lægges der dog op til at styrke markedsovervågningen og kontrol-
len af de produkter, der er omfattet af reglerne. Som forslaget ser ud nu får online
markedspladser et reaktivt ansvar, hvilket betyder, at de bl.a. skal samarbejde med
markedsovervågningsmyndighederne, og at de har pligt til at fjerne produkter, som
er blevet konstateret ulovlige, fra markedspladsen.
Dato
12. maj 2023
J nr.
2022-513
/ JULER
Side 1/1