Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0209 Bilag 5
Offentligt
2747755_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Politikontoret
Emil Lykke Gregersen
2023-10-1129
2954624
SAMLENOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om regler til
forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
Notatet er en opdateret version af grund- og nærhedsnotat af 12. september
2022. Ændringer er markeret med en streg i margenen.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM (2022) 209
1. Resumé
Kommissionen har den 11. maj 2022 fremlagt forslag til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning om forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt mis-
brug af børn. Forordningen har til formål at sikre en bedre opsporing, ef-
terforskning og retsforfølgelse af lovovertrædelser vedrørende seksuelt mis-
brug af børn online ved at pålægge udbydere at vurdere og afbøde risici og
om nødvendigt at opspore, indberette, fjerne, spærre for og ’deliste’ mate-
riale, der viser seksuelt misbrug af børn på deres tjenester, samt at oprette
et europæisk center til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af
børn.
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet og
forventes at indebære lovgivningsmæssige og væsentlige statsfinansielle
konsekvenser.
Regeringen har et stort og vedvarende fokus på at komme digitale krænkel-
ser til livs. Regeringen er derfor positivt indstillet over for intentionerne om
Side 1/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0002.png
at forebygge og bekæmpe seksuelt misbrug af børn online. Den teknologiske
udvikling indebærer, at seksuelt misbrug af børn, herunder grooming, i sti-
gende grad finder sted online, og regeringen er enig i, at udbydere af online
tjenester skal tage et større ansvar for, at børn og unge kan færdes trygt og
sikkert på nettet ved bl.a. at forhindre udbredelsen af materiale af seksuelt
misbrug af børn online samt at begrænse risikoen for platformenes brug til
grooming af børn mest muligt. Fra dansk side har fokus under forhandlin-
gerne navnlig været at sikre, at forordningsforslaget rammer en rimelig ba-
lance mellem på den ene side hensynet til at forebygge og bekæmpe seksuelt
misbrug af børn og på den anden hensynet til retten til privatliv. Regeringen
har endvidere haft særlig fokus på forslagets forenelighed med grundloven,
herunder det uskrevne grundlovsforbud.
Det spanske formandskab har fremlagt kompromisforslag, som regeringen
overordnet kan støtte.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 24. juli 2020 EU-strategien om en mere
effektiv bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn. Strategien indeholder otte
initiativer, der har til formål at indføre en retlig ramme for beskyttelse af
børn og at fremme en koordineret tilgang på tværs af de aktører, der er in-
volveret i beskyttelse af og bistand til børn.
Endvidere præsenterede Kommissionen den 24. marts 2021 en bredere stra-
tegi for børns rettigheder. Med strategien foreslås skærpede foranstaltninger
til beskyttelse af børn mod alle former for vold, herunder misbrug online.
Derudover opfordres virksomheder til at fortsætte deres bestræbelser på at
opspore, indberette og fjerne ulovligt onlineindhold, herunder seksuelt mis-
brug af børn online fra deres platforme og tjenester.
I forlængelse heraf fremsatte Kommissionen den 11. maj 2022 forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om regler til forebyggelse og be-
kæmpelse af seksuelt misbrug af børn.
Forordningen er efter Kommissionens opfattelse nødvendig, hvis indsatsen
med forebyggelse og bekæmpelse af misbrug af børn online skal være ef-
fektiv. Dette skyldes i høj grad, at flere medlemsstater er begyndt at indføre
national lovgivning for at forebygge og bekæmpe seksuelt misbrug af børn,
og at lande, der endnu ikke har indført sådanne regler, har overvejelser
Side 2/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0003.png
herom. Dette bevirker et fragmenteret digitalt indre marked. Desuden har
udbydernes tidligere frivillige indsatser vist sig at være utilstrækkelige
Kommissionen har oversendt forslaget til Rådet i dansk sprogversion den
18. juli 2022. Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Euro-
pæiske Unions funktionsmåde (TEUF) artikel 114, idet forordningen sigter
på at harmonisere de nationale krav, der gælder for udbydere af relevante
onlinetjenester på det digitale indre marked. Forslaget skal behandles efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer af-
gørelse med kvalificeret flertal.
Det bemærkes, at forslaget til forordning var optaget på Europaudvalgets
liste over prioriterede lovgivningsforslag til nærhedstjek 2021. Forordnings-
forslaget, der planmæssigt skulle have været fremsat i 2021, blev imidlertid
først fremsat i maj 2022.
Forslaget har siden juni 2022 været genstand for forhandlinger i rådsarbejds-
gruppen Law Enforcement Working Party (LEWP). Det spanske formand-
skab har tilkendegivet, at der på baggrund af det foreliggende udkast til
kompromistekst arbejdes henimod vedtagelse af en delvis generel indstilling
under det kommende rådsmøde for retlige og indre anliggender den 28. sep-
tember 2023. Der er lagt op til vedtagelse af en delvis generel indstilling,
der omfatter samtlige bestemmelser i formandskabets kompromistekst med
undtagelse af bestemmelsen om placeringen af det foreslåede EU-center. De
centrale ændringer i forhold til Kommissionens forslag er gengivet i de en-
kelte afsnit nedenfor. Da forhandlingerne i rådsarbejdsgruppen på nuvæ-
rende tidspunkt endnu ikke er afsluttet, vil der fortsat kunne ske ændringer
af kompromisteksten frem mod rådsmødet.
3. Formål og indhold
Forordningsforslaget har følgende tre overordnede formål:
a) At etablere en klar og harmoniseret retlig ramme for forebyggelse og
bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn online.
b) At skabe retssikkerhed for udbyderne med hensyn til deres ansvar for at
vurdere og afbøde risici og om nødvendigt opspore, indberette og fjerne,
spærre for og deliste seksuelt misbrug af børn online.
c) At oprette et europæisk center til forebyggelse og bekæmpelse af seksu-
elt misbrug af børn online.
Side 3/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0004.png
3.1. Genstand, anvendelsesområde og definitioner (artikel 1 og 2)
Forslaget fastsætter regler, der på målrettet, nøje afbalanceret og proportio-
nal vis skal forebygge og bekæmpe misbrug af relevante informationssam-
fundstjenester til seksuelt misbrug af børn online på det indre marked.
Forslaget pålægger udbydere af relevante informationssamfundstjenester at
begrænse risikoen for, at deres tjenester bliver anvendt til seksuelt misbrug
af børn online. Derudover pålægges udbydere af hostingtjenester og udby-
dere interpersonelle tjenester (f.eks. udbydere af traditionelle taleopkald, e-
mail, beskedtjenester og gruppechat mv.) at opspore og anmelde seksuelt
misbrug af børn online. Endvidere pålægges hostingtjenesteudbydere at
fjerne og blokere adgang til materiale, der viser seksuelt misbrug af børn,
og udbydere af internetadgangstjenester pålægges at forhindre brugere i at
få adgang til sådant materiale. Herudover pålægges udbydere af onlinesø-
gemaskiner at fjerne websider fra søgeresultater, der indeholder eller henvi-
ser til specifikt indhold med seksuelt misbrug af børn, såkaldt
’delisting’.
Forslaget indeholder en række definitioner, herunder af ”tjenesteudbyder”,
”internetadgangstjeneste”, ”relevant informationssamfundstjeneste”, ”bru-
ger”, ”koordinerende myndighed i etableringslandet” og ”materiale, der vi-
ser seksuelt misbrug af børn”.
Flere af definitionerne er baseret på definiti-
oner i anden EU-lovgivning, herunder navnlig forordning nr. 2022/2065/EU
om digitale tjenester og direktiv nr. 2011/93/EU om seksuelt misbrug af
børn.
3.2. Forpligtelser for udbydere (artikel 3-24)
Forslaget indeholder en række forpligtelser, der gælder for alle udbydere af
hostingtjenester eller offentligt tilgængelige interpersonelle kommunikati-
onstjenester, som tilbyder sådanne tjenester i EU.
3.2.1. Risikovurdering
Det foreslås i artikel 3, at udbydere af hostingtjenester og offentligt tilgæn-
gelige interpersonelle kommunikationstjenester skal foretage en behørig
identifikation, analyse og vurdering af den risiko, der er forbundet med, at
deres tjenester anvendes med henblik på seksuelt misbrug af børn. Bestem-
melsen indeholder i den forbindelse en ikke-udtømmende oplistning af de
hensyn, der skal medtages i risikovurderingen, samt regler for, hvornår og
hvor ofte udbyderne skal foretage den pålagte risikovurdering.
Side 4/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0005.png
Efter forslagets artikel 4 er udbydere af hostingtjenester og offentligt tilgæn-
gelige interpersonelle kommunikationstjenester forpligtet til, såfremt de har
identificeret en risiko for, at deres tjeneste anvendes med henblik på seksuelt
misbrug af børn, at træffe afbødende foranstaltninger, der er skræddersyet
til de risici, der efter artikel 3 er blevet identificeret, for at begrænse disse
risici. Foranstaltningerne skal bl.a. være rimelige, effektive og anvendes på
en omhyggelig og ikkediskriminerende måde. Som eksempel på foranstalt-
ninger nævnes tilpasning af udbyderens indholdsmoderationssystem, be-
slutningsproces eller styrkelse af det interne tilsyn med tjenestens funktion.
Dette indebærer også aldersverifikation og aldersvurderingsforanstaltninger
med henblik på at identificere børnebrugere på de pågældende udbyderes
tjenester.
Det foreslås i artikel 5, at udbydere af hostingtjenester og offentligt tilgæn-
gelige interpersonelle kommunikationstjenester inden for tre måneder fra
forslagets vedtagelse skal foretage indberetning til den koordinerende myn-
dighed om en række forhold relateret til risikovurderingen.
Forslagets artikel 6 fastsætter forpligtelser for softwareapplikationsbutikker
til at foretage en rimelig indsats for at vurdere, om nogen af de tjenester, de
tilbyder via deres softwareapplikationer, risikerer at blive anvendt til hverv-
ning af børn (grooming).
3.2.2. Opsporingspåbud og indberetning
Efter forslagets artikel 7 tillægges den koordinerende myndighed beføjelse
til at anmode den kompetente retslige eller uafhængige administrative myn-
dighed om at udstede opsporingspåbud, der indebærer, at udbydere af ho-
stingtjenester eller offentligt tilgængelige interpersonelle kommunikations-
tjenester kan pålægges at opspore seksuelt misbrug af børn online på den
relevante tjeneste. Anvendelse af opsporingspåbuddet forudsætter, at visse
betingelser er opfyldt, herunder at der foreligger dokumentation for, at der
er en betydelig, aktuel og forudsigelig risiko for, at tjenesten i betydeligt
omfang bliver udnyttet med henblik på seksuelt misbrug af børn online, og
når de afbødende foranstaltninger anses for utilstrækkelige til at begrænse
denne risiko. Der fastsættes i bestemmelsen differentierede frister for at ef-
terkomme opsporingspåbuddet, som skal tage hensyn til den tid, udbyderen
har brug for til at træffe de nødvendige foranstaltninger.
De nærmere regler om opsporingspåbud, herunder i forhold til begrundelse
og de foranstaltninger, der skal iværksættes for at leve op til påbuddet, er
Side 5/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0006.png
oplistet i artikel 8, mens artikel 9 indeholder en række supplerende regler
om bl.a. klageadgang, underretning og ændring af opsporingspåbud.
Forslagets artikel 10 indeholder regler om, hvordan et opsporingspåbud kan
efterkommes, herunder i forhold til at sikre, at opsporingen sker effektivt og
forholdsmæssigt. Det fremgår bl.a. af bestemmelsen, at udbydere skal efter-
komme et modtaget påbud ved at installere og drive teknologier til opspo-
ring, og at de har ret til at bruge de teknologier, der stilles gratis til rådighed
af EU-centret. De nærmere krav til teknologier oplistes i bestemmelsen.
Med formandskabets kompromistekst gives udbyderne valgfrihed i forhold
til den teknologi, der anvendes til at opfylde de forpligtelser, der følger af
forordningsforslaget. Under hensyn til effektiv overholdelse af de foreslå-
ede regler og til samtidig at sikre udbydernes fortsatte mulighed for effektiv
anvendelse af såkaldt ”end-to-end”-kryptering
fremgår det af præambelbe-
tragtning nr. 26, at forslaget ikke skal fortolkes som et forbud mod, krav om
deaktivering eller i øvrigt umuliggørelse
af ”end-to-end”-kryptering.
Det følger af artikel 11, at Kommissionen i samarbejde med de koordine-
rende myndigheder og EU-centret og efter offentlig høring kan udstede nær-
mere retningslinjer for opsporingspåbud.
Efter forslagets artikel 12 pålægges udbydere af hostingtjenester og offent-
ligt tilgængelige interpersonelle kommunikationstjenester, der på anden
måde end via et fjernelsespåbud får kendskab til tilfælde, der indikerer po-
tentielt seksuelt misbrug af børn online på deres tjenester, en indberetnings-
pligt. Udbyderne skal herefter straks indberette til EU-centeret, og infor-
mere berørte brugere. Udbyderen skal desuden etablere og drive en tilgæn-
gelig, alderssvarende og brugervenlig mekanisme, der skal gøre det muligt
for brugere at gøre udbyderen opmærksom på potentielt seksuelt misbrug af
børn online på den pågældende udbyders tjeneste.
De nærmere krav til indberetningspligten er oplistet i artikel 13, herunder
hvilke specifikationer indberetningen skal indeholde.
3.2.3. Fjernelsespåbud
Efter forslagets artikel 14 tillægges de kompetente myndigheder beføjelse
til at udstede fjernelsespåbud, der indebærer, at udbydere af hostingtjenester
kan pålægges at fjerne eller deaktivere adgangen til materiale i alle med-
Side 6/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0007.png
lemsstater, som efter en grundig vurdering er identificeret til at udgøre sek-
suelt materiale af børn. Fjernelsespåbuddet skal efterkommes hurtigst mu-
ligt og i hvert fald 24 timer efter modtagelsen heraf. Beføjelsen kan overla-
des til en domstol, som vil kunne udstede sådanne påbud efter anmodning
fra en kompetent myndighed.
Der indgår i formandskabets kompromistekst en ny bestemmelse i artikel
14a om grænseoverskridende fjernelsespåbud, der indebærer, at nationale
myndigheder skal kunne sende grænseoverskridende fjernelsespåbud til ud-
bydere af hostingtjenester etableret i andre medlemsstater. Det følger af ar-
tikel 14a, stk. 5, at medlemsstater, hvis forfatning kræver det, kan beslutte,
at grænseoverskridende fjernelsespåbud skal sendes via den koordinerende
myndighed i medlemsstaten således, at den koordinerende myndighed vide-
resender påbuddet til udbyderen. Den koordinerende myndighed skal vide-
resende påbuddet snarest muligt og i alle tilfælde inden 72 timer, medmindre
myndigheden vurderer, at påbuddet alvorligt eller åbenlyst krænker bestem-
melserne i forordningen eller de grundlæggende rettigheder og friheder ga-
ranteret af chartret. Fjernelsespåbuddet får først bindende virkning, når det
af den koordinerende myndighed videresendes til udbyderen.
Artikel 15 regulerer udbyderes klageadgang, udbydernes pligt til at under-
rette den pågældende bruger om påbuddet om at fjerne eller deaktivere ind-
holdet samt vedkommendes ret til domsstolsprøvelse, hvis der udstedes et
påbud.
3.2.4. Spærringspåbud
Efter forslagets artikel 16 tillægges de kompetente myndigheder beføjelse
til at udstede påbud om spærring, der indebærer, at udbydere af internetad-
gangstjenester kan pålægges at træffe foranstaltninger, der forhindrer bru-
gere i at få adgang til seksuelt materiale af børn. Anvendelse af spærrings-
påbud forudsætter, at visse betingelser er opfyldt, herunder at andre lige så
effektive og mindre indgribende foranstaltninger end spærring ikke kan
træffes for at forhindre adgang til materialet, eller at det er sandsynligt, at
en sådan foranstaltning vil mislykkes, og at spærringspåbuddet er nødven-
digt for at forhindre udbredelsen. Spærringspåbuddet skal efterkommes hur-
tigst muligt inden for en tidsperiode fastsat af udstedelsesmyndigheden. Be-
føjelsen kan overlades til en domstol, som vil kunne udstede sådanne påbud
efter anmodning fra en kompetent myndighed.
Side 7/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0008.png
De nærmere regler for spærringspåbud er oplistet i artikel 17, mens artikel
18 indeholder en række supplerende regler, herunder i forhold til klagead-
gang.
3.2.5. Delisting-påbud
Der lægges i formandskabets kompromistekst op til i artikel 18a at tillægge
de kompetente myndigheder beføjelse til at udstede et såkaldt delisting-på-
bud til udbydere af online søgemaskiner, der indebærer, at udbydere af on-
line søgemaskiner kan pålægges at træffe foranstaltninger, der fjerner inter-
netlokationer indeholdende seksuelt materiale af børn fra søgeresultater.
Anvendelse af delisting-påbud forudsætter, at visse betingelser er opfyldt,
herunder at det er nødvendigt for at forhindre spredning af seksuelt materi-
ale af børn. Delisting-påbuddet skal efterkommes inden for 24 timer efter
modtagelsen. Beføjelsen kan overlades til en domstol, som vil kunne ud-
stede sådanne påbud efter anmodning fra en kompetent myndighed.
I artikel 18aa beskrives proceduren for grænseoverskridende delisting-på-
bud. Det følger af artikel 18aa, stk. 5, at muligheden beskrevet i artikel 14a,
stk. 5, jf. ovenfor, hvorefter en medlemsstat kan beslutte, at grænseoverskri-
dende påbud skal sendes via den koordinerende myndighed i medlemssta-
ten, hvis medlemsstatens forfatning kræver det, også gælder for så vidt an-
går delisting-påbud.
De nærmere regler for delisting-påbuddet er oplistet i artikel 18b, mens ar-
tikel 18c indeholder en række supplerende regler, herunder i forhold til kla-
geadgang.
3.3. Yderligere bestemmelser
Ydermere introduceres rettigheder for ofre af online seksuelt misbrug. Ofre
har ret til oplysninger om indberetning af misbrugsmateriale i medfør af ar-
tikel 20, ligesom artikel 21 fastsætter ofres ret til at søge bistand fra udby-
dere af hostingtjenester eller den koordinerende myndighed.
3.4. Gennemførelse og håndhævelse (artikel 25-39)
Forslaget indeholder en række bestemmelser vedrørende gennemførelsen og
håndhævelsen af forordningen.
3.4.1. Koordinerende og kompetente myndigheder
Medlemsstaterne skal efter forslagets artikel 25 udpege en eller flere kom-
petente myndigheder, som er ansvarlige for anvendelsen, tilsynet med og
Side 8/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0009.png
håndhævelse af forordningen. Medlemsstaterne skal desuden udpege en af
de kompetente myndigheder som koordinerende myndighed, der vil fungere
som den primære nationale myndighed. Denne vil være ansvarlig for alle
spørgsmål vedrørende anvendelsen, tilsynet med og håndhævelsen af for-
ordningen i den pågældende medlemsstat.
Forslagets artikel 26 præciserer de krav, der gælder til de kompetente myn-
digheder. Det fremgår bl.a. af bestemmelsen, at de kompetente myndigheder
skal udføre deres opgaver på en objektiv og ikke-diskriminerende måde.
3.4.2. Undersøgelses- og håndhævelsesbeføjelser
Efter artikel 27 i forslaget tillægges de kompetente myndigheder en række
undersøgelsesbeføjelser i forhold til udbydere af relevante informations-
samfundstjenester. Af bestemmelsen fremgår bl.a. muligheden for at fore-
tage kontrolbesøg, at anmode om oplysninger samt vurdere, om de foran-
staltninger, udbydere har truffet for at efterkomme påbuddet, er i overens-
stemmelse med forordningens krav.
De kompetente myndigheder tillægges endvidere en række håndhævelses-
beføjelser i forhold til udbydere af relevante informationssamfundstjenester.
Det fremgår bl.a., at de kompetente myndigheder kan kræve overtrædelser
bragt til ophør, anmode en retslig myndighed om at pålægge bøder og befø-
jelse til at træffe foreløbige forholdsregler med henblik på at undgå risikoen
for alvorlig skade.
Såfremt undersøgelses- og håndhævelsesbeføjelserne ovenfor er udtømt, og
overtrædelsen ikke er afhjulpet eller fortsætter og forvolder alvorlig skade,
der ikke kan undgås gennem udøvelse af andre beføjelser i henhold til EU-
retten eller national ret, tillægges de kompetente myndigheder yderligere
håndhævelsesbeføjelser. Eksempelvis kan den koordinerende myndighed
kræve, at udbydernes ledelsesorgan uden unødigt ophold undersøger situa-
tionen og vedtager en handlingsplan til at bringe overtrædelserne til ophør
mv. Hvis det vurderes, at udbyderen ikke i tilstrækkelig grad har tilpasset
sig efter ovenstående tiltag, og at overtrædelsen herefter indebærer en straf-
bar handling, der udgør trussel mod liv eller sikkerhed, eller overtrædelsen
resulterer i regelmæssig og strukturel facilitering af seksuelt misbrug af
børn, kan den kompetente myndighed anmode en retslig myndighed om at
påbyde en midlertidig begrænsning af adgangen for brugere, eller, hvis dette
ikke er teknisk muligt, af adgangen til udbyderens onlinegrænseflade.
Side 9/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0010.png
Det fremgår af forslagets artikel 30, at de foranstaltninger, som de kompe-
tente myndigheder træffer ved udøvelsen af beføjelserne i artikel 27, skal
være effektive, have afskrækkende virkning og være proportionale.
De kompetente myndigheder har desuden efter artikel 31 beføjelse til at fo-
retage søgninger i offentligt tilgængeligt materiale på hostingtjenester til op-
sporing af både kendt og nyt materiale for at kontrollere, om udbyderne
overholder forordningen. Efter artikel 34 og 34b tildeles brugerrettigheder
med henblik på klagemulighed over udbydere, som måtte overtræde forord-
ningen, som bl.a. skal indrettes på en børnevenlig måde.
3.4.3. Sanktioner
Det følger af forslagets artikel 35, at medlemsstaterne skal indføre passende
sanktioner for overtrædelse af forordningen. Sanktionerne skal være effek-
tive, proportionale og have afskrækkende virkning. I stk. 2-3 fastsættes nær-
mere beløbsgrænser i relation til idømmelse af sanktioner, og i stk. 4 oprem-
ses nogle af de hensyn, de kompetente myndigheder kan medtage, i afgørel-
sen om, hvorvidt der skal pålægges en sanktion og den eventuelle sankti-
onstype og omfang.
3.4.4. Samarbejde
Artikel 36-39 indeholder regler om de kompetente myndigheders samar-
bejde på EU-plan vedrørende vurdering af seksuelt materiale af børn eller
samtaler relateret til seksuelt misbrug af børn.
3.5. Oprettelse af et EU-center
Det følger af forslagets artikel 40, at der oprettes et EU-center til forebyg-
gelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn. Centeret skal støtte og
lette gennemførslen af bestemmelserne om opsporing, indberetning, fjer-
nelse og deaktivering af adgangen til og spærringen af materiale, der viser
misbrug af børn. Centeret skal desuden dele ekspertise og lette samarbejdet
mellem relevante offentlige og private parter.
EU-centerets opgaver er nærmere beskrevet i artikel 43 og omfatter bl.a.
støtte til de kompetente og koordinerende myndigheder, lettelse af risiko-
vurderings- og afbødningsprocessen samt generering og udveksling af viden
og ekspertise.
Side 10/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0011.png
Ifølge forslagets artikel 46 kan EU-centeret give relevante parter adgang til
indikationsdatabaserne beskrevet i artikel 44, såfremt det er nødvendigt. Re-
levante parter omfatter udbydere af hostingtjenester, udbydere af offentligt
tilgængelige interpersonelle kommunikationstjenester, udbydere af internet-
adgangstjenester, udbydere af online søgemaskiner, kompetente myndighe-
der, Europol og medlemsstaternes kompetente retshåndhævende myndighe-
der.
EU-centeret har efter forslagets artikel 48 pligt til at vurdere og behandle
indberetninger fra udbydere af hostingtjenester og offentligt tilgængelige in-
terpersonelle kommunikationstjenester hurtigt for at fastslå, om disse er
grundløse eller skal videresendes.
Efter forslagets artikel 49 har EU-centeret i visse tilfælde beføjelse til at
foretage søgninger på hostingtjenester efter materiale, der viser seksuelt
misbrug af børn. Såfremt søgningerne fremfinder sådant materiale, har cen-
teret beføjelse til at underrette udbyderne om dette og anmode dem om at
fjerne eller spærre adgangen til det specifikke materiale frivilligt.
Ifølge artikel 50 i vil EU-centeret stille teknologier til rådighed for udbydere
af hostingtjenester og offentligt tilgængelige interpersonelle kommunikati-
onstjenester, således at de kan opfylde opsporingspåbuddet i artikel 10. Efter
artikel 10, stk. 2, vil centeret desuden udgøre et informations- og eksperti-
secenter for forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn.
I forslagets artikel 51-54 fastsættes forpligtelser vedrørende dataindsamling
og gennemsigtighedsrapportering. EU-centret, de koordinerende myndighe-
der og udbydere af hostingtjenester, offentligt tilgængelige interpersonelle
kommunikationstjenester og internetadgangstjenester pålægges at indsamle
aggregerede data vedrørende deres aktiviteter i henhold til denne forordning
og at stille de relevante oplysninger til rådighed for EU-centret (artikel 83)
og aflægge årlig rapport om deres aktiviteter til offentligheden og Kommis-
sionen (artikel 84).
I forslaget artikel 55-65 fastlægges EU-centrets forvaltnings- og ledelses-
struktur og sammensætning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver.
Side 11/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0012.png
Europa-Parlamentets udvalg om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre
Anliggender (LIBE) er udpeget som ansvarlig for sagen. Derudover er Eu-
ropa-Parlamentets udvalg om Kvinders Rettigheder og Ligestilling
(FEMM), Kultur- og Uddannelsesudvalget (CULT), udvalg om det Indre
Marked og Forbrugerbeskyttelse (IMCO) samt Budgetudvalget (BUDG)
udpeget som rådgivende udvalg.
LIBE-udvalget har den 19. april 2023 afgivet et udkast til betænkning, hvori
Kommissionens forslag hilses velkommen og behovet for en fremtidssikret
regulering af seksuelt misbrug af børn fremhæves. Udvalget erklærer sig
enig i behovet for en overgang fra frivillige ordninger om opsporing, indbe-
retning og fjernelse af materiale, der viser seksuelt misbrug af børn, til en
obligatorisk ordning. Udvalget understreger desuden vigtigheden af en ret-
lig ramme, som er teknologineutral, og er enig i en tilgang, der indebærer,
at udbydere skal foretage risikovurdering af egne tjenester. Udvalget frem-
hæver den fælles udtalelse fra Den Europæiske Tilsynsførende for Databe-
skyttelse (EDPS) og Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB) 04/2022
som et væsentligt bidrag til arbejdet med udvalgsbetænkningen. Det frem-
hæves i den forbindelse, at forordningen ikke bør hindre eller svække udby-
dernes mulighed for at anvende ”end-to end”-kryptering.
Udvalget finder,
at opsporingspåbud bør være sidste udvej og foreslår at understøtte forebyg-
gelse som en del af de afværgeforanstaltninger, som udbyderne skal træffe,
herunder sikkerhedsdesign for børn, aldersverificering mv. Udvalget fore-
slår endvidere etablering af en frivillig opsporingsordning som supplement
til opsporingspåbud. Udvalget støtter oprettelsen af et EU-center, idet der
dog ønskes et større fokus på ofre, som bl.a. foreslås afspejlet i agenturets
struktur.
CULT-udvalget har den 18. oktober 2022 afgivet en udtalelse, hvori udval-
get fremhæver vigtigheden af forslaget og foreslår en række ændringer, der
har til formål styrke forebyggelsesforanstaltningerne, herunder gennem ud-
dannelse, digitale færdigheder og medieforståelse. Endvidere fremhæves
EU-centerets rolle i forsknings- og forebyggelseshenseende.
BUDG-udvalget har den 27. januar 2023 afgivet en udtalelse, hvori udvalget
tilslutter sig formålet med forslaget og fremhæver EU-Centeret som afgø-
rende. Udvalget fokuserer på de budgetmæssige aspekter, styringsregler og
rapporteringsprocedurer for parlamentarisk kontrol, og udvalget foreslår
Side 12/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0013.png
ændringer for at sikre passende ressourcer til EU-centeret, øget autonomi
samt øget gennemsigtighed i udgiftsrapporteringen.
FEMM-udvalget har den 5. april 2023 afgivet en udtalelse, hvori udvalget
foreslår flere ændringer, der har til formål at styrke forebyggelsesforanstalt-
ningerne. Udvalget lægger vægt på specialiseret respons og støtte til ofre ud
fra et kønsperspektiv, ligesom EU-centret fremhæves, og der ønskes en øget
dataindsamling opdelt efter alder og køn.
IMCO-udvalget har den 3. juli 2023 afgivet en udtalelse, hvori udvalget til-
kendegiver en positiv indstilling til forslaget og henstiller til, at forslaget
udformes i overensstemmelse med forordningen om digitale tjenester og e-
handelsdirektivet. Det fremhæves, at forlaget bør indeholde en afbalanceret
tilgang til beskyttelsen af børn og af grundlæggende rettigheder.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at det er nødvendigt med en fælles EU-indsats,
hvis udfordringerne med seksuelt misbrug af børn online skal løses. Kom-
missionen fremhæver i den forbindelse bl.a., at nogle medlemsstater er be-
gyndt at indføre nationale regler til at forebygge og bekæmpe seksuelt mis-
brug af børn online, og at de medlemsstater, der endnu ikke har indført så-
danne krav, i stigende grad overvejer nationale foranstaltninger. Grundet
onlinetjenesters grænseoverskridende karakter medfører dette en fragmen-
tering af det digitale indre marked. Ud over at det medfører betydelige om-
kostninger for udbyderne, resulterer dette i, at indsatsen om forebyggelse og
bekæmpelse af misbrug af børn ikke bliver tilstrækkelig effektiv.
Kommissionen vurderer, at kun tiltag på EU-plan vil sikre harmoniserede
retlige rammer på området og fjerne eksisterende hindringer for levering af
relevante tjenester på det digitale indre marked samtidig med, at de krav,
udbyderne pålægges, er effektive i bekæmpelsen af seksuelt misbrug af børn
online.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering. Nærhedsprincippet
anses således for at være opfyldt.
6. Gældende dansk ret
Der findes på nuværende tidspunkt ikke dansk lovgivning, der forpligter ud-
bydere af tjenesteydelser til at opspore, indberette, spærre for og fjerne eller
deliste materiale, der viser seksuelt misbrug af børn.
Side 13/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0014.png
I sager om besiddelse og udbredelse af seksuelt overgrebsmateriale med
børn anvendes blokering af hjemmesider aktuelt i Danmark på aftalebaseret
basis i form af den såkaldte ”Netfilterordning”.
Rigspolitiet har siden 2005 samarbejdet med Red Barnet og størstedelen af
internetudbyderne i Danmark
som deltager på frivillig basis
i bestræbel-
serne på at forhindre adgang via internettet til materiale vedrørende seksuelt
misbrug af børn. Som led i samarbejdet med internetudbyderne videregiver
Rigspolitiet løbende på grundlag af konkrete samarbejdsaftaler oplysninger
til internetudbydere om internetadresser, der efter Rigspolitiets vurdering
indeholder ulovligt materiale af den omtalte karakter. Internetudbyderen
iværksætter herefter en såkaldt DNS-blokering af hjemmesiden. En DNS-
blokering, der er iværksat i forbindelse med Netfilterordningen, medfører,
at man i forbindelse med forsøg på at tilgå en blokeret hjemmeside vil blive
mødt med en besked om, at adgangen til den hjemmeside, som man har for-
søgt at tilgå, er blokeret, fordi hjemmesiden indeholder materiale, som er
omfattet af straffelovens § 235 (om besiddelse og udbredelse af seksuelt
overgrebsmateriale med børn).
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 14. juli 2021 Europa-Parlamentets
og Rådets forordning 2021/1232 om en midlertidig undtagelse fra visse be-
stemmelser i direktiv 2002/58/EF, for så vidt angår den anvendelse af tek-
nologier til behandling af personoplysninger og andre data, der foretages af
udbydere af nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester
med det formål at bekæmpe seksuelt misbrug af børn online. Forordningen
giver på visse betingelser udbydere af nummeruafhængige interpersonelle
kommunikationstjenester mulighed for at anvende specifikke teknologier til
behandling af personoplysninger og andre data, i det omfang det er strengt
nødvendigt for at opdage seksuelt misbrug af børn online på deres tjenester
og indberette det og for at fjerne online materiale, der viser seksuelt misbrug
af børn, fra deres tjenester. Det er Kommissionens hensigt, at forslaget til
forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af
børn online skal erstatte den midlertidige forordning, som kun finder anven-
delse indtil den 3. august 2024.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forordningsforslaget vil medføre behov for vedtagelse af
dansk lovgivning, der supplerer forordningen. Der vil således være behov
Side 14/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0015.png
for at fastsætte nærmere regler om bl.a. udpegning af en national koordine-
rende myndighed, der skal varetage en række opgaver efter forordningen,
ligesom der skal udpeges en eller flere kompetente myndigheder. Der skal
derudover fastsættes regler om sanktioner for overtrædelse af en række be-
stemmelser i forordningen.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, herun-
der det danske EU-bidrag.
Forslaget skønnes have statsfinansielle konsekvenser via det danske EU-bi-
drag som følge oprettelse af EU-centeret, der lægges op til at blive finansie-
res inden for EU’s
flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027 ved
omprioritering fra finansieringsrammen for Fonden for Intern Sikkerhed, i
det omfang det falder inden for de nuværende finansielle overslag. I perio-
den 2022-2027 ventes de samlede udgifter afholdt af EU-budgettet at udgøre
ca. 46,1 mio. euro. Danmark finansierer
ca. 2 pct. af EU’s budget. Forslaget
skønnes dermed isoleret at øge dansk EU-bidrag i samme periode ca. 6,9
mio. kr., da Danmark uden forslaget skønnes at kunne have modtaget en
refusion af tilsvarende beløb via det danske EU-bidrag.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afhol-
des inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. bud-
getvejledningens bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes desuden at medføre udgifter for det offentlige, herunder
for den samlede straffesagskæde. Det skyldes bl.a., at antallet af indberet-
ninger om seksuelt misbrug af børn forventes at stige som følge af initiati-
verne i forslaget. Omfanget af disse konsekvenser er på nuværende tids-
punkt under afklaring.
Derudover forventes der merudgifter for den myndighed, der bliver udpeget
som koordinerende myndighed.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at have erhvervsøkonomiske konsekvenser for udbydere
af relevante informationssamfundstjenester, udbydere af hostingtjenester el-
Side 15/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0016.png
ler interpersonelle kommunikationstjenester og udbydere af internetad-
gangstjenester, der er etableret i Danmark. Omfanget af disse økonomiske
konsekvenser er på nuværende tidspunkt under afklaring.
Det forventes, at forslaget vil medføre administrative konsekvenser for
dansk erhvervsliv.
Forslaget forventes at medføre administrative byrder for udbydere af ho-
stingtjenester og udbydere af offentligt tilgængelige interpersonelle kom-
munikationstjenester, der skal leve op til risikovurderingsforpligtelserne for
at minimere risikoen for, at deres tjenester udnyttes til seksuelt misbrug af
børn online.
Udbyderne efterlades en vis fleksibilitet til at udforme og gennemføre for-
anstaltninger, der er skræddersyet til den identificerede risiko og karakteri-
stika ved de tjenester, de udbyder, og de måder, hvorpå de pågældende tje-
nester anvendes. Som eksempler kan nævnes tilpasning af udbyderens ind-
holdsmoderations- eller anbefalingssystemer, beslutningsprocesser, tjene-
stens drift, funktioner, indholdet eller håndhævelsen af vilkår og betingelser
ved hjælp af passende tekniske og operationelle foranstaltninger og perso-
nale, styrkelse af udbyderens interne processer eller det interne tilsyn med
tjenestens funktion.
Forslaget forventes desuden at medføre administrative byrder for udby-
derne, der kan blive pålagt flere påbud efter forordningen.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Der vurderes ikke at være andre konsekvenser forbundet med forslaget.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Politimæssigt og
Retligt Samarbejde den 10. august 2022 og den 5. september 2023
Forslaget har endvidere i perioden fra den 30. november 2022 til den 20.
december 2022 været sendt i offentlig høring. Der er modtaget høringssvar
fra Advokatsamfundet, Børns Vilkår, Dataetisk Råd, Det Kriminalpræven-
tive Råd, Det Etiske Råd, Dansk Industri Hjælp Voldsofre, IT-Branchen, IT-
Politisk Forening, Joan Søstrene, Medierådet for Børn og Unge og Red Bar-
net.
Side 16/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0017.png
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar,
som er overvejende positivt indstillet over for forordningsforslagets formål,
om end der i flere høringssvar rejses bekymring for beskyttelsen af privatli-
vets fred og teknologiske udfordringer.
Proportionalitet og retssikkerhed
Advokatsamfundet og Det Etiske Råd rejser bekymring om uforholdsmæs-
sige indgreb i kommunikationsfriheden og understreger behovet for propor-
tionalitet og retssikkerhed. Advokatsamfundet finder nogle af forslagets
centrale begreber vage og upræcise, hvilket efter Advokatsamfundets opfat-
telse udgør en risiko for tilsidesættelse af væsentlige retssikkerhedshensyn.
Advokatsamfundet advarer i øvrigt mod risikoen for masseovervågning,
mens IT-politisk forening
advarer mod statslig ’spyware’.
Det Etiske Råd bemærker uddybende, at der må være proportionalitet i form
af et rimeligt beskyttelsesniveau for udbydernes og brugernes retssikkerhed
og grundrettigheder. Det Etiske Råd fremhæver forslagets bestemmelser om
løbende evaluering af tiltag, det rådgivende teknologiudvalg under EU-cen-
teret, kravet om uafhængige tilsynsmekanismer og passende procedurer og
klagemekanismer som væsentlige elementer i den balancerede beskyttelse
af forskellige og til tider modsatrettede rettigheder. Det understreges dog, at
børn har en ret til særlig beskyttelse, og at børns rettigheder bør komme i
første række.
Lovlig kontakt og lovligt materiale
Ifølge Advokatsamfundet kræver sondringen mellem strafværdige forhold
og tilladelige kontakter mellem børn særlig opmærksomhed, ligesom IT-
Politisk Forening bemærker, at forordningsforslaget kan omfatte lovlig sek-
suel kommunikation mellem jævnaldrende børn. IT-Politisk Forening finder
det problematisk, at indholdet af en lovlig privat chatsamtale mellem to
jævnaldrende børn over den seksuelle lavalder, hvor der f.eks. udveksles
seksuelle billeder, kan risikere at opfylde kriterierne for grooming.
Red Barnet fremhæver, at materiale, som fremstår krænkende, men som
ikke er ulovligt, såsom nedværdigende eller seksualiserede personrettede
beskeder, eller Child Sexual Exploition Material (CSEM) kan være udfor-
drende at få fjernet fra platformene.
”End-to-end”-kryptering
Side 17/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0018.png
Dansk Industri, IT-Branchen, og IT-Politisk Forening
fremhæver, at ”end-
to-end”-krypteret kommunikation bør være undtaget fra forslaget, da det vil
skabe sikkerhedsmæssige sårbarheder, eftersom kryptering spiller en vigtig
rolle i forhold til at sikre privat og sikker kommunikation på nettet. Særligt
IT-Politisk
Forening er uforstående over for, at ”end-to-end”-krypteret
kom-
munikation er omfattet af forordningsforslaget, eftersom ”end-to-end”-
kryptering ifølge foreningen gør opsporing teknisk umulig. Red Barnet på-
peger, at forslaget giver anledning til bekymring for, at beskyttelsen af børns
data på chattjenester bliver forringet, især for opsporing i krypterede samta-
ler.
Risikovurdering og afbødningsforpligtelser
Børns Vilkår, Dansk Industri, IT-Politisk Forening og IT-Branchen betoner
værdien af risikovurdering, men henviser til, at forslaget især bør fokusere
på tjenester, der vurderes at indebære en høj risiko for misbrug. IT-Politisk
Forening påpeger i, at risikovurdering indebærer, at interpersonelle kommu-
nikationstjenester i sig selv vil kunne anses for at kunne udgøre en risiko.
For interpersonelle kommunikationstjenester er det ifølge IT-Politisk For-
ening endvidere uklart, hvordan udbyderen skal foretage den konkrete risi-
kovurdering efter forslagets artikel 3 samt vurdere den potentielle resterende
risiko efter risikobegrænsende foranstaltninger i medfør af artikel 4. IT-Po-
litisk Forening bemærker derudover, at udbyderne som led i risikovurderin-
gen kan tvinges til at indsamle oplysninger om brugerne, som ikke er nød-
vendige for tjenesten. I praksis vil det udelukke muligheden for anonym
brug af kommunikationstjenester og sociale medier.
Børns Vilkår anbefaler, at det i forhold til serviceudbydernes udarbejdelse
af risikovurderingen af deres ydelser udspecificeres, at risikovurderingen
skal udarbejdes for alle tjenesternes deleelementer, herunder de såkaldte
”features”.
Red Barnet bemærker, at kriterierne for, hvornår en digital tjeneste indebæ-
rer en risiko for grooming, er meget brede. Derudover efterspørger organi-
sationen information om, hvilke konkrete oplysninger børn skal opgive for
at verificere deres alder, samt hvilke forpligtelser tjenesterne har i forhold
til beskyttelse af disse oplysninger. Dataetisk Råd foreslår en række tiltag,
der relaterer sig til aldersbegrænsning, som mange online tjenester allerede
har, herunder fastsættelse af en væsentlig højere aldersgrænse for brug af
relevante onlinetjenester. Red Barnet opfordrer desuden til, at der føres til-
Side 18/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0019.png
syn med den måde, hvorpå platformene forvalter risikovurderingsforpligtel-
sen, og at såkaldte ”trusted flaggers” involveres i vurderingen. Flere orga-
nisationer, herunder Børns Vilkår, Det Etiske Råd og Red Barnet, fremhæ-
ver vigtigheden af at inkludere ”safety-by-design” i risikovurderingerne.
Dansk Industri og IT-Branchen bemærker, at der mangler klarhed i forhol-
det mellem forordningsforslaget og forordningen om digitale tjenester i for-
hold til risikovurdering.
Opsporing og grooming
IT-Politisk Forening bemærker, at det skal være muligt at detektere ukendt
materiale og grooming på et frivilligt grundlag med passende sikkerheds-
foranstaltninger. IT-Politisk
forening henviser til, at den brede term ”bety-
delig risiko” i
forslagets artikel 7, stk. 5-7, kan medføre, at et stort antal
udbydere kan modtage et påbud. Dataetisk Råd mener, at det bør overvejes
at udvide forslaget til også at omfatte opsporing og standsning af børn, der
groomer og krænker andre børn. Red Barnet mener, at opsporingspraksis
hos udbyderne bør monitoreres tæt. Red Barnet mener i øvrigt, at det bør
overvejes, om bemyndigelsen til at opspore bør ligge hos en uafhængig, na-
tional myndighed, fremfor hos udbyderne.
Teknologi
Dansk Industri og IT-Branchen påpeger behovet for teknologisk innovation,
da de eksisterende teknologier, f.eks. til opsporing, er utilstrækkelige. Dette
gør sig tillige gældende for aldersvurderingen. Forslaget bør ifølge Dansk
Industri således fokusere på at fremme frivillig innovation af teknologiske
løsninger, der kan gøre det muligt at identificere grooming, herunder ved at
tillade metadata. Red Barnet anser det for vigtigt, at forordningens definiti-
oner af risici følger med den teknologisk udvikling, så nye former for sek-
suelt misbrug af børn ikke overses.
Ressourcer og implementering
Det Kriminalpræventive Råd og IT-Politisk påpeger, at implementeringen
af forslaget vil kræve betydelige ressourcer både på EU-niveau og for min-
dre platforme, der muligvis ikke har de nødvendige økonomiske ressourcer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har foreløbigt været behandlet på adskillige møder i Rådets ar-
bejdsgruppe om retshåndhævelse fra juni 2022 til sommeren 2023.
Side 19/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0020.png
Der er generelt støtte blandt medlemsstaterne til at etablere en klar og har-
moniseret retlig ramme for forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug
af børn online. Det er desuden generelt opfattelse, at forordningen er nød-
vendig, hvis indsatsen med forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt mis-
brug af børn online skal være effektiv.
Der er under forhandlingerne særligt rejst spørgsmål om proportionaliteten
af de forskellige påbud, der kan udstedes over for tjenesteudbyderne, og for-
slagets forenelighed med de grundlæggende rettigheder, herunder særligt
retten til respekt for privatliv og kommunikation.
Derudover har det været et væsentligt tema under forhandlingerne, hvorvidt
interpersonel kommunikation skal omfattes af det foreslåede opsporingspå-
bud, og i givet fald, om det skal gælde for såvel kendt seksuelt materiale af
børn som nyt seksuelt materiale af børn og grooming, herunder i forhold til
audiokommunikation. Endvidere har konsekvenserne
for såkaldt ”end-to-
end”-kryptering
været et særligt centralt tema under forhandlingerne.
Det forventes, at et overvejende flertal af medlemsstaterne har et ønske om
at inkludere interpersonel kommunikation i anvendelsesområdet, herunder
både med hensyn til kendt og ukendt seksuelt materiale af børn, grooming
samt audiokommunikation. Der er blandt disse medlemsstaterne enkelte di-
vergerende opfattelser af, hvad der herefter i givet skulle omfattes af anven-
delsesområdet. Det forventes ligeledes, at et overvejende flertal af medlems-
staterne enten er for at inkludere eller som minimum ikke at ekskludere
krypterede kommunikationstjenester fra forordningens anvendelsesområde.
Nogle medlemsstater har omvendt forholdt sig særdeles kritiske til dette og
ønsker, at
”end-to-end”-kryptering
helt udelukkes fra forordningens anven-
delsesområde. Størstedelen af medlemsstaterne er dog enige om, at det er
nødvendigt at ramme den rette balance mellem grundlæggende rettigheder
og beskyttelsen af børn samt at undgå at gå længere end nødvendigt.
Der forventes at være opbakning blandt et flertal af medlemsstaterne til ved-
tagelse af en delvis generel indstilling på det kommende rådsmøde for ret-
lige og indre anliggender den 28. september 2023. Det bemærkes dog, at
nogle medlemsstater gennem forhandlingerne har været kritisk indstillet
over for proportionaliteten af de forskellige påbud og forslagets forenelig-
hed med de grundlæggende rettigheder, hvorfor disse kan komme til at ud-
gøre et blokerende mindretal.
Side 20/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0021.png
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har et stort og vedvarende fokus på at komme digitale krænkel-
ser til livs. Regeringen er derfor positiv over for intentionerne om at fore-
bygge og bekæmpe seksuelt misbrug af børn online. Den teknologiske ud-
vikling indebærer, at seksuelt misbrug af børn, herunder grooming, i sti-
gende grad finder sted online, og regeringen er enig i, at udbydere af online
tjenester skal tage et større ansvar for, at børn og unge kan færdes trygt og
sikkert på nettet ved bl.a. at forhindre udbredelsen af materiale af seksuelt
misbrug af børn online samt at begrænse risikoen for platformenes brug til
grooming af børn mest muligt.
I lyset af det grænseoverskridende element i den måde, hvorpå materiale
spredes via nettet, er det efter regeringens opfattelse afgørende med en fæl-
les europæisk indsats på området. Regeringen er derfor overordnet set posi-
tivt indstillet over for formålet om at skabe en retlig ramme og en fælles,
koordineret tilgang til at forebygge og bekæmpe seksuelt misbrug af børn
online i EU for dermed at sikre en bedre opsporing, efterforskning og rets-
forfølgelse af lovovertrædelser vedrørende seksuelt misbrug af børn online.
Regeringen støtter desuden etableringen af et europæisk center med henblik
på koordinering, bistand og understøttelse af aktiviteterne på tværs af med-
lemsstaterne og udbyderne samt at fremme udveksling af viden og eksper-
tise på området.
Regeringen finder det afgørende, at forslaget er foreneligt med grundloven,
herunder det uskrevne grundlovsforbud, hvorefter det alene er danske myn-
digheder, der er enekompetente til at udøve myndighedsbeføjelser inden for
det danske territorium. Det skal bemærkes, at formandskabets seneste kom-
promisteksttager højde dette.
Regeringen har noteret sig, at Den Europæiske Tilsynsførende for Databe-
skyttelse (EDPS) og Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB) har rejst
spørgsmål om nødvendigheden og proportionaliteten i de indgreb i beskyt-
telsen af privatlivets fred og personoplysninger, som er en konsekvens af
forslaget. Regeringen har særligt fokus på, at der opnås en fornuftig balance
mellem hensynet til en effektiv forebyggelse og bekæmpelse af online mis-
brug af børn på den ene side og muligheden for, at borgerne kan udøve deres
grundlæggende rettigheder på den anden side.
Side 21/22
kom (2022) 0209 - Bilag 5: Samlenotat vedr. forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2747755_0022.png
Regeringen finder, at der med forordningen bør sikres et teknologineutralt
regelsæt, og at ”end-to-end”-kryptering
ikke skal udelukkes fra forordnin-
gens anvendelsesområde. Dette skal navnlig ses i lyset af, at materiale, der
omfatter misbrug af børn, efter politiets erfaring oftest deles gennem kryp-
terede tjenester, og en udelukkelse af krypterede tjenester efter regeringens
opfattelse kan medføre en udhule forordningens formål.
Regeringen vil fortsat arbejde for, at eksisterende ordninger, hvor nationale
myndigheder kan anmode udbydere om frivilligt og af egen drift at spærre
adgangen til eller fjerne materiale, der viser seksuelt misbrug af børn online,
kan bibeholdes efter forordningens ikrafttrædelse.
Endelig vil regeringen under forhandlingerne arbejde for, at arbejdsgangene
for den koordinerende og de kompetente myndigheder i forhold til medde-
lelse af påbud om fjernelse og spærring, hvor skadevirkningen er stor, og
tidsaspektet er afgørende, bliver så smidige som muligt og med mindst mu-
lige administrative byrder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er senest i forbindelse med forelæggelse af dags-
ordenen for rådsmødet for retlige og indre anliggender den 8.-9. december
2022 blevet orienteret om forslaget.
Der blev den 12. september 2022 oversendt et grund- og nærhedsnotat om
forslaget til Folketingets Europaudvalg.
Forslaget blev forud for dets fremsættelse omtalt i forbindelse med oriente-
ringen af Folketingets Europaudvalg om dagsordenspunktet ”Den digitale
dimension i efterforskning af seksuelt misbrug af børn
udfordringer og
vejen frem” forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8.
ok-
tober 2021.
Side 22/22